Larsen 6 en bit ifrån bakvägg?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Larsen 6 en bit ifrån bakvägg?

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 11:57

Jag är jädrigt trött på min fula stativhögtalare som står på fula stativ 1m från bakvägg. Jag vill ha nåt snyggare som framställer mig i bättre dager.

Ett orosmoment är dock att bakväggen, dvs väggen bakom högtalarna, utgörs av ett fönsterparti samt en fönsterbräda som är ca 40 cm djup och börjar, från golvet räknat, 50 cm upp. Följdaktligen kommer inte högtalarna komma dikt mot vägg som dom bör. Vad kommer jag gå miste om, om ni spekulerar fritt? Är det mest basen som påverkas av detta? Mitt rum är synnerligen basrikt och går i betong, detta borde kunna kompensera tänker jag.

En annan grej: Jag köper inte dessa burkar utan att först ha prövat dom i rummet, är det bara Hifi Art i Stockholmsområdet som säljer dessa?

Var det en ytterligare modell på G?

Vad säger ni?

Är detta Ola på forumet?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2812
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-30 12:05

Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock. :oops:
Jag lyssnade f:ö på Larsen 6 i fredags. Trevligt möte trots horribel uppställning i butik.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 12:08

m_persson79 skrev:Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock. :oops:
Jag lyssnade f:ö på Larsen 6 i fredags. Trevligt möte trots horribel uppställning i butik.
Hej! :D Hur var uppställningen horribel? Jag ska ta en bild på rummet ikväll och lägga upp.

Jag har bara hört dessa på mässa (Kista) det lät väl ok, men jag har lika svårt att bedöma högtalare på mässor som att berätta hur dom låter utifrån färgen på dom. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-30 12:27

På Sheraton mässan fanns en prototyp till L8or, som enligt Larsen själv skulle gå i produktion inom kort. De hade "extra" bas(ar) åt sidorna.

Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.

Jag skall själv köpa L 4or, att eventuellt placeras ivart fall delvis mot glasvägg. Kortlyssnade i rimlig butiksuppställning i helgen med en liten digital liten nuforce icon. Det lät imponerande, men inte på det sättet att man blir trött på ljudet; vet jag eftersom jag levt med OA5or tidigare.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 12:53

CODY skrev:På Sheraton mässan fanns en prototyp till L8or, som enligt Larsen själv skulle gå i produktion inom kort. De hade "extra" bas(ar) åt sidorna.

Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.

Jag skall själv köpa L 4or, att eventuellt placeras ivart fall delvis mot glasvägg. Kortlyssnade i rimlig butiksuppställning i helgen med en liten digital liten nuforce icon. Det lät imponerande, men inte på det sättet att man blir trött på ljudet; vet jag eftersom jag levt med OA5or tidigare.

MVH/Cody
Tack Dody! Vi får se om Paa kan hitta tråden. Jag tror han åker telemark idag, så det får nog bli ikväll.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-30 12:53

_Fredrik_ skrev:
m_persson79 skrev:Jag läste någonstans att det var ok en bit ut från väggen.. minns inte var dock. :oops:
Hej! :D Hur var uppställningen horribel? Jag ska ta en bild på rummet ikväll och lägga upp.

Hej! :D Den högra stod i ett hörn med en annan högtalare som blockerade vägen lite. Den vänsta stod typ 1½m till vänster om.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 12:56

m_persson79 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Hej! :D Den högra stod i ett hörn med en annan högtalare som blockerade vägen lite. Den vänsta stod typ 1½m till vänster om.
Ok :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-30 12:59

_Fredrik_ skrev:
CODY skrev:På Sheraton mässan fanns en prototyp till L8or, som enligt Larsen själv skulle gå i produktion inom kort. De hade "extra" bas(ar) åt sidorna.

MVH/Cody
Tack Dody! Vi får se om Paa kan hitta tråden. Jag tror han åker telemark idag, så det får nog bli ikväll.

Har ni inte provat bärbart i liften?
I mässtråden finns i alla fall en bild på L8 som jag tagit:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=681928
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 13:08

Tack paa!

Hörni är det inte konstigt att fler affärer inte säljer dessa burkar? Detta borde väl vara den stora folkhögtalaren hemma hos folk, tycker man.

Bara ETT ställe som säljer i Stockholm, vad är problemet? Vill dom inte sälja till dryga 08:or?

CODY skrev:Det finns någon tråd här om placering av Larsenhögtalare, där personer med bästa tänkbara koll berättar.
Va det bara snack elller? Vi står beredda.

Ta fram tråden Cody-boy!

EDIT: Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=larsen
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-30 14:07

_Fredrik_ skrev:Hörni är det inte konstigt att fler affärer inte säljer dessa burkar? Detta borde väl vara den stora folkhögtalaren hemma hos folk, tycker man.

Bara ETT ställe som säljer i Stockholm, vad är problemet? Vill dom inte sälja till dryga 08:or?

Jag tror högtalaren säljs med ovanligt låg vinstmarginal. Har jobbat inom sälj länge nog för att många gånger kunna lukta mig till magge. :)

Kan inte komma på någon vettigare anledning men det kanske finns en eller fyra! :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-30 14:16

_Fredrik_ skrev:
Ta fram tråden Cody-boy!

EDIT: Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=larsen

Jaa, nu är ju inte jag med i söklandslaget som paa är, men denna tråd där flera framstående entusiaster och yrkesmän diskuterar närliggande ting, kanske kan vara något?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =placering

Edit: den handlar om andra saker också.

Er/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Larsen 6 en bit ifrån bakvägg?

Inläggav Naqref » 2009-03-30 15:02

_Fredrik_ skrev:Jag är jädrigt trött på min fula stativhögtalare som står på fula stativ 1m från bakvägg. Jag vill ha nåt snyggare som framställer mig i bättre dager.

Ett orosmoment är dock att bakväggen, dvs väggen bakom högtalarna, utgörs av ett fönsterparti samt en fönsterbräda som är ca 40 cm djup och börjar, från golvet räknat, 50 cm upp. Följdaktligen kommer inte högtalarna komma dikt mot vägg som dom bör.
1. Vad kommer jag gå miste om, om ni spekulerar fritt? Är det mest basen som påverkas av detta? Mitt rum är synnerligen basrikt och går i betong, detta borde kunna kompensera tänker jag.

2. En annan grej: Jag köper inte dessa burkar utan att först ha prövat dom i rummet, är det bara Hifi Art i Stockholmsområdet som säljer dessa?

3. Var det en ytterligare modell på G?

Vad säger ni?

4. Är detta Ola på forumet?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2812

1. Djupbasen kommer inte att påverkas speciellt mycket utan man kommer få en påverkan i den övre basen och nedre mellanregistret. Det kan ge en lite tunnare klang. Om det är störbart är ju subjektivt men det kan man ju testa. Det går ju att fixa med transparenta stödväggar av glas/plexi/polykarbonat om man vill.

2. Än så länge så är det bara Kent på Hifi-art som har dom. Det kommer säkerligen att ändras när det kan erbjudas en mer komplett uppställning för hemmabio (det sysslar ju Kent inte så mycket med).

3. Jepps. L-åtta kommer förhoppningvis att vara färdig till höstsäsongenn kommer igång igen. Innan dess så kommer det finnas Surround-Center-högtalare och kanske basmoduler.

4. Jepps, det är OlA-68.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 17:38

Tack Naqref! :)

Här är lite bilder på rummet och där dom nu fula högtalarna står som förhoppningsvis skall bytas ut:
Bild
Från sidan:
Bild
Fönsterbrädet är 32 cm djupt och börjar 60 cm från golv. Nuvaranade högtalare står 70 cm från sidoväggarna, jag antar att L6:orna kommer hamna på samma ställe i förhållande till sidoväggarna. Högtalarväggen är 355 cm.

Vad tror ni för mycket difussion på fönsterväggen/bakväggen?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-30 20:02

Jag förstår verkligen att du vill bli kvitt högtalarna. Det enda som sabbar är ju högtalarna. Ser jättefin ut juh! :)

Jag tror nog att Larsen 6 skulle må fint där. :D

EDIT
Växter är ganska bra diffusorer. Gärna med massa olika blad, storlek ock tjockhet. Gör nog inte så mycket åt första reflexen dock. Men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 22:03

Persson, ja du förstår att man vill bli av med skiten.

Ang blommorna, är det nåt vidare att diffusera bakom högtalarna, när det handlar om Larsen? Men som du säger, jag tvivlar på att dom gör så mycket i huvutaget, jag har ju inte klarlackat dom :wink: Men krukorna gör säkert en del.

Edit:
Stativare är verkligen inte snyggt i mitt rum, golvare av samma modell hade varit snyggare. Sen ser det värre ut än vad det är, bilden är tagen med ganska rejäl vidvinkel.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-30 22:26

äsch, fan va petiga ni är, det där ser väl bra ut, men det hade sett lite bättre ut måste jag erkänna med lådor i klarlackad mdf, men det är ju jag det som tycker så
Bikinitider

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 22:47

celef skrev:äsch, fan va petiga ni är, det där ser väl bra ut, men det hade sett lite bättre ut måste jag erkänna med lådor i klarlackad mdf, men det är ju jag det som tycker så
Varför klarlackade, det är väl snyggare utan? Jag vet en studio som beställde sin Genelecs så. Skitsnyggt!
Hifi Is Great Everyday

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-30 22:52

_Fredrik_ skrev:Ang blommorna, är det nåt vidare att diffusera bakom högtalarna, när det handlar om Larsen? Men som du säger, jag tvivlar på att dom gör så mycket i huvutaget, jag har ju inte klarlackat dom :wink: Men krukorna gör säkert en del.

Jag tror du måste ge mig blommorna.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 22:59

Kaffekoppen skrev:
_Fredrik_ skrev:Ang blommorna, är det nåt vidare att diffusera bakom högtalarna, när det handlar om Larsen? Men som du säger, jag tvivlar på att dom gör så mycket i huvutaget, jag har ju inte klarlackat dom :wink: Men krukorna gör säkert en del.

Jag tror du måste ge mig blommorna.
Nä du, det är det enda som finns mellan mig och betongghettot :) Men har du ett par Larsen 6 så kans vi byta rakt av.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-30 23:28

Det skulle se något bättre ut med stativen åt rätt håll. :mrgreen:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-30 23:41

nolimitsoya skrev:Det skulle se något bättre ut med stativen åt rätt håll. :mrgreen:
Photoshop du vet.. Ärligt, jag fattar inte varför dom skulle stå åt andra hållet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-03-30 23:54

Du kan inte bara ställa upp högtalarna på fönsterbrädan då?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-31 00:13

rexq skrev:Du kan inte bara ställa upp högtalarna på fönsterbrädan då?

Ja, och så lite fint sånt där grått (vinter) eller blått (sommar) absorbentskum i fönstret?
Det finns inga genvägar osv. 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-31 07:25

Hur ser väggen bakom den vita soffan ut?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-31 10:11

Vee-Eight skrev:Hur ser väggen bakom den vita soffan ut?
Där hänger en stor tavla, det går att ha lite lutning på om man så önskar, men inte mycket. På andra sidan hänger det en 26 tums LCD tv.

Framfår båda högtalarna står alltså soffa och andra sidan en fåtölj. Jag tänker mig att Larsen kommer att stå så nära fönsterbräda som det går och i höj med den röda lampan, på vänster sida. På höger sida kommer den att hamna mitt emellan de två växterna längst till höger.

Ska tilläga att rummet är väldigt långsmalt 3.55 * 8.55.

Jo, jag mätte lite igår och Larsen kommer att sticka upp ca 15 cm ovanför fönsterbrädan. Deesutom bygger väggen ut under föbsterbrädan, så där kommer avståndet till bakvägg vara 22 cm, men det kanske är hela väggen det handlar om.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-03-31 10:51

Kan du inte plantera några träd i fönsterbrädan och låta väldifusserande lavor ta hand om oönskade reflexer? Det blir billigt, men kan ta lite tid. Karl XII känner flera enter, som bor bredvid honom.

Allvarligt, i tråden som jag länkade till fanns det en länk till en broschyr från Carlsson/Sonab, som berättade lite om hur de skall stå. Denna var i sin tur hämtad från carlssonplanet. Men det kanske finns andra tankar runt Larsen?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-31 11:59

_Fredrik_ skrev:
Där hänger en stor tavla, det går att ha lite lutning på om man så önskar, men inte mycket. På andra sidan hänger det en 26 tums LCD tv.

Framfår båda högtalarna står alltså soffa och andra sidan en fåtölj. Jag tänker mig att Larsen kommer att stå så nära fönsterbräda som det går och i höj med den röda lampan, på vänster sida. På höger sida kommer den att hamna mitt emellan de två växterna längst till höger.

Jo, jag mätte lite igår och Larsen kommer att sticka upp ca 15 cm ovanför fönsterbrädan. Deesutom bygger väggen ut under föbsterbrädan, så där kommer avståndet till bakvägg vara 22 cm, men det kanske är hela väggen det handlar om.

Kan inte högtalarna stå mot väggen där du har soffan?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-31 12:02

Vee-Eight skrev:
_Fredrik_ skrev:

Kan inte högtalarna stå mot väggen där du har soffan?
Jo jag har tänkt tanken. Dessvärre har jag, min idiot, köpt en projektor om inte kan projicera tillräckligt stor bild på det korta avståndet. Skitsynd faktiskt, jag hade haft en jätte lång vägg att ställa upp dom mot. :cry:

Var ärlig V8, ser det illa ut för Larsen länge fönsterväggen? :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-03-31 12:08

Man kommer ju inte ifrån att högtalarplacering nästan är den viktigaste parametern för att få det att låta ok..
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-03-31 12:27

_Fredrik_ skrev:Man kommer ju inte ifrån att högtalarplacering nästan är den viktigaste parametern för att få det att låta ok..

Enig...det jeg ville gøre:

1. Sælg projectoren
2. Køb en god fladskærm
3. Køb et sæt L6
4. Placer det hele på sofavæggen
5. Bare nyd musik og billede, tror mig det kommer du til...

Jeg fik et sæt Carlsson for 4-5 år siden, efter endeløse andre højttalere og selvbyg. Jeg har ikke set mig tilbage siden og nyder dem hver eneste dag....

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati