Notera att inga irreversabla ingrepp gjorts i OD11-an. Allt sitter med najgarn och kan återställas. Hindrar mig kanske från att få en blixt i huvet från Stig...
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
BengtAllevad skrev:Mycket elegant!
Kanske onödigt att hålla på att hitta ersättningskondiskanter till våra OA 4,5,6 och OA 12, 14, om man kan lösa det på ditt sätt.
Därtill tycker jag att moderna dometweetrar har ett mycket behagligare diskant ljud, än de ofta lite skrikigare kondiskanterna.
Nu kommer det ju en ersättare men då pratar vi om ca. 8 x 300:- och kanske fortfarande inte lika behaglig diskant, som i en dometweeter.
Får jag fråga vad det är för typ / fabrikat av element och gärna också om den är monterad på någon liten baffel eller kavitet.
Lite svårt att se på din bild hur du gjort montaget. mer än att det ser snyggt ut,
avr7000 skrev:Vifa D25AG 35-06
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=256
-i Carlsson OA52.2 OA50.2 utförande med kapad baffel.
[/quote]going skrev:Tack för ditt vänliga välkomnande, Peter. Men varför minns du mej?
Jag kan i alla fall förklara varför jag så sällan är med. Skälet är enkelt, jag begriper inte ofta vad som skrivs här. Jag är en utpräglad humanist, har föga intresse av ormolja, fast jag begriper att den behövs för att hålla utvecklingen gnisselfri.
Men just nu vill jag höra många åsikter om diskanterna i högtalare av Carlsson-typ.
Vilka är fördelarna med många kondiskanter?
Vilka är fördelarna med en enda domediskant?
Gjorde Stig Carlsson bara det bästa möjliga av det som fanns att tillgå på 70-talet?
(Få se vad som händer här på Illuminati, kanske min fråga behöver en egen tråd?)
KarlXII skrev:Ja, det är väldigt intressant!
Visserligen känns det som en skändning att använda domar på en OA...men om man skulle kunna fä det att lira finare än med koner så är ju valet lätt, helt enkelt.
Högre ljudkvalitet med bibehållna akustiska egenskaper klingar högre än nostalgi och tradition. Kanske.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster