Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles. Under the same circumstances the sound from a dipole speaker will stay flat.
Domestic listening spaces are seldom completely closed, nor are sheet rock walls rigid, making a prediction of very low frequency in-room response extremely difficult.
MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, ett underavstämt system har ju väldigt fina grupplöptider och transientegenskaper, inte långt ifrån ett slutet system...
Alla Inos basmoduler är underavstämda och faller av fint för att tillsammans med rumstillskottet ge en så adekvat återgivning som möjligt.
Vill man dock ner till DC krävs aktivt kompenserade slutna lådor i massor.
Basreflexlösningarna i Carlssonhögtalarna är ju kompromisser såklart, OA51 har en alldeles för liten låda tex..
Och om man vill utöka frekvensområdet med den svaga lutningen, är det väl rätt att man måste öka koefficienten för andra ordningens term, k2 i din fina härledning, eller? Och då är det lika effektivt att höja ditt kappa=Cs/Cv=Vas/Vb(=Keele's alpha) som att underavstämma med faktorn "gamma i kvadrat". Det är det som är mitt problem: Att hitta element med stort Vas nuförtiden. De har ju redan så låg fs, att jag inte kommer upp i de frekvenser som i alla fall Stig menade att rumsbidraget sätter in vid, ca 150 Hz(?).Svante skrev:Då lutar den lägsta basen svagt nedåt.
Frodrak skrev:MagnusÖstberg skrev:OA51 är fortfarande för lite, trots filten..
Filt? Var finns den?
PeterAkemark skrev:Jo, jag kom att tänka på att alla Carlsson-högtalare som jag ägt eller äger är av basreflextyp och skall placeras i lyssningsrummet så att de optimalt utnyttjar rumsbidraget eller "room gain". Så långt är allt frid och fröjd tills jag kontrollerar hur många dB/oktav som denna "room gain" egentligen bidrar med. Finner att kurvan som Basta! använder lutar med knappt 6dB/oktav. Alltså borde en högtalare av 2:a ordningen dvs sluten låda kunna tillgodogöra sig "room gain" bättre än en basreflex låda. En sådan faller ju med 18 dB eller mer per oktav beroende på hur den är avstämd. Alltså vad var det som fick Stig Carlsson att välja den mindre optimala lådtypen före den slutna (som borde vara mer optimal tycker jag). Och är det sedan dess bara av slenterian som många tillverkare/hembyggare använder en basreflex istället för en sluten låda i sina konstruktioner.
Alltså, så här i hängmattan medan grannen svettas med sin gräsklippare. +24 grader i skuggan, hallonen smälter i munnen. Livet är bra skönt stundtals.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte riktigt hur du tänker, ett underavstämt system har ju väldigt fina grupplöptider och transientegenskaper, inte långt ifrån ett slutet system...
Alla Inos basmoduler är underavstämda och faller av fint för att tillsammans med rumstillskottet ge en så adekvat återgivning som möjligt.
Vill man dock ner till DC krävs aktivt kompenserade slutna lådor i massor.
Basreflexlösningarna i Carlssonhögtalarna är ju kompromisser såklart, OA51 har en alldeles för liten låda tex..
Stig Carlsson jobbade med sin basreflexprincip som han patenterade 1953. Han införde strömningsmotstånd och fick då mindre låda än annars.
MagnusÖstberg skrev:OA51 är fortfarande för lite, trots filten..
Då förutsätter Peter att man använder default-värdena med en pol vid 17 Hz och ett nollställe vid 80 Hz. (Nu kommer väl "IÖ" ångande och säger att tumregler är dumregler. Och jag tycker också att default-värden bara är till för dem som inge begriper något av simulering, och då kan ju resultaten bli alldeles hur som helst ... Man bör ju veta vad man gör, och då anger man alla parametrar. Inga default-värden här inte!) I själva verket har Svante försett programmet med ett polpar och ett nollställepar, som man kan välja fritt. Det är en helt "fenomenologisk" approximation i mitt tycke, som inte har med fysiken att göra, för som bekant ger fördröjningar inte rationella överföringsfunktioner. Men något bättre kommer jag inte heller på. Med en så beskedlig bashöjning som detta shelf-filter ger, har man ju en "snygg" övergång mellan +6 dB i lågbasen och + 3 dB i medel i övre mellanregistret, där rumsresonanserna ligger tätt. Däremellan har man ingen modellering av utsläckningarna, men de är ju så känsligt beroende av placeringen, att man inte kan ta hänsyn till dem vid konstruktionen av en högtalare. Så ska vi säga att "Svante-kurvan" är det bästa medelvärdet av rumsstödet för bra högtalarplaceringar?PeterAkemark skrev: Så långt är allt frid och fröjd tills jag kontrollerar hur många dB/oktav som denna "room gain" egentligen bidrar med. Finner att kurvan som Basta! använder lutar med knappt 6dB/oktav.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster