Kaffekoppen skrev:
Såg de där bilderna först nu.

Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
IngOehman skrev:
Såg de där bilderna först nu.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.Kaffekoppen skrev: **snip bilder**
Vh, iö
avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
Inte Gulbrandsen alltså utan Sankte Per...
Så berättade han att att Stig hade fått jobb som propeller där uppe...
-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder![]()
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vet du hur var det tänkt att ägarna till högtalarna skulle veta det? Skrev Stig (eller Sonab) någon handledning till hur högtalarna skulle placeras och hur rummet skulle se ut?
IngOehman skrev:avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
![]()
Ja, Stig kunde vara... generös med kraftuttrycken ibland.
Vill tillägga att synpunkterna inte är mina, utan de är bara en
ortoakustisk reflexion. Ungefär: Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Vad "jobb som propeller" betyder vet jag inte?
.....
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
avr7000 skrev:IngOehman skrev:avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
![]()
Ja, Stig kunde vara... generös med kraftuttrycken ibland.
Vill tillägga att synpunkterna inte är mina, utan de är bara en
ortoakustisk reflexion. Ungefär: Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Vad "jobb som propeller" betyder vet jag inte?
.....
Det var en ganska snäll pik eller ett snällt bovnyp kanske...
Som en reaktion på att du "balanserat" och "pedagogiskt"sa:
Vh, iö
- när du egentligen menade det du skrev senare:IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Om piken gick dig förbi är du naturligtvis förlåten då du är både pre-Generation X och, enligt egen utsago, postironi-sympatisör.
Mvh
Stefan Björklund
Vh, iö
Tux skrev:IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Vh, iö
Vad är det man inte får göra menar du?
Med "Stigs lista" som iö presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som iö skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Intressant moralfråga, inte sant?
Läs Stigs lista (8 punkter) som iö hade i sitt inlägg, så ser du vad du "inte får göra".
petersteindl skrev:[...]
Den där 8-punktslistan som det pratas om är inte Stig Carlssons lista. Det är Ingvar Öhmans lista. Det är en lista över åtgärder eller ickeåtgärder.
Den Stig Carlsson som jag har känt sedan början på 70-talet har aldrig haft någon sådan punktlista som man skall följa.
[...]
Nej perstromgren, det är inte en intressant moralfråga så som du kanske vill göra den till.
Den moralen som jag dock anser vara intressant är huruvida det Ingvar skriver är korrekt vilket jag förmodar att du perstromgren utgår ifrån.
Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.
Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?
Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?
Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.
petersteindl skrev:Profbd, du nämner Peters riktlinjer och Ingvars tumreglerDet är inte det som den lilla diskussionen handlar om i denna tråd. Jag har mina riktlinjer klara för att uppnå ett visst ljudande resultat av återgiven musik i bostadsrum men än så länge redogör jag inte för dessa offentligt. Det kommer vid ett senare tillfälle.
petersteindl skrev:I denna tråd har det skrivits om de så kallade Stig Carlssons 8 instruktioner som varken jag eller Bertil Alving känner igen. Vi känner helt enkelt inte igen den Stig Carlsson som Ingvar pratar om och som vi andra flitigt umgåtts med sedan 70-talets mitt.
petersteindl skrev:Det talas också om Stig som skulle vända sig i graven på grund av Tux absorbenter såsom voro Stig Carlsson en despotisk tyrann.
petersteindl skrev:Fast i Ingvars senaste inlägg har andemeningen ändrats från ursprunget.
Det talas om Stig Carlsson kontra Sonab såsom det inte skulle ha varit ett samarbete dem emellan och såsom de skulle ha helt olika uppfattningar om hur högtalarna skall placeras i rum.
petersteindl skrev:Vad är det för trams? Marknadsföringsavdelningen gjorde så gott dom kunde utifrån det material dom fick av Stig Carlsson.
petersteindl skrev:Det fanns en och annan dålig broschyr utgiven av Sonab och den har jag också tidigare nämnt, men såsom allt så finns det en bismak av text vilket beror på i vilken dager man framställer ett händelseförlopp eller en människa. Om man läser en text så får man en smak och en förnimmelse av en andemening.
petersteindl skrev:Den Stig Carlsson som framställs av IÖ på detta forum är främmande för mig och därför tar jag mig den friheten att även jag kunna skriva om den Stig Carlsson som jag lärt känna och som även Bertil Alving lärt känna eftersom vi umgåtts oerhört mycket med Stig Carlsson, men vi är fler som känner Stig sen urminnes tid.
petersteindl skrev:Jag vill påpeka att innan jag lägger ut många av mina inlägg här på faktiskt så läser jag upp dom för Bertil och även för andra som levt runt omkring SC för att få mer information och kommentarer och friska upp minnet liksom.
petersteindl skrev:Det finns även andra gamla bufflar kring SC som fortfarande är vid liv och som inte känns vid den Stig Carlsson som IÖ skriver om på detta Forum. De gamle orkar inte hålla på med kontroverser och ofta har de inga datorer men jag kan läsa innantill för dem. En del är i åttioårsåldern men de har uttryckt en tacksamhet över att någon observerat vad som skrivs och pågår och jag ämnar sätta ner foten genom att beskriva den Stig Carlsson som vi andra känner igen. Som sagt, jag har ju varit i kontakt med dessa personer också.
petersteindl skrev:Det vi undrar över, varför skriver Ingvar så? Vad är Ingvars syfte?![]()
petersteindl skrev:Nu kan jag välja att hålla tyst och fortsätta hålla god min eller att skriva. Jag väljer i denna stund att skriva. Profbd, jag hoppas att du inte har något emot det.
petersteindl skrev:En sak till, om du skulle ha umgåtts med en person under halva ditt liv och umgåtts med gemensamma bekanta och om en av dessa sedan återger historien på ett för dig och era gemensamma bekanta främmande sätt, skulle du då profbd hålla käft? Den profbd som jag har träffat skulle nog inte hålla tyst, inte så värst länge i alla fallTro inte att det här är det enda uttalandet om en Stig Carlsson som vi andra som umgåtts med Stig Carlsson inte känner igen men jag har hittills hållit god min eftersom jag har valt att spara allt till ett senare tillfälle på den andra tråden.
petersteindl skrev:Men då perstromgren skriver följande om Stig Carlsson efter att han tagit del av Ingvars skriverier så är måttet rågat.Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
petersteindl skrev:Nu är ju moralfrågan, var det Stig Carlsson som ansåg att hans högtalare var konstruerade för vanliga bostadsrum eller var det marknadsföringsavdelningen som fejkade och skrev att Carlssonhögtalarna var konstruerade för vanliga bostadsrum medans högtalarna i verkligheten inte var det? I så fall har ju perstromgren rätt då han skriver att Stig Carlsson eller Sonab eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems inte haft en ärlig approach och dessutom skulle hedern gå till Ingvar. Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.
petersteindl skrev:Jo Ingvar, Stig Carlsson och vi andra har diskuterat samma saker genom åren.
petersteindl skrev:En liten sak till. SC har faktiskt använt ordet knorrekonFladderekon är ett annat mer använt namn på samma sak. Knorreko är ett roligare ord
petersteindl skrev:Vad gäller Stigs strikta efterlevande av dessa 8 punkter skriver IÖ:Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.
Angående dessa så kallade Stigs åtta punkter och att han alltid höll sig till dessa så är det på det sättet att i Stig Carlssons eget lyssningsrum på andra våningen så användes ingen heltäckningsmatta. Där rök punkt ett i listan. Dessutom fanns ett burspråk med fönster mellan högtalarna. Uschanemej, Där rök punkt fem. Tråkig historia. Tja vad säger man? Jag säger som Ingvar. Föga förvånande![]()
![]()
petersteindl skrev:Vad är det då som är föga förvånande? Jo två saker. Ett, Stig Carlsson körde inte strikt efter någon sådan lista.
petersteindl skrev:Två, det talar jag inte ommen det har med minne för väsentligheter att göra, om man nu kan tycka detta vara väsentligt.
petersteindl skrev:Nåväl, den här tråden handlar definitivt inte om allt detta så jag kommer därför heller inte att fortsätta att skriva OT på denna tråd. Jag kommer att fortsätta beskriva historieförloppet på Peter Steindl tråden
IngOehman skrev:Det känner jag inte till att jag skrivit någonstans.
Vad jag skrivit är väl bara att Stig kunde tillföra mera information än den som fanns Sonabs broshyrer, om man frågade honom. Frågade gjorde jag, ofta och mycket.
Tycker inte det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att Stig själv hade mer att berätta än vad som står i broschyrer och instruktionsböcker. Snarare tycker jag det är en självklarhet.
IngOehman skrev:Jag hade av broschyrläsning på 70- och 80-talen fått helt fel uppfattning om vad Stig ville med sina ortoakustiska högtalare. Broschyrerna visade sig emellertid vara ett sällsynt exempel på att Stiga hade kompromissat och låtit "marknadskunniga" formulera säljbudskapet istället för att utgå ifrån de verkliga, fysikaliskt välförankrade, syftena och verkningssätten hos Carlsson-högtalarena. [sic!]
IngOehman skrev:Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).
Naqref skrev:Är det bara jag som tycker att det senare uttalandet (som har gjorts för 11 år sedan f ö och därmed eg borde vara det förra) antyder att det har varit mer i broschyrerna att anmärka på än bara att Stig inte hade fått säga mer i dom?
Naqref skrev:Det enda jag hört Stig beklaga i broschyrer är att han tyckte att det var synd att begreppet "rundstrålande" användes, även för 70-talsserien. Men han respekterade att det var det som "marknadsföringsexperter" (som Stig kallade dem, med respekt) menade var det bästa uttrycket. Han sade det till och med själv i offentliga sammanhang! Stig ansåg sin inte alls veta vad som var bra marknadsföring, utan förlitade sig på dem som han uppfattade vara bättre på det.
Oj här dök visst jag upp som gubben i lådan igen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster