Akustik och SC [delad flyttad tråd]

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-23 18:40

Kaffekoppen skrev:Bild
Bild

Såg de där bilderna först nu. 8O

Stig måtte vända sig i sin grav.

Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-23 20:03

IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)

Vet du hur var det tänkt att ägarna till högtalarna skulle veta det? Skrev Stig (eller Sonab) någon handledning till hur högtalarna skulle placeras och hur rummet skulle se ut?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-23 23:26

IngOehman skrev:
Såg de där bilderna först nu. 8O

Vh, iö

Sist jag snackade med Per...
Inte Gulbrandsen alltså utan Sankte Per...

Så berättade han att att Stig hade fått jobb som propeller där uppe...

-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder :wink: :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-23 23:33

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev: **snip bilder**
Såg de där bilderna först nu.

Vh, iö

Njae, vill bara påtala att bilderna illustrerar fina dämptavlor, inte exemplifierar hur något skall utföras!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-23 23:53

avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...

-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder :wink: :wink:

:lol:

Ja, Stig kunde vara... generös med kraftuttrycken ibland. ;)

Vill tillägga att synpunkterna inte är mina, utan de är bara en
ortoakustisk reflexion. Ungefär: Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.

Vad "jobb som propeller" betyder vet jag inte?

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)

Vet du hur var det tänkt att ägarna till högtalarna skulle veta det? Skrev Stig (eller Sonab) någon handledning till hur högtalarna skulle placeras och hur rummet skulle se ut?

Så vitt jag vet ville inte Sonab gå ut med sådan information eftersom budkskapet "skulle vara" att högtalarna fungerade perfekt i alla normala rum. Men det kan finnas några tips på möbleringar som jag bara inte kommer på just nu signerade Sonab.

Stigs egna instruktioner var dock klara och tydliga, men kanske lite för komplicerade för att redogöra för här i detalj. Knepigast var väl hans spegeldirektiv.

Men de enkla instruktionerna om önskemål löd:

1. Matta på hela golvet (vilket var mer eller mindre en självklarhet under Sonab-tiden, eftersom heltäckningsmattorna var legio under denna (akutiskt goda) period av ljudhistorien). Tyvärr tror jag att flera broscyrer från den tiden trots det innehåller fotografier på rum utan heltäckningsmatta!

2. INGA textilier eller annat med signifikant absorption (mer än 0,2 sabin per kvadratmeter) får finnas över axelhöjd.

3. Stabilaste väggen används som högtalarvägg.

4. Låg absorbent mellan högtalana (säng, soffa...) är okej men inte nödvändig. Den får om den finns där inte reflektera diffust i högre grad.

5. Helst inga dörrar eller fönster på högtalarväggen, i synnerhet inte mellan högtalarna och inom en meter utanför dem.

6. Diffuserande objekt (hyllor, tavlor...) får täcka högst 10% av väggytan över axelhöjd, men får gärna vara strategiskt placerade.

7. INGEN diffusion på högtalarväggen under 1,8 meters höjd.

8. Lyssning sittande mitt emellan högtalarna avrådes.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ino-filosofin delar faktiskt hälften av punkterna; 1, 3, 5 och 7. De udda punkterna. Men jag är ju lite udda. ;)

Edit: Önskemål adderat i rubrik, Hel strukit i punkt 1. Helst adderat till punkt 5. Tillåten struken i punkt 7.
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-25 12:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-24 00:52

IngOehman skrev:

alls som av Stig avsett.

.....

Det var en ganska snäll pik eller ett snällt bovnyp kanske...

Som en reaktion på att du "balanserat" och "pedagogiskt" :wink: sa:

IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu. 8O

Vh, iö

- när du egentligen menade det du skrev senare:

IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.

Om piken gick dig förbi är du naturligtvis förlåten då du är både pre-Generation X och, enligt egen utsago, postironi-sympatisör.

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-24 00:55

Är det någon som vet om Stig har skrivit ner sina tankar så man kan läsa mer?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-24 01:36

Jag har nog läst allt som Stig skrivit om sådana här saker. Det tar väl någon halvtimme att läsa allt (jag läser sakta :oops: ) han skrivit om lämpliga rumsförutsättningar för hans högtalare.

Oerhört mycket mera om hans tankar därvidlag har jag fått mig till dels under kanske något tusental timmar av diskussioner med honom. Då har jag även fått veta att mycket av det som skrivits har anpassats kommersiellt, och var saker han inte alltid var nöjd med. De bästa sakerna han skrivit (utan kommersiella anpassningar) är nog de tidiga artiklarna i MoLt, om jag får komma med en personlig bedömning. Men de lider istället i vissa fall av att representera uppfattningar som han senare tog avstånd ifrån. Det gäller dock bara för en minoritet av det han skrev.

Vissa saker jag visade honom av det han skrivit för länge sedan, hade han glömt bort, men blev förtjust över återupptäckten, och konstaterade i flera fall att det var saker han inte bara fortfarande tyckte verkade vettiga - utan insåg att han borde omvärdera vissa nyare tankar efter påminnelsen av de äldre tankarnas inneboende förnuft! ;)

avr7000 skrev:
IngOehman skrev:

alls som av Stig avsett.

.....

Det var en ganska snäll pik eller ett snällt bovnyp kanske...

Som en reaktion på att du "balanserat" och "pedagogiskt" :wink: sa:

Vh, iö

- när du egentligen menade det du skrev senare:

IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.

Om piken gick dig förbi är du naturligtvis förlåten då du är både pre-Generation X och, enligt egen utsago, postironi-sympatisör.

Mvh

Stefan Björklund

Jag menar nog att de två formuleringarna jag använde betyder samma sak, eller rättare sagt: "Är två sanna påstående som går ihop prima med varandra". Ingen av dem innehåller för övrigt något personlig uppfatting från min sida.

I första fallet var FETSTIL i kombination med parentesen (för Stig...) avsedd att förstås som en glimt - det var inte min uppfattning jag förmedlade, men jag menar inte ens menar att man behöver ta den på det stora allvar som Stig gjorde - om man inte vill göra det! Det där sistnämnda framgår förhopingsvis även av det andra du citerade - att man bäst vet vad man vill, och väljer själv.

Men för att man skall kunna välja måste man ju veta förutsättningarna! ;) Därför förmedlade jag dem.

Men åter till propellrandet - jag fick aldrig något svar på vad det betyder att Stig "fått jobb som propeller där uppe..."?

Jag känner inte till uttrycket att "jobba som propeller". Vad betyder det att han gör menar du? Ursäkta min okunskap med avseende på detta uttryck. :oops: Jag har inte hört det förut så vitt jag kan erindra mig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-24 01:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2008-04-24 12:34

Vh, iö

Vad är det man inte får göra menar du?

Jag vet att jag inte har lyckats köpa hem alla bokhyllor och stereobänk etc än, men det är mera av orsaken att bra möbler kostar massa flis och man skall hitta dem.

Det är lite kalt och "otäckt" än, men det finns klar potential till välljud.

/Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-04-24 13:36

Det var nog absorbenternas placering som IÖ tänkte på...
ett bra rum!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-24 14:02

Tux skrev:

Vh, iö

Vad är det man inte får göra menar du?

Läs Stigs lista (8 punkter) som iö hade i sitt inlägg, så ser du vad du "inte får göra".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-24 15:50

Nu känner jag att det är dags att ge sig in i debatten.

Den där 8-punktslistan som det pratas om är inte Stig Carlssons lista. Det är Ingvar Öhmans lista. Det är en lista över åtgärder eller ickeåtgärder.

Den Stig Carlsson som jag har känt sedan början på 70-talet har aldrig haft någon sådan punktlista som man skall följa.

Stig Carlsson hade vissa rekommendationer och dom rekommendationerna handlade mer om vad som skulle uppnås och inte vad som skulle göras eller inte fick göras. Det var alltså en helt annan information och ett helt annat språkbruk. Det finns nämligen många vägar för att uppnå en sak.
Heltäckningsmattan var en rekommendation eftersom Stig Carlsson ville minimera ljudreflexer från golv d v s nedanifrån.
"Knorrekon" som det kallades var en annan sak som Stig Carlsson ville eliminera. Det kan man göra med tavlor exempelvis, eller med hyllor och böcker. Dock var Stig Carlsson själv inte så fanatisk eftersom han hade en del fula knorrekon kvar i lyssningsrummet i den nedre delen av huset. Då han flyttade upp så var rummet mindre och osymmetriskt och med flera burspråk men där hade han ingen heltäckningsmatta. Å andra sidan hade han småmattor där och en del stoppade möbler. Vad gäller gardiner så har Stig Carlsson ofta rekommenderat just gardiner och även tjocka med absorption. Det hela beror på vad man vill åstadkomma och vad ursprungsläget är.

I och med att Stig Carlsson inte har haft någon sådan punktlista så går det ej heller att applicera detta som perstromgren har skrivit.

Med "Stigs lista" som iö presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som iö skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.

Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!

Intressant moralfråga, inte sant?

Eller
Läs Stigs lista (8 punkter) som iö hade i sitt inlägg, så ser du vad du "inte får göra".

Nej perstromgren, det är inte en intressant moralfråga så som du kanske vill göra den till.

Den moralen som jag dock anser vara intressant är huruvida det Ingvar skriver är korrekt vilket jag förmodar att du perstromgren utgår ifrån.

Jag har precis pratat med Bertil Alving och läst upp det som Ingvar skrivit i denna tråd. Han känner heller inte igen någon sådan lista från Stig Carlsson som Ingvar Öhman har skrivit med Stigs namn. Skulle Stig Carlsson ha ansett att det var betydelsefullt så skulle även en sådan lista ha skrivits ner och funnits men så är ej fallet.

Perstromgren, det som påstås är inte något som varken Bertil eller jag känner igen som uttalanden från Stig Carlsson. En annan sak, det finns inte något som Stig Carlsson skulle ha sagt till konsument om att så skall du göra och så får du inte göra. Han var inte pekpinnarnas man gentemot konsument. Han var snarast generös och tillmötesgående gentemot konsument än en tyrann. Han hade varken besserwisserattityd eller pekpinne. Så, ni där ute, det gäller även dig Tux, ni behöver inte vara oroliga.

Om Stig Carlsson vänder sig i sin grav som IÖ påstår så är det snarare för att han varken citeras eller förs fram på ett korrekt sätt av vissa styrelseledamöter i SSC än på grund av Tux placering av absorptionsmaterial i rummet. Därmed är inte sagt att materialet skulle kunna appliceras på ett för ändamålet bättre sätt men som sagt, åtgärden beror på vad användaren vill uppnå.

Vad gäller demo av Carlssonhögtalare i butik eller av distributör på mässor så var det lite annorlunda. Där hade Stig Carlsson synpunkter, åsikter och även krav. En annan sak som Stig Carlsson hade synpunkter på är hur ljudstudios var inredda i sina lyssningsrum för monitorlyssning.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-24 16:10

petersteindl skrev:[...]
Den där 8-punktslistan som det pratas om är inte Stig Carlssons lista. Det är Ingvar Öhmans lista. Det är en lista över åtgärder eller ickeåtgärder.

Den Stig Carlsson som jag har känt sedan början på 70-talet har aldrig haft någon sådan punktlista som man skall följa.
[...]
Nej perstromgren, det är inte en intressant moralfråga så som du kanske vill göra den till.

Den moralen som jag dock anser vara intressant är huruvida det Ingvar skriver är korrekt vilket jag förmodar att du perstromgren utgår ifrån.

Jo, jag utgick ifrån det, baserat på att iö skriver att han diskuterat med Stig under "tusentals timmar". :oops: Om det är som du skriver faller givetvis hela min poäng.

Tack för upplysningen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-24 16:28

jag fick intrycket att sc blev rätt så upprörd i den följande brevväxlingen som ägde rum med elektronikvärlden som testade oa52, detta på grund av rummet som lyssningstesterna genomfördes i, men detta är kanske inte samma sak?

för övrigt, stod det inte i manualerna att lyssningsrummen gärna skulle vara dämpade under öronhöjd och diffuserande däröver
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-24 16:38

Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.

Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?

Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-24 17:27

Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.

Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?

jag kan förstå kritiken från sc, och det visar ju att det fanns kända riktlinjer angående lyssningsrummet som man borde följa

Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?

det kommer jag inte ihåg, men det var för 70-talarna. inga stora föremål över 90cm och diffusera var bättre än absorbera, taket skulle lämnas helt fritt och vara reflekterande
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-24 18:53

Riktlinjer i fråga om vadå? Är det riktlinjer för enskilda åtgärder eller riktlinjer för ett resultat?

Inga stora föremål över 90cm är en tumregel på en åtgärd. Något sådant påstående har jag aldrig sett. Stig hade själv en säng mellan högtalarna på ovanvåningen och det var ingen barnsäng. Han hade en soffa mellan högtalarna på undervåningen.

Diffusera var bättre än absorbera är en tumregel. Denna tumregel använde inte Stig Carlsson för i denna tumregel ryms ju även basen. I basen ville Stig ha kortare efterklangstid än vad små rum d v s bostadsrum normalt har. De stående vågorna är ett bekymmer. Att minska dess Q-värden och att korta ner efterklangstiden i basen som normalt kan göras med absorption utan att för den skull minska efterklangstiden i diskanten var också en av Stig Carlssons målsättning med absorption. För att slippa elaka knorrekon eller elaka reflektioner i mellanregister och diskant så är diffusering en tänkbar alternativ lösning. Ett annat alternativ är ju att ha sneda väggar. För att absorbera bas utan att för den skull absorbera diskant i alltför stor omfattning så behöver man en stor till volymen men liten till arean fluffig ateralj helst placerad där man har maximal partikelhastighet av luftens rörelse. En säng eller soffa mellan högtalarna kan då vara på sin plats. Stig använde själv tyg och inte läder. Skulle kunna tänka mig att läder hade varit på sin plats om efterklangstiden redan från början är för kort i diskanten.

Taket skulle lämnas helt fritt och vara reflekterande är en tumregel över en åtgärd. Vilket resulterar i reflexer från taket. Reflexer från taket är en av Stig Carlssons verkliga käpphästar och det är även min käpphäst.

Riktlinjer för ett resultat är exempelvis inga knorrekon.

En annan riktlinje för ett resultat är en efterklangstid på ungefär 0,4-0,5 sekunder från mellanregistret och något lägre i diskanten. Hur det sen åstadkommes är en annan fråga, men dämpa inte taket.

Ser du skillnaden på åtgärd kontra resultat? Stig var resultatorienterad. Åtgärd var till för att uppnå ett resultat, inte för åtgärdens egen skull. Det finns ju som sagt många olika åtgärder som leder till samma resultat. Stig styrde inte åtgärderna. Dom kunde konsumenten råda själv över om samma resultat kunde uppnås. Sedan kan man ju alltid ge rekommendationer men dom är inte allenarådande.

Är inte sådana här saker som distinktion mellan åtgärd kontra resultat självklarheter?
Efter alla tumregler och regler och rekommendationer och riktlinjer kan man formulera frågan: Varför? Då man har dissekerat frågan kommer nästa fråga och den lyder normalt: Varför? Då man har benat ner frågeställningen tills man inte längre kan ställa sig frågan ”varför” så har man kommit till pudelns kärna och kan gå baklänges med ordet därför. Sök att förstå detta ”därför”.
Nåväl, det fanns dom som Stig Carlsson verkligen ogillade och det är dom som besserwisseraktigt försökte pådyvla människor regler inom ljudåtergivning och speciellt på dom som var professionella i branschen samt dryga förståsigpåare. Dom kunde aldrig ge ett bra svar på varför. Till slut gick det ut på att deras därför var själ nog i sig själv just därför att dom kunde det här och därmed självutnämnd auktoritet och därför behövde dom inte ge ett förklarande svar.
Stig Carlsson gillade heller inte journalister som testade hans och även andras apparater på tokiga sätt. Vem gör det förresten? Tyvärr är detta inte en Osällsynthet.
Stig Carlsson var hård mot dom hårda. Gammalt Steindlordspråk :) Men nu är vi kanske lite OT.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-24 19:38

ja jag kan såklart ha misstolkat det jag har läst, ni som kände sc vet förstås hur han tänkte
Bikinitider

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-24 23:43

Det är inte fredag förns imorn..jag har inga popkorn & inge chips...darn! :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-25 00:20

Screen, glöm inte finölen. Den skall vara kall, för då kyler den bättre om det osar hett. :lol:

PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 00:48

Listan jag räknade upp är verkligen inte min lista (även om jag sympatiserar helt med alla de udda numren) utan Stigs. Annars hade jag inte skrivit det. (Vad skulle det tjäna till???)

Med det menar jag inte att Stig hade en "officiell lista" som han brukade marknadsföra som en lag för hur man skulle göra, ej heller att han numrerade punkterna från ett till åtta - men att det jag skrivit i de åtta punkterna är de svar jag fick på mina frågor om hur man tyckte man skulle göra, och varför. Jag utesluter inte att jag glömt några ytterligare synpunkter från honom för övrigt. Vissa saker ändrade sig även med tiden, som t ex att han från början placerade högtalarna på hjul och /eller mjuka fötter, senare på spikar, och till sist på mjuka fötter igen (SD-fötter).

Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.

Jag skrev även en artikel om hans syn på en bra uppspelningsmiljö för en massa år sedan som publicerades med Stigs goda minne. Även om vi diskuterade saken mera efter det att jag jag skrev den än före, var den enda invändning han hade (vilket jag även redogjorde för senare) att en illustration som skulle föreställa ett "Stig Carlsson-rum" såg lite för kalt möblerad ut, tyckte han. Vi saken mycket efter det, och han berättade mycket mera än det jag visste när jag skrev artikeln, om hur han tänkte och tyckte. "Listan" strukturerade han exempelvis efter artikeln, men den tillför egentligen inte så mycket nytt.

Jag diskuterade saken många gånger med Stig, och varken Peter Bremen eller Bertil Alving var så vitt jag vet närvarande vid någon av dessa tillfällen. Vilket för övrigt gäller säkert 99% av de tillfällen jag spenderade tid tillsammans med Stig Carlsson. Det skedde i regel efter att Stig ringt och tyckt att jag skulle kunna över för att diskutera eller lyssna på något (ofta många månger per månad (efter en middag på sta'n i regel) och många timmar blev det. Och det var MYCKET sällsynt att han vid dessa tillfällen hade bjudit in någon annan. I regel stannade jag fram till morgonkvisten. Stig var en utpräglad nattmänniska.

Jag har ingen aning om vad Peters inlägg har för syfte. :?

Om han framfört sin egen uppfattning så hade jag inte reagerat, men det han skriver är hans spekulationer, och dessutom till stor del felaktigheter.

Att han inte fått höra samma sak från Stig som jag är ju kanske inte så märkligt om han inte diskuterat samma saker.

En sak har Peter rätt i dock - att Stig inte försökte tvinga någon att använda högtalarna på något specifikt sätt. Om jag antytt något annat ber jag om ursäkt. Var och en fick göra som de ville, men synpunkter hade han ofta även när han inte alltid yttrade dem till någon han inte trodde ville höra dem. Men - den som frågade fick svar. Jag frågade mycket.

Hur som helst - jag kan bara redogöra för vad jag vet och har fått höra av Stig. Om någon annan vill berätta vad de fått höra, så varsågod! Jag är nyfiken på att höra vad ni har att berätta, och jag tänker inte säga emot om det är saker jag inte hört eller som är motstidiga mt sådan jag hört. Varför skulle jag göra det? Var och en får väl stå för vad de säger.

Jag vet bara vad Stig sagt till mig när vi diskuterat. Detsamma får förmodas gälla andra.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna att Stig med ett leende åsåg en gemensam disco-älskande bekants hörnmöblering (på kortsida) med nästan heldämpade högtalarnära väggar till OA52, som renderade en (av mig på Stigs begäran mätt) bashöjning (30 - 150 Hz) om såsidär 10-15 dB.

Stig var nöjd, eftersom han vissta att ägaren visste att det inte var så Stig avsåg att den skulle vara, men var nöjd med resultatet!

Så det där med "vridande i sin grav" skall inte tolkas som att han ville påtvinga någon ett recept de inte tyckte om - bara som att han nog inte ville att kunskap skulle gå förlorad - han ville nog att de som önskar veta vad Stig avsett som en ortoakustisk uppspelning, skulle få veta det.

PPS. Peters begrepp "knorrekon" är första gången jag hör talas om. :lol: Och jag har så vitt jag kan minnas inte hört Stig eller någon annan använda det ordet heller (vilket såklart inte betyder att de inte gjort det). Däremot fladderekon. Jag förmodar därför att Peter pratar om det Stig och de flesta andra kallar fladderekon? Det är vad Stig kallade fenomenet när han talade med mig i varje fall.

Men kärt barn kan ju som vanligt ha många namn, och det gäller även "okära barn" som denna speciella efterklangsform, fångad mellan två parallella ytor, efter att ha exiterats av en kort transient. Så nog kan man kalla det knorreko. Gjorde Stig det?

Den enda alternativa benämningen på fladderekon jag hört är flutterekon, vilket väl är en svengelsk version av flutter echo? Men det används sällan, och kanske är det en lite olycklig benämning även på engelska, eftersom flutter på engelska är en modulation av något slag, av amplitud eller frekvens för det mesta.

De jag hört säga fluttereko är inte akustiker och högtalarkonstruktörer, utan vissa ljudtekniker. Förmodar därför att det är något de snappat upp i engelskspråkiga böcker.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-25 02:43

Profbd, du nämner Peters riktlinjer och Ingvars tumregler :-) Det är inte det som den lilla diskussionen handlar om i denna tråd. Jag har mina riktlinjer klara för att uppnå ett visst ljudande resultat av återgiven musik i bostadsrum men än så länge redogör jag inte för dessa offentligt. Det kommer vid ett senare tillfälle.

I denna tråd har det skrivits om de så kallade Stig Carlssons 8 instruktioner som varken jag eller Bertil Alving känner igen. Vi känner helt enkelt inte igen den Stig Carlsson som Ingvar pratar om och som vi andra flitigt umgåtts med sedan 70-talets mitt. Det talas också om Stig som skulle vända sig i graven på grund av Tux absorbenter såsom voro Stig Carlsson en despotisk tyrann. Fast i Ingvars senaste inlägg har andemeningen ändrats från ursprunget.
Det talas om Stig Carlsson kontra Sonab såsom det inte skulle ha varit ett samarbete dem emellan och såsom de skulle ha helt olika uppfattningar om hur högtalarna skall placeras i rum. Vad är det för trams? Marknadsföringsavdelningen gjorde så gott dom kunde utifrån det material dom fick av Stig Carlsson.

Det fanns en och annan dålig broschyr utgiven av Sonab och den har jag också tidigare nämnt, men såsom allt så finns det en bismak av text vilket beror på i vilken dager man framställer ett händelseförlopp eller en människa. Om man läser en text så får man en smak och en förnimmelse av en andemening.

Den Stig Carlsson som framställs av IÖ på detta forum är främmande för mig och därför tar jag mig den friheten att även jag kunna skriva om den Stig Carlsson som jag lärt känna och som även Bertil Alving lärt känna eftersom vi umgåtts oerhört mycket med Stig Carlsson, men vi är fler som känner Stig sen urminnes tid.

Jag vill påpeka att innan jag lägger ut många av mina inlägg här på faktiskt så läser jag upp dom för Bertil och även för andra som levt runt omkring SC för att få mer information och kommentarer och friska upp minnet liksom. Det finns även andra gamla bufflar kring SC som fortfarande är vid liv och som inte känns vid den Stig Carlsson som IÖ skriver om på detta Forum. De gamle orkar inte hålla på med kontroverser och ofta har de inga datorer men jag kan läsa innantill för dem. En del är i åttioårsåldern men de har uttryckt en tacksamhet över att någon observerat vad som skrivs och pågår och jag ämnar sätta ner foten genom att beskriva den Stig Carlsson som vi andra känner igen. Som sagt, jag har ju varit i kontakt med dessa personer också.

Det vi undrar över, varför skriver Ingvar så? Vad är Ingvars syfte? :?

Nu kan jag välja att hålla tyst och fortsätta hålla god min eller att skriva. Jag väljer i denna stund att skriva. Profbd, jag hoppas att du inte har något emot det. En sak till, om du skulle ha umgåtts med en person under halva ditt liv och umgåtts med gemensamma bekanta och om en av dessa sedan återger historien på ett för dig och era gemensamma bekanta främmande sätt, skulle du då profbd hålla käft? Den profbd som jag har träffat skulle nog inte hålla tyst, inte så värst länge i alla fall :-) Tro inte att det här är det enda uttalandet om en Stig Carlsson som vi andra som umgåtts med Stig Carlsson inte känner igen men jag har hittills hållit god min eftersom jag har valt att spara allt till ett senare tillfälle på den andra tråden. Men då perstromgren skriver följande om Stig Carlsson efter att han tagit del av Ingvars skriverier så är måttet rågat.
Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.

Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!

Nu är ju moralfrågan, var det Stig Carlsson som ansåg att hans högtalare var konstruerade för vanliga bostadsrum eller var det marknadsföringsavdelningen som fejkade och skrev att Carlssonhögtalarna var konstruerade för vanliga bostadsrum medans högtalarna i verkligheten inte var det? I så fall har ju perstromgren rätt då han skriver att Stig Carlsson eller Sonab eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems inte haft en ärlig approach och dessutom skulle hedern gå till Ingvar. Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.

Jo Ingvar, Stig Carlsson och vi andra har diskuterat samma saker genom åren. En liten sak till. SC har faktiskt använt ordet knorrekon :lol: Fladderekon är ett annat mer använt namn på samma sak. Knorreko är ett roligare ord :-)
Vad gäller Stigs strikta efterlevande av dessa 8 punkter skriver IÖ:
Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.

Angående dessa så kallade Stigs åtta punkter och att han alltid höll sig till dessa så är det på det sättet att i Stig Carlssons eget lyssningsrum på andra våningen så användes ingen heltäckningsmatta. Där rök punkt ett i listan. Dessutom fanns ett burspråk med fönster mellan högtalarna. Uschanemej, Där rök punkt fem. Tråkig historia. Tja vad säger man? Jag säger som Ingvar. Föga förvånande 8) :D

Vad är det då som är föga förvånande? Jo två saker. Ett, Stig Carlsson körde inte strikt efter någon sådan lista. Två, det talar jag inte om :-) men det har med minne för väsentligheter att göra, om man nu kan tycka detta vara väsentligt.

Nåväl, den här tråden handlar definitivt inte om allt detta så jag kommer därför heller inte att fortsätta att skriva OT på denna tråd. Jag kommer att fortsätta beskriva historieförloppet på Peter Steindl tråden :-)

Den här tråden handlar om estetiska akustiklösningar.

Screen, du kan vänta med chipsen så länge :wink:

På återseende i annan tråd :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 12:53

petersteindl skrev:Profbd, du nämner Peters riktlinjer och Ingvars tumregler :-) Det är inte det som den lilla diskussionen handlar om i denna tråd. Jag har mina riktlinjer klara för att uppnå ett visst ljudande resultat av återgiven musik i bostadsrum men än så länge redogör jag inte för dessa offentligt. Det kommer vid ett senare tillfälle.

Det låter väl bra det.

petersteindl skrev:I denna tråd har det skrivits om de så kallade Stig Carlssons 8 instruktioner som varken jag eller Bertil Alving känner igen. Vi känner helt enkelt inte igen den Stig Carlsson som Ingvar pratar om och som vi andra flitigt umgåtts med sedan 70-talets mitt.

Om ni inte frågat honom är det kanske inte så konstigt. Sonabs marknadsföring har ju inte innehållit några sådna råd så vitt jag känt till. Bara enkla påpekande om att inte ha för korta avstånd till sidoväggar och liknande. Och det är väl helt ok?

Men det hindrar ju inte att specialintresserade människor som de man hittar på faktiskt kan vilja veta mera?

petersteindl skrev:Det talas också om Stig som skulle vända sig i graven på grund av Tux absorbenter såsom voro Stig Carlsson en despotisk tyrann.

Oj! Det där förstår jag inte alls. Varför skulle det vara ett tecken på att vara en despotisk tyrann? :o Det förstår jag inte alls. Nu är det där ju för det första bara ett talesätt, men vad jag menade med det är ju bara att jag tror att Stig nog skulle uppskatta om alla (som önskade) kunde få svar på frågor som de nämnda, och att han skulle beklaga om åtgärder gjorda i välmening och med bästa ambitioner på grund av brist på information skulle vara kontraproduktiva. (Med kontraproduktiva menar jag åtgärder som inte leder till den ljudåtergivning som Stig avsett.)

petersteindl skrev:Fast i Ingvars senaste inlägg har andemeningen ändrats från ursprunget.
Det talas om Stig Carlsson kontra Sonab såsom det inte skulle ha varit ett samarbete dem emellan och såsom de skulle ha helt olika uppfattningar om hur högtalarna skall placeras i rum.

Det känner jag inte till att jag skrivit någonstans.

Vad jag skrivit är väl bara att Stig kunde tillföra mera information än den som fanns Sonabs broshyrer, om man frågade honom. Frågade gjorde jag, ofta och mycket.

Tycker inte det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att Stig själv hade mer att berätta än vad som står i broschyrer och instruktionsböcker. Snarare tycker jag det är en självklarhet.

petersteindl skrev:Vad är det för trams? Marknadsföringsavdelningen gjorde så gott dom kunde utifrån det material dom fick av Stig Carlsson.

Ja, är det någon som har ifrågasatt det? Vad är tramset?

petersteindl skrev:Det fanns en och annan dålig broschyr utgiven av Sonab och den har jag också tidigare nämnt, men såsom allt så finns det en bismak av text vilket beror på i vilken dager man framställer ett händelseförlopp eller en människa. Om man läser en text så får man en smak och en förnimmelse av en andemening.

Jag har mig veterligt inte framfört några klagomål här# på några Sonab-broschyrer. Det kommer jag inte att göra heller, eftersom jag nog snarast tycker att de är ett under av stringens och relevans jämfört med dagens life style-orienterade dravel som man alltsom oftast behöver utstå när man bara vill hitta information om någon produkt som man är spekulant på.

Men - att konstruktören till en grunka har mera att tillföra för specialintresserade står väl inte i motsatsförhållande till det?

Eller menar du att en sonab-broschyr som INTE specifikt avråder från stora absorbenter på högtalarväggen, och som inte nämner något om att nämnd vägg bör vara stadig och inte en japans pappersvägg, eller enkelgips på plåtregel), betyder att man inte skall berätta det man vet om saken, hört från Stig Carlssons läppar?

Det tycker jag låter mycket märkligt.

petersteindl skrev:Den Stig Carlsson som framställs av IÖ på detta forum är främmande för mig och därför tar jag mig den friheten att även jag kunna skriva om den Stig Carlsson som jag lärt känna och som även Bertil Alving lärt känna eftersom vi umgåtts oerhört mycket med Stig Carlsson, men vi är fler som känner Stig sen urminnes tid.

Det låter ju bra det. Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom). Det är väl jättebra med många olika bilder av honom!

Människor är komplicerade varelser, och det är nog alldeles utmärkt om många hjälper till att porträttera Stig. Jag repekterar din bild, och kommer inte att invända mot den. Tycker du borde visa samma hänsyn till andra och deras bilder.

petersteindl skrev:Jag vill påpeka att innan jag lägger ut många av mina inlägg här på faktiskt så läser jag upp dom för Bertil och även för andra som levt runt omkring SC för att få mer information och kommentarer och friska upp minnet liksom.

Gör det du. Jag jämkar inte på det viset dock mellan mina och andras intryck dock. Tycker det är enklare att berätta bara. Är säker på att andra har andra saker att berätta om, men det gör de nog bäst själv.

petersteindl skrev:Det finns även andra gamla bufflar kring SC som fortfarande är vid liv och som inte känns vid den Stig Carlsson som IÖ skriver om på detta Forum. De gamle orkar inte hålla på med kontroverser och ofta har de inga datorer men jag kan läsa innantill för dem. En del är i åttioårsåldern men de har uttryckt en tacksamhet över att någon observerat vad som skrivs och pågår och jag ämnar sätta ner foten genom att beskriva den Stig Carlsson som vi andra känner igen. Som sagt, jag har ju varit i kontakt med dessa personer också.

Sätt ner hur många fötter du vill Peter. Tycker det är bra om du berättar om saker du vill berätta om, istället för att bråka med andra som har sina bilder och erfarenheter av Stig. Tycker inte det är ett dugg konstigt att det finns många olika bilder. Männoskor pratar om olika saker med olika människor.

petersteindl skrev:Det vi undrar över, varför skriver Ingvar så? Vad är Ingvars syfte? :?

Mitt syfte är att berätta om saker som jag fått veta av Stig, och som jag tror kan vara av intresse för någon att få veta, och som jag även tror Stig ville skulle berättas.

Om du har andra uppfattningar Peter, motstridiga eller helt enkelt kompletterande, så berätta gärna om dem! Jag tror allt som någon kan berätta om vad Stig har tänkt tyckt eller sagt kan vara av intresse för många.

petersteindl skrev:Nu kan jag välja att hålla tyst och fortsätta hålla god min eller att skriva. Jag väljer i denna stund att skriva. Profbd, jag hoppas att du inte har något emot det.

Jag tror ingen har något emot att du skriver Peter. Du skriver ju massor som är väldigt bra. Men spekulationerna kan du väl skippa? Vad tjänar de till?

petersteindl skrev:En sak till, om du skulle ha umgåtts med en person under halva ditt liv och umgåtts med gemensamma bekanta och om en av dessa sedan återger historien på ett för dig och era gemensamma bekanta främmande sätt, skulle du då profbd hålla käft? Den profbd som jag har träffat skulle nog inte hålla tyst, inte så värst länge i alla fall :-) Tro inte att det här är det enda uttalandet om en Stig Carlsson som vi andra som umgåtts med Stig Carlsson inte känner igen men jag har hittills hållit god min eftersom jag har valt att spara allt till ett senare tillfälle på den andra tråden.

Det finns många saker som du sagt om Stig Peter, som jag inte kände igen, även under flera år medan han levde, men som jag sedan fick se stämde. En av dem var Stigs "grin". När jag lärde känna dig Peter berättade du om Stig Carlsson som en hemlig, konstig person med ett instablit humör och med ett underligt grin som han plockade fram i tid och otid. Ett tandvisande leende som varade bara några sekunder för att utbytas mot en allvarlig uppgiven min.

För mig framstod detta (på 80-talet) som mycket märkligt och främmande den lugna, okonstlade och allt annat än koleriske Stig Carlsson jag kände. Men flera år senare fick jag se de där figuren med grinet som du beskrivit, första gången grinade han mot dig, och sedan såg jag honom titta fram även i offentliga sammanhang när Stig talade för en grupp. Jag kallade det att han spelade rollen "civ.ing. Stig Carlsson". En roll där han var mindre personlig och distansierade sig en del.

Men det var ändå inte alls den Stig Carlsson (u)jag[/u] kände. Han var ju en ödmjuk, eftertänksam och fundersam person och nästan motsatsen till den Stig Carlsson du beskrev. Men det behöver ju inte betyda att någon av oss hade fel, eller hur? Många människor har ett rikt spektrum som innehåller olika "roller". Visst kunde Stig ta i och raljera (även den Stig jag kände) men han var inte alls den där koleriske personen som alla andra talade om. Personen som du och Bertil Alving väl kallade för en Pajas, efter den första gången ni träffat honom?

petersteindl skrev:Men då perstromgren skriver följande om Stig Carlsson efter att han tagit del av Ingvars skriverier så är måttet rågat.
Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.

Men Peter, du kan väl inte lasta mig för andras tolkningar? Jag har verkligen inte klankat ned på Sonab, och inte sjutton har jag skrivit att de haft en oärlig approach heller. Det är motsatsen till min uppfattning dessutom.

Och om högtalarna hade varit svårsålda med "listan" känd kan jag ju bara gissa om. Jag tycker väl egentligen att det är en rätt lätt lista att tillgodose (mycket lättare än min egen lista!), så visst är högtalarna gjorda för vanliga rum*.

Sonabs budskap var alltså inte alls det motsatta. Att sätta upp stora absorbenter ovanför högtalarna var däremot mot både Sonabs budskap ,Stigs egen uppfattning om hur det bör vara, och får betraktas som en ovanlighet i just "vanlig rum". ;)

Det enda speciella med Stigs egna lyssningsrum är väl att ha inte hade några gardiner, respektive att han hade valt ut ett extremt tunt glest tyg för den pyttesmå gardinerna i det nedre rummet, för att tillgodose önskemålet om "ingen signifikant dämpning över axelhöjd" (de 90 cm som Peter nämner är inget jag skrivit eller hört Stig säga något om, Stig talade om axelhöjd när jag pratade med honom).

petersteindl skrev:Nu är ju moralfrågan, var det Stig Carlsson som ansåg att hans högtalare var konstruerade för vanliga bostadsrum eller var det marknadsföringsavdelningen som fejkade och skrev att Carlssonhögtalarna var konstruerade för vanliga bostadsrum medans högtalarna i verkligheten inte var det? I så fall har ju perstromgren rätt då han skriver att Stig Carlsson eller Sonab eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems inte haft en ärlig approach och dessutom skulle hedern gå till Ingvar. Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.

Det där är ju en pseudodiskussion du försöker dra igång Peter. Du vet ju mycket väl att jag inte skrivit ett ord om att högtalarna skulle vara olämpade för vanliga rum. :?

Tvärtom startade det här ju med att jag kom med en synpunkt på en akustikåtgärd som är en avvikelse från vad som är ett vanligt rum, en åtgärd som Sonab inte har gjort gällande skall göras (inte ens nämnt den) och som stred mot hur Stig tyckte det skulle vara (alla tycks alltså vara överens). Så du kan sluta försöka konstruera en konflikt av det Peter.

petersteindl skrev:Jo Ingvar, Stig Carlsson och vi andra har diskuterat samma saker genom åren.

Va' kul! Berätta gärna vad ni kom fram till. :)

petersteindl skrev:En liten sak till. SC har faktiskt använt ordet knorrekon :lol: Fladderekon är ett annat mer använt namn på samma sak. Knorreko är ett roligare ord :-)

Håller med.

petersteindl skrev:Vad gäller Stigs strikta efterlevande av dessa 8 punkter skriver IÖ:

Angående dessa så kallade Stigs åtta punkter och att han alltid höll sig till dessa så är det på det sättet att i Stig Carlssons eget lyssningsrum på andra våningen så användes ingen heltäckningsmatta. Där rök punkt ett i listan. Dessutom fanns ett burspråk med fönster mellan högtalarna. Uschanemej, Där rök punkt fem. Tråkig historia. Tja vad säger man? Jag säger som Ingvar. Föga förvånande 8) :D

Nåja, nu tycker jag du petimetrar lite.

Men visst var det så att mattorna där uppe inte var heltäckningstyp (jag har justerat listan till att säga mattor) och visst har du rätt i att det fanns ett litet fönster på Stigs kortvägg däruppe, med det var rätt högt upp och alltid stängt när det lyssnades. Dessutom kan man ju tillgodose önskemålen på en lista bara inom ramen för vad som är möjligt. Det finns rum som har dörrar och fönster på alla väggar. Man kan ändå alltid tillgodose (ha omsorg om något) och försöka göra det bästa möjliga.

När Stig flyttade upp på övervåningen fanns det ingen ekonomi för att göra vid rummet nämnvärt, såsom t ex att lägga heltäckningsmatta, men man kan ju täcka golv med vanliga mattor också, och med annat, vilket Stig gjorde. Jag frågade honom särskilt om huruvida han åsåg några problem med den sträng golv som tittade fram till höger i rummet, och han svarare att han tyckte han hanterade det med den "stoldämpning" han tagit till. (Hans tjusiga stolar hade blivit i överantal efter flytten upp, så några fick ställas undan, men de går ju att användas som absorbenter också, och så blev det på övervåningen, på högra sidan.)

När Stig första gången (innan han flyttade upp) visade rummet berättade han hur han tänkt göra, han knackade på kortväggen för att visa hur stabil den var, han berättade hur han skulle lägga mattor för att täcka golvet (det blev flera olika mattor), han nämnde att han vänt rummet som han vänt det för att få öppningarna så långt ifrån högtalarna som möjligt. Han visade sängen (som redan stod där) och gjorde att färre mattor skulle behövas, han klappade händer för att visa hur bra diffision rummet redan erbjöd tack vara små assymetrier, öppningarna och den öppna spisen. Och han talade om att han kanske skulle experimentera med att möblera med att ställa en stol i mitten (vilket förstås förvånade mig givet vad han sagt tidigare om mittplacerad lyssnare) men så blev det nu inte. Jag tror han dels ångrade sig, och dessutom blev det sämre möbleringsmässigt.

petersteindl skrev:Vad är det då som är föga förvånande? Jo två saker. Ett, Stig Carlsson körde inte strikt efter någon sådan lista.

Om du menar att han inte hade en papperslapp med punkterna listade som han läste på, så har du förstås rätt. Jag har heller ingen sådan lista. ;) Men jag tar ändå hänsyn till saker som kan skrivas som en lista. Om man skall berätta för någon annan måste man ju räkna upp sakera på något sätt.

Samma sak gällde Stig.

Han optimerade enligt egen utsago möbleringen efter ett antal parametrar, och det är dom jag har försökt lista. Jag har utgått ifrån det han berättat och jag utesluter inte att jag missat eller glömt något (i själva verket har jag avsiktligt utelämnat de mesta komplicerade önskemålen har redogjort för, mest på grund av att de inte är realicerbara med de vanligaste rummen och möbler).

Om han talat med samma sak med Peter vet jag ju inte, men det verkar inte så.

petersteindl skrev:Två, det talar jag inte om :-) men det har med minne för väsentligheter att göra, om man nu kan tycka detta vara väsentligt.

Ok. Jag tror nog vi är överens om hur det gick till när Stig flyttade upp till övervåningen. Och jag har för mig att vi var helt överens om att det faktiskt på många punkter lät bättre där uppe än där nere (i synnerhet i basregistret) trots att Stig initialt hade beklagat att han inte hade resurser att göra det han hade velat. Men även Stig blev ju mycket nöjd med slutresultatet där uppe. Och det är ju det viktigaste.

petersteindl skrev:Nåväl, den här tråden handlar definitivt inte om allt detta så jag kommer därför heller inte att fortsätta att skriva OT på denna tråd. Jag kommer att fortsätta beskriva historieförloppet på Peter Steindl tråden :-)

Det ser jag fram emot!

Att du fortsätter skriva alltså. Kör på!

Vh, iö

- - - - -

#Det enda jag hört Stig beklaga i broschyrer är att han tyckte att det var synd att begreppet "rundstrålande" användes, även för 70-talsserien. Men han respekterade att det var det som "marknadsföringsexperter" (som Stig kallade dem, med respekt) menade var det bästa uttrycket. Han sade det till och med själv i offentliga sammanhang! Stig ansåg sin inte alls veta vad som var bra marknadsföring, utan förlitade sig på dem som han uppfattade vara bättre på det.

*Men även i "vanliga rum" kan man ju möblera på många sätt, och det är väl inte direkt en nyhet att de förekommit Carlsson-högtalare som det i utrikiska hifi-tester möblerats helt fel med. Bara för att vanliga rum är utgångspunkten betyder det alltså inte att man kan göra hur som helst.

Kan ju nämna att jag tog upp även den där frågan om huruvuda högtalarna var konstruerade för vanliga rum med Stig, och hans svar på både ett ja och ett nej...

Han menade först och främst att det vore fel att se det som en kompromiss (vilket man ju lätt kan göra om om uppfattar det som en "uppoffring" att behöva utgå ifrån ett rum och göra det mesta av det "utan att ändra rummet").

Enligt Stig Carlsson som fanns det dock inget kompromisstänkande med i bilden, utan vanliga rum var inte bara utgångspunkten - utan det var dessutom utmärkta rum att återge musik i! Dock hoppas jag att alla förstår att olika vanliga rum trots allt kan vara rätt olika varandra, så visst kan det vara en poäng att försöka förstå vad som var ett vanligt rum enligt Stig, liksom hur man bäst utnyttjar högtalarnas egenskaper i det.

Dock är självklart högtalarna konstruerade efter detta det vanliga rummets förutsättningar. Stig menade till och med att de egenskaper som gjorde ett rum lämpat för små live-musik ensambler, gjorde det lämpat för musikåtergivning. Vanliga vardagsrum passade bra för båda, enligt Stig. Det hade vi MYCKET diskussioner om. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-25 13:26

Hej!

a) Att skriva om sina egna upplevelser om något på ett sätt så att det framstår som att det är på ett visst sätt anser ialalfall jag vanskligt. Det är lite underligt att det inte framgår tydligare, med tanke på att det i andra sammanhang påtalas. Det brukar finnas lika mycket uppfattningar som personer som har träffat någon.

b) Det har nog retat upp rätt många att Ingvar ibland skriver på ett sätt som kan anses lite förklenande för Stig, men det är ju Ingvars bild av det hela. Det kan nog reta många som har stor respekt för någon, och Jag utgår från att båda herrarna har en inneboende respekt för konstruktören.

c) Ingvars lista kändes mer som en sammanfattning av hans bild än just en lista som Stig komponerat - en översiktsbild helt enkelt. Det kan ju tyckas tumregelmässigt och förenklande. Dessutom framgår det ju med all tydlighet att det kanske mest skall ses mot bakgrund av att Stig själv inte nyttjade det fullt ut. Att man ställer hårdare krav mot de som demonstrerar än de som köper är naturligt. De flesta seriösa handlarna har ju en visningsmiljö som gör utrustningen så mycket rättvisa som möjligt.

Jag utgår från att det i Stigs patent finns rätt mycket matnyttigt att läsa som ger en bild av en mycket kompetent konstruktör - läsning som säkert tar mer än 30min att läsa även om man läser långsamt. Där torde det väl finnas något om hur han anser att en högtalare skall fungera och borde vara konstruerad för att fungera - just i en hemmiljö?

d) Såväl Peter som Ingvar är retoriska, insinuerande och nyttjar en otrevlig ton i tråden. Om ingen av dem vet det, så använder ni dessutom kända förhärskartekniker för att föringra den andres trovärdighet. Det är inte snyggt, inte ens om man engagerad.

Jag förutsätter att INGEN av dem skriver mer i den här tråden. Ni är långt ifrån ämnet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 13:40

Portad ifrån en tråd i Wänner av Ino. :?

Härskartekniker skrev du KK...

Några saker måste jag skriva dock:

1. Jag startade inte det här bråket, och jag önskar inget mera än att det slutar. Min enda önskan var att komma med ett påpekande om att de där absorbenterna motverkade de ortoakustiska målen. Hade inte i min vildaste fantasi fantasi trott att någon skulle förneka det jag fått höra av Stig. :? Som jag sagt tidigare - tycker det är mycket trevligare om den som har något att berätta gör det, än att klanka ned på vad andra berättar. :(

2. Jag tycker det är MYCKET beklagligt om du KK uppfattat att jag skrivit något förklamenande om Stig. Vi var inte alltid 100% överens om allt, men jag har från den dagen jag träffade honom respekterat honom. Han är landets största musikåtergivningshjälte, i mina ögon!

2. Listan kanske kan ta sig lite tumregelmässig, men punkterna har ju psykoakustiska orsaker och är inte förenklingar. Jag ser dem hellre som grundregler, som man kan försöka följa, om man kan. ;) Men självklart bara om man vill. Det viktigaste är ju att man blir nöjd. Information om hur saker är tänkta hoppas jag inte är något problem för någon dock. Man kan alltid bortse ifrån sådan, om man inte bryr sig om den.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-25 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-25 13:41

IngOehman skrev:Det känner jag inte till att jag skrivit någonstans.

Vad jag skrivit är väl bara att Stig kunde tillföra mera information än den som fanns Sonabs broshyrer, om man frågade honom. Frågade gjorde jag, ofta och mycket.

Tycker inte det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att Stig själv hade mer att berätta än vad som står i broschyrer och instruktionsböcker. Snarare tycker jag det är en självklarhet.

Hmmm?

IngOehman skrev:Jag hade av broschyrläsning på 70- och 80-talen fått helt fel uppfattning om vad Stig ville med sina ortoakustiska högtalare. Broschyrerna visade sig emellertid vara ett sällsynt exempel på att Stiga hade kompromissat och låtit "marknadskunniga" formulera säljbudskapet istället för att utgå ifrån de verkliga, fysikaliskt välförankrade, syftena och verkningssätten hos Carlsson-högtalarena. [sic!]

Är det bara jag som tycker att det senare uttalandet (som har gjorts för 11 år sedan f ö och därmed eg borde vara det förra) antyder att det har varit mer i broschyrerna att anmärka på än bara att Stig inte hade fått säga mer i dom?

Oj här dök visst jag upp som gubben i lådan igen. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-25 13:43

IngOehman skrev:Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).

Hmmm. det där faller väl undert punkt 11 i Morgans retorikskola?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-25 13:48

Jag känner inte till den där retorikskolan. Har inte studerat ämnet och är inte så intresserad av det. Tycker det är enklast att skriva saker som kan ha betydelse för frågan helt enkelt. Ibland behöver saker sättas i perspektiv.

Men även jag är ju människa, och jag hade nog inte skrivit det där om jag inte blivit påhoppad och anklagad för att sprida osanna bilder. Tyckte det kanske kunde vara en relevant information. Jag har inte varit osams med Stig ens en sekund, men det har andra.

Naqref skrev:Är det bara jag som tycker att det senare uttalandet (som har gjorts för 11 år sedan f ö och därmed eg borde vara det förra) antyder att det har varit mer i broschyrerna att anmärka på än bara att Stig inte hade fått säga mer i dom?

Om du tar med det här nedanstående, som jag skrev nyss i samma inlägg tror jag, så tror jag sammanhangen är rätt klara. Jag hoppas i varje fall det.

Naqref skrev:Det enda jag hört Stig beklaga i broschyrer är att han tyckte att det var synd att begreppet "rundstrålande" användes, även för 70-talsserien. Men han respekterade att det var det som "marknadsföringsexperter" (som Stig kallade dem, med respekt) menade var det bästa uttrycket. Han sade det till och med själv i offentliga sammanhang! Stig ansåg sin inte alls veta vad som var bra marknadsföring, utan förlitade sig på dem som han uppfattade vara bättre på det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-25 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-25 13:50

Oj här dök visst jag upp som gubben i lådan igen.

japp stigs okände son :)

fö håller jag på KK
gubbar ni håller på med petitesser surfa in på fb och reta er på något annat istället

fö denna gudadyrkan av stig?
nästa gång jag är i tailand så beställer jagen tavla av den sista måltiden fast med stig och hans lärljungar
hur ska jag placera er vid bordet?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-25 14:06

Mja jag tänker inte på vad Stig tyckte om marknadsföringsmänniskornas insatser utan mer vad DU tycker om dom. Det torde ha varit mer än att de behövde kompletteras med information för att du skulle få en helt annan bild av vad han önskade med sina högtalare. För att få en helt annan bild så måste innehållet vara väldigt bristfälligt eller så står där något som inte strämmer. Oavsett vilket så borde ju man kalla broschyrer som ger en helt felaktig bild för dåliga. Det är väl klandervärt, eller hur? ;)

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati