uppmaning till kunniga! snälla fixa diskanter till 70talarna

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

uppmaning till kunniga! snälla fixa diskanter till 70talarna

Inläggav Ivil » 2008-08-06 12:47

Hej!
Som ni ser så hoppas jag på att någon kunnig skall knäcka en lösning till de gammla 70-tals carlsson-högtalarna. Eftersom jag inte har kunnskap själv att lösa problemet så hoppas jag att någon här på forumet kunde hjälpa oss stackars retro carlsson fans :D

/Andreas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-06 12:54

Eftersom IÖ har avslöjat att SSCs lösning på problemet är nära förestående så vore det ju inte helt orimligt att ge dom den chansen att visa att det verkligen stämmer. Först efter det verkar helt uppgivet så vet jag att några kommer titta närmare på problematiken... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-06 14:21

Tja, varför inte börja redan nu, med tanke på läget? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-06 14:39

det var som attan, att det finns fler aktörer som vill framställa element
Bikinitider

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-06 15:09

Naqref™ skrev:Eftersom IÖ har avslöjat att SSCs lösning på problemet är nära förestående så vore det ju inte helt orimligt att ge dom den chansen att visa att det verkligen stämmer. Först efter det verkar helt uppgivet så vet jag att några kommer titta närmare på problematiken... 8)

Jag anser att SSC/IÖ har haft tillräkligt med tid. Det enda som kommit fram är att de håller på med något men inga konkreta resultat.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-06 16:01

Hmm är det bara jag som står på SSCs sida här? Känns mycket märkligt får jag säga. 8O
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-06 16:45

Jag har tidigare sagt att jag (säkerligen med hjälp av flera kompetenta människor) ska testa några olika alternativ men hittils har det varit badande och båtåkande som känts mest aktuellt i sommarvärmen. 8)

Men jag håller med Naqref om att vi rimligen först bör vänta och se om det dyker upp något från SSC. Åtminstone fram tills sensommaren/hösten när det blir lite kallare och lusten att hålla sig inomhus faller på. :)

/Erik

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-06 17:30

det är väl klart att ssc/iö kommer med ersättningselement, något annat har väl aldrig blivit sagt, att det har tagit tid finns det säkert goda förklaringar till

jag kan fantisera mig till att det har varit rejält bökigt att ta fram något idag så unikt som en kondiskant och dubbelkonbredbandare, vart börjar jag? vem vänder jag mig till? vem ska betala?
Bikinitider

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-08-06 17:56

Jag tror och hoppas på att SSC får fram de efterlängtade elementen. Det är förståeligt att många är irriterade eftersom det hela drar ut på tiden, men det känns ändå lite onödigt att klaga på SSC. Det lär inte skynda på processen.

Sedan litar jag även på att Naqref m.fl. lyckas få fram element om nu SSC mot förmodan misslyckas. :)

MVH
Carl

Användarvisningsbild
lennartj

Dubbelkonsbredbandare

Inläggav lennartj » 2008-08-07 00:28

Dubbelkonsbredbandare tillverkas i ett grannland, det är bara priset som är cirka en tiopotens fel. :(

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=187

Bild
Senast redigerad av lennartj 2008-08-07 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-07 00:32

Finns billigare alternativ från annat europeiskt land lite längre söderut. :)

Bild

http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... g20_8.html

DIY-folket nere i tyskland verkar gilla det vad jag läst hittills. Men det säger ju inte alltid så mycket.

/Erik

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-08-07 11:48

lever SSC?! Man kan då inte tro det när man tittar in på Carlssonplanet....
Jag kan iofs hålla med om att roligast hade ju helt klart varit om SSC kan/vill lösa uppgiften, men eftersom att inte ett ord har yppats på evigheter (något som dom själva valt att inte göra) så sitter man ju i sjön i väntan på en ny diskantlösning...
Personligen så är jag inte så värst intresserad av att läsa ett nyhetsbrev som endast inhåller historia och ingen framtid.

Jag har iofs förstålese för att SSC inte vill göra folket missnöjda med att sätta ut datom som gång på gång inte hålls. Men den bakomliggande faktorn till att datumet skjuts är för mig mer intressant än ingen information alls. Det måste ju helt enkelt finnas någon orsak till varför det tar tid...

Därför så är jag av den åsikten att Naqref är en hjälte för oss som vill ha välljud om än inte "orginal" till sina Carlsson. ("orginal" kan man ju diskutera)

/Andreas

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-07 11:58

SSCs tekniske ansvarige (förmodar jag han är) har ju alldeles nyligen åter gett utryck (även om det togs tillbaka) att såväl bredbandare som diskanter är på gång. Det tror jag inte var ett tomt påhitt, men det kan ju ha varit lite entusiastiskt framslängt och det kan vara lång väg kvar..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-07 15:05

just det, visaton och monacor och seas har bredbandare, likaså ett gäng pa-tillverkare

visaton och monacor har väl även intressanta kondiskanter, ett par modifikationsändringar på dessa element och dom kanske kan klara kraven, men jag vet inte hur eller om det är så lyckat att jobba mot en mellanhand, för inte är det visaton och monacor som själva tillverkar sina element, det verkar mer troligt att dom köper in och tillhandahåller element från en no-name-tillverkare i kina
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-08-07 16:53

celef skrev:just det, visaton och monacor och seas har bredbandare, likaså ett gäng pa-tillverkare

visaton och monacor har väl även intressanta kondiskanter, ett par modifikationsändringar på dessa element och dom kanske kan klara kraven, men jag vet inte hur eller om det är så lyckat att jobba mot en mellanhand, för inte är det visaton och monacor som själva tillverkar sina element, det verkar mer troligt att dom köper in och tillhandahåller element från en no-name-tillverkare i kina

Jag vet inte om det gäller alla deras element, men Visaton tillverkar själva.

/Erik

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2008-08-07 22:34

Kaffekoppen skrev:SSCs tekniske ansvarige (förmodar jag han är) har ju alldeles nyligen åter gett utryck (även om det togs tillbaka) att såväl bredbandare som diskanter är på gång. Det tror jag inte var ett tomt påhitt, men det kan ju ha varit lite entusiastiskt framslängt och det kan vara lång väg kvar..

men så här stog det i nyhetsbrevet juni 2007:
en första serie hade redan kunnat finnas i butik om inte ett litet retligt fel i de speciella "fötterna" upptäckts i sista stund, alltså i det utvikta plåtbleck med skruvhål där elementet ska fästas i baffeln.
Felet är nu åtgärdat och ett eventuellt produktionsbeslut väntas redan i sommar.
Drygt ett år senare så är frågan är hur lång tid kan det ta att fixa ett utvikt plåtbleck. Senare under hösten så pratades det om till jul, som sedan ändrades till juli vilket nu också passerats..... :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 00:02

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:PS. Snart finns det en fullvärdig ersättare till 9710, och übervärdiga ersättare till MT24 / CT62...

Det är så snart att stiftelsen anser att de kan gå emot sin policy och berättta om dem även om de inte finns tillgängliga?

Eller är det du själv som tagit fram dem utan att Carlsson stiftelsen är inblandat?

celef skrev:kul och intressant, vad kan man då säga om 9710, är den som klippt och skuren för dessa modeller?

PS. Snart finns det en fullvärdig ersättare till 9710, och übervärdiga
ersättare till MT24 / CT62...

du är modig du iö :)

IngOehman skrev:Glöm det förresten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 09:00

finns det något som helst sammanhang mellan dessa tre citat ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 09:17

Jupp.

IÖ kom nog påsig med att inse att han i entusiastismen bröt mot den relativt nya policyn att inte nämna något innan de var helt tillgängliga.
Det borde förhoppningsvis betyda, då det är inte första gången det nämns, att de kommit rätt så långt med framtagandet. Kanske inte alls är långt kvar :)

Det kommer härifrån:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=572866#572866

Och det ligger nog dessutom till grund för Nagrefs post i den här tråden:
Naqref™ skrev:Eftersom IÖ har avslöjat att SSCs lösning på problemet är nära förestående så vore det ju inte helt orimligt att ge dom den chansen att visa att det verkligen stämmer. Först efter det verkar helt uppgivet så vet jag att några kommer titta närmare på problematiken... 8)

Det verkar iallafall som att det på det ena eller andra sättet kommer bli en lösning framöver, kanske relativt snart som sagt.

Varför skulle jag citera något som inte har med varandra att göra? :?
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-08-08 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2008-08-08 09:28

Naqref™ skrev:Hmm är det bara jag som står på SSCs sida här? Känns mycket märkligt får jag säga. 8O

Nej,
Jag tycker också att SSC skall få visa att de kan realisera sina planer.

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-08 09:58

Tux skrev:
Naqref™ skrev:Hmm är det bara jag som står på SSCs sida här? Känns mycket märkligt får jag säga. 8O

Nej,
Jag tycker också att SSC skall få visa att de kan realisera sina planer.

/P

Är nog av samma åsikt i samma ögonblick SSC har bestämt sig för när de skall realisera. Har de inte ens gjort det så kan man rent logiskt sluta sig till att det aldrig kommer att hända. Visa mycket gärna att jag har fel i mina antaganden. :wink:

Ergo; börja titta efter alternativ redan nu, så har vi iaf sparat tid.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-08-08 10:53

Kaffekoppen skrev:

Varför skulle jag citera något som inte har med varandra att göra? :?

det är sant, det skulle du inte göra., var inte min avsikt att vara sådan.

finns inget syfte med det men tre st lösryckta citat ur sitt sammanhang så jag uttryckte mig lite klumpigt, utan ville mera veta var de kom ifrån.

samtidigt som SSC inte bör syssla med "läckor" heller.

antingen ger man en tidplan, eller så säger man som det är att pga omständigheter som inte ligger inom stiftelsens kontroll kan man inte ge några defintiva besked. Det är förståeligt att det inte är så lätt alltid.

att ge löften som bryts är det värsta man kan göra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 11:27

Helt lugnt, och jag delar din åsikt.

Bättre då att man inte kommer med utfästelser som kanske gör att andra inte tittar efter alternativ. Det viktigaste för stiftelsen måste ju vara att det finns alternativ, lösningar för äldre Carlssonhögtalare - inte vem som gjort jobbet.

Tar någon fram bra alternativ kan ju stiftelsen gå in och ge applikationsråd snarare och tillse att det blir en win-win situation.

Ser ingen anledning att pinka revir, och även om det känns så ibland tror jag inte det är stiftelsens målsättning, åtminstonde inte sett ur stiftelsens ursprungssyfte.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-08 13:23

Kaffekoppen:

Det har ansetts viktigt att meddela att det skett av Stig Carlsson smorda; vänner till Stig, hangarounds runt Stig, utvalda entusiaster etc. Iaf om man får tro Carlsson Planet, vilket i sig förvaltas av ett par av medlemmarna i SSC. På ngt vis måste man ha haft en personlig koppling, annars förstår man inte vad man gör, och således blir inte projekten legitima. Så visst har det pinkats revir från start, om än (högst tveksamt) omedvetet. Ett exempel är då när en alternativ, enklare och billigare kantrenoveringsbeskrivning av 6,5":arna plockades bort till förmån för de omkantade basar som såldes av en medlem i SSC.

Det är nog möjligt att revirpinkandet inte är SSC:s uttalade mening, men när ett fåtal pysslar med det, samt att det är dödstyst i övrigt, så är det näst intill omöjligt att inte se det som en medveten handling från SSC:s sida.

Visst har Stig Carlsson, om än postumt, stor genomslagskraft med sitt namn, men det är föga smickrande när det används på detta sättet.
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 14:21

Jag är medveten om att det starkt uppfattas så, men det kan ju rimmligen inte ligga i linje med stiftelsestipulationen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-08-08 17:24

Kaffekoppen skrev:Jag är medveten om att det starkt uppfattas så, men det kan ju rimmligen inte ligga i linje med stiftelsestipulationen.

Hehe, helt riktigt! :D

Det är inte mycket som ligger i den linjen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-08-08 20:14

Jag är på Naqrefs sida! De gamla diskanterna är ju svintrevliga så varför stressa för att göra sig av med dem? Basar finns väl att få tag på som jag förstått det.

[slrt]
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 20:24

Njae... det handlar om kompletteringar där saker gått sönder...varken basar eller diskanter finns det ersättning för idag.

Det handlar inte om ersättningselement i bemärkelsen byta ut till något bättre, utan att byta ut något trasigt mot något funktionellt.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-08-08 22:23

Ja det är nog bara att sitta lugnt i båten...

Det kommer nog snart en rekommendation från Carlssonplanet att man skall byta tillbaka sina CT 62 diskanter till de gamla MT20 papptutorna på 70-talarna.

Man skulle ju kunna tro det i alla fall då det på Carlssonplanets infosidor för OA52.2 och OA52.3 (som endast saluförts med den av Stig Carlsson valda kolfiberbasen Scanspeak 8545) står att läsa att de nog låter bättre och mer rätt med den gamla Scanspeak 8542 basen som användes i Carlsson OA52 på 80-talet... :?

http://www.carlssonplanet.com/speakers.php

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-08 22:48

Slartibartfast skrev:De gamla diskanterna är ju svintrevliga så varför stressa för att göra sig av med dem?

8O
Bikinitider

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati