Jag lämnar SSC, tack och adjö.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Jag lämnar SSC, tack och adjö.

Inläggav IngOehman » 2009-02-11 03:42

De senaste årens utveckling i form av negativa reaktioner mot SSC delvis som följd av
den ryktesspridning, de spekulationer och andra tråkigheter som förekommit, har inte
varit rolig att vara med om, men jag har uthärdat. Därtill har det förekommit både för-
täckta och mera halvtydliga hot (löften), faktiskt sabotage såsom datorintrång och även
vissa minst sagt oväntade försök att sabotera styrelsemedlemmarnas privat-/arbetsliv,
det vill säga tillvaro utanför SSC. Jag har uthärdat det också.

Men för ungefär en vecka sedan blev hoten mot mig personligen konkreta. Jag kontak-
tades av en person som berättar att han hade för avsikt att "förstöra mitt liv", i det fall
jag avser att fortsätta deltaga i SSC.

Först visste jag inte riktigt vad jag skulle säga, tycka eller känna, men efter någon dag
kom liksom chocken. Och olusten, för att inte säga skräcken/rädslan.

Nu vet jag ju inte just något om den som levererade budskapet, eller ens om han läser
detta, men efter ungefärligen en veckas funderande inser jag att det bara finns en sak
att göra: Jag avgår per idag från styrelsen för Stiftelsen Stig Carlsson.

På sätt och vis skall det bli skönt för frivilligarbete som mest möts med otacksamhet
är inte speciellt inspirerande, men det känns också dystert.

Jag vill dock avsluta beskedet med att säga att jag betraktade Stig Carlsson som en av
mina bästa vänner – han var en man som, trots ryktet om att vara en arg civilingejör
som han skaffade sig, nog mer än någon annan jag känt hade förmågan att kring sig
sprida inspiration och skaparglädje, och även om han hade åsikter och tyckte illa om
mycket så ägnade han sig aldrig åt att göra ned och förstöra ens det han ogillade mest,
utan han ägnade sig åt att tala för det han trodde på. Han var för och inte emot.

Många är vi som blivit inspirerade.

Från vad jag har sett från mitt perspektiv "inifrån SSC" så är den stundtals mycket hårda
kritiken mot SSC som förekommit svår att förstå. Jag har ju bara sett goda ansatser och
även om jag förstås hade hoppats att flera skulle ha genomförts så vet jag ju vad det
finns för skäl till att så inte alltid blivit fallet.

Tycker det inte är mer än rätt att jag i varje fall här och nu berättar att den frustration
som jag har sett komma utifrån, i det mesta har delats eller känts än värre inom SSC.
Och jag kan i varje fall delvis förstå, givet vad jag själv läst i form av påståenden om
SSC, den vrångbild av SSCs ansträngningar som andra kan ha fått.

Jag kommer att fortsättningsvis betrakta mig som en vän även av SSC. Mitt avhopp
har absolut ingenting med SSC att göra, ej heller med någon av dem som varit mina
styrelse-kamrater. Jag kommer även att göra vad jag kan för att i framtiden ge stöd åt
och hjälpa SSC, om de vill ha min hjälp.

Kan säga, för att avsluta lite gladare och mera hoppfullt, att mitt främsta hopp är att
SSC inom kort kommer att kunna digitalisera och tillgängliggöra det fantastiska arv
som vi alla har fått från Stig, i form av alla hans fantastiska inspelningar.

Förhoppningsvis kan det ske under ett "ortoakustiskt skivbolag". Jag tycker det vore
synd att inte använda den beteckningen. Kanske ’Ortho-acoustic recordnings’? Det
enkla är ofta det sköna.

En sådan utgivning tycker jag vore en fantastisk och välförtjänt homage åt Stig, och
något som skulle komma hela världen till fromma.

Jag är säker på att SSC kan ro detta i hamn, om inte annat i samarbete med något av
de existerande skivbolagen.

Det är hög tid, såhär på det tolfte året efter Stigs frånfälle.

Vänligste hälsningar, iö

- - - - -

PS. Jag lovade förra veckan SSC att lämna besked redan i lördags, men eftersom jag
låg till sängs i någon mystisk magsjukdom (har inte hämtat mig riktigt ännu) och inte
var ordentligt klar i huvudet, så tog jag några dagar extra på mig att tänka.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2009-02-11 03:55

Synd och beklagligt.

Hoppas det känns som rätt beslut för dig.
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-11 04:10

Tja... Jag vet inte.

Om man har kallbrand i foten, är det då rätt beslut att hugga av den?

("Man" är SSC i liknelsen och "foten" är jag - om det är jag som är skälet
till viljan att attackera SSC, i någons sinne. Och så tror jag nog att det är.)

Att hugga av sig själv kan vara rätt, men det kan göra ont ändå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-02-11 06:40

Väldigt tråkigt att Du kommit fram till detta beslut.

Jag har full förståelse att Du tröttnat efter alla påhopp.

Lycka till med nya roliga projekt utanför ortho-världen. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-11 07:19

Herregud vilken trist historia, låter som rena Knutbysekten. Fyfan!

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-11 08:31

Kan bara instämma med beklaganden. Och hoppas det går bra för dig.

Men en sak, visst polisanmäler du/ni hoten? Jag tycker det är viktigt att inte lämna dylika terrorister utan åtgärd.

Jag undrar föresten vad det är som ligger bakom? förstår att det kan vara svårt att ta upp sånna saker, men vissa krafter tål inte den publika granskningen, kanske ett klargörande skulle försvåra för marodörerna.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-02-11 08:55

Måste passa på och tacka dig IÖ för allt du har gjort för SSC. Jag är en rätt nybliven Carlssonfantast och har haft många timmar framför datorn och har efter tiden som gått fått mer och mer inblick i exempelvis framtagandet av element. Den frustration som jag och många andra har kännt mot att ingen information funnits har till stor del besvarats av dig nått som du skall ha all heder åt! Jag förstår också att tack vare att du besvarat en stor del av tekniska funderingar också fått ta ris och ros som har varit främst riktad till SSC. Jag personligen har själv kännt en frustration mot SSC att ingen information kommit fram om vad som händer (en statusrapport) och dessa funderingar har till stor del besvarats av dig personligen. Om man tar det är med elementkostnaden tex, så hoppas och tror jag att man redan innan kommit överrens inom SSC vad som är "rätt kvalitet" och vad som är en rimig kostnad för den. Jag hoppas därför inte att du personligen har kännt otacksamhet och har fått försvara något som NI tillsammans kommit fram till.

Tack för din tid på SSC
Jag hoppas däremot att SSC tar sitt ansvar och börjar informera mera om vad som händer och inte låta en person ta skit för en hel "organisation" värderingar och ståndpunkter.
/Andreas

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-02-11 09:14

Ytterst beklagligt
Det här känns mer eller mindre som dödstöten för några som helst nya Carlssonmodeller förutom de olika DIY modellerna du redan aviserat

Jag hoppas verkligen att det har hänt väldigt mycket mer och värre grejer än den kritik som uppkommit här på Faktiskt mot SSC som fått dig att avgå.
Härifrån tycker jag nog att den mesta kritiken har sitt ursprung ur frustration. Folk väntar ivrigt på nya modeller och element som har blivit aviserade som färdigutvecklade eller så gott som.
Att de sen aldrig blir köpbara har väl frammanat viss kritik.
Men det är väl ytterst sällan det har varit kritik riktad till dig som person?
Du har ju varit "lättnådd" sas

En polisanmälan kanske vore på sin plats?
Olaga hot eller något sådant?

Fantastiskt roligt om det kommer ut lite ortoakustiska skivor i år!
Se bara till att de inte mastras och limiteras för hårt. Vore synd om dessa skivor skulle bli jämförda med Amy Winehouse och metallica iavseende ljudkvalitet....

//Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-11 09:35

Mycket tråkigt. Stig Carlssons återgivningskoncept kombinerat med din kompetens på högtalarelementsidan (och mer) borde ha kunnat frambringa en nymodern klassiker med stor försäljningspotential - men det är kanske det som skrämt folk så till denna graden?

Jag hoppas att det finns bevis tillräckligt för en rejäl polisanmälan - hot skall man inte behöva ta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-11 10:31

Jag upphör aldrig att förvånas över hur vissa idioter inte kan skilja på världsliga saker, såsom en högtalare, ett fotbollslag etc, från den själsliga smärta de åsamkar genom sitt vansinniga beteende.

Hur i helvete kan man bli så upprörd över ett styrelseengagemang att man tar till olaga hot?? Otroligt.

Jag hoppas verkligen att du kan lägga det bakom dig, IÖ, samt att du inte bryter samarbetet med SCC helt. Mina egna 58.2-or vittnar om hur fruktbart ditt arbete i SCC varit.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Nilsen

Tragiska, små människor!

Inläggav Nilsen » 2009-02-11 11:32

Hej IÖ

Beklagar djupt att du blivit drabbad av detta trångsynta och så oerhört fega personliga påhopp!
De/den person/personer som utsatt dig för detta har med största sannolikhet inte förstånd nog att se det arbete du lagt ned på att föra Stigs ideér vidare, till fromma för alla med intresse av HiFi, oavsett om man gillar Carlsson eller ej!
Om nu de som hotat dig har tillräckligt med ryggrad för att föra denna diskussion öppet så tager jag mer än gärna denna öga mot öga med dem, vilket är mindre troligt då råttor har för vana att springa och gömma sig när verkligheten gör sig påmind.

Hoppas du kan lämna detta bakom dig och gå vidare med de små och stora saker i livet som känns meningsfulla.

Ps.
Insidertips: gör en polisanmälan, det blir fel om jag eller någon annan gör det.

Vänliga hälsningar

Nilsen
...det är aldrig försent att ge upp....
NAD320BEE, Denon, Yamaha, mm. OA12.2½ --> OA50.2½ --> OA14.1 -->

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-02-11 11:52

Hot mot personer är fegt och oförsvarbart.

Kritik (såväl saklig som osaklig) är nog dock något som de flesta uppdrag som innebär någon form av offentlighet för med sig och som man får leva med om man väljer att ta ett sådant uppdrag.

Jag har dock alltid i den ytterst begränsade kritik jag framfört endast diskuterat sakfrågor och aldrig personer.

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2009-02-11 12:15, redigerad totalt 1 gång.
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-11 12:12

Den enda jag tror att blir glad av detta beslut är den person du allra minst vill glädja, nämligen den sjuke individ som kommer med den typen av hot. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-11 12:48

schmutziger skrev:Fantastiskt roligt om det kommer ut lite ortoakustiska skivor i år!
Se bara till att de inte mastras och limiteras för hårt. Vore synd om dessa skivor skulle bli jämförda med Amy Winehouse och metallica iavseende ljudkvalitet....

//Johan

Vore kanske bättre om man kunde ladda ner skivorna från t.ex. Carlson Planet? Då kan man kringgå mastring från klopare helt och hållet.

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-11 13:10

Jag trodde väl inte att jag skulle bli såhär förvånad av något i högtalarvärlden. Mycket tråkigt att detta skulle hända. Tack för ditt arbete i SSC så länge det varade!

För övrigt instämmer jag med Alexi.

vh Josef
Senast redigerad av joseph 2009-02-13 04:04, redigerad totalt 1 gång.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-11 13:22

Tråkigt.

Som flera här tidigare har skrivit så är en polisanmälan befogad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-11 13:26

Alexi skrev:Den enda jag tror att blir glad av detta beslut är den person du allra minst vill glädja, nämligen den sjuke individ som kommer med den typen av hot. :(

Även sådana personer kan behöva glädje i sitt liv. Det kanske rent
av är brist därpå som gjort personen till den han är? Jag hoppas att
mitt beslut gör honom glad, och att han inser att jag delvis tog det
för hans skull och inte bara för min egen skull.

Jag unnar ALLA glädje, även om jag förstås hade föredragit en värld
där alla människors glädje hade haft ett samband med andras glädje,
och inte med deras olycka.

Men när nu inte världen i sin helhet ser ut på det viset (även om den
största delen nog gör det), så gläder jag mig över möjligheten att i
varje fall någon får något postitivt ut av det hela.

Alternativet kan bli att ingen får det, det vill säga att även förövaren
finner sig må dåligt av sitt dåd, och då hoppas jag ju att det i sin tur
leder till andra, bättre beslut i personens framtid, som kanske gör
både världen bättre, och personens liv bättre!

Var och en får ju bära sin egen karma, och jag önskar alla en så god
karma som möjligt, men - det är inte något någon kan hjälpa någon
annan med. Det är det enda som vi själva, var och en för oss själva,
är ensamt ansvariga för - att leva sitt liv på ett bra sätt, ett som är
till värde och glädje för andra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-02-11 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-11 14:37

ja, usch så tråkigt

och vad är det för en nöt som kommer med hot, det är ju helt galet

hoppas allt reder ut sig och att personen ger sig till känna, anonyma hot känns verkligen läskigt

:?
Bikinitider

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-02-11 14:58

Men va fan... :x

...

Nä, mer än så orkar jag inte tänka just nu. :evil:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-11 15:52

RogerGustavsson skrev:
schmutziger skrev:Fantastiskt roligt om det kommer ut lite ortoakustiska skivor i år!

//Johan

Vore kanske bättre om man kunde ladda ner skivorna från t.ex. Carlson Planet? Då kan man kringgå mastring från klopare helt och hållet.

Jag tror att Bertil Alving har full kontroll på det han gör och att Bertil kommer att ha full kontroll på överföringsprocessen inklusive mastring. Och Bertil Alving är ingen klåpare. Han tillhör de skickligaste inom inspelning och noggrannaste i världen inom efterarbetning av mastern. Men vad jag vet så finns inget datum utlovat av Bertil Alving under 2009 och det är Bertil som skall göra jobbet. Det som ligger i fatet är att banden är mycket gamla och därför är de sköra och kan lätt förstöras under handhavande eller gå sönder under avspelning på rullbandare. Jag har dock fullt förtroende för Bertil :)

"Inom kort" som Ingvar skriver, är kanske inte samma tidsperspektiv som andra har, men något av Stig Carlssons otaliga inspelningar kanske hinner digitaliseras under året :)

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-02-11 15:57

Jo, när man studerar de stundtals infama personangrepp som florerat på denna sajt och på Planeten så förstår man att det inte är roligt längre. Jag funderade en gång på vad som möjligen kunde driva en del personer att gå så långt i sina angrepp. Ekonomiska intressen? Nej, kanske inte. En upplevelse av utanförskap och marginalisering? Möjligen. Dock tror jag inte att det var de frejdiga pojkarna från Kristianstad och Trollhättan som själva hotade ing Öhman. Icke då.
Men minns att varken Himmler eller Heydrich personligen mördade sina offer. Det fanns det andra som gärna gjorde i sin nit att "göra det enda rätta". Man kan uppmana till oegentligheter på många sätt, ofta utan att ha en aning om det. Senast kanske i den smått patetiska "tycker ni att T22oa är för dyr".

Jag tycker att det är roligt med hifi och beundrar det som Stig Carlsson gjorde. Men jag tycker inte heller att det är roligt längre.
En uppmaning till de oavbrutet SSC-jagande pojkarna i detta och liknande forum att sluta upp att bete sig som mycket mycket unga pojkar torde inte ha någon verkan. Så mycket yrkeserfarenhet har jag.

Jag ber alltså att få tacka för mig på denna sajt.

ps Jag är sedan många år verksam som psykolog i södra Sverige. Mer vågar jag kanske inte skriva för att inte riskera att röja min identitet. Jag ser tillräckligt med människor som mår dåligt på vardagarna och vill inte gärna ha några som smyger omkring i min trädgård på kvällarna...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-11 16:58

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:

//Johan

Jag tror att Bertil Alving har full kontroll på det han gör och att Bertil kommer att ha full kontroll på överföringsprocessen inklusive mastring. Och Bertil Alving är ingen klåpare. Han tillhör de skickligaste inom inspelning och noggrannaste i världen inom efterarbetning av mastern. Men vad jag vet så finns inget datum utlovat av Bertil Alving under 2009 och det är Bertil som skall göra jobbet. Det som ligger i fatet är att banden är mycket gamla och därför är de sköra och kan lätt förstöras under handhavande eller gå sönder under avspelning på rullbandare. Jag har dock fullt förtroende för Bertil :)

"Inom kort" som Ingvar skriver, är kanske inte samma tidsperspektiv som andra har, men något av Stig Carlssons otaliga inspelningar kanske hinner digitaliseras under året :)

MvH
Peter Steindl

Om det är Bertil Alving som ska ta hand om det är jag helt lugn!

Användarvisningsbild
ope

Inläggav ope » 2009-02-11 18:13

Jag vill bara uttrycka mitt stöd för IÖ och beklaga att männisikors trångsynthet leder till att en person vars engagemang resulterat i mer än inlägg på ett diskussionsforum känner sig tvingad att avgå.
/Ola

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-11 18:27

IngOehman skrev:
Alexi skrev:Den enda jag tror att blir glad av detta beslut är den person du allra minst vill glädja, nämligen den sjuke individ som kommer med den typen av hot. :(

Även sådana personer kan behöva glädje i sitt liv. Det kanske rent
av är brist därpå som gjort personen till den han är? Jag hoppas att
mitt beslut gör honom glad, och att han inser att jag delvis tog det
för hans skull och inte bara för min egen skull.

Jag unnar ALLA glädje, även om jag förstås hade föredragit en värld
där alla människors glädje hade haft ett samband med andras glädje,
och inte med deras olycka.

Men när nu inte världen i sin helhet ser ut på det viset (även om den
största delen nog gör det), så gläder jag mig över möjligheten att i
varje fall någon får något postitivt ut av det hela.

Alternativet kan bli att ingen får det, det vill säga att även förövaren
finner sig må dåligt av sitt dåd, och då hoppas jag ju att det i sin tur
leder till andra, bättre beslut i personens framtid, som kanske gör
både världen bättre, och personens liv bättre!

Var och en får ju bära sin egen karma, och jag önskar alla en så god
karma som möjligt, men - det är inte något någon kan hjälpa någon
annan med. Det är det enda som vi själva, var och en för oss själva,
är ensamt ansvariga för - att leva sitt liv på ett bra sätt, ett som är
till värde och glädje för andra.

Vh, iö

Jag kan inte undgå att imponeras av ditt humanistiska resonemang.

Hoppas att du klarar dig lika bra som det verkar av dina inlägg här, och att trakaserierna upphör.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-02-11 19:00

Tack, och jag hoppas detsamma.

Sen såg jag just att jag hoppas en sak till - att Gert stannar på Faktiskt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-11 19:29

Om det jag har hört idag stämmer och att hotet var riktat mot Ingvars liv så ser jag ingen annan utväg än att Ingvar (eller någon som har tyckt att saken ska polisanmälas) gör detta. Saken bör falla under allmänt åtal och någon av paragraferna §4 och §5 i brottsbalkens fjärde kapitel.

Vi (faktiskt.se) har fått ta emot många hot genom åren och varje gång har vi gett hotaren fingret. Nu har vi dock tröttnat på detta (även om det inte har inträffat på över ett år) så nästa gång det sker kommer vi inte lägga fingrarna imellan och polisanmäla. Genom att ge efter så understödjer man hotarens verksamhet.

Jag har ett och annat väl valt ord att säga om det som sker i SSC men INGEN ska behöva bli mordhotad för sitt ideella arbete.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-11 20:14

En sak: Fy fan för fega hotare!

Att du känner dig pressad att avsäga dig din styrelseplats p.g.a. hot är för jävligt, rent ut sagt.

Polisanmäl bums, snälla IÖ, inget blir bättre om du struntar i det.

Då får den vidrige bara vatten på sin kvarn och hoten kommer att fortsätta...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

sladden

Inläggav sladden » 2009-02-11 20:28

Polisanmälan ser jag som en nödvändighet, även då hoten är anonyma.
Att hota kring en sådan skitsak (inte nedvärderande på ngt. sätt) som ett högtalarkonceptengagemang visar väl på hotarens mentala tillstånd, mer än något annat :cry:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-02-11 21:20

Håller delvis med. Men frågan är vad som är mest konstruktivt för just Ingvar. Tror nog det är vad han har gjort nu.

Själv har jag nog en mera stridslysten läggning. Och skulle kanske publicerat angreppet. Såvida jag inte skulle se denne som en svag människa som snarare borde nonchaleras.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Jag lämnar SSC, tack och adjö.

Inläggav petersteindl » 2009-02-11 21:47

IngOehman skrev: Men för ungefär en vecka sedan blev hoten mot mig personligen konkreta. Jag kontaktades av en person som berättar att han hade för avsikt att "förstöra mitt liv", i det fall jag avser att fortsätta deltaga i SSC.

Först visste jag inte riktigt vad jag skulle säga, tycka eller känna, men efter någon dag kom liksom chocken. Och olusten, för att inte säga skräcken/rädslan.

Nu vet jag ju inte just något om den som levererade budskapet, eller ens om han läser detta, men efter ungefärligen en veckas funderande inser jag att det bara finns en sak att göra: Jag avgår per idag från styrelsen för Stiftelsen Stig Carlsson.

Ingvar, du säger att du inte vet något om den som levererade budskapet? Har du kontaktats av en person så bör du antingen veta eller ana vem det är eller så bör du ha hotelserna i skriftlig form. Har du blivit kontaktad skriftligen så har du ju svart på vitt vad som är sagt. Har du blivit kontaktad muntligen så har du antingen träffat personen i fråga eller pratat med denne person per telefon och i så fall så vet du ju om du känner igen personens röst.

Jag begriper egentligen inte det du skriver, eftersom jag tycker att det saknas en logisk förklaring med tillhörande motiv och sammanhang i det du säger angående dessa hotelser och speciellt då det sätts i relation med att det uppmuntras till polisanmälan i flertalet efterföljande inlägg. Jag undrar, vilken person skall i så fall polisanmälas och vad skulle i så fall din anmälan gälla? Är det anonyma muntliga hotelser som skall anmälas?

Det infinner sig genast frågor som: Var hotelserna muntliga eller skriftliga eller båda delarna? Du skriver att dessa hotelser leder till skräck/rädsla. Skräck och/eller rädsla för vad då? Det låter ju som om det vore mordhot och det är ju synnerligen alvarligt, men även en alvarlig anklagelse. Därför anser jag att sådant som mordhot bör polisanmälas. Det handlar om integritet i ett demokratiskt samhälle och även till stor del om trovärdighet och rättframhet så att inga konstiga rykten får fotfäste. D v s, det jag undrar är, vad bestod hotelserna av? Och vad är själva anledningen till att dessa hotelser som du berättar om just sätts i förbindelse med ditt samröre med Carlssonstiftelsen?

Nåväl, detta är ju din högst personliga ensak men eftersom du ju nu har offentliggjort A så undrar jag vad B blir? Vad kommer härnäst?

Det jag också undrar över är: Står det om din avgång ur styrelsen på Carlssonplanet? Borde inte det varit rätt plats att förmedla information på vad gäller Carlssonstiftelsen? Eller har du offentliggjort ditt slutgiltiga beslut på Faktiskt.se innan du ens bekräftat ditt beslut för övriga i Styrelsen? Om inte, så undrar jag i så fall vad anledningen till detta skulle vara? Borde inte detta beslut ha behandlats internt på styrelsemöte?

Den historia som du skriver är ju som sagt din personliga ensak, men i och med ditt skrivna ord på Faktiskt.se så har ju integriteten till del satts ur spel och hjulen rullats igång till att omfatta en större sfärs engagemang än att enbart vara din privata ensak eller övriga styrelseledamöters angelägenhet eftersom du ju nu tillkännagivet ditt beslut på ett offentligt forum. Sedan utgår jag ifrån att man får förmoda att du själv i rådande situation anser att ditt beslut om utträde ur styrelsen för Carlssonstiftelsen är ett genomtänkt beslut samt även ett klokt beslut.

Hur går det nu med de nya kommande högtalarelementen? Vad händer angående byggsatsen som du tänkte skulle bli av? Detta är ju frågeställningar som är högst angelägna ur stiftelsens synpunkt och ur deras synvinkel som har läst dina tidigare inlägg i ärendet.

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati