Spelar du på dina OA52 tillsammans med subwoofer?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Subwoofer, usch - OA52 har tillräckligt bra bas i sig själva
11
65%
Schyssta subwoofers lyfter OA52 till oanade höjder
6
35%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-30 17:59

Som råd till våra idoga utvecklare av uppgraderingar till Carlssonhögtalarna ställer jag denna omröstningsfråga.

Troligen har det framgått i andra trådar att jag har byggt "OB52" underdelar till mina OA52 (jag spelar i praktiken med 4 st OB52, två i andra positioner i rummet för jämnare frekvensgång).

Då jag har ett elektroniskt delningsfilter som skär 18 dB/oktav under 80 Hz till mina OA52 är det ointressant för mig om det tas fram ett nytt baselement som är bättre i djupbasen än exempelvis Scan-Speak 8545 på bekostnad av verkningsgraden.

Hellre ett baselement med högre verkningsgrad och en optimering av återgivningen ner till 80 Hz.

Är vi många som använder subwoofer (inte nödvändigtvis OB52) till sina OA52 som skulle vara intresserade av en sådan alternativ basbestyckning och avstämning till OA52'orna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-04-30 19:17

Skulle det inte kunna vara möjligt att stämma av dom till ca 30 Hz och lägga in en liten aktiv höjning av lägsta basen så den blir rak ner till runt 33Hz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-04-30 21:14

Mina 52.3 har inga basproblem iaf. Viss typ av musik mår kanske bra av mer bas men lyssnar man främst på akustisk musik tycker jag inte behovet finns alls.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-30 23:56

Basproblem?
- Jag var stolt att mina OA52 överhuvudtaget spelade (vad jag tyckte) bra bas ända ner under 30 Hz. Egentligen är det rätt fantastiskt vad dessa sjutums bas/mellanregister själva kan åstadkomma i ett vardagsrum.
Frekvensgången var tyvärr inte riktigt rak, jag hade en svacka vid ca 70 Hz där många konventionella högtalare låter lite "fett" och en puckel vid 40-50 Hz på grund av rumsresonanser.
Med en stor avstämd Helmholtzresonator och mina fyra "OB52" har jag inte mer bas över 40 Hz, förutom runt 70 Hz, utan snarare mindre.
Frekvensgången har blivit mycket jämnare i en stor del av rummet.
Bastoner startar och slutar med mycket större precision, och jag uppfattar tydliga klangfärgsskillnader mellan olika basinstrument som jag aldrig lagt märke till tidigare. Dessutom har jag full nivå i basen ner under 16 Hz och kan spela basrika inspelningar med betydligt högre nivå, om jag har lust, mellanregistret upplever jag samtidigt som mer "befriat".

Förbättringar av den här kalibern åstadkommer man naturligtvis inte med att ställa in en subwoofer i ett hörn oavsett hur dyr och fin den än är.

Troligen är det ännu inte så många som har upplevt Carlssonljudet i kombination med riktigt bra basåtergivning i ett vanligt vardagsrum, som fortfarande ser ut som ett sådant. Hoppas detta förklarar lite bättre varför jag startat tråden.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-01 08:19

Det är väl aldrig i fråga om OA52 har basproblem som man använder sig av kompletterande bashögtalare, utan att förvandla en tvåvägshögtalare till ett trevägssystem. Jag för min del, med oa51:or var inte alls besviken på basåtergivningen, trots att de är mindre än oa52. Anledningen till min personliga bas-bonanza med Panurge-modulerna var att klämma ur extra upplösning ur systemet. Jag tycker mig ha lyckats iaf. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-01 11:35

Intressant tråd är den bara för 52-ägare? Jag skulle iaf vilja ha mer bas, inte under 80 hz utan ovan. (Larsen hgt)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-01 12:07

Jag är tacksam om bara OA52-ägare röstar på min fråga, annars blir utfallet värdelöst.

Ni som har andra högtalare får naturligtvis skriva och kommentera era intryck av OA52 i den här tråden.
Den som vill kommentera basåtergivningen i andra Carlsson, Sonab eller Larsenmodeller rekommenderar jag att leta upp en mer generell tråd eller starta en egen.

_Fredrik_ Jag kommenterar gärna ditt önskemål i en annan tråd.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-05-01 12:37

Spelar mina OA52.2 utan basmoduler med gott resultat i ett rum på 11 m2. Har dock inte hört dem med basstöd, vilket vore kul.
11010000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-05-01 13:43

Mr_Ekan skrev:Spelar mina OA52.2 utan basmoduler med gott resultat i ett rum på 11 m2. Har dock inte hört dem med basstöd, vilket vore kul.
Vad menar du med basstöd i detta fallet, är det synonymnt med basmoduler menar du, eller har du tänkt dig något som mer påminner om ino's basstödslösning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-05-01 23:27

paa skrev:
Mr_Ekan skrev:Spelar mina OA52.2 utan basmoduler med gott resultat i ett rum på 11 m2. Har dock inte hört dem med basstöd, vilket vore kul.
Vad menar du med basstöd i detta fallet, är det synonymnt med basmoduler menar du, eller har du tänkt dig något som mer påminner om ino's basstödslösning?

Jag menade basmoduler, och inte basstöd.
11010000

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-02 10:46

lennartj skrev:Jag är tacksam om bara OA52-ägare röstar på min fråga, annars blir utfallet värdelöst.

Ni som har andra högtalare får naturligtvis skriva och kommentera era intryck av OA52 i den här tråden.
Den som vill kommentera basåtergivningen i andra Carlsson, Sonab eller Larsenmodeller rekommenderar jag att leta upp en mer generell tråd eller starta en egen.

_Fredrik_ Jag kommenterar gärna ditt önskemål i en annan tråd.
Inga problem Lennart, jag röstade inte heller. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2009-05-04 12:48

Har tyvärr inte haft möjlighet att testa
:)

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2009-05-04 17:55

Okej, jag tror jag missförstod dig lennart. Måste ändå understryka att 52.orna knappast är basfattiga. Vill man testa basen kan man lyssna på denna skivan:
http://www2.deutschegrammophon.com/cat/ ... ts+karajan

Min personliga erfarenhet är att 52.orna påverkas väldigt mycket beroende på rummet och ljudinspelningen. Har inte testat med en extra basmodul, mest pga behovet inte finns? :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-05-04 18:10

C4rlsson skrev:Har inte testat med en extra basmodul, mest pga behovet inte finns? :)

Jag tror de flesta blir förvånade över hur mycket skillnad det man inte saknar
gör när det väl är på plats.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-04 18:39

shifts skrev:Jag tror de flesta blir förvånade över hur mycket skillnad det man inte saknar
gör när det väl är på plats.

Helt klart :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-04 20:30

C4rlsson skrev:Okej, jag tror jag missförstod dig lennart. Måste ändå understryka att 52.orna knappast är basfattiga. Vill man testa basen kan man lyssna på denna skivan:
http://www2.deutschegrammophon.com/cat/ ... ts+karajan

Min personliga erfarenhet är att 52.orna påverkas väldigt mycket beroende på rummet och ljudinspelningen. Har inte testat med en extra basmodul, mest pga behovet inte finns? :)

När man undan för undan bättrat på sin anläggning så att OA52'orna är den svagaste länken i kedjan, trots att mina OA52 låter bäst av alla jag hört, så letar man efter en lösning där man tar vara på det bästa med dem och ger dem hjälp där Stig varit tvungen att kompromissa.

Jag vet inget annat högtalarpar där ett ensamt par sjutums bas/mellanregisterelement kan producera så djup bas och utmärkt mellanregister med hyfsad verkningsgrad.

Tidigare har jag hävdat att basåtergivningen i OA52 är tillräckligt bra för att återge all bas korrekt från akustiska ej närmikade inspelningar.
Fortfarande är jag nästan beredd att stå fast vid det, men på en mycket stor del av dagens inspelningar är basen antingen närmikad eller genererad helt elektroniskt in i mixen.
För sådana ljud finns ingen absolut referens, och de ryms inte inom mitt sätt att se på HiFi, men bör kunna produceras likt potenta PA-system eller diskoteksanläggningar, om än med lite lägre nivå om man bor i lägenhet, om den egna anläggningen ska kunna betraktas som all-round.

C4rlsson nämner att han inte har hört OA52 tillsammans med en basmodul, och det ska han nog vara glad för. En ensam basmodul kan göra mer skada än nytta, om den inte har väl fungerande eq för att ta hand om de värsta rumsresonanserna, och många går inte heller djupare än OA52'orna själva.
Om man bygger själv och ändå har rejäla kostnader för ett bra delningsfilter som inte försämrar transparensen och ett potent slutsteg är merkostnaden förhållandevis liten för att bygga minst fyra istället för en eller två basmoduler Mina 25 l slutna OB52 är bara 40x36x28 cm och mycket lättplacerade.
Som påpekats påverkas basåtergivningen i OA52 av hur rummet ser ut och hur de placeras. I min förra bostad var det dörröppningar där det borde varit slutna hörn vid den enda "rena" väggen som OA52 kunde stå mot. Perspektivåtergivningen var utomordentlig, men basen var definitivt i slankaste laget. Då var jag inte beredd att lägga ner pengar och jobb på att lösa problemet med basmoduler, men det hade säkert varit ett ännu större lyft än i mitt nuvarande rum.

shifts och MattiasKarlsson har såååå rätt!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-04 22:51

Ja, att lyssna på japanska trumskivor som Yim Hok-man's Poems of thunder eller Bertil's Cantate Domino med ett system som verkligen kan återge lågbasen bra, är en helt ny upplevelse. Mycket rumsinformation finns ju i "mullret" från själva lokalen, och kan man återge det korrekt så låter det mer äkta enligt mig. :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-04 23:36

Jag spelar mina OA2212 tillsammans med subar, delat vid 80 Hz.
2212 som toppar då, rätt stora toppar ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-05-05 16:16

Jag har en sub som brummar lite extra. Precis så där lagom att det inte hörs om man spelar "vanlig" musik. Bara så att det hjälper lite i botten när det finns nått där. Delningen ligger runt 45 hz. Jag njuter särskilt när jag ser film. Då drar jag på lite extra. :P

Subben förbättrar helt klart vid tung rock - Dream Theater blir super. Utan subben inte fysisk upplevelse.

Klart jag är sugen på ett specialbyggt system nu när jag anar hur bra det kan bli. Men det verkar vara dyrt att ge sig på ett sådant.

/krister

Återgå till Carlsson Illuminati