Carlsonplanet nere?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Carlsonplanet nere?

Inläggav Svante » 2009-05-21 21:25

Är Carlssonplanet nere, eller är det temporärt som jag får upp detta:

http://www.carlssonplanet.com

For safety reasons we're re-uploading the entire website from a local backup after the intrusion. This is being done to ensure that no other files besides the ones found in the forums has been compromised. Also going through and clearing out old scripts and checking permissions on files and folders... this will take a while.

Info from earlier:

The CarlssonPlanet forums has been compromised and taken offline. The compromise consisted of a PHP exploit resulting in all forum pages to contain hidden links to sites trying to download malicious trojans in the background. Specifically the links were leading to the niklejo.net website (link leads to Google Safe Browsing diagnostics page for niklejo.net - some interesting info there).
Everyone that has visited the CarlssonPlanet forums in the last 2 days (and everyone else for that matter!) should make sure they have antivirus software installed and that it is running and up-to-date with the latest virus definitions.

More information will come as we gather it. To read more about the exploit that was used here on the CarlssonPlanet forums, please visit http://blog.unmaskparasites.com/2009/04 ... hp-exploit.

The important thing to note here that this exploit did NOT in any way result in any kind of breach of data, i.e. no passwords or other personal information has been stolen. The script that was used here merely edited existing web pages on the server to include those links.

Google Safe Browsing diagnostics page for carlssonplanet.com
Unmask Parasites security report for carlssonplanet.com

We are deeply sorry about the unavailability of the CarlssonPlanet forums and any damage caused. We will be working hard to get the forums back up as soon as possible, and will be working with our web host to patch this security hole.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-21 21:29

Jag tror det är temporärt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

48IDA

Inläggav 48IDA » 2009-05-22 08:47

Nu är den uppe iaf. Förra gången jag försökte så skrek mitt antivirusprogram högt.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-22 08:49

Den där iframe-raden brukar lägga sig sist i .html-filer man har på datorn. Kolla på några html-filer om det ligger nåt tillagt. Kan länka till nåt otrevligt ställe där virus och annat skeppas in.

Det är enkelt att scanna igenom hårddisken med en bra editor och ta bort iframe-koden, behövs inget speciellt antivirusprogg för det. Jag kör med Ultra-edit, search and replace, replacear med ingenting då. Går mycket fortare än ett antivirus-progg.

En annan anledning till egen rensning är att jag har filerna kvar efteråt, och kan köra mina program. Med antivirusprogg försvinner filerna, läggs i karantän, raderas eller nåt och så är ett livs samlande förstört. Inte alltid så väldigt enkelt att hitta gamla sidor på nätet igen och restaurera sitt bibliotek, även om det finns metoder.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-22 09:03

Skriv ut dem i .PDF-format kanske?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-22 19:21

Densen skrev:Skriv ut dem i .PDF-format kanske?

Jo det gör jag ju, eller skriver ut till hårddisken i pdf-format. Det gäller mest enskilda sidor då.

Fast jag gillar att lagra hela domäner, alltså en sida med alla undersidor som jag kan surfa runt lokat på utan att vara uppkopplad. Ofta skriver jag om koden också så att sidan passar mig och mina behov.

Det är rätt praktiskt att ha vissa sidor tillhands, lagom redigerade, all reklam borta, och framförallt att ha dom kvar när dom inte finns på nätet längre. Det kan röra sig om en handbok eller liknande i ett visst ämne.

Det är då det blir rätt tråkigt om något visset antivirusprogram tar bort hälften av undersidorna man har sparat. :(

.... undrar om det här är fildelning .... :lol: :lol:

.... att spara andras hemsidor lokalt på den egna datorn och titta på dom när som helst, även om originalsidan är bortplockad för länge sedan ..... fast arkivet har ju alltid funnits ..... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Carlsson Illuminati