Möblering med datormonitor i sweet spot?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

Möblering med datormonitor i sweet spot?

Inläggav peh » 2009-07-29 19:59

Onekligen udda rubrik. "Vad handlar det här om?", undrar säkert de flesta. Jo: I samband med förestående lägenhetsrenovering tänkte jag att det får banne mig vara dags för en försvarbar ljudanläggning. Övertygad om ortoakustikens förträfflighet lär det bli ett par Larsen-högtalare, eller begagnade OA-nånting, som införskaffas.

Renoveringsplanerna är väl hyfsat långt framskridna då jag vet ganska precis hur jag vill att mitt Trainspotting-kyffe (etta på 28 m²) skall se ut efteråt. Det kommer framförallt att bli så att jag ställer ett skrivbord i mitten av rummet, där jag placerar dator och (vid detta) mig själv. Följaktligen blir denna plats även själva lyssningsplatsen, med högtalarna placerade vid bortre långväggen.

Det jag funderar över här är hur väl detta egentligen kommer att fungera i praktiken, då jag alltså kommer att ha en stor datormonitor precis i "sweet spot", alldeles framför mig. Kommer detta hinder att förstöra ljudbilden och detaljrikedomen i allt för hög grad? Skall jag lägga ner Carlsson-planerna och bara inse att jag vore lyckligare med ett par små Harbeth-monitorer uppställda PÅ själva skrivbordet istället?

Eller kommer de ortoakustiska högtalarnas enorma sweet spot jämna ut problemet?

Tar tacksamt emot tips, åsikter och råd från Illuminati.
Senast redigerad av peh 2009-07-30 03:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-07-29 22:31

Nja, jag har ingen lösning, men vi kan ju alltid bli två (eller flera) om problemet. (Som en professor sa, som inte lovade att kunna svara på alla frågor.)
I den här tråden beskrev jag mina våndor med uppställning av högtalare i mitt hobbyrum. Du gör alltså klokt i att ställa skrivbordet långt ifrån väggen! Men det är ju skillnad på ett allrum, där man även vill "finlyssna", och ett hobbyrum, där man lyssnar bokstavligen "vid sidan av". I det senare fallet, behöver åtminstone jag ingen tydlig stereo bild: Perspektivet försvinner i alla fall snabbt, när jag upphör att koncentrera mig på det. (Det är förmodligen för att det finns så mycket motsägande information i en inspelning, att man tröttnar.)

Så du får grunna på hur du mest kommer att använda dator + högtalare. Vill du se på film, ja då är placeringen relevant i förhållande till bilden. Vill du höra musik medan du gör nåt annat vid datorn, ja då kan du placera den på ett helt annat ställe. (Jag har den i bokhyllan, "på tvären" mot riktningen till högtalarna ...)

Det verkar som att du fruktar att "hamna i skuggan" från bildskärmen. Det borde inte vara någon fara med Carlssonare. Men eftersom jag ännu nästan inte har någon carlssonerfarenhet, kan jag inte uttala mig...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2009-07-30 02:01

Ja det är just att "hamna i skuggan" jag är bekymrad över. Likaså om monitorn kan skapa oönskade reflektioner som ytterligare förstör ljudet.

Datorplacering kommer fortfarande att vara just mitt i rummet då jag spenderar nästan all min vakna tid (och ibland icke-vakna tid) vid datorn, och använder den alltså även för just filmvisning, etc.

Jag hoppas att vi båda har rätt i att anta att Carlsson-högtalare fortfarande kommer att funka med min föreslagna möblering.

En grej jag har funderat över i samband med det här är om rumsoptimeringsprogram (ala Audyssey) kan "trolla bort" min bildskärm, i det fall problem ändå uppstår?

Eller om man kanske skall kompensera med en centerhögtalare på/under bildskärmen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-07-30 08:00

peh skrev:
Datorplacering kommer fortfarande att vara just mitt i rummet....

Det är väl där man får minst bas?

Användarvisningsbild
lennartj

Ergonomi?

Inläggav lennartj » 2009-07-30 08:18

Är du så noga och med ergonomin att du alltid vill ha datorskärmen på ett skrivbord och sitta på en optimalt inställd arbetsstol?

Jag har insett att för mig är det favoritfåtöljen i sweetspot som gäller.
Datorerna mm. står på ett datorbord som jag bytt ut de fjuttiga möbelhjulen till bättre på.
Tangentbordsskivan kan dras ut så att man kan få en traditionell upprätt arbetsställning sittande på en vanlig stol.
En hydraulisk vinkelarm till TFT-skärmen är en jättebra investering.
Tack vare den kan jag svänga ut skärmen i optimal position och vinkel framför mig i fåtöljen. Dessutom kan jag vrida den till höjdformat för att exempelvis browsa långa forumtrådar. Tangentbordet som har både trackpoint och pekplatta hamnar i knät. När jag vill använda vanlig mus kör jag den på det lilla bordet bredvid armstödet.

Bild

Bilderna visar vinkelarmen temporärt monterad i kanten av toppskivan.
Senare har jag borrat hål i skivan och flyttat armfästet för att få längre räckvidd för armen.
Bild
(Jag är på resa och kan bara länka till gamla bilder som jag redan har på nätet)

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-07-30 19:34

Hej igen, lennartj!
Det ser ju jättemysigt ut i din hörna. Har du ingen fru/man? :wink:

Vad är det som står på fotpallen, ett gravérverk för vinyl?

Jag tänker inte ge datorn någon framskjuten plats i "finrummet",
men som jag skrev om nätverksspelare, så håller jag ändå på att plocka ihop en dator för att lyssna på radio över nätet. Jag har nog av bildskärmen både vid jobb och privat, så för musiklyssning är det den "inre scenen" som gäller. Faktum är att jag aldrig har lärt mig göra något vid sidan av musiklyssnande - stryka skjortor går absolut inte; det blir deta ena eller det andra.

Så peh, experimentera! Det är bara översta diskanten som kommer i skuggan, och den bidrar litet till musikintrycket som helhet men är viktig för orienteringen. Som jag skrev om på Carlssonplanet, kan t. o. m. ett helt skevt stereoperspektiv hjälpas upp av två små diskanter placerade på bortre kanten av arbetsbordet. (Det är nog inte en centerhögtalare som behövs i första hand; då hör du mono.) Eftersom detta direktljud kommer tidigare ger det orienteringsinformationen. Till detta är väl "carlssonprincip" med rumsuppfyllande reflexer det vettiga i ditt fall, förutsatt att du kan bli vän med den diffusa ljudbilden.

Reflexer i bildskärmen är förmodligen bara relevanta om du själv använder mikrofon. Ska du sjunga duett med någon i cyberrymden? :?:
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2009-07-30 19:55

RogerGustavsson skrev:Det är väl där man får minst bas?

Det kan kanske stämma om vi talar om ett mycket stort rum, men nu bor jag på totalt 28 m², inklusive hall och badrum, vilket innebär ~20 m² i själva rummet. Då tror jag nog att eventuellt basbortfall är försumbart. Räcker väl med att skruva upp volymen, bara. ;)

lennartj skrev:Är du så noga och med ergonomin att du alltid vill ha datorskärmen på ett skrivbord och sitta på en optimalt inställd arbetsstol?

Nja, jag kan väl inte påstå att jag är särskilt ergonomiskt inriktad. Din lösning som du visar bilder på (fin elektronik, förresten!) är inte alls dum, och jag hade kanske rent av hittat på något liknande om jag bott i samma typ av lägenhet.

Men efter noga fantiserande, planerande och måttbandsnyttjande har jag kommit fram till att placeringen mitt i rummet är den bästa, med tanke på att jag har kokvrå i en del av mitt lilla rum (se ovan), och skall fortfarande ha plats med bokhyllor, ett par fåtöljer, en säng, etc. Det är ju också så att jag använder datorn för filmvisning (TV har jag ingen), som jag sade tidigare i tråden här, och därför spelar ju placering av bildskärm i förhållande till högtalare roll rent ljudbildsmässigt.

Sängen kommer för övrigt att hamna mellan högtalarna. Så lär ju även Carlsson himself ha möblerat! Så jag ser egentligen bara fördelar med min tänkta rumsytedisposition. Det enda som oroar mig är som sagt eventuell "ljudskugga" vid bildskärmen...

faulhund skrev:Så peh, experimentera! Det är bara översta diskanten som kommer i skuggan, och den bidrar litet till musikintrycket som helhet men är viktig för orienteringen. Som jag skrev om på Carlssonplanet, kan t. o. m. ett helt skevt stereoperspektiv hjälpas upp av två små diskanter placerade på bortre kanten av arbetsbordet.

Det här var intressant. Vilken tråd på Carlssonplanet? Men då tänker jag så här: borde jag inte kunna uppnå samma verkan genom att bara ställa högtalarna på något, så att diskanterna kommer upp i öronhöjd? Eller är det helgerån?

Och nej, sjunga låter jag bli. ;)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-07-30 20:29

Hej faulhund,

att jag är inbiten singel är fullständigt korrekt uppfattat.

Du var lite undrande över skivtvätten, VPI HW17F - en klassiker som jag är delägare i, så den står bara hos mig ibland.
Mina subwoofrar är inte slutligt injusterade ännu, därför står delningsfiltret lätt tillgängligt och tongeneratorn framme.

Som sagt, datorbordet står på stora lättrullade hjul, så det är lätt att rulla undan när jag har gäster.

I vardagslag är det väldigt praktiskt att ha datorn vid fåtöljen, sätta på TV-nyheterna och samtidigt kolla mail, inlägg här på faktiskt mm.

Jag har ingen dedikerad HTPC, var på väg att delta i ett byggprojekt, men när jag insåg att ComHem har hårdvarulåst HDTV-supporten och det inte finns dubbeltuners för DVB-C ens utan HD support gav jag upp det och satsade på en officiellt supportad Humax HDPVR.

En vanligtvis dockad Thinkpad (bakom skärmen) med USB-anslutet Edirol "ljudkort" får tills vidare stå för dator-/nät-baserat ljud och bild.

Finessen med mitt bord är ju att det är lätt att flytta till lämpligaste plats för stunden, fast för peh är säkert problemet att överhuvudtaget finna en vettig "parkeringsplats" 50x80 cm på sina 28 kvadratmeter.
Jag har själv bott 6 år på 18 kvm brutto, så jag har visst hum om läget :wink:

Återgå till Carlsson Illuminati