Första omkantningen gjord

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Första omkantningen gjord

Inläggav bassman » 2009-02-05 16:15

Jag kom över en Sonab rigg i söndags där ingick bla. ett par OA12 med originalembalage 8O

Basen hade såklart muggiga kanter, nu har jag gjort min första omkantning efter den klistrade kanta-om tråden. Allt har gått planenligt och smärtfritt.

Jag laddade ner tongeneratorn och har svept elementen 50-3000Hz. Jag tycker att det finns ett mekaninskt ljud/missljud som försvinner vid 250hz.

Efter att jag limmat tillbaka dustcap i elementet och monterat tillbaka det i lådan kan man förnimma "firret" lite grann under svepet.

Brukar det vara normalt på 165 mod2 elementet (med rund magnet) att sånt finns? Båda elementen låter på samma sätt..

Nu har jag inte något annat element hemma så att jag kan kolla ett annat element för att ljämföra med.. Det skall tilläggas att jag märker inget missljud när musik spelas!

Dela med er av era erfarenheter :idea:

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-02-06 17:29

Tycker det verkar som om det tar i någonstans. Är spindlarna ok?
Jag har gjort en omkantning efter samma manual. Dock av den gamla sorten med den gamla hästskomagneten. Jag centrerade mha musik. Spelade någon hiphop med bra bas. Skippade altså att plocka av dustcappen. Har inte hört några missljud, men så har jag inte frekvenssvept heller.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-02-06 17:36

Tjena!

Ta med dom till mig i morgon....så kan vi kolla lite på dom.. :D

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Gert

Re: Första omkantningen gjord

Inläggav Gert » 2009-02-06 23:58

bassman skrev:Jag kom över en Sonab rigg i söndags där ingick bla. ett par OA12 med originalembalage 8O

Basen hade såklart muggiga kanter, nu har jag gjort min första omkantning efter den klistrade kanta-om tråden. Allt har gått planenligt och smärtfritt.

Jag laddade ner tongeneratorn och har svept elementen 50-3000Hz. Jag tycker att det finns ett mekaninskt ljud/missljud som försvinner vid 250hz.

Efter att jag limmat tillbaka dustcap i elementet och monterat tillbaka det i lådan kan man förnimma "firret" lite grann under svepet.

Brukar det vara normalt på 165 mod2 elementet (med rund magnet) att sånt finns? Båda elementen låter på samma sätt..

:

Det var just sånt schabbel som gjorde att SSC (Per G) drog tillbaka sina beskrivningar, för att det inte skulle börja cirkulera klantigt omkantade basar på marknaden. Visst "får" du prova att göra själv, men blir det problem så använd dem inte, även om det inte "hörs nåt särskilt" när du spelar på dem. Får du inte klanderfritt resultat när du sveper, så gör om eller kassera. Använd dem inte, och framför allt, sälj dem INTE vidare i det skicket. Det riskerar att göra marknaden för sjuttiotalare osäker och därigenom riskera märkets pålitlighet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-07 00:18

Var det inte avr7000´s beskrivning som Per G censurerade? Jag kan aldrig dra mig till minnes att Per publicerade några anvisningar. Att det skulle sunka ned marknaden med dåligt omkantade basar låter precis som argument från när avr7000´s artikel togs bort.

Hur det än är med saken så är artikeln publicerad här på Faktiskt.se.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
bassman

Re: Första omkantningen gjord

Inläggav bassman » 2009-02-07 01:17

Det var just sånt schabbel som gjorde att SSC (Per G) drog tillbaka sina beskrivningar, för att det inte skulle börja cirkulera klantigt omkantade basar på marknaden. Visst "får" du prova att göra själv, men blir det problem så använd dem inte, även om det inte "hörs nåt särskilt" när du spelar på dem. Får du inte klanderfritt resultat när du sveper, så gör om eller kassera. Använd dem inte, och framför allt, sälj dem INTE vidare i det skicket. Det riskerar att göra marknaden för sjuttiotalare osäker och därigenom riskera märkets pålitlighet.

Håller med dig om att prångla ut tveksamma element till ovetande är inte schysst och gynnar ingen! Framför allt inte mig som säljare!

Jag har bättre omdöme än att sälja element som inte funkar som det är tänkt. Och föresten, jag säljer inte Carlsson, jag köper ;) Dottern har ett par OD11 som har "Per-kantatade" element, skall skruva ur ett och testa hur det beter sig.

Jag får återkomma i ämnet under helgen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-07 10:14

Ja, det vore skitkul :)

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-02-07 13:42

Ja, det är ju det roligaste med att vara Carlsson/Sonabägare: att få putsa, skruva, löda, byta och sedan som resultat få uppleva Stigs C:s genialitet och framsynthet i ljudande klanger. Sedan är en del entusiaster gripna av "original till varje pris" och några vill kunna gå vidare med lite experiment. Detta är ju själva livsluften! Vi har roligt! Vi njuter! Kan vi dessutom gå så långt att vi aldrig dissar utan bara uppmuntrar varandra - ja då är lyckan fullständig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-07 14:54

Nu har jag testat ett Per-kantat element från dotterns OD11 och det har samma pffferrr-fenomen :?

Inte för att man skall dra några växlar på detta utan fler 165 element måste testas för att utreda om det är normalt! det kan ju vara tongeneratorn som ger nåt spök i burken...

Jag har eventuellt möjlighet att testa ett nytt B65OA-II element under helgen, det beter sig säkert på ett annat sätt...

Återgå till Carlsson Illuminati