Täppa till basporten på OA52?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Täppa till basporten på OA52?

Inläggav Renobo » 2009-02-20 17:13

Nu leker jag lite med en aktiv sub till OA52. Det är en 12" som spelar från ca 35 hz enligt spec. Den delar lägst vid 50hz så där får delningen ligga. Jag drar på lite volym så att de nedersta frekvenserna får lite extra stöd.

Som ni förstår blir det en onödig överlappning.
Bäst vore väl att dela OA52 vid ca: 70hz
Fråga 1:Kan jag påverka frekvensomfånget/basen i OA52 genom att plugga basporten?

Fråga 2: varför låter kvinnoröster nasalt i mina 52or? Låter nyare varianter annorlunda?
//Krister

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-02-22 16:19

Jag tycker att du skall testa och det kan fungera såsom du önskar.
DOCK vill jag i så fall varna dig för att spela väldigt starkt med ditt OA52+bas-system.

Den pluggade porten gör så att ljudtrycket i basområdet minskar och att det då bättre matchar mot din sub. MEN... OA52ans baselement kommer säkert att göra större konutslag vid dessa frekvenser jmf med om du har porten som vanligt.
Du skulle alltså kunna spela sönder baselementen (X-max mekaniskt) genom att dra på starkt med pluggad port.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-22 17:45

avr7000 skrev:Jag tycker att du skall testa och det kan fungera såsom du önskar.
DOCK vill jag i så fall varna dig för att spela väldigt starkt med ditt OA52+bas-system.

Den pluggade porten gör så att ljudtrycket i basområdet minskar och att det då bättre matchar mot din sub. MEN... OA52ans baselement kommer säkert att göra större konutslag vid dessa frekvenser jmf med om du har porten som vanligt.
Du skulle alltså kunna spela sönder baselementen (X-max mekaniskt) genom att dra på starkt med pluggad port.

Mvh

Stefan

Ojsan! Jag har provat men inte bestämt hur jag skall göra. Då skippar jag nog det. Nu spelas det ingenting då jag hoppas på dina diskanter :)
/Krister

Återgå till Carlsson Illuminati