Basrör iOA4 typ 2

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
jullejalle

Basrör iOA4 typ 2

Inläggav jullejalle » 2009-01-19 11:19

Går det att sätta i bas rör i OA4Typ2 , isåfall hur.

Användarvisningsbild
BengtAllevad

Re: Basrör iOA4 typ 2

Inläggav BengtAllevad » 2009-01-21 20:13

jullejalle skrev:Går det att sätta i bas rör i OA4Typ2 , isåfall hur.

Jag är absolut inte den rätta att på detta sakkunniga forum svara dig men jag tycker det är synd att du inte får något svar så jag gör ett litet försök:

Skaffa dig ett dimensioneringsprogram typ WinIsd eller Basta och lägg in dina både elementparametrar och lådparametrar och prova dig sedan fram med olika avstämningsfrekvens tills du får en tonkurva för systemet du tror på.

Basreflexrörets längd får du angivet i programmet när du anger önskad diameter. Kom ihåg att röret tar upp volym i lådan i och med att du inför det i systemet.

Beroende vad du får för längd på röret av programmet, så se till att du har tillräcklig plats ovanför röret i lådan. Röret har nämligen en faktisk längd och en betydligt längre effektiv längd.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-21 22:39

Jag satte ett basreflexrör i mina OA5. Eftersom volymen är nästan samma som för popboxen - som har ett rör - så tog jag ett rör med samma dimension. Samt tog bort dämpkorgen och lite fyllning. Ljudet blev mer basigt, men det är ju fortfarande lite speciellt...Det skall bli spännande att prova de nya elementen :D när de nu kommer....
OA12 har väl samma liter som OA4? Kopiera basröret från den!

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-21 22:43

Visst går det.
Plugga igen det befintliga hålet under elementet och använd det kvarvarande till basreflexrör.
Sätt på högre fötter så att avståndet mot golvet ökar.
Elementet är egentligen lite klent för att användas för detta, men vid lägre volymer så fungerar det.
Du har väl coatat membranets kanter förståss.
Dimensionera basreflexrör och höjd på fötter efter önskemål, så uppnår du lite bättre? eller i varje fall högre basnivå.
Och stuva om dämpmaterialet.

Återgå till Carlsson Illuminati