Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref™ skrev:Varför gjorde Carlsson vad? Han konstruerade inte Popboxen utan var bara behjälplig med mätningar där.
Naqref™ skrev:Hmmm nu kan jag ha läst artikeln om popboxen lite slarvigt men bilderna visar att basen och diskanterna ska sitta längst bort från väggen (rätta mig gärna om jag har fel) och då överenstämmer ju diskantplaceringen mellan J I As design (popboxen) och Stigs (OA-5) rätt väl. Så just den frågan blir lite obsolet.
celef skrev:får jag ställa en liten fråga halvt off-topic:
på sidan 3 i artikeln (sidan 70 i tidningen) redovisas ett gäng uppskattade tonkurvor med bashögtalaren olika placerad mot väggar och rumshörn, stämmer dessa redovisade kurvor?
artikeln kan laddas ner från carlssonplanet som zippad pdf: http://www.carlssonplanet.com/popbox.php
petersteindl skrev:celef skrev:får jag ställa en liten fråga halvt off-topic:
på sidan 3 i artikeln (sidan 70 i tidningen) redovisas ett gäng uppskattade tonkurvor med bashögtalaren olika placerad mot väggar och rumshörn, stämmer dessa redovisade kurvor?
artikeln kan laddas ner från carlssonplanet som zippad pdf: http://www.carlssonplanet.com/popbox.php
Varför skulle dessa redovisade kurvor inte stämma? Jag menar, finns det något som indikerar detta, eller tycker du att det finns någon annan orsak som du känner dig skeptisk till? Menar du att dessa redovisade kurvor inte stämmer med de faktiska uppmätta d v s att kurvorna skulle ha bytts ut inför pressläggning? Eller menar du att de inte skulle stämma överens med hur det i verkligheten förhåller sig d v s att kurvorna skulle vara uppmätta på felaktigt sätt?
Är det någon speciell kurva som du tycker verkar misstänkt?
Själv finner jag ingen orsak att misstänka någon av dessa kurvor. Men jag skulle kunna tro att med utgångspunkt av kurva 6 så kan man med något av Svantes program simulera kurvor 7, 8, 9 och 10. Men det behövs lite motivation för att granska gamla artiklar. Kan du motivera?
MvH
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:får jag ställa en liten fråga halvt off-topic:
Varför skulle dessa redovisade kurvor inte stämma? Jag menar, finns det något som indikerar detta, eller tycker du att det finns någon annan orsak som du känner dig skeptisk till? Menar du att dessa redovisade kurvor inte stämmer med de faktiska uppmätta d v s att kurvorna skulle ha bytts ut inför pressläggning? Eller menar du att de inte skulle stämma överens med hur det i verkligheten förhåller sig d v s att kurvorna skulle vara uppmätta på felaktigt sätt?
Är det någon speciell kurva som du tycker verkar misstänkt?
Själv finner jag ingen orsak att misstänka någon av dessa kurvor. Men jag skulle kunna tro att med utgångspunkt av kurva 6 så kan man med något av Svantes program simulera kurvor 7, 8, 9 och 10. Men det behövs lite motivation för att granska gamla artiklar. Kan du motivera?
MvH
Peter
så här ligger det till, när jag simulerar lådor använder jag ett enkelt program som även tar hänsyn till närheten till närmsta rumshörn, hänsynen till rumshörnet ska vara baserat på ett arbete av roy allison. resultaten jag får brukar påvisa ganska stora skillnader mot andras simuleringar av närliggande ytor, med min fråga ville jag bara få bekräftat om mina simuleringar är någorlunda rätt eller helt åt helvetet![]()
om jag simulerar som fig 9 så får jag litet annat utseende, nivåerna stämmer inte riktigt och dippen typ 100hz för lågt
mapem skrev:Inga högtalare jag haft har samverkat lika bra med rummet som mina popboxar. De skapade en osannolik rumslig känsla liknande den man upplever på en konsert med levande musiker.
I de avseendet (och även andra) tyckte jag de överträffade OA6 typ II som jag hade tillfälle att jämföra med. OA6 typ II har samma placering av elementen på toppbaffeln som OA5.
Kanske var det en fördel att diskanterna på popboxen satt något närmare väggen och bredbandarn något längre ut än på OA6/OA5? Kanske var det också en fördel från fasriktighetssynpunkt att diskanterna satt närmare (runt) bredbandselementet i stället för i en cirkel en bit ifrån som på OA5/OA6? En gissning bara.
Jag borde förstås ha behållit mina popboxar. Om man får tro senaste nyhetsbrevet (kom i natt) från CarlssonPlanet om "OA5 typ3" verkar finnas förutsättningar för enastående återgivningsförmåga med de nya elementen.
mapem skrev:Mycket intressant, Peter.
Var det inte så att det fanns en version av popboxen där det också fanns en bashögtalare i botten, med Idestam-Almqvists egenkonstruerade basförstärkare, innan OA6 typ I kom med en liknande lösning?
mapem skrev:Jag kanske har missförstått saken och blandat ihop det hela med den 800-ohmsversion med Idestam-Almquist-förstärkare som tydligen ska kunna avlyssnas nu på lördag enligt C-P. 9710 tillverkades ju i 800-ohmsvariant. Vaga minnen från något jag läst på 70-talet spökar.
petersteindl skrev:
Jag vet att det fanns de som hade byggt 800 ohmsvarianten med direktkopplade rörslutsteg som drev en 9710 i bas och i mellanregister i en superpopbox. Jag vet bara inte hur tidigt de fanns. Det fanns ett gäng av tekniskt duktiga ingenjörer och teknologer runtomkring Stig Carlsson och Jon IA på den tiden. Skulle tro att många snickrade i boa![]()
MvH
Peter
slockna skrev:Hmm, det framgick inte (enligt min något filtrerande läsning) om C.P. moddat ett par OA5 eller OA5II ?
Var det nån annan som uppfattade vilken?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster