OA-14, koppla förbi tonbyglarna.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
MatsB

OA-14, koppla förbi tonbyglarna.

Inläggav MatsB » 2009-04-26 21:34

Håller på att renovera ett par OA-14 och funderar på hur jag ska koppla förbi tonbyglarna. Har läst på Carlssonplanet men inte riktigt förstått,
vilka av anslutningarna A,B och C på delningsfiltret ska jag bygla?

Mats B

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2009-04-27 08:51

Jag håller på med precis samma sak och har inte heller förstått riktigt!

Min tillfälliga lösning är att sätt bygeln i det läge den INTE alls är med i signalslingan, men om detta skruvar upp diskanten eller inte samt isåfall hur mycket vet jag inte. Oavsett så justerar man ju på förstärkaren tills man får en angenäm diskant, men jag gissar att det är +3dB läget?

Fasar ju för att behöva skruva upp alla 14 skruvar igen bara för att fixa detta .... men vad gör man inte för sina Carlsson!

Kan dock säga att med ny fin tätningslist i låda och runt bashålet samt hemcoatade diskanter i Y-konfiguration så låter det helt klart bättre och lite annorlunda ur den renoverade lådan än den som är kvar att fixa i denna veckan.

Mvh
Mson
-------------------------------------------
OD-11.4 (på väg till .5)
OD-11.0 (omkantad bas)
OA-12.4 (på väg till .5)
OA-12.0 (omkantad bas)
OA-14.4 (möjligen på väg till Y-konfiguration eller till blocket )
OA-52.(vete sjutton... har bytt till 8545 iallafall)

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2009-04-27 10:17

Har en bild på hur jag gjorde, men vet inte hur jag laddar upp bilder här

//Simon

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-27 10:25

Om man sätter tonbyglarna så att de inte ingår i kopplingen får man minsta möjliga diskant, inte mesta.

Tonbyglarna är dock inte, som många tycks tro, en tonkontroll i vanlig bemärkelse.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2009-04-27 10:32

Tack IÖ!
Som vanligt tvärtom när jag chansar ;-)

Då kanske det är fullt tillräckligt att sätta bygeln i detta läget, dvs den är inte med i kopplingen och man slipper då långa signalvägar och ev oxideringsproblem pga bygeln.

Eller är det så att det finns ett NEUTRAL läge , ett diskantSÄNKNINGS läge och ett diskantHÖJNINGS läge, och det man vill eftersträva är naturligtvis NEUTRAL läget?

Mvh
Mson
OD-11.4 (på väg till .5)
OD-11.0 (omkantad bas)
OA-12.4 (på väg till .5)
OA-12.0 (omkantad bas)

Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » 2009-04-27 10:46

Eller är det så att det finns ett NEUTRAL läge , ett diskantSÄNKNINGS läge och ett diskantHÖJNINGS läge, och det man vill eftersträva är naturligtvis NEUTRAL läget?

Enligt vad jag har förstått så är det precis så.
På delningsfiltret finns det tre anslutningar märkta A. B och C.
Så frågan kvarstår, vilka ska jag koppla ihop för att få dem i neutralläget.

Mats B

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-04-27 11:04

Detta är nog avdelningen högtalarwoodoo. Alla exemplar jag sett har tonbygeln satt i det läge den kortsluter de två motstånden på 1,8 respektive 2.2 ohm som annars ligger i serie med diskanterna - dvs de blir utan effekt.

Kabeln från filtret till byglarna är någon decimeter lång och byglarna är rejäla banankontakter som jag aldrig sett någon beläggning på. Att kortsluta stiften på filtret istället är alltså som att kapa av en decimeter på högtalarkabeln och tro att det plötsligt skulle låta bättre!

Coatning av diskanter har jag också experimenterat med ganska noga (se annan tråd i denna fråga). Jag vågar påstå rakt ut att det är en myt, det har ingen effekt alls, eller liten effekt till det sämre.

Det som får en sjuttiotalare att omedelbart låta bättre är att identifiera de diskanter som är defekta (vanligtvis en, två eller tre i ett par OA14) och byta dem. Det ger direkt ett hörbart (och mätbart) resultat.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » 2009-04-27 11:09

grafpro skrev:Detta är nog avdelningen högtalarwoodoo. Alla exemplar jag sett har tonbygeln satt i det läge den kortsluter de två motstånden på 1,8 respektive 2.2 ohm som annars ligger i serie med diskanterna - dvs de blir utan effekt.

Kabeln från filtret till byglarna är någon decimeter lång och byglarna är rejäla banankontakter som jag aldrig sett någon beläggning på. Att kortsluta stiften på filtret istället är alltså som att kapa av en decimeter på högtalarkabeln och tro att det plötsligt skulle låta bättre!

Det som får en sjuttiotalare att omedelbart låta bättre är att identifiera de diskanter som är defekta (vanligtvis en, två eller tre i ett par OA14) och byta dem. Det ger direkt ett hörbart (och mätbart) resultat.

Jag vet att det är rätt mycket voodoo men det var inte det som det handlar om.
Jag har tagit isär högtalarna och tänkte koppla förbi byglarna nu när jag ändå byter allt kablage. Men ingen verkar VETA hur man ska göra så jag får väl lösa det själv.

Mats B

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2009-04-27 12:17

Jag tror det finns en massa klokt folk här på forumet som kan hjälpa oss, faktum är att jag vet att det gör det.
Vi får bara lugna oss lite ... dryga 2-3 timmar en måndagssmorgon hinner man ju knappt med att begripa att en ny arbetsvecka just har startat

Extrapolerar vi IÖs inlägg så kan man nog sluta sig till att kortsluter man båda motstånden så har man maximerat diskanten (om nu det är +1dB eller mer) medan om man sätter bygeln i mitten så får vi med 1,8 ohm och då är det neuralläge.
Nu har jag inget filter framför mig men nog kan man gissa sig till at det motsvarar att sätta bygeln i mitten och följaktligen skall man kortsluta dessa på kortet.

Mvh
Mson
OD-11.4 (på väg till .5)
OD-11.0 (omkantad bas)
OA-12.4 (på väg till .5)
OA-12.0 (omkantad bas)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-04-27 13:23

MatsB:

Varför vill du koppla förbi tonbyglarna? Det skadar ju inte att ha dem kvar.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-04-28 09:48

Nja, jag har inte skrivit att mellanläget skulle vara neutralt. Kör på max. 8)

Grafpro har rätt i allt det han skriver. I varje fall om det som skrevs om coating av diskanter inte var menat som en generell sanning. Coating (och rätt substans används) kan ha mycket stor inverkan på ett elements beteende, och inte sällan i positiv riktning. Det beror dock helt på grundförutsättnigen. MT24 HFC bör man inte förse med coating om man bryr sig om att gå höra någon diskant över 10 kHz. Den ger ifrån sig tillräckligt i det registret genom en stor resonans nämligen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mson999

Inläggav mson999 » 2009-04-28 22:08

OK IÖ Jag kör på MAX!
Finns ingen anledning alls att begränsa sig med Carlssonhögtalare! :D

Mvh
Mson
OD-11.4 (på väg till .5)
OD-11.0 (omkantad bas)
OA-12.4 (på väg till .5)
OA-12.0 (omkantad bas)
OA-14.4 (nu på väg till Y-konfiguration, blocket får vänta tror jag)

Återgå till Carlsson Illuminati