C4rlsson skrev:Okej, jag tror jag missförstod dig lennart. Måste ändå understryka att 52.orna knappast är basfattiga. Vill man testa basen kan man lyssna på denna skivan:
http://www2.deutschegrammophon.com/cat/ ... ts+karajanMin personliga erfarenhet är att 52.orna påverkas väldigt mycket beroende på rummet och ljudinspelningen. Har inte testat med en extra basmodul, mest pga behovet inte finns?

När man undan för undan bättrat på sin anläggning så att OA52'orna är den svagaste länken i kedjan, trots att mina OA52 låter bäst av alla jag hört, så letar man efter en lösning där man tar vara på det bästa med dem och ger dem hjälp där Stig varit tvungen att kompromissa.
Jag vet inget annat högtalarpar där ett ensamt par sjutums bas/mellanregisterelement kan producera så djup bas
och utmärkt mellanregister med hyfsad verkningsgrad.
Tidigare har jag hävdat att basåtergivningen i OA52 är tillräckligt bra för att återge all bas korrekt från akustiska
ej närmikade inspelningar.
Fortfarande är jag nästan beredd att stå fast vid det, men på en mycket stor del av dagens inspelningar är basen antingen närmikad eller genererad helt elektroniskt in i mixen.
För sådana ljud finns ingen absolut referens, och de ryms inte inom mitt sätt att se på HiFi, men bör kunna produceras likt potenta PA-system eller diskoteksanläggningar, om än med lite lägre nivå om man bor i lägenhet, om den egna anläggningen ska kunna betraktas som all-round.
C4rlsson nämner att han inte har hört OA52 tillsammans med
en basmodul, och det ska han nog vara glad för. En ensam basmodul kan göra mer skada än nytta, om den inte har väl fungerande eq för att ta hand om de värsta rumsresonanserna, och många går inte heller djupare än OA52'orna själva.
Om man bygger själv och ändå har rejäla kostnader för ett bra delningsfilter som inte försämrar transparensen och ett potent slutsteg är merkostnaden förhållandevis liten för att bygga minst fyra istället för en eller två basmoduler Mina 25 l slutna OB52 är bara 40x36x28 cm och mycket lättplacerade.
Som påpekats påverkas basåtergivningen i OA52 av hur rummet ser ut och hur de placeras. I min förra bostad var det dörröppningar där det borde varit slutna hörn vid den enda "rena" väggen som OA52 kunde stå mot. Perspektivåtergivningen var utomordentlig, men basen var definitivt i slankaste laget. Då var jag inte beredd att lägga ner pengar och jobb på att lösa problemet med basmoduler, men det hade säkert varit ett ännu större lyft än i mitt nuvarande rum.
shifts och MattiasKarlsson har såååå rätt!