Sonab OA28 ??? idé

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Sonab OA28 ??? idé

Inläggav meanmachine » 2008-11-11 21:37

Jag har funderat lite på en dräpare som skulle kunna spela lite högt. :)

Om man skulle ta och paralellkoppla två par oa14 vad tror ni om detta? Finns det någon som försökt och är det någon vinst med det.

Impedansen skulle ju då hamna på runt 4ohm och känsligheten öka betydligt. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-11-11 21:50

Har för mig att jag sett en på planeten eller här som kört oa14 och od11 parallellt. Det är bara att koppla och se. .Vet dock inte hur pass rättroget Carlssonskt det är. Blir det inte bra kan du väl spetsa med något annat ur samlingen.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2008-11-11 21:52

har för mej jag läst i nån gammal sonab-broschyr att man kunde köra 2par OA116 (eller var det 2212?) Då skulle det yttre paret stå tvärt om.. alltså vänster högtalare på höger sida och tvärt om.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-11 21:57

Det var så jag spontant tänkte mig att andra paret spegevänds med l på sida r :)

hifiguru@spray.se

joseph

Inläggav joseph » 2008-11-12 01:40

Apropå dubbla par så läste jag i en gammal hifi-tidning på biblioteket om ett besök på den nya Sonab-fabriken i Lövånger (några mil söder om Skellefteå).

Egentligen är det fyrkanalstereon som står bakom de nya högtalarna OA 12 och OA 14 ... [de är] både rundstrålande och direktstrålande, med en blandning som är avvägd med hänsynstagande till direktljud kontra reflekterat ljud i en naturlig ljudbild i rummet. För fyrkanalsåtergivning är detta viktigt.

Men det kanske bara var ett utspel från marknadsavdelningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-11-12 03:00

joseph skrev:Apropå dubbla par så läste jag i en gammal hifi-tidning på biblioteket om ett besök på den nya Sonab-fabriken i Lövånger (några mil söder om Skellefteå).

Egentligen är det fyrkanalstereon som står bakom de nya högtalarna OA 12 och OA 14 ... [de är] både rundstrålande och direktstrålande, med en blandning som är avvägd med hänsynstagande till direktljud kontra reflekterat ljud i en naturlig ljudbild i rummet. För fyrkanalsåtergivning är detta viktigt.

Men det kanske bara var ett utspel från marknadsavdelningen.

Nej!

:) /PS

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-11-12 16:12

vad lyder domen?! Bra eller anus?! :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-11-12 20:49

Ostestat. Jag väntar på omkantning av andra paret än men sen kommer jag att testa tror jag. :)

hifiguru@spray.se

MP

Inläggav MP » 2008-11-12 20:59

Om du tänker dig en normal placering av dem och lyssningsplats så ändrar du kvoten mellan det direkta och det noga utvalda reflekterade och hela tjottabalongen blir ännu mer åt det helt rundstrålande
Men du kanske kan placera om dem och ha dem i mitten på ett par långsidor som lounge högtalare istället? :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-11-12 21:11

Jag har testat att köra OA 12 + OA 14 samtidigt. Det blir ju mera ljud, det gick att spela högre och samtidigt upplevde jag att det blev mera "volym" på ljudet (det fyllde rummet mera). Jag hade båda paren uppställda bredvid varandra, kanske att det blev lite som OA 116? Det är ju samma antal element som spelar i alla fall. Dock har jag aldrig hört OA 116.

Conny

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-01-27 20:07

meanmachine har du provat att köra dubbla par än?! :D

Användarvisningsbild
kallekula

Inläggav kallekula » 2009-01-27 21:58

I handboken till OA-12 och 14 står det såhär i avsnittet om placering.

"I större lokaler är ofta
fristående placering att föredra. Sonabhögtalarna
ställs då lämpligen i grupper om två, med baksidorna
intill varandra. Högtalarnas tonkurva blir då
densamma som när en ensam högtalare ställs med
sin baksida intill en vägg."

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-01-28 00:53

Hej på er alla!!!

Jag har ju 2par OA-116 och jag har provat att köra alla fyra......det rockar inte lite må jag säga....med lite "svampmusik" så skramlar det bra i skåpar mm.....

Det går att spela alldelens tilläckligt, även i basen...

Fast ljud mässigt???

Provade först att ställa dom på vänstra sidan, höger, sen vänster hgt sett från vänster för att få dom rundstrålande..med kortsidorna mot väggen, men nja, tyckte inte det var å bra så efter kanske 2 veckors lyssnande så så bytte jag så att det blev två vänsterhgt till vänster och... ja ni fattar... och det tyckte iaf jag lät betydligt bättre.

Nu är det så att mitt rum är nog alldelens för smalt egentligen, 4meter * 9 meter och dom står på kortväggen, med snedtak från ca 1.3 meter... så det blir ju inte mycket kvar med 4st, så det kan ju vara en anledning,,, men som sagt det låter väldigt bra även på normala lyssningsnivåer med alla 4:a.
Håller med Conny, det blev "mer ljud" överallt, fast bättre? ja, vem vet ,, jag lyssnade nog inte alltför länge för att utröna det....

Nu har jag byggt om filtret i ena paret och då fasvänder man ju lite i högtalaren, så jag har inte provat på länge, dom gillar nog inte varandra efter det...... kanske får vända tillbaks till träffen här snart....

MM, det är ju inte långt hit från dig, du är välkommen så kan vi prova lite!! :D

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Återgå till Carlsson Illuminati