Ja, i den tråden har du historien berättad så nära källan det går!
Jag förmodar, att det med popboxens mindre mått givna inte fanns mycket att välja på, om de bakåtriktade diskanterna ska komma tillräckligt långt från väggen. Det är inte nog plats bredvid 9710 att sätta dem i fyrkant, alltså hamnar de runt om, som Peter säger.
Vad gäller placeringen av 9710 säger figurerna om "room gain" i artikeln att den ska placeras "ca 1 meter från närmaste rumshörn och så att membranet kommer ca 20 cm från den bakomvarande väggen och ca 60 cm från golvet". Men det är nog mindre kritiskt; bestämmande har varit diskanterna. (Och figurerna i artikeln visar ju effekten av ett element - i basområdet.)
Effekten av diffraktion längs kanterna kommer till. Den är inte illustrerad, men det heter att 9710 "monteras på en så liten lådvägg som möjligt", d.v.s. kortsidan. Ser du då något alternativ?
På de hembyggda OA-5 jag hittade för en spottstyver har man förutom att "modda" från typ I till typ II även
ändrat diskantplaceringen till en mer stereovänlig sådan, mer i stil med solfjädern på OA-2212 än den nu rekommenderade Y-placeringen. Den tycker jag låter bra, trots suboptimal placering i rummet. (I övrigt är de byggda som popboxen med ett riktigt basreflexrör.)
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)