Hittade 3st 9710 M/01 i gillestugaväggen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin_T

Hittade 3st 9710 M/01 i gillestugaväggen

Inläggav Martin_T » 2008-06-26 00:01

Hejsan!
Bygger om en gillestuga som tidigare hade 4 infällda högtalare en bit in från hörnen på ungefär 1.6m höjd.

Arbetet med rummet som skall bli vårt TV-rum börjar närma sig slutet och idag städade jag fram högtalarelementen från förrådet intill för att kolla upp vilka högtalarelement det egenligen är och om de kan användas till något eller bara är skräp.

Tre av fyra "basar" var 3 st Philips 9710 M/01 varav två ser ut att vara i närmast perfekt skick men den tredje har lagats med delar från upphängningen från en fjärde högtalare som någon gång blivit utbytt mot ett SEAS 21 TV GWD

Högtalarkonstruktionen var 2-vägs. En Philips 9710 M/01 ihop med en AD0160/T8 som delades av med vid 4000Hz med ett SEAS 8001. Jag provspelade dem med rockmusik innan jag började riva och det skrapade tyvärr en del i basregistret så någon av högtalarna är inte helt frisk.

Jag vill ha bra förslag på vad jag kan/bör göra med dessa rariteter. Har faktiskt funderat på att bygga Valutronics Carsloninspirerade högtalare till vardagsrummet men det är ju seriösare att återanvända dessa element.

Användarvisningsbild
Martin_T

pinsamt

Inläggav Martin_T » 2008-06-26 00:48

Hoppsan. Läste här att de där högtalarna jag funderat på tydligen är skit så det är ju verkligen inget alternativ :oops:

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-06-26 09:16

Martin kolla upp Troel Gravesens sida om 9710 http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm där finns massor av info och även byggråd. 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Re: pinsamt

Inläggav Jocke » 2008-06-26 09:39

Martin_T skrev:Hoppsan. Läste här att de där högtalarna jag funderat på tydligen är skit så det är ju verkligen inget alternativ :oops:

Valuetronic verkar vara något man antingen hatar eller älskar! På något sätt är det väl positivt med prylar som folk inte är likgiltiga inför. På olika studioforum har flera av deras modeller rekommenderats med förkärlek och det har också förekommit förslag till modifikationer och tweaks för att de ska bli annu "bättre".

Elementen brukar väl komma från Monacor som är ett rätt marginaliserat fabrikat här men vanligt i centraleuropa. Om man googlar lite hittar man lätt artiklar och referenser på grejer med goda omdömen. Sortimentet är gigantiskt och är väl inte "high end" men det finns en och annan riktig godbit till skapligt pris.

Om du har ett par fungerande 9710 föreslår jag att du kollar om du inte kan få ett skapligt bud för dem och sedan börja om med nya fräscha prylar!

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-26 09:42

Annonsera dom på Carlsson Planet, där kan det finnas efterfrågan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin_T

Inläggav Martin_T » 2008-06-26 22:37

Tack för tipsen!
Det lutar nog åt att annonsera ut dem till bättre behövande. Har också läst på andra ställen om att SQ-50 låter bra men ingenting om hans nya låda med horisontell elementplacering.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-27 01:11

JBN körde med samma elementuppsättning i sina lådor på -70 talet.. fast med 4 ohms versionen av diskanterna, hade ett par själv för några år sedan, först lyckades jag spela sönder diskanterna (hade som tur var ett par över som jag ersatte dom trasiga med) och senare dog basarna... Philips prioriterade tyvärr varken effekttålighet eller slaglängd på den tiden =/
Men diskanterna låter rätt bra faktiskt, så dom kan helt klart vara värda att spara... basarna är rätt värdelösa dock..

Återgå till Carlsson Illuminati