Placering av Larsen 4

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

blackboard

Placering av Larsen 4

Inläggav blackboard » 2009-05-05 09:53

Hej,
ny här på forumet.
Är sugen på att köpa ett par Larsen 4 högtalare, men har några frågor om placeringen. Har två alternativ, antingen på var sin sida om en soffa. Eller på var sin sida om ett burspråk. Se bilder, med kryss på tänkt placering. Kanske ingen ideal placering någon av dem...
Funkar det att ställa dem kloss mot soffan, om gallret sticker upp ovanför? Eller mår de bättre av att stå en bit ifrån?
Är först och främst ute efter ett ok allmänljud, men vill såklart också gärna kunna sätta en fåtölj i rätt läge för lite "finlyssning".

Vilken placering skulle ni rekomendera?

Tack på förhand!

/Peter

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-05-05 10:44

Jeg ville prøve med væggen overfor sofaen, men tror faktisk at alle de muligheder du har er gode og brugbare :)
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-05 11:28

Hej blackboard och välkommen till faktiskt

Du har bra bilder att gå efter. Jag tror faktiskt att båda placeringarna kan vara bra. Själv skulle jag prova båda. Stig Carlsson hade själv alltid soffa eller säng mellan högtalarna. Dock skulle jag ha en distans på ungefär 25-40 cm mellan högtalare och soffa. Men sitter du då bredvid TV:n och lyssnar? Har du soffa där också eller fåtölj?

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-05-05 12:39, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-05 12:01

Vill bara säga att det var ett fint rum du har, ett par L4 kommer att passa in perfekt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-05 12:35

rexq skrev:Vill bara säga att det var ett fint rum du har, ett par L4 kommer att passa in perfekt.
Håller med, skitsnyggt rum och möbler!
Hifi Is Great Everyday

blackboard

Inläggav blackboard » 2009-05-05 14:01

Tackar!

Ja, tanken är väl att om jag ställer högtalarna på soffväggen så får jag dra fram en fåtölj i position för lyssning.
Har läst en del om SD-kuddar (?), att de ska vara bra till Larsenhögtalarna. Följer de med, eller något man får köpa extra? Rekomenderas dom?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-05-05 14:22

Fint rum!

Jag skulle naturligtvis prova båda varianterna men jag tror att placering vid fönster kan vara att föredra då lyssningspositionen då får en luftigare (längre till reflekterande väggar) placering till skillnad från den med högtalarna vid soffan där du förmodligen kommer att sitta med huvudet nära en (som jag förmodar) hård vägg.

SD fötter ingår inte i högtalarna med kan köpas till, det är bra med SD fötter till Larsen och det är ju relativt billigt.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-05 14:26

avr7000 skrev:Fint rum!

Jag skulle naturligtvis prova båda varianterna men jag tror att placering vid fönster kan vara att föredra då lyssningspositionen då får en luftigare (längre till reflekterande väggar) placering till skillnad från den med högtalarna vid soffan där du förmodligen kommer att sitta med huvudet nära en (som jag förmodar) hård vägg.

SD fötter ingår inte i högtalarna med kan köpas till, det är bra med SD fötter till Larsen och det är ju relativt billigt.

Mvh

Stefan
Håller med om detta, jag har prövat med mina Larsen att spela över kortändan med följa att man sitter när en hår vägg, det låter för jädrigt med otrevliga basresonanser.
Hifi Is Great Everyday

blackboard

Inläggav blackboard » 2009-08-12 13:19

Tänkte jag skulle uppdatera lite..
Blev ett par Larsen 6or tillslut. Testat båda placeringarna och tror att jag kommit fram till att den vid soffan är bäst. De står lite längre ifrån soffan idag än när bilden togs. Har en 2 m stor öppning till nästa rum bakom stolen. Så det känns luftigt ändå.
Det jag kan känna mig lite missnöjd med är att diskanten är väldigt vass, stickig liksom. Detta blev bättre när de står vid soffan. Tror de hamnar för nära sidoväggarna när de står vid burspråket, de är ju som ni ser helt kala med.
Men det är fortfarande lite störande... Några förslag? Att sätta upp dämpande tygtavlor osv är inte aktuellt.
Jag kör med en gammal Sansui AU-D9 från 1980. Skulle egentligen vilja ha en lite mindre, smidigare förstärkare, gärna med inbyggd DAC med. Några förslag? Och som kanske kan tona ner vassheten en aning, tycker iofs att Sansuien borde göra det? Vara lite varm i ljudet alltså? Kan inte riktigt jämföra hur ljudet var med de gamla högtalarna för de var så otroligt dåliga...
Så på det hela taget är jag sjukt nöjd, men det irriterar ändå med den där vassheten. Kan bli lite lyssningstrött av det efter ett tag...

/Peter

Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-08-12 16:49

Hej,

Diskussion om 'vass' diskant har varit uppe tidigare;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30530

I mitt fall rörde det sig om fladdereko och löstes med markskivor på väggarna.

Som jag skrivit i något inlägg upplever jag L6 som korrekta i sin återgivning och därmed inte särskilt avrundade i diskanten som en del mer 'lättlyssnade' högtalare är. Kommer du från en sådan referens, som jag gjorde, tar det några dagar innan ljudet faller på plats. (Hade för övrigt varit intressant med en mätning på L6 som visade hur diskanten beter sig i det högre registret)

Hur upplever du ljudbilden med en soffa mellan högtalarna?

Filip

Återgå till Carlsson Illuminati