Hemmanio-surrounder.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
snillet

Hemmanio-surrounder.

Inläggav snillet » 2009-01-23 13:01

Efter att ha levt med moddade OA50 framtill och OA12 baktill, tillsammans med en ganska "ynklig" eltaxcenter, som visserligen levt upp något efter filtermodifiering och omstämning av basreflexen, så har jag bestämt mig för att revidera detta.

OA50:orna är ute till försäljning.
12:orna skall tillbaka som frontar, och när de nya diskanterna kommit samt filtermodden är klar så skall de fulluppgraderas, bör bli smaskiga så burkar av dem då gissar jag.

Nästa bekymmer, 12:orna funkade "sådär" som surrounder, för dåligt med plats baktill i rummet. Fungerar troligen bättre med små monitorer uppe i taket.

eltaxcentern har 2små kusiner som bodde i mitt vardagsrum som surrounder på den tiden jag prioriterade musiken högst, när bioljudet inte var "så viktigt".

Frågan är då, eftersom lådorna till centern och surronderna är ganska gediget byggda, medans element och filter är...nää, inte så bra, kanske :lol:, för att yttrycka det milt, funderar jag på att uppgradera elementen och filtren i dessa lådor till något bättre, som gärna klangmässigt får ligga nära OA12:orna med de nya diskanterna.

Originalelementen i center och surrounderna är 4 tummare. Centern är på cirka 10liter basreflex, surroundlådorna är slutna lådor på cirka 2.5liter.

Någon som vill komma med tips ?
Säg inte att jag skall stoppa in OD:11:or i rummet istället, utrymmet funkar dåligt för det alternativet också. Dessutom är de bannemig inte lätta att få tag i. Som center funkar det inte alls hos mig, frugan stryper mig om jag stoppar en OD11 ovanför eller under TV:n 8)

Som sagt, tips råd, förslag, skjut mig, gärna hårt :D
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-23 13:14

Jag tror på många små Bosso/Mups, slutna lådor, inspirerade av tex Ino-surrounderna A1. Det är iaf så jag skall ha det. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
TLA

Inläggav TLA » 2009-01-23 13:50

Jag hade satsat på Mirage Omnisat serien, prisvärda, snygga och 360-graders ljudbubbla för enklare installation. Väldigt tjej-vänligt utseende. :wink:

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2009-01-23 13:53

Bosso ? Mups ?

:?:

Många små förstår jag, det är ju så det ofta görs.
Är väl egentligen Centern som är utmaningen, den skall vara kompakt.
Största problemet idag är ju att klangen inte är samma från center/surround och OA12:orna.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2009-01-23 13:54

TLA skrev:Jag hade satsat på Mirage Omnisat serien, prisvärda, snygga och 360-graders ljudbubbla för enklare installation. Väldigt tjej-vänligt utseende. :wink:

De är klangmässigt likartade med OA12:or ?, är ju det som är tjuvnypet i hembiosammanhang.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
TLA

Inläggav TLA » 2009-01-24 17:50

Jag kör med OA12 och Nanos och är mycket nöjd med resultatet! Klangmässigt i symbios? -svårt att avgöra, men det låter grymt fett!

Återgå till Carlsson Illuminati