Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Hej!m_persson79 skrev:Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock.![]()
Jag lyssnade f:ö på Larsen 6 i fredags. Trevligt möte trots horribel uppställning i butik.
Tack Dody! Vi får se om Paa kan hitta tråden. Jag tror han åker telemark idag, så det får nog bli ikväll.CODY skrev:På Sheraton mässan fanns en prototyp till L8or, som enligt Larsen själv skulle gå i produktion inom kort. De hade "extra" bas(ar) åt sidorna.
Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.
Jag skall själv köpa L 4or, att eventuellt placeras ivart fall delvis mot glasvägg. Kortlyssnade i rimlig butiksuppställning i helgen med en liten digital liten nuforce icon. Det lät imponerande, men inte på det sättet att man blir trött på ljudet; vet jag eftersom jag levt med OA5or tidigare.
MVH/Cody
_Fredrik_ skrev:Hej!m_persson79 skrev:Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock.![]()
Jag lyssnade f:ö på Larsen 6 i fredags. Trevligt möte trots horribel uppställning i butik.Hur var uppställningen horribel? Jag ska ta en bild på rummet ikväll och lägga upp.
Okm_persson79 skrev:_Fredrik_ skrev:Hej!m_persson79 skrev:Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock.![]()
Jag lyssnade f:ö på Larsen 6 i fredags. Trevligt möte trots horribel uppställning i butik.Hur var uppställningen horribel? Jag ska ta en bild på rummet ikväll och lägga upp.
Hej!Den högra stod i ett hörn med en annan högtalare som blockerade vägen lite. Den vänsta stod typ 1½m till vänster om.
_Fredrik_ skrev:Tack Dody! Vi får se om Paa kan hitta tråden. Jag tror han åker telemark idag, så det får nog bli ikväll.CODY skrev:På Sheraton mässan fanns en prototyp till L8or, som enligt Larsen själv skulle gå i produktion inom kort. De hade "extra" bas(ar) åt sidorna.
Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.
Jag skall själv köpa L 4or, att eventuellt placeras ivart fall delvis mot glasvägg. Kortlyssnade i rimlig butiksuppställning i helgen med en liten digital liten nuforce icon. Det lät imponerande, men inte på det sättet att man blir trött på ljudet; vet jag eftersom jag levt med OA5or tidigare.
MVH/Cody
Va det bara snack elller? Vi står beredda.CODY skrev:Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.
_Fredrik_ skrev:Hörni är det inte konstigt att fler affärer inte säljer dessa burkar? Detta borde väl vara den stora folkhögtalaren hemma hos folk, tycker man.
Bara ETT ställe som säljer i Stockholm, vad är problemet? Vill dom inte sälja till dryga 08:or?
_Fredrik_ skrev:
Ta fram tråden Cody-boy!
EDIT: Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=larsen
_Fredrik_ skrev:Jag är jädrigt trött på min fula stativhögtalare som står på fula stativ 1m från bakvägg. Jag vill ha nåt snyggare som framställer mig i bättre dager.
Ett orosmoment är dock att bakväggen, dvs väggen bakom högtalarna, utgörs av ett fönsterparti samt en fönsterbräda som är ca 40 cm djup och börjar, från golvet räknat, 50 cm upp. Följdaktligen kommer inte högtalarna komma dikt mot vägg som dom bör.
1. Vad kommer jag gå miste om, om ni spekulerar fritt? Är det mest basen som påverkas av detta? Mitt rum är synnerligen basrikt och går i betong, detta borde kunna kompensera tänker jag.
2. En annan grej: Jag köper inte dessa burkar utan att först ha prövat dom i rummet, är det bara Hifi Art i Stockholmsområdet som säljer dessa?
3. Var det en ytterligare modell på G?
Vad säger ni?
4. Är detta Ola på forumet?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2812
Varför klarlackade, det är väl snyggare utan? Jag vet en studio som beställde sin Genelecs så. Skitsnyggt!celef skrev:äsch, fan va petiga ni är, det där ser väl bra ut, men det hade sett lite bättre ut måste jag erkänna med lådor i klarlackad mdf, men det är ju jag det som tycker så
_Fredrik_ skrev:Ang blommorna, är det nåt vidare att diffusera bakom högtalarna, när det handlar om Larsen? Men som du säger, jag tvivlar på att dom gör så mycket i huvutaget, jag har ju inte klarlackat domMen krukorna gör säkert en del.
Nä du, det är det enda som finns mellan mig och betongghettotKaffekoppen skrev:_Fredrik_ skrev:Ang blommorna, är det nåt vidare att diffusera bakom högtalarna, när det handlar om Larsen? Men som du säger, jag tvivlar på att dom gör så mycket i huvutaget, jag har ju inte klarlackat domMen krukorna gör säkert en del.
Jag tror du måste ge mig blommorna.
Där hänger en stor tavla, det går att ha lite lutning på om man så önskar, men inte mycket. På andra sidan hänger det en 26 tums LCD tv.Vee-Eight skrev:Hur ser väggen bakom den vita soffan ut?
_Fredrik_ skrev:Där hänger en stor tavla, det går att ha lite lutning på om man så önskar, men inte mycket. På andra sidan hänger det en 26 tums LCD tv.Vee-Eight skrev:Hur ser väggen bakom den vita soffan ut?
Framfår båda högtalarna står alltså soffa och andra sidan en fåtölj. Jag tänker mig att Larsen kommer att stå så nära fönsterbräda som det går och i höj med den röda lampan, på vänster sida. På höger sida kommer den att hamna mitt emellan de två växterna längst till höger.
Ska tilläga att rummet är väldigt långsmalt 3.55 * 8.55.
Jo, jag mätte lite igår och Larsen kommer att sticka upp ca 15 cm ovanför fönsterbrädan. Deesutom bygger väggen ut under föbsterbrädan, så där kommer avståndet till bakvägg vara 22 cm, men det kanske är hela väggen det handlar om.
Jo jag har tänkt tanken. Dessvärre har jag, min idiot, köpt en projektor om inte kan projicera tillräckligt stor bild på det korta avståndet. Skitsynd faktiskt, jag hade haft en jätte lång vägg att ställa upp dom mot.Vee-Eight skrev:_Fredrik_ skrev:Där hänger en stor tavla, det går att ha lite lutning på om man så önskar, men inte mycket. På andra sidan hänger det en 26 tums LCD tv.Vee-Eight skrev:Hur ser väggen bakom den vita soffan ut?
Framfår båda högtalarna står alltså soffa och andra sidan en fåtölj. Jag tänker mig att Larsen kommer att stå så nära fönsterbräda som det går och i höj med den röda lampan, på vänster sida. På höger sida kommer den att hamna mitt emellan de två växterna längst till höger.
Ska tilläga att rummet är väldigt långsmalt 3.55 * 8.55.
Jo, jag mätte lite igår och Larsen kommer att sticka upp ca 15 cm ovanför fönsterbrädan. Deesutom bygger väggen ut under föbsterbrädan, så där kommer avståndet till bakvägg vara 22 cm, men det kanske är hela väggen det handlar om.
Kan inte högtalarna stå mot väggen där du har soffan?
_Fredrik_ skrev:Man kommer ju inte ifrån att högtalarplacering nästan är den viktigaste parametern för att få det att låta ok..
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: jannew och 19 gäster