Onekligen udda rubrik. "Vad handlar det här om?", undrar säkert de flesta. Jo: I samband med förestående lägenhetsrenovering tänkte jag att det får banne mig vara dags för en försvarbar ljudanläggning. Övertygad om ortoakustikens förträfflighet lär det bli ett par Larsen-högtalare, eller begagnade OA-nånting, som införskaffas.
Renoveringsplanerna är väl hyfsat långt framskridna då jag vet ganska precis hur jag vill att mitt Trainspotting-kyffe (etta på 28 m²) skall se ut efteråt. Det kommer framförallt att bli så att jag ställer ett skrivbord i mitten av rummet, där jag placerar dator och (vid detta) mig själv. Följaktligen blir denna plats även själva lyssningsplatsen, med högtalarna placerade vid bortre långväggen.
Det jag funderar över här är hur väl detta egentligen kommer att fungera i praktiken, då jag alltså kommer att ha en stor datormonitor precis i "sweet spot", alldeles framför mig. Kommer detta hinder att förstöra ljudbilden och detaljrikedomen i allt för hög grad? Skall jag lägga ner Carlsson-planerna och bara inse att jag vore lyckligare med ett par små Harbeth-monitorer uppställda PÅ själva skrivbordet istället?
Eller kommer de ortoakustiska högtalarnas enorma sweet spot jämna ut problemet?
Tar tacksamt emot tips, åsikter och råd från Illuminati.