Sextumsbasar genom tiderna

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav grafpro » 2009-07-20 21:23

Denna tråd är tänkt att vara en "wiki" för information om SC165 i alla dess skepnader.

Jag har renoverat åtskilliga Sonab/Carlsson och stött på en flora av baselement som man ofta inte riktigt vet hur man ska ställa sig till. I andra trådar och på Carlssonplanet har försök gjorts att reda ut saken, men inte lyckats. Nu gör vi ett nytt samlat försök!

I nästa inlägg finns den text som ska byggas på till en vederhäftig uppslagsbok om SC165. Jag börjar med det jag tror mig veta (!), den som kan komplettera eller rätta gör ett inlägg och jag editerar inlägg nummer två. Fakta är mer relevanta än åsikter här.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-07-20 21:30

Följande 165mm-element från Peerless förekommer i OD11/OA12/OA14/OA116/OA2212/OA50 och OA58.

SC165-I.
5,3/8/16 ohm. Hästskoformad magnet av alnico, dammkåpa av papp med "Sonab" stämplat i vitt, impedansen stämplad bakpå konen. Skumkanter som höll i kanske tio år. Har inga typbeteckningar men en siffra som sannolikt är tillverkningsdatum på korgen. Satt i alla Sonabmodeller med början 1973. Om skumkanten spruckit och konen hängt i bara spindeln i decennier är spindeln ofta konisk eller bucklig. Är det mycket är det ingen idé att byta skumkanten.

Tonkurva vid närfältsmätning utan baffel:

Bild
Distorsion vid närfältsmätning utan baffel. Dipparna i andraton vid 100Hz och tredjeton lite högre är mätfel pga lite för hård gateing, ska bortses från. Egendomligheten vid 6kHz är sannolikt också ett mätfel. Men tredjetonsdistorsionen vid 1kHz är en hörbar svaghet i elementet, liksom tonkurvans puckel strax över 3kHz.

Impedanskurvorna ser ut så här:

Bild
Noll db i skalan är 8ohm (-3db=5,7ohm, +3db=11,3ohm, +6db=16ohm, +9db=22,6ohm, +12db=32ohm, +15db=45,1ohm, +18db=64ohm, +21db=90,2ohm). Fallet över 18kHz är ett mätfel, ska ignoreras.

Talspolen 33mm dia, 17mm höjd.
Magnetgapet är 8mm högt och slaglängden därmed 4,5mm.
DC-resistans för 5,3ohm-varianten: 4,5ohm; för 8ohm: 6,6ohm; för 16ohm: 13ohm.
Rörlig massa: 14g (+-1g individuell skillnad)
Resonansfrekvens: 44Hz (+-2Hz individuell skillnad)
QMS 3,34
QES 0,44
Qts 0,39
Cms 0,96 mm/N
Vas 23,7 l

SC165-II.
5,3/8/16 ohm. Rund magnet av ferrit, 102mmx14mm, i övrigt identisk med typ I och anses helt kompatibel. Ersatte efterhand typ I i samtliga modeller. Spindeln är sannolikt av bättre material, den är oftast plan.

SC165-III.
8 ohm. Satt enbart i OA50, första versionen från 1984. Fortfarande skumkant men dammkåpan är nu av textil och utan tryck. Inga etiketter med typbeteckningar. Talspole och magnet som typ II. Impedanskurvan mycket lik tidigare. Samma rörliga massa.

Tonkurva vid närfältsmätning utan baffel. Notera att höjningen vid 3kHz nu är utjämnad, avrullingen uppåt är så jämn att lågpassfilter inte ansågs behövas alls i OA50!

Bild
Distorsion vid närfältsmätning utan baffel. Den besvärande tredjetonsdistorsionen vid 1kHz är kvar.

Peerless 831881. Kallas också SC165-IV, och senare B65OA och SC165-V.
8 ohm. Har gummikant istället för skumkant (helt svart, blankare och lite smalare). Det satt i OA50.2. Specificerades av Stig Carlsson 1996. I en senare serie från 2004 för OA58 kallas den B65OA och har då en extra etikett med det namnet. Den serien kallas också ibland SC165-V. Typ IV och typ V har alltså inga ljudmässiga skillnader och samma produktnummer!

Tonkurva vid närfältsmätning utan baffel. Nu har en ny puckel i frekvensgången uppstått. Den ser beskedlig ut här, men om man förstorar bilden ser man att höjningen i oktaven från 500Hz till 1kHz är drygt 6dB!

Bild
Distorsion vid närfältsmätning utan baffel. Den besvärande tredjetonsdistorsionen vid 1kHz är sänkt till hälften.

Impedanskurvan jämförd med SC165-I ser ut så här:

Bild
Noll db i skalan är 8ohm (-3db=5,7ohm, +3db=11,3ohm, +6db=16ohm, +9db=22,6ohm, +12db=32ohm, +15db=45,1ohm). Fallet över 18kHz är ett mätfel, ska ignoreras. Hacket i kurvan vid 900Hz är återkommande och inget mätfel. Sådana brukar tyda på något konstruktionsfel, det är inte känt vad det beror på här.

Elementet har alltså rätt väsensskilda egenskaper om man jämför med de tidiga elementen, och skälet är att det förutom gummiupphängningen också har en kortslutningsring i motorsystemet. Därför fungerade det inte heller som plug'n play-ersättare i OA50 - som inte hade något LP-filter för sin SC165-III - varför OA50.2 också fick ett nytt filter. LP-delen består där helt simpelt av en 0,5mH spole. Den sänker puckeln och oktaven 1-2kHz ett par dB, men eliminerar den inte helt.

Som ersättare för 70-talsmodellerna är den därmed inte helt självklar. Den ger lägre distorsion men en lite sämre frekvenskurva, åtminstone i närfält och on-axis. En extra kondensator om 4,7uF parallellt över den befintliga 10uF kondensatorn i LP-delen av filtren för OD11/OA12/OA14 förbättrar kurvan ett par dB och kan rekommenderas.

Impedanskurvan är också annorlunda. Resonansfrekvensen är lite högre och Q-värdet lägre. I en sjutiotalslåda ser man av den impedanskurva man då får att den inte matchar lådan lika pefekt som de gamla elementen. Kanske har det ingen lyssningsmässig betydelse, men det pedanteri som kännetecknar Stigs konstruktioner rubbas lite...

Peerless 830811. Samma som ovan men 16 ohm.

Peerless xxxxxx. Samma som ovan men 5,3 ohm.

Peerless 830939. Kallas också B65oaII och SC165-VI.
8 ohm. Gummikant. Konstruerad av SSC (Ingvar Öhman) för den tänkta OA60 som blev OA58.2. Tillverkad i en serie 2006 med extra etikett "B65oaII...". En serie från 2008 saknar den extra etiketten och chassiets form är lite annorlunda.

Tonkurva vid närfältsmätning utan baffel:

Bild
Distorsion vid närfältsmätning utan baffel. Dipparna i andraton vid 100Hz och tredjeton lite högre är mätfel pga lite för hård gateing, ska bortses från. Egendomligheten vid 5kHz är sannolikt också ett mätfel.

Elementet är i allt man kan se mycket likt 831881. Impedanskurvan är identisk, även det lilla hacket vid 900Hz är kvar. Höjningen vid 1kHz och däröver är densamma. Resonemangen ovan om det elementet får därför gälla också här.

Rörlig massa: 15,5g
Resonansfrekvens: 47,6Hz
QMS 1,94
QES 0,41
Qts 0,34
Cms 0,72 mm/N
Vas 17,8 l
Magneten 102x20mm.

Anm: Det datablad som finns hos HifiKit har andra uppgifter. Där anges resonansfrekvens till 33,8Hz vilket är långt från sanningen. Vikten stämmer inte heller. Ett mysterium.

Vanligt förekommande ersättningselement

Peerless 831413.
8 ohm. Skumkant. Resonansfrekvens 46Hz och rörlig massa 13g. Talspolen 33mm men okänd slaglängd. Magnet 102x14mm. Tonkurva och distorsion mycket lik tidiga SC165-modeller. Överlag mycket lik SC165-III.

Peerless 832413 och 833413.
8 ohm. Skumkant. Båda har sålts i åtskilliga exemplar under 90-talet som ersättare. 833413 har en påtaglig höjning om 6-8dB kring 1kHz, precis som 831881 och 830939. Resonansfrekvens 49Hz, talspole 13mm och magnetgap 5mm vilket ger slaglängd 4mm. Inte samma mått som SC165 alltså. I Nyhetsbrev nr 25/2003 ( http://www.carlssonplanet.com/newslette ... .php?id=25 ) från Carlssonplanet testas ett 8-ohmselement och förkastas. Vem kan bekräfta om den testen gäller något av dessa element?

Peerless 831660.
8 ohm. Skumkant. Rätt talspole men fel, mindre magnet.

Peerless 833429.
8 ohm. Har blank plastkon och skumkant. Dess datablad finns på www.tymphany.com/833429 . Fel mått på talspolen. Har en obehaglig topp i frekvenskurvan mellan 1 och 2kHz. Den har avfärdats med eftertyck av Ingvar Öhman på detta forum ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full ).

Peerless 833599.
8 ohm. Har blank plastkon och skumkant. Omnämns som ersättare i flera forumdiskussioner. Datablad finns på http://www.tymphany.com/833599 . Fel mått på talspolen. Inga bedömningar funna.

Peerless 830504.
16 ohm. Skumkant. Möjligen den som faktiskt anses helt kompatibel med 16 ohm typ I och typ II i Nyhetsbrev nr 25/2003 från Carlssonplanet, och därmed fungerar utmärkt i OA116. Har dock inte impedanskurva som SC165-I. Resonansfrekvens 51,8Hz. Rörlig massa 11,6g.

Peerless 830803.
5,3 ohm. Skumkant. Sannolikt den som avfärdas i Nyhetsbrev nr 25/2003 från Carlssonplanet. Har i så fall för hög talspoleresistans och fel rörlig massa, liksom kraftfaktorn och en massa andra småparametrar. Dock är slaglängden riktig.

SEAS CA18RNX.
8 ohm. Plastbelagd pappkon. Används i OA50.LE och kan också med lite möda monteras i OA14. Distorsionsnivån ungefär som i tidiga SC165, lite högre än i B65oaII. Datablad finns på http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=131 .
Senast redigerad av grafpro 2010-08-08 21:38, redigerad totalt 43 gånger.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-07-24 10:58

Dåligt med bidrag här... Det som främst vore värdefullt är ett klargörande av vilka modeller som testades av SSC i nyhetsbrevet. Det finns väl inte många som vet, men några finns säkert.

För det andra vore det värdefullt att veta Peerless beteckning på SC165 typ 4. Någon som har en original OA50 och kan se efter?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2009-07-24 11:09

SC165-IV satt även i OA-58 till en början innan B65oa tog över.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-07-24 15:18

Oj, liten rättelse: Det är SC165 typ 3 som satt i OA50 och som vore intressant att få Peerless beteckning på.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.


Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2009-07-24 18:19

vilka ljudmässiga fördelar har införts på elementen under utvecklingen från den första till senaste generation?
Bikinitider

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-07-25 09:10

Naqref™ skrev:SC165-IV satt även i OA-58 till en början innan B65oa tog över.


Tackar. Inlagt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-07-25 09:12

Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav jansch » 2009-07-30 23:08

Hej,
Tack för all information!
Vet du nåt om basen 831107 märkt 6ohm på baksidan av konen?
Den typen satt i ett par begagnade OA2212 som jag köpte i våras.

Jag letar febrilt efter ett högtalarelement då magneten på ett av elementen hade lossnat och klämt talspolen så den bränt fast. Det är väl ingen risk att hitta en komplett ersättningskon.....


Janne

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav grafpro » 2009-08-02 21:57

jansch skrev:Vet du nåt om basen 831107 märkt 6ohm på baksidan av konen?
Den typen satt i ett par begagnade OA2212 som jag köpte i våras.

Janne


Nej, kan bara konstatera (som du) att ingenting alls finns om man googlar eller söker hos Peerless/Tymphany. Hur ser den ut? Gummikant/skumkant? Pappkon/plastkon?

Men för OA116- och 2212-basar rekommenderar ju carlssonplanet användandet av 8 ohm B65OAII, som finns att köpa. Jag har visserligen 5,3 ohm basar liggande men är nog lite snål med dem...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav jansch » 2009-08-03 14:12

grafpro skrev:
jansch skrev:Vet du nåt om basen 831107 märkt 6ohm på baksidan av konen?
Den typen satt i ett par begagnade OA2212 som jag köpte i våras.

Janne


Nej, kan bara konstatera (som du) att ingenting alls finns om man googlar eller söker hos Peerless/Tymphany. Hur ser den ut? Gummikant/skumkant? Pappkon/plastkon?

Men för OA116- och 2212-basar rekommenderar ju carlssonplanet användandet av 8 ohm B65OAII, som finns att köpa. Jag har visserligen 5,3 ohm basar liggande men är nog lite snål med dem...


Jag är inte ute efter 5,3 ohms basar som många andra.... Gör man jämförande A-B tester mot andra 6,5 element och mäter på dom monterade i 2212 så är 5,3ohmarna definitivt INTE bäst. Den nya B65 som HiFi Kit säljer är visserligen något bättre men stämmer inte bra med lådan.

Nämnda 831107 har pappkon och damkåpa i behandlad textilväv. Korgen i svart plåt och och ferritmagnet motsvarande B65 storlek.
Den mäter bra men jag har inte kunna göra riktiga A-B lyssnartester (i stereo) så jag är mest nyfiken på om den låter lika bra som den mäter.
Intressant är att elementtypen finns med i någon/några bilder på Carlssonplanets "album" men "ägaren" till bilden svarar inte på mail..

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Re: Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav grafpro » 2009-08-04 16:30

jansch skrev:Nämnda 831107 har pappkon och damkåpa i behandlad textilväv. Korgen i svart plåt och och ferritmagnet motsvarande B65 storlek.
...
Intressant är att elementtypen finns med i någon/några bilder på Carlssonplanets "album" men "ägaren" till bilden svarar inte på mail..


Intressant, den kvalar in i vår wiki. Men har den skum- eller gummikant (ska vi anse den vara tänkbar typ 3 eller typ 4)?

Var hittade du bilderna, kan du lägga ut en länk?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2009-08-08 23:55

Jag har kollat igenom albumet i Carlssonplanet och hittar inte den nämnda högtalaren längre...möjligt att jag misstagit mej och sett den någon annan stans.....

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-08-12 01:22

Många frågor och få svar... Nog har väl någon en OA50 med originalelementet och kan se efter vad det heter! Det är en viktig pusselbit.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
sbe
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-11-25

Inläggav sbe » 2009-08-12 12:29

Jag har kollat på originalelementen från mina OA-50. På magneten sitter den vanliga blåvita Peerlessetiketten men ingen data är ifylld.

/Stefan

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-08-15 19:21

sbe skrev:Jag har kollat på originalelementen från mina OA-50. På magneten sitter den vanliga blåvita Peerlessetiketten men ingen data är ifylld.

/Stefan


Rackarns också! Då är vi tillbaka på ruta ett i denna centrala fråga. Alla bidrag väkomna.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48435
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-08-15 21:09

Just nu sitter jag på en restaurang och har därför inga siffror
(beteckningar) på något element gripbart, men såhär tror jag
att det är:

SC165-I = alnicomagnet, satt i tidiga 70-tals-Sonabmodeller.

SC265-II = ferritmagnet, satt i senare 70-tals-Sonabmodeller.

Alla de nämnda fanns i de tre impedanserna 5,3 - 8 - 16 ohm.
(Talspoleresistanserna var ungefär 3,8 - 5,7 - 11 ohm.)

SC165-III = nästan identisk med -II, men med ett nytt damm-
skydd i textilt material. Bättre tonkurva runt 4 kHz än -I och -II.
Endast i 8 ohm.

HiFi-kit tog ungefär vid denna tiden (eller lite senare) fram egna
ersättningselement i samarbete med någon på Peerless som
tyvärr inte hade någon verklig kunskap alls om hur SC165-ele-
menten hade sett ut tekniskt, så de utgick ifrån en standard-
Peerless-bas som "såg lik ut". Ersättarna hade för kort talspole
och 5,3 ohm-versionen hade dessutom på tok för hög telpsole-
resistans, faktiskt så hög att den var svår att skilja från 8 ohms-
varianten. Har för mig att den låg på 5,4 ohm istället för de 3,8
ohm de skulle ha legat på.

En nära släkting till dessa "misslyckade" ersättare var ett stan-
dard-element med svart PP-membran som jag tror nämns i det
ursprungliga listan i den här tråden. Den sexsiffriga koden minns
jag inte, men beteckningen på elementet var nog KP65WFX-pp.
Det elementet har samma fel som de där misslyckade ersättarna
plus ett polypropylem membran som Stig verkligen avskydde
klangen ifrån.


Nu är vi framme vid det sista som Stig hade någon inblandning i
nämligen SC165-IV. Det är ett element som har rätt väsenskilda
egenskaper om man jämför med de tidiga elementen, och skälet
är att den har både gummiupphängning och en kortslutningsring
i motorsystemet. Det senare ger både en helt annan impedans-
kurva och en helt annat tonkurva än de tidigare elementen. Där-
för fungerar det inte heller som plug'n play-ersättare i OA50, som
inte hade något LP-filter till SC165-III.
Endast i 8 ohm.

För OA-58 nyproducerades ett element som var snarlikt SC165-IV
men som hade detaljförändringar. Dock påverkade de så lite att
det kan betraktas som en direkt ersättare till SC165-IV. Det hette
B65-oa. De tidiga OA-58 kan ha producerats med både detta nya
element och de SC165_IV som funnits i lager i småland.

Ungefär vid denna tid tog HiFi-kit tillsammans med SSC fram riktiga
ersättare till de gamla SC165-versionerna, alltså i impedanserna
5,3 - 8 - 16 ohm.

När Peerless satta stopp en gång för alla på producerandet av
flera element baserade på samma grunddelar, togs ett element
fram med kompatibelt schassie med med många nya delar.

Detta element användes för den modell som skulle ha hetat OA-60,
men som av olika skäl ändå kallades OA-58-II, och inte alls blev som
den skulle ha blivit. Men elementet som sådant blev mycket trevligt,
och det är det element som (efter ytterligare en omkonstruktion på
grund av att tillveraren av schassiet upphörde...) är aktuellt idag,
och som med nya filter kan fås att passa i praktiskt taget alla de
äldra konstruktionerna (inklusive för 16-ohms applikationerna). Det
enda undantaget är som 5,3 ohmsbas där elementet förvisso passar
och spelar bra, men där man kan nå ännu bättre resultat med ett
nytt 5-ohms element på 8" som är på gång att tas fram filter och
bottenplatta till.

Då blir det drag i prylarna! 8)


Ungefär så minns jag allt som hänt, men jag har en känsla av att jag
har glömt något element trots alls... :?


Oavsett allt detta så vill jag lugna alla som tror att det saknas ett
element för uppgraderingar/renoveringar idag, att så inte är fallet. :)

B65oa-II passar i samtliga SC165-sammanhang, även om filter för
några fall ännu återstår lite putsning på, och man i 5,3-ohmsfallen
som sagt kan nå ännu bättre resultat med det nya 5-ohmselementet
om 8" - som ger systemen (116 opch 2212) den kapacitet de borde
haft från början, tycker jag. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-08-16 18:39

Stort tack! Har lagt över så mycket jag kunnat till respektive modell i wikin, men är ibland lite osäker på vilken modell som avses. Om du ids (Ingvar) så kolla gärna mot de modellbeteckningar från Peerless du har uppgifter om.
Särskilt intressant är vilka modeller det faktiskt var som testades i nyhetsbrev 25, samt vad SC165-III har för Peerless-beteckning.
Med de pusselbitarna blir wikin ganska komplett!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
dalkarl
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2007-12-16
Ort: Garpenberg

Re: Sextumsbasar genom tiderna

Inläggav dalkarl » 2009-08-16 18:56

grafpro skrev:Fakta är mer relevanta än åsikter här.


Jag har en åsikt :D

Jag tycker att denna tråd klistras någon gång framöver av någon trevlig moderator.

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2009-08-19 15:05

IngOehman skrev:Det enda undantaget är som 5,3 ohmsbas där elementet förvisso passar och spelar bra, men där man kan nå ännu bättre resultat med ett nytt 5-ohms element på 8" som är på gång att tas fram filter och bottenplatta till.

Då blir det drag i prylarna! 8)

.
.
.

B65oa-II passar i samtliga SC165-sammanhang, även om filter för
några fall ännu återstår lite putsning på, och man i 5,3-ohmsfallen
som sagt kan nå ännu bättre resultat med det nya 5-ohmselementet
om 8" - som ger systemen (116 opch 2212) den kapacitet de borde
haft från början, tycker jag. 8)


Vh, iö


Tyvärr lite off topic, kanske, men går det att få mer info om detta åttatumselement? Och finns det några tidsramar vad gäller detta elementet + bottenplatta till OA-116/2212? Man måste ju ha något att önska sig i 40-årspresent i november... :wink:

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-09-02 12:18

Wikin nu med impedanskurvor. Se inlägg nummer två!

Några uppgifter saknas och många återstår att bekräfta - medverka i forskningsfronten genom att bidra! Fakta är här värdefullare än åsikter, påståenden värdefullare än frågor...
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48435
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-09-02 15:24

tobm skrev:
IngOehman skrev:Det enda undantaget är som 5,3 ohmsbas där elementet förvisso passar och spelar bra, men där man kan nå ännu bättre resultat med ett nytt 5-ohms element på 8" som är på gång att tas fram filter och bottenplatta till.

Då blir det drag i prylarna! 8)

.
.
.

B65oa-II passar i samtliga SC165-sammanhang, även om filter för
några fall ännu återstår lite putsning på, och man i 5,3-ohmsfallen
som sagt kan nå ännu bättre resultat med det nya 5-ohmselementet
om 8" - som ger systemen (116 opch 2212) den kapacitet de borde
haft från början, tycker jag. 8)


Vh, iö


Tyvärr lite off topic, kanske, men går det att få mer info om detta åttatumselement? Och finns det några tidsramar vad gäller detta elementet + bottenplatta till OA-116/2212? Man måste ju ha något att önska sig i 40-årspresent i november... :wink:


Elementet är redan klart, men sedan är det ju en del arbete med allting runt
det hela innan allting är färdigt att köpa och bygga, och historiskt så har
jag fått så mycket på skallen när jag berättat något som inte är klart dagen
efter (varför får inte andra på skallen när de berättar om ett projekt, som
sedan inte blir klart på direkten?) att jag denna gång sätter stopp för alla
vidare informationsförmedlningar, tills allt är klart.

Eller också säger jag inget ens då. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 15:31

Det stämmer inte riktigt. Det var sånt jävla tjaffs om ett projekt jag hade att jag helt enkelt stängde tråden...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-09-02 18:02

En hovsam tanke: kanske åttatummaren är lite stor för denna tråd, som ju heter Sextumsbasar genom tiderna.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48435
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-09-02 23:49

Kloka ord.

Tänkte att den platsade en smula ändå, eftersom den ju är avsedd att
ersätta en på 6,5", på samma sätt som 6,5"-basarna ersatt de före dem.

Tänkte nog fel. :oops:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-09-21 19:51

Många nya uppgifter!

SC165-III genomforskad och granskad, B65oaII vägd och mätt med mystiskt resultat. Bilder, siffror, ... Se inlägg nr 2!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2009-10-09 13:08

Det var ju några som mätte upp 6.5" för några år sen, kanske kan vara av nytta?

SC165 8 ohm serie 1
Sd 130 cm2
Vas 27,6 L
Qms 2,2
Qes 0,416
Qts 0,35
Re 6,6
Le 0,9 mH
Mm 11,0 gr
Rms 1,405 Ns/m
Fs 41 Hz
BL 7 N/A
Xmax 4,5 mm

SC165 8 ohm serie 2
Sd 130 cm2
Vas 23,0 L
Qms 2,43
Qes 0,437
Qts 0,37
Re 6,3
Le 0,7 mH
Mm 11,0 gr
Rms 1,4 Ns/m
Fs 46 Hz
BL 7 N/A
Xmax 4,5 mm


SC165 8 ohm serie 4 eller B65oa
Sd 130 cm2
Vas 18,7 L
Qms 2,2
Qes 0,43
Qts 0,36
Re 5,6
Le 0,4 mH
Mm 11 gr
Rms 1,71 Ns/m
Fs 51 Hz
BL 7 N/A
Xmax 4,5 mm

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2009-10-09 18:33

Nu är det så att jag har en bas som kommer från ett par od11 ock den andra satt i lådan (oa14) såg det fanns både 5,3 ohm ock 8 ohm .Får nog ta ock mäta upp dessa , kanske sitter det basar i dom med olika impedans? Mvh.... Ps ,kollade basarna nu ,båda är stämplade 8 ohm :)

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2009-10-10 18:50

schmutziger skrev:Det var ju några som mätte upp 6.5" för några år sen, kanske kan vara av nytta?


Strålande!

Detta är mycket värdefullt i forskarvärlden (nåja...) och högst intressant. Jag ska snarast lägga över detta i inlägg nr2. Varifrån kommer siffrorna? Är det någon gammal tråd i detta forum?

Intressant också att notera att alla varianterna faktiskt skiljer en del - men det kan vara individuella skillnader. När jag mätt några exemplar - vilket är mycket tidsödande - har jag fått ganska olika värden. Spridningen är uppenbart ganska stor. Intressant är också återigen att elementen från 80-90-tal har starkt avvikande impedanskurva och man blir faktiskt alltmer tveksam inför användandet av de nyare varianterna som ersättare för SC165 i 70-talslådor. Jag funderar vidare över detta.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster