Sub till OA-52

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Sub till OA-52

Inläggav Renobo » 2009-01-26 20:47

Testar nu med att köra en sub till mina OA52. Har läst lite trådar om basbyggen. Varför inte använda färdig aktiv sub? Finns det något särskilt jag missar med en vanlig sub placerad mellan högtalarna? :?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-26 22:44

Att bygga ett par OB51 med Bremenbasar, köpa ett slutsteg till detta och ev ett filter är inte billigt... men skall du köpa nåt som matchar det i tryck, ljudkvalité och djupbasegenskaper skulle jag tippa på att du får titta en bra bit över 10 laxxar för att hitta nåt som kommer i närheten.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-26 23:25

Jag har också funderat på Bremenbasar och räknat lite. Ett filter för aktiv delning 6000-7000:- ett beggat schysst steg 4000:- plus basarrna som jag inte vet vad dom hamnar på. Uppskattningsvis 5000-6000:-

Sedan kommer problemet att jag måste byta min gamla Luxman förstärkare eftersom den inte har pre-out..

Voj-voj :(

Är jag helt ute och cyklar med kalkylen?

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2009-01-27 00:05

Bassman: Du är skapligt med på banan i din kalkyl.

Filter går att hitta från 1500kr och uppåt. Det går även att hitta begagnade.
Slutsteg är ju också efter plånbok och önskemål, men jag skulle gissa att det går skapligt att köra basarna på ett behringer a500 eller dyl. Sen kan det givetvis bli nästan hur dyra som helst.
Att snickra lådor landar någonstans på 4kkr med bremen-elementen.

Sen råkar inte försteg och förstärkare till "topparna" ingå i kalkylen.

Själv landade jag på ca 15kkr för mina basar inkopplade och klara. Mycket pengar javisst, men som avr7k skrev så är det mycket svårt att få den prestandan och komma billigare undan med köpe-subbar.

Sen anser jag att det finns ett klart mervärde i att få till en snygg estetisk lösning vilket inga std-köpesystem kan leverera utan att det är specialbyggen på ett eller annat sätt. Och då är det helt andra pengar dessutom...

/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 00:29

Efter att ha kört mina Bremenbasar med uppskattningsvis 100w/bas (60w/8ohm) kan jag nog definitivt säa att ett A500 skulle räcka, men det beror ju lite på hur mycket man EQ-ar...

Finns många beg steg av alla möjliga märken som duger fint.

Delningsfilterpriset tycker jag är högt, jag tänker fixa mitt egna. Det behöver inte vara ett INO cr80s med inframodul, även om det är det bästa. Jag skulle nog aldrig föreslå ES-varianten även om det är det sjukaste filter jag sett.

Jag har iallafall inte stött på ett par basmoduler på marknaen med den ljudkvalitén man kan få med de här elementen i närheten av denna prisnivå, men det finns kanske..

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-27 01:58

Det här låter väldigt hoppfullt, i ett nafs kanske man kan kapa bort 5000:- ur kalkylen.. :)

Nu börjar det bli hanterbara summor! Hmmm :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-01-27 13:42

Snikvarianten om Du inte vill bygga elektroniken själv:
1. Köp en begagnad surroundreciever med inbyggt delningsfilter:
(säkert kort Denon AVR 1802) så har Du ett OK försteg på köpet = 2000kr
2. Bygg själv ett par basreflexlådor ( behöver ingen EQ) till Bremenbasarna, rolla med vattenfärg = 4000kr
3. Köp ett begagnat slutsteg på tradera eller blocket för 1500 kr
( Rotel eller NAD är säkra kort men annat duger också bra, bara effekten är tillräcklig, gamla slutsteg går ofta förhållandevis billigt tycker jag)

Summa 7500 kr med en stor potential om Du skulle drabbas av "uppgraderingsdjävulen" - i värsta scenariot sitter Du med åtta basar utspridda i rummet, INOs värsta filter, och stackade Bryston- steg. (för att inte tala om det komplett akustikreglerade rummet...) :)

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-27 18:27

Man kan också använda en annan bas ihop med passivt delningsfilter så blir det ännu billigare, och med fullt acceptabelt resultat. :)
Ref. kommande basmodul från SSC. och mina egna i separat tråd.
:wink:

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-27 22:59

Jag är inte riktigt med här i resonemanget. Min sub är en Acoustic Energy Aelit 200W. 12" basreflex. Nypris 7.000.- köptes av mig för 2,500.-. Vad är det den inte kan?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-27 23:02

bassman skrev:J
Sedan kommer problemet att jag måste byta min gamla Luxman förstärkare eftersom den inte har pre-out..

Varför köra pre-out? Jag hör ingen skillnad. Bara besvärligt med volymen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-27 23:35

Renobo skrev:

Sorry om det blev lite OT renobo..

Om man skall köra vidare till aktivt filter är det lättast tappa från den utgången. Utgången skall såklart inte ha en fast nivå utan hänga med när man höjer volymen.

Jag har en pre out bakom Luxman-stärkaren med det har en fast nivå och det funkar såklart inte.

Har du testat att köra din Acoustic sub med OA52 eller?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-01-28 00:52

Jag är inte riktigt med här i resonemanget. Min sub är en Acoustic Energy Aelit 200W. 12" basreflex. Nypris 7.000.- köptes av mig för 2,500.-. Vad är det den inte kan?

Den kan inte på egen hand ge en jämnare excitation av rumsnoder som två (eller fler) basmoduler klarar. Enligt min erfarenhet är detta klart hörbart, basen blir mindre "bumlig" och den djupaste basen kommer fram bättre, även vid låg lyssningsvolym. (Men det kan bero på att jag har ett knepigt rum) :)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-28 09:36

bassman skrev:
Renobo skrev:

Sorry om det blev lite OT renobo..

Om man skall köra vidare till aktivt filter är det lättast tappa från den utgången. Utgången skall såklart inte ha en fast nivå utan hänga med när man höjer volymen.

Jag har en pre out bakom Luxman-stärkaren med det har en fast nivå och det funkar såklart inte.

Har du testat att köra din Acoustic sub med OA52 eller?

Min Luxman har även den "fast utgång". Jag hör ingen skillnad när jag byter mellan hög o låg signal. Om man har ett separat slutsteg så måste man förstås köra högsignal. Men om man har en subförstärkare så har väl den lågsignal ingång?

Jäpp, nu har 8071orna åkt ut. OA52 är på plats och jag lyfte in subben. Vilket lyft... :wink:
Nu finns allt där! Längtar bara efter LE uppgraderingen som är på G.

Kom och lyssna, nära döden upplevelse utlovas 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-28 10:55

oa51 skrev:

Den kan inte på egen hand ge en jämnare excitation av rumsnoder som två (eller fler) basmoduler klarar. Enligt min erfarenhet är detta klart hörbart, basen blir mindre "bumlig" och den djupaste basen kommer fram bättre, även vid låg lyssningsvolym. (Men det kan bero på att jag har ett knepigt rum) :)

Håller med dig till 100% Har man det minsta problem med rumsnoder blir två basar inte dubbelt så bra utan fyra gånger bättre!

Nu har jag lyssnat i renobos rum och bassvept det och maken till problemlöst rum har jag aldrig varit med om 8O Så jag tror inte att det skall bli några problem med en bas..

Jag skall komma förbi i veckan och checka läget renobo!

Återgå till Carlsson Illuminati