Nya kondensatorer på OA12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Nya kondensatorer på OA12

Inläggav P5 » 2008-10-10 20:13

Hej.

Jag håller på att originalrenovera ett par OA12. Jag tänker inte byta någonting inuti högtalarna förutom kondensatorerna, vilket rekommenderas från olika håll.

Problemet är bara att jag inte ser hur kondensatorn för basen skall få plats, se bild. Ett alternativ jag har tänkt på är att flytta spolen till vänster utåt en halv centimeter och på så sätt kunna trycka ner kondensatorn. Men ska det verkligen vara så krångligt? Hur har ni gjort?

Bild

Bild

MVH
Carl

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-10-10 20:20

Böjt benen och använt smältlim?

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-10 20:21

Måste den ända ner till kortet?? Det är ju inte speciellt trångt under kortet. Alltså krympslang på benen och kläm dit den så gott det går.
mvh
henrik

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-11 13:43

Jag flyttade spolen för att få mer plats:

Bild

Jag är ganska nöjd med resultatet, dock kommer jag vara tvungen att vända upp och ner på kortet.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Nya kondensatorer på OA12

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 16:14

P5 skrev: Bild

Jag vill bara påpeka att den där gröna fyrkantiga kondensatorn som det står filmcap på inte är så tokig. Släng den inte. Kan vara bra att ha kvar vid behov :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-11 16:19

Hej Peter!

Nej, den skall naturligtvis inte slängas. Den hamnar i en bra-att-ha-låda. På vilket sätt är den bra? Är det helt onödigt eller rent av dumt att byta?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-11 16:47

P5 skrev:Hej Peter!

Nej, den skall naturligtvis inte slängas. Den hamnar i en bra-att-ha-låda. På vilket sätt är den bra? Är det helt onödigt eller rent av dumt att byta?

MVH
Carl

Byt gärna :) , men koppla gärna :) tillbaks den gröna efter några dagars lyssning på de svarta. Sedan kan du jämföra kanalerna. Därefter kan du byta tillbaks till den fyrkantiga gröna i den andra kanalen också och lyssna några dagar. Och därefter kan du byta igen till de svarta och lyssna några dagar. Sedan bör du ha en egen uppfattning hur en kondensatortyp ändrar i ljudet i delningsfilter :)

Stalltips: Den andra cylindriska original kondingen d v s ERO MKT är klart lämpad för det runda arkivet :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-12 10:51

Hej Peter.

En sådan jämförelse vore förvisso rätt intressant, men det skulle dessvärre även ta mycket tid som jag tyvärr inte har. Jag har personligen svårt att höra skillnad på (i mitt tycke subtila) förändringar - däremot är jag övertygad om att många små positiva förbättringar till slut blir hörbara.

Är det ok om jag frågar om din uppfattning i denna fråga? Hur påverkar kondensatortyp ljudet? Och vilken hade du använt?

(Anledningen till att jag bytt är rekommendationer på CP)

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 13:10

P5 skrev:Hej Peter.

En sådan jämförelse vore förvisso rätt intressant, men det skulle dessvärre även ta mycket tid som jag tyvärr inte har. Jag har personligen svårt att höra skillnad på (i mitt tycke subtila) förändringar - däremot är jag övertygad om att många små positiva förbättringar till slut blir hörbara.

Är det ok om jag frågar om din uppfattning i denna fråga? Hur påverkar kondensatortyp ljudet? Och vilken hade du använt?

(Anledningen till att jag bytt är rekommendationer på CP)

MVH
Carl

Det tar max 1 timme per högtalare att byta kondensatorer. Eftersom det i alla fall skall bytas en gång så är den tiden att räknas som noll :) Jag pratar om mertid :)

Nästa steg efter det att du lyssnat på högtalarna ett tag typ 1 vecka är att byta tillbaks en konding i en högtalare. Det tar max 1 timme. Om du lyssnar på musik under denna vecka 2 timmar mindre så har du tjänat en timme :) Nu använder du denna timme att göra A/B-jämförelser mellan höger och vänster högtalare :) Summa summarum har du nu Status Quo på din nedlagda tid, men du är nu två lyssningserfarenheter rikare :)

Så, nu byter du kondensator på den andra högtalaren. Det tar en timme :( Nu lyssnar du i en vecka på de nya halvmoddade högtalarna, fast du lyssnar 2 timmar mindre än vad du normalt skulle ha gjort. Nu har du igen vunnit en timme :) Känner du dig säker på din sak angående om högtalarna är bättre eller sämre så fortsätter du antingen att lyssna eller så byter du tillbaks till de svarta kondingarna. Om du väljer att byta tillbaks så lyssnar du i en vecka minus två timmar och du observerar då om din A/B-lyssning gav en korrekt iaktagelse eller inte.

Så, då har du blivit mycket klokare och har dessutom blivit erfarenheter rikare. Om du inte hör någon som helst skillnad så vet du det också.

Det är så jag själv skulle ha gjort :)

Jag har aldrig modifierat en OA-12, men snart kommer det att bli. Mitt problem är att jag inte hkommer ihåg hur de lät. Senast jag lyssnade var på 70-talet. Det par som jag fått gratis har basar utan kant och står nere hos Naqref. Tillsammans hoppas jag att vi kan göra underverk :)

Vad gäller "förbättringar" så utgår du ifrån teorin om "många bäckar små...". Tyvärr gäller inte detta då man har konstruerat en kompromisslös kompromiss. Då kan man avsiktligt välja en sämre detaljlösning för att helheten skall bli bättre. Byter man ut denna detalj mot en objektivt bättre så kan slutresultatet trots allt bli sämre.

Jag har för lite erfarenhet av OA-12 för att ge dig en rekommendation som jag själv skulle valt, därför talar jag om hur jag själv skulle gått till väga i din situation.

Lycka till :) Jo, en sak till. Du skriver att du personligen har svårt att höra skillnad på (i ditt tycke subtila) förändringar. Här gör du två antaganden. Du har svårt att höra skillnad. Förändringen är subtil. Det räcker med att ett av dessa antaganden visar sig vara felaktigt för att du skall få ett bra slutresultat. Vilket är, bättre högtalare, riktigare bild om sig själv och/eller kondensatorers påverkan samt en rolig resa :) Och en sak till; lyssna på dina vanliga musikskivor, bra som dåliga. Jag kan också tala om att så gjorde även Stig Carlsson och det gav ju uppenbarligen fingerfärdighet och resultat :)

MvH :)
/Peter

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-12 17:09

Hej igen Peter. :)

petersteindl skrev:Vad gäller "förbättringar" så utgår du ifrån teorin om "många bäckar små...". Tyvärr gäller inte detta då man har konstruerat en kompromisslös kompromiss. Då kan man avsiktligt välja en sämre detaljlösning för att helheten skall bli bättre. Byter man ut denna detalj mot en objektivt bättre så kan slutresultatet trots allt bli sämre.

Jo, detta är jag väl medveten om, men i detta fall handlar det inte om att ändra några avgörande värden, eller? Filtret är väl konstruerat med avseende på ett nominellt värde hos komponenten i fråga och sannolikheten att den nya kondensatorn ligger närmare detta nominella värde bedömer jag som större. Med förbättring i detta avseende menar jag något som för högtalaren eller filtret närmare det ideal från vilket det var konstruerat. Jag byter alltså kondensatorn för att minska inverkan av den större toleransvidden och eventuell åldring. Tänker jag galet?

petersteindl skrev:Lycka till :) Jo, en sak till. Du skriver att du personligen har svårt att höra skillnad på (i ditt tycke subtila) förändringar. Här gör du två antaganden. Du har svårt att höra skillnad. Förändringen är subtil.

Mycket riktigt är detta antaganden från min sida. De grundar sig dock i en kritisk inställning och en försiktig approach. Människor som påstår sig höra skillnader på både det ena och andra löper ofta en risk att bli totalförödmjukade i blindtester.

Jag tycker mig kunna höra skillnader på olika högtalare och källor. Men ofta gör jag ganska snabba byten mellan objekten för jämförelsen (lyssnar max ngn minut mellan bytena). Ibland kan det krävas betydligt längre tid för att kunna utvärdera vissa saker. Kanske lyssnar jag fel? Jag är trots allt ingen audiofil av rang, utan för mig handlar HiFi mer om musik och ren fåfänga :!: . Det finns ju även en möjlighet att jag kan höra skillnad på två olika kondensatorer, men jag ställer mig ytterst tveksam till detta. Hoppas att jag har fel angående detta.

Det vore intressant att genomföra detta test som du pratar om. De OA12 vars filter du ser på bilderna skall även utrustas med MT24 då de gamla MT20 var rätt trötta. Hoppas att de får plats under gallren bara - jag har tyvärr mina tvivel.

Jag har aldrig lyssnat på ett par fullt fungerande OA12 förrän idag då jag lånade ut ett par OA12 i valnöt till min far och kopplade in dessa i hans anläggning. Helt original förutom B65oaII-basar. De första lyssningsintrycken är att de låter väldigt olikt de OA14 jag har hemma, men nu har min far ett helt annat rum med helt annan möblering samt betydligt sämre elektronik.

Varför skall allt vara så komplicerat och svårt? :x

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 19:57

P5 skrev:Hej igen Peter. :) Filtret är väl konstruerat med avseende på ett nominellt värde hos komponenten i fråga och sannolikheten att den nya kondensatorn ligger närmare detta nominella värde bedömer jag som större. Med förbättring i detta avseende menar jag något som för högtalaren eller filtret närmare det ideal från vilket det var konstruerat. Jag byter alltså kondensatorn för att minska inverkan av den större toleransvidden och eventuell åldring. Tänker jag galet?

De grundar sig dock i en kritisk inställning och en försiktig approach. Människor som påstår sig höra skillnader på både det ena och andra löper ofta en risk att bli totalförödmjukade i blindtester.

Jag tycker mig kunna höra skillnader på olika högtalare och källor. Men ofta gör jag ganska snabba byten mellan objekten för jämförelsen (lyssnar max ngn minut mellan bytena). Ibland kan det krävas betydligt längre tid för att kunna utvärdera vissa saker. Kanske lyssnar jag fel? Jag är trots allt ingen audiofil av rang, utan för mig handlar HiFi mer om musik och ren fåfänga :!: . Det finns ju även en möjlighet att jag kan höra skillnad på två olika kondensatorer, men jag ställer mig ytterst tveksam till detta. Hoppas att jag har fel angående detta.

Det vore intressant att genomföra detta test som du pratar om. De OA12 vars filter du ser på bilderna skall även utrustas med MT24 då de gamla MT20 var rätt trötta. Hoppas att de får plats under gallren bara - jag har tyvärr mina tvivel.

Jag har aldrig lyssnat på ett par fullt fungerande OA12 förrän idag då jag lånade ut ett par OA12 i valnöt till min far och kopplade in dessa i hans anläggning. Helt original förutom B65oaII-basar. De första lyssningsintrycken är att de låter väldigt olikt de OA14 jag har hemma, men nu har min far ett helt annat rum med helt annan möblering samt betydligt sämre elektronik.

Varför skall allt vara så komplicerat och svårt? :x

MVH
Carl

Hej P5 :)

Om du tänker galet? Svar: Nej, du tänker inte galet. :) Jag tror dock inte att originalkondensatorerna åldras, men ERO kondensatorn tycker jag inte låter nå vidare.

Jag tror inte heller att du lyssnar fel. Hur lyssnar man fel? Hur lyssnar man rätt? På denna fråga kan bara var och en svara för sig själv. Det du beskriver verkar helt ok. Musik och fåfänga :) Skål för det.

Det finns en osäkerhetsfaktor i att byta från MT20HFC till MT24HFC. Jag vet inte om filtret skall ha samma värden. Diskanternas impedans är annorlunda. Om jag inte missminner mig så är resonansfrekvensen på MT20 = 1800 Hz och på MT24 = 1100 Hz. Alltid då jag bytt diskanter så har jag även rivit ut hela filtret och börjat om från scratch.

Finns det någon annan som bytt diskanter utan att ändra filter? Hur är det med dig avr7000?

Det är inget som går sönder men frekvensgången kan bli lite annorlunda.

Det finns ytterligare ett råd att ge. Då du skall löda kablarna på så gamla komponenter som diskanterna är, så kommer du troligtvis att märka att det gamla lödtennet är olämpligt att löda med igen. Det krackilerar bara. Du får suga rent kabeln från gammalt tenn och förtenna kontakterna på diskanterna på nytt annars är risken stor för kallödning. Jag gillar personligen inte att löda på de gamla diskanterna, men det är bara att gilla läget. Dessutom undrar jag om inte anslutningskontakterna sitter lite annorlunda på MT24. Du kan bli tvungen att förlänga en kabel eller att dra ut en kabel genom hålet i lådan som är med lim för att täta runt kabeln. Det har gått då jag gjort det men det kan kännas lite läbbigt för den oerfarne.

I praktiken är diskantbytet varken komplicerat eller svårt :) för den som har lite erfarenhet. Egentligen är det mest den mentala inställningen som är det jobbiga :( innan man har börjat själva operationen. :)

MvH :)
PS

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-12 22:04

petersteindl skrev:Det finns en osäkerhetsfaktor i att byta från MT20HFC till MT24HFC. Jag vet inte om filtret skall ha samma värden. Diskanternas impedans är annorlunda. Om jag inte missminner mig så är resonansfrekvensen på MT20 = 1800 Hz och på MT24 = 1100 Hz. Alltid då jag bytt diskanter så har jag även rivit ut hela filtret och börjat om från scratch.

OA14 sägs ha funnits med MT24 mot slutet. OA116 fanns med MT20 i början. Jag har inte hört att filtren skulle vara annorlunda. Om det nu är så är det bra att veta innan jag monterar ihop lådan. :)

Även om det skulle krävas modifieringar av filtret skulle jag inte ha en aning om hur jag skulle gå tillväga. Vad är det för värden på komponenterna hos ett filter till OA116?

petersteindl skrev:Det finns ytterligare ett råd att ge. Då du skall löda kablarna på så gamla komponenter som diskanterna är, så kommer du troligtvis att märka att det gamla lödtennet är olämpligt att löda med igen. Det krackilerar bara. Du får suga rent kabeln från gammalt tenn och förtenna kontakterna på diskanterna på nytt annars är risken stor för kallödning. Jag gillar personligen inte att löda på de gamla diskanterna, men det är bara att gilla läget. Dessutom undrar jag om inte anslutningskontakterna sitter lite annorlunda på MT24. Du kan bli tvungen att förlänga en kabel eller att dra ut en kabel genom hålet i lådan som är med lim för att täta runt kabeln. Det har gått då jag gjort det men det kan kännas lite läbbigt för den oerfarne.

Ja, anslutningarna sitter lite annorlunda. Kabeln måste dock inte förlängas, utan i originalhärvan finns det kabel så att det räcker och blir över. Det är bara att man drar ut lite extra.

Jag har ingen stor erfarenhet av lödning, men min styrka är att jag är noggrann och perfektionist ut i fingerspetsarna. Vid lödning av kretskort jobbar jag dessutom under övervakning. ;)

Det största praktiska problemet med MT24 är som jag nämnt någon gång tidigare att den större frontplattan gör att gallret inte passar. Jag tänker inte i höjdled nu, utan snarare på att den ökade bredden gör att frontplattan sticker ut över baffelns kant.

Det kanske inte är någon bra idé med MT24 trots allt, men det känns som en bra (?) semi-originallösning innan KT23 kommer ut. Man kanske skulle slänga ihop ett par och låta någon mät-freak gå loss på dem och i värsta fall döma ut dem?

Dags för ännu en Ardbeg. Skål.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 23:18

P5 skrev: OA14 sägs ha funnits med MT24 mot slutet. OA116 fanns med MT20 i början. Jag har inte hört att filtren skulle vara annorlunda. Om det nu är så är det bra att veta innan jag monterar ihop lådan. :)

Även om det skulle krävas modifieringar av filtret skulle jag inte ha en aning om hur jag skulle gå tillväga. Vad är det för värden på komponenterna hos ett filter till OA116?

Det största praktiska problemet med MT24 är som jag nämnt någon gång tidigare att den större frontplattan gör att gallret inte passar. Jag tänker inte i höjdled nu, utan snarare på att den ökade bredden gör att frontplattan sticker ut över baffelns kant.

Det kanske inte är någon bra idé med MT24 trots allt, men det känns som en bra (?) semi-originallösning innan KT23 kommer ut. Man kanske skulle slänga ihop ett par och låta någon mät-freak gå loss på dem och i värsta fall döma ut dem?

Dags för ännu en Ardbeg. Skål.

MVH
Carl

OA-116 var först byggda med MT20 och då var delningsfiltret 12 dB/oct till diskanten. Jag hade OA-6 typ 1 på den tiden. Stig ville absolut att jag jämförde mina OA-6or med OA-116. Han var extremt nyfiken på vad jag skulle tycka. Jag provade då dessa när de kom ut och jag jämförde med mina OA-6 typ1. Det var mycket nedslående resultat för OA-116 som jag delgav till Stig. Det var ju lite jobbigt att ringa honom med nedslående information. Han ville veta i detalj vad jag tyckte. Så det var bara att berätta. Men på något sätt var Stig varken arg eller ledsen eller ens besviken, som om han hade andra äss i leken. Därefter sa han att han jobbade på att åtgärda just dessa fel som jag nämnde och han väntade in nya diskantelement och han bad mig göra om lyssningen då dessa nya OA-116 kom ut. 8O Jag var liksom försökskanin :) Året var 1974 eller möjligtvis våren 1975 om jag inte minns fel. Den första serien var egentligen som en förserie eftersom själva marknadsföringsapparaten kom först igång med den nya OA-116. Jag tror inte det tillverkades så många exemplar av den första serien.

Sagt och gjort, jag fick låna ett par OA-116 i ny version av Sonab så fort de kom och jag gjorde ny jämförelse. Den här gången gick det bättre för OA-116. OA 6 typ 1 och OA-116 hade olika fördelar och nackdelar. Jag köpte ett par OA-116 och hade båda högtalarna 1 till 1 1/2 år sedan sålde jag OA 6 typ 1.

Dessa nya OA-116 hade 24 dB/oct filter till diskanten. Så filtrena var helt olika på samtliga punkter, även mellan bas och mellanregister.

Det går inte att använda sig av OA-116 filter till OA-12.

Jag rekommenderar att bara byta diskanterna och kondensatorerna som tänkt. Jag kommer möjligtvis att veta mer då jag fixat mina ex av OA 12 men jag har CT62 diskanter som jag tänkt sätta in istället så vi får se om jag provar MT24. Detta arbete kan kanske ta ett år. Jag har häcken full så att säga och Naqref har just nu också mycket annat att tänka på.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-12 23:27

Hej Peter.

Mycket intressant information du kommer med. Jag får väl helt enkelt följa din rekommendation och se vad som händer. Det kan ju inte bli sämre än det var innan med tanke på vissa av diskanternas skick på detta exemplar (trasiga membran).

Det vore kul om någon kunde ställa ett par helt original OA12 till förfogande för jämförelse.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-12 23:44

P5 skrev:Hej Peter.

Mycket intressant information du kommer med. Jag får väl helt enkelt följa din rekommendation och se vad som händer. Det kan ju inte bli sämre än det var innan med tanke på vissa av diskanternas skick på detta exemplar (trasiga membran).

Det vore kul om någon kunde ställa ett par helt original OA12 till förfogande för jämförelse.

MVH
Carl

Hmm, det verkar som om du har 2 par OA-12? Modda först 1 par?

Sonab/Carlsson OA-12 Valnöt
Sonab/Carlsson OA-12 Teak
Sonab/Carlsson OA-14 Teak
Sonab/Carlsson OA-14.3Y Vita (under ombyggnad)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-13 00:02

Hej!

Att jag inte kom att tänka på det! :oops:
Skämt åsido så finns mina OA12 i valnötsfaner sedan igår hos min far i Sundsvall. Om man har ett par Carlsson per 10 kvm boyta så blir det lätt trångt, därför fick han låna dem. :wink:

Men nu har vi hamnat lite off-topic. Jag kommer att byta kondensatorer och diskanter och därefter höra hur det låter. Vi får hoppas att det faller väl ut.

Tack för dina insiktsfulla svar.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-13 00:07

petersteindl skrev:Stalltips: Den andra cylindriska original kondingen d v s ERO MKT är klart lämpad för det runda arkivet :)

MvH
PS

Samma sitter i mina OA-14.
Råkade se det när jag limmade ihop sprickan ikväll.
Vad är problemet med de där runda kondingarna? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-13 00:10

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Stalltips: Den andra cylindriska original kondingen d v s ERO MKT är klart lämpad för det runda arkivet :)

MvH
PS

Samma sitter i mina OA-14.
Råkade se det när jag limmade ihop sprickan ikväll.
Vad är problemet med de där runda kondingarna? :)

Jag tycker faktiskt dom låter anskrämligt dåligt. Men det var vad som stod till buds på den tiden fast det fanns även bättre då visade det sig senare, men vem hade någon aning om det. Jag började lyssna på kondensatorers färgning av ljudet först efter 1978.

:) /PS

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-10-14 16:58

om man bryr sig om ljudet på kondensatorer så bör man bry sig om två eller fler spolar som är monterade så att de påverkar varandra
Fig 7 på sidan http://www.audioholics.com/education/lo ... alk-basics ger en bra lösning.

Hela artiklen är rekomenderad läsning :o

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-14 17:15

petersteindl skrev:Jag tycker faktiskt dom låter anskrämligt dåligt. Men det var vad som stod till buds på den tiden fast det fanns även bättre då visade det sig senare, men vem hade någon aning om det. Jag började lyssna på kondensatorers färgning av ljudet först efter 1978.

Fan oxå. Jag har fyra fem andra kapacitanser på hyllan men inga tior. Nu måste jag ju bara åka förbi hajfikit .... igen. :lol:

Det var för övrigt fjorton (14!) skruvar i varje baffel!

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-10-14 17:22

KarlXII skrev:

Aha, det måste vara därför de heter OA 14! :oops:

Conny

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-14 18:27

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:Jag tycker faktiskt dom låter anskrämligt dåligt. Men det var vad som stod till buds på den tiden fast det fanns även bättre då visade det sig senare, men vem hade någon aning om det. Jag började lyssna på kondensatorers färgning av ljudet först efter 1978.

Fan oxå. Jag har fyra fem andra kapacitanser på hyllan men inga tior. Nu måste jag ju bara åka förbi hajfikit .... igen. :lol:

Hur många skruvar fick du? Har du provat skruvarna. Funkar dom?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-14 18:31

DrBoar skrev:om man bryr sig om ljudet på kondensatorer så bör man bry sig om två eller fler spolar som är monterade så att de påverkar varandra
Fig 7 på sidan http://www.audioholics.com/education/lo ... alk-basics ger en bra lösning.

Hela artiklen är rekomenderad läsning :o

Fint :) det är bara att prova.

MvH
PS

Användarvisningsbild
Pellen

Inläggav Pellen » 2008-10-14 19:24

Conny skrev:
KarlXII skrev:

Aha, det måste vara därför de heter OA 14! :oops:

Conny

Aha.... Inte konstigt att det är svårt att renovera OA2212.... :wink:
AppleTV & LG BD390(NAD M56) - Pioneer VSX-924 - DCX2496 - NAD 208 x 2 - Carlsson OA51.3 & OB51
HDFury3 - Optoma HD70(TV), BarcoReality 909 (BarcoData 708s, BarcoGraphics 808 i reserv)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-16 22:29

Nu har jag lyssnat en del på de OA12 som jag lånat ut till far. Märkligt att jag inte har lyssnat på dem hemma hos mig, men min experimentlusta är inte så stor (jobbigt att flytta om hemma i lägenheten).

Hursom, de är nu bestyckade med ett par B65oaII. Original DIN-kontakter i botten är bortklippta (av föregående ägare) och jag har temporärt lött ihop stumparna med kabel från Hotrod Heaven. Funkar utmärkt tills vidare samt att man slipper en oxiderad kontakt.

Förstärkeri: Linn Majik I
Källa: Luxor DVD (modellbeteckning irrelevant, den var nog inte dyr om jag känner min far rätt)
Kablage: Signal från Clas Ohlsson, högtalarkablar 2.5 mm2 från Biltema

Detta låter förvånansvärt bra. Framförallt är jag imponerad av den fina basåtergivningen. Extra bra blev det ikväll då jag lyssnade samtidigt som jag plockade fram tältsängen för att sova. En tältsäng framför högtalarna tightade till ljudet rejält. 8)

Dock kan jag tycka att det låter lite telefonlur över högtalarna. Det kan hända att detta märks mest när alla komponenter är kalla, men jag är osäker. Det låter lite skränigt i alla fall och jag känner inte igen detta från mina originalrenoverade OA14. Nu har jag något mer sofistikerad elektronik, men ändå.

I vilket fall som helst en helt fantastisk liten högtalare.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-31 01:14

Då är en baffel färdig med nya kondensatorer, nykantade basar och MT24-diskanter. Filtren är inte modifierade för de nya diskanterna och jag tror inte heller att detta behövs. Avslutar denna tråd med några bilder. Först på originalbafflarna med trasiga basar och MT20:

Bild
Bild
Bild

För att få plats med komponenterna var jag tvungen att vända filtret upp och ner:

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har ännu inte monterat baffeln i lådan, däremot har jag spelat lite på bafflarna i det fria. Jag tycker att MT24 verkar låta betydligt lenare och mindre ansträngt än MT20, men det är väldigt svårt att dra några slutsatser innan jag hör högtalarna i dess rätta miljö.

Snyggt blir det i alla fall. Om de bara låter hälften så bra som de kommer att se ut är jag nöjd. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-10-31 03:14

Det ser jättebra ut :D

MvH
PS

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-10-31 22:19

petersteindl skrev:Det ser jättebra ut :D

MvH
PS

Tack Peter. :)
Jag kan nu avslöja att de låter jättebra också. Jag var tvungen att flytta upp tonbyglarna ett steg för att kompensera för de nya diskanterna.

Det låter sagolikt. Diskanten är mycket mjukare och låter mycket mindre ansträngd än MT20. När jag jämför med mina OA14 så är det stor skillnad. Ljudet ligger mer mot lyssnaren med OA12 än med OA14, som jag upplever spretar åt olika håll. (Inget ont om OA14, det är även det en fantastisk högtalare)

Dessutom har jag svårt att förstå hur en högtalare med halva lådvolymen kan ge lika tung och fyllig bas. Det känns väldigt bra det här, jag svävar på rosa moln. :)

Ni som vill se lite bilder på skönheterna, håll till godo:
Bild
Orenoverad vänsterhögtalare. Den högra var i motsvarande skick.

Bild
Renoverad högerhögtalare. Tre lager teakolja och ett ytskikt av vaxolja ger finishen. Gallret är riktat, rengjort och försett med ny gummilist.

Bild
En bild på diskantinstallationen. Snyggt, välljudande men trångt.

Bild
Mina fina etiketter som även hittat hem till många andra här på faktiskt.

Det var allt för denna gång. Case closed. :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-31 22:25

Ett riktigt snyggt jobb, verkligen!
/Henrik

GurraG

Inläggav GurraG » 2008-11-01 11:42

Är det högisarna jag gjorde sådan gruvlig vinst på samtidigt som jag spelade sönder basarna?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati