Premiär för Larsen 8

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

johanrohm

Premiär för Larsen 8

Inläggav johanrohm » 2009-09-25 16:39

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-07-06 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-25 17:09

Men det var ju som själva f-n! :twisted:

När det för en gångs skulle händer nå't kul, är jag inte hemma!
... tycker jag!

Per

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-25 18:24

Stod även följande i länken.

"...samt center/bak högtalare!"

Har hört detta nämnas förut, men inte sett något konkret vare sig i textbeskrivning eller diskussion.
L8'an verkar intressant.
Lycka till med försäljningsframgångarna. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-26 09:49

Den hembioanpassade högtalaren som kommer att presenteras är den spillrans nya Larsen 4SC (där SC inte nödvändigtvis står för Stig Carlsson utan Surround/Center fast man kan ju fundera om valet av namn var en ren tillfällighet 8) ).

Det är en högtalare som bygger på samma element som för Larsen 4 och ska/kan användas som komplement till den i en surrounduppsättning. Den är för att vara tänkt som en Center för ovanlighetens skull inte magnetiskt lågstrålande. Den bör däför bara användas med platta skärmar eller projektorer. Den har likt OA-51 fästen på baksidan så man kan hänga upp den på vägg men till skillnad från OA-51 så kan man hänga den i 4 olika riktningar. Det är bra när man vill använda den som surroundhögtalare. Då kan den anpassas för fler lyssningssituationer och lokaler.

Det är som sagt världspremiär för denna på fredag. :D Och till skillnad från tidigare världspremiärer (samt för L8) så är L4SC leveransklar från första stund.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-09-29 12:13

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-07-06 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-09-29 14:13

johanrohm skrev:Bild på Larsen 8 vore trevligt…

...tillsammans med mätkurver, lyssningsintryck, dimensioner, pris, elementval, frekvensgång och lite annat smått o gott...

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-09-29 14:54

Glebster skrev:

...tillsammans med mätkurver, lyssningsintryck, dimensioner, pris, elementval, frekvensgång och lite annat smått o gott...

medhåll!

faktiskt.se söker ju hifijournalister, kör hårt !

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-29 18:49

Glebster skrev:

Mätkurvor får andra presentera. Det är lite lurigt att visa dom för en konstruktion av denna typ för de kan lätt misstolkas.

Lyssningsintryck får andra stå för. :)

Dimensioner borde jag ha koll på men minns inte exakt. Typ 85-90cm höga, lite bredare än L4/L6 och även djupare än dessa.

Pris runt 30kkr.

Elementval; exakt samma element som i L6 men dubbelt så många plus en ny Scan-Speak-diskant (tidigare Peerless). Det är en 2.5.5-vägare. De två basarna samarbetar i basen. Den ena tar över själv i mellanregistret. Den direktriktade diskanten står för huvudsakliga diskantklangen och precisionen i ljudbilden i sidled. De två övriga diskanterna ser till att hålla energikurvan lite rätare i den översta toppen samtidigt som de gör att man får lite mer djupledsprecision.

Till skillnad från tidigare Carlsson och Larsen som John har varit med och producerat så har dessa för första gången helt den energitonkurva som ett par orthoakustiska högtalare bör ha. Och kanske ett sådant utstrålningsmönster som SC ville ha. Men därom vet vi inte. Mer än att vi gillar det och tydligen i princip alla vana Carlssonlyssnare som har lyssnat på dom hemma hos John. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-29 21:52

är det denna skapelse som ska visas i nästa nummer av h&m?
Bikinitider

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-29 22:19

Larsen 4SC är jag mest nyfiken på, vad har den för pris ? är den nått liknande OA-40CS i utseende, grymt nyfiken på denna.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-29 22:28

teosig skrev:Larsen 4SC är jag mest nyfiken på, vad har den för pris ? är den nått liknande OA-40CS i utseende, grymt nyfiken på denna.

3.5kkr har jag för mig. Den har vissa beröringspunkter med OA-40CS men har hel baffel och det har gjort att man kan skippa den externa roxull-dämpningen. Blir därmed lite mindre för man kan samtidigt ha en betydligt mindre "huv". Kan nämna att "storebror" till L4SC står i halvfärdigt skick i närheten av Arenan i kr-stad. ;)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-29 22:34

Jag anmäler mig som förste objektive provlyssnare! på stående fot. Låter som om den bara står runt hörnet för min del då. :) för det är ju ungefär där jag sitter.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-09-29 22:40

Naqref: Så hur väl kan L4sc o L6sc tänkas fungera som toppar till ett smutt delat system?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-29 23:35

Naqref skrev:Mer än att vi gillar det och tydligen i princip alla vana Carlssonlyssnare som har lyssnat på dom hemma hos John. :)

...och en och annan ovan Carlssonlyssnare :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-30 11:07

teosig skrev:Jag anmäler mig som förste objektive provlyssnare! på stående fot. Låter som om den bara står runt hörnet för min del då. :) för det är ju ungefär där jag sitter.

Du är välkommen att göra så när jag har tweakat färdigt filtret. Men det dröjer nog ett par veckor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-30 11:08

schmutziger skrev:Naqref: Så hur väl kan L4sc o L6sc tänkas fungera som toppar till ett smutt delat system?

Mindre bra eftersom de är inte invinklade på rätt sätt.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-09-30 12:47

Naqref skrev:
teosig skrev:Jag anmäler mig som förste objektive provlyssnare! på stående fot. Låter som om den bara står runt hörnet för min del då. :) för det är ju ungefär där jag sitter.

Du är välkommen att göra så när jag har tweakat färdigt filtret. Men det dröjer nog ett par veckor.

Skicka PM vettja när det är klart, men känn ingen stress :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-30 17:24

Mer exakta nuffror. Dimensioner:

L8 278*920*328mm (b*h*d)
L4SC 430*273*195

L4SC kommer kosta 3800kr i lack och ca 3500kr i folie. De finns dock inte att köpa i folie ännu.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-09-30 17:46

Naqref skrev:
schmutziger skrev:Naqref: Så hur väl kan L4sc o L6sc tänkas fungera som toppar till ett smutt delat system?

Mindre bra eftersom de är inte invinklade på rätt sätt.

Ok, lite synd då det hade kunnat bli riktigt bra ju, men jag har en känsla av att det inte skulle låta kattskit om det om man provade ändå....

Lite sådär oa51 mått eller? :lol:

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-30 18:03

L8, djupare än breda. Har det med elementens avstånd till väggen att göra? Kanske en bakåtriktad diskant?

Hyfsat stor volym trots litet fotavtryck. Vilken typ av högtalare är det, då med tanke på basarnas utnyttjande? Vilken bas, eller storlek är det på den.

Hur är de extra diskanterna riktade?

Det var endast några frågor som önskas svar på. Men det kanske dyker upp, eller har dykt upp på hemsidan? Dessa måste vid tillfälle lyssnas på.

Centerhögtalare till OA-princip högtalare, måste väl vara avsedda för stora rum ,med brett mellan högtalarna, för inte behövs väl detta annars?

Förresten, snacka om att kört ifrån SSC, (Hoppas nu bara att den kommentaren inte inbjuder till ett gräl).
Men gratulerar och hoppas att du får en välförtjänt framgång med nu snart då en "komplett" uppsättning högtalare. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-30 19:07

Densen skrev:1. L8, djupare än breda. Har det med elementens avstånd till väggen att göra? Kanske en bakåtriktad diskant?

Hyfsat stor volym trots litet fotavtryck. 2. Vilken typ av högtalare är det, då med tanke på basarnas utnyttjande? 3. Vilken bas, eller storlek är det på den.

4. Hur är de extra diskanterna riktade?

Det var endast några frågor som önskas svar på. 5. Men det kanske dyker upp, eller har dykt upp på hemsidan? Dessa måste vid tillfälle lyssnas på.

6. Centerhögtalare till OA-princip högtalare, måste väl vara avsedda för stora rum ,med brett mellan högtalarna, för inte behövs väl detta annars?

Förresten, snacka om att kört ifrån SSC, (Hoppas nu bara att den kommentaren inte inbjuder till ett gräl).
7. Men gratulerar och hoppas att du får en välförtjänt framgång med nu snart då en "komplett" uppsättning högtalare. :D

1. Nja 328mm är mer än 278, De är djupare än bredare m a o. ;)

2. Basreflex. 2.5-vägare (som nämnts i tråden).

3. Står i tråden. ;) 2ggr basarna som sitter i L6.

4. Rakt uppåt.

5. Nej hemsidan ska revideras rätt mycket. Bla ska info om de nya modellerna fram men även en översatt version för de utlänska distributörerna är på G.

6. Nej det behövs vanligen inte men i speciella fall (stort rum och liten bildskärm) kan det vara behjälpligt. Dessutom så behövs vanligen en center för att man inte ska lida av DDs automatiska kompression då det inte finns en dylik. Bra att kunna justera upp centerkanalen på kvällar om man bor i hyreshus också då man kan sänka den totala ljudnivån och ändå ha en tydlig dialog.

7. Tackar! Det är inte slut med modeller där. Men det dröjer nog ett tag innan vi fokuserar mer på att utveckla dom. Nu ska marknaden expanderas primärt.

Användarvisningsbild
peh

Gief!

Inläggav peh » 2009-10-02 16:25

Nu har den där mässan pågått i fem och en halv timme! NÅGON måste väl ha bilder och/eller intryck att dela med sig av? Var är livebloggen? Var är twitterfeeden?

Waah! 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-03 12:53

Verkar inte gå helt illa för John. 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 13:48

Naqref skrev:Verkar inte gå helt illa för John. 8)

Ja, han lät faktiskt rätt på topp ... nästan lite lyrisk :)

Grattis till fantastiskt jobb där med således Naq!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Re: Gief!

Inläggav Glebster » 2009-10-03 14:13

peh skrev:Nu har den där mässan pågått i fem och en halv timme! NÅGON måste väl ha bilder och/eller intryck att dela med sig av? Var är livebloggen? Var är twitterfeeden?

Waah! 8O

Vad är det för mässa som åsyftas?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-03 14:55

Se förstainlägg:

http://www.hifi-punkten.se/show.htm

Det lär ska finnas ett antal tappade hakor i Karlstad just nu :wink:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-10-03 19:03

peh skrev:Nu har den där mässan pågått i fem och en halv timme! NÅGON måste väl ha bilder och/eller intryck att dela med sig av? Var är livebloggen? Var är twitterfeeden?

Waah! 8O

Från http://www.hifi-punkten.se/skovde09.htm:

Bild

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2009-10-03 19:25

Förvisso en trevlig bild, med bra storleksjämförelse mot L6 dessutom, men det är ju fortfarande bara prototypen. (Bilderna är från en gammal mässa).

Var det verkligen ingen som tog lite bilder på "The Real Deal"? Oh well. Får väl vänta tills den kommer till butik då. Lyssnandet är väl ändå det som räknas, så klart.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-10-04 22:38

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-07-06 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2009-10-05 07:37

peh skrev:Förvisso en trevlig bild, med bra storleksjämförelse mot L6 dessutom, men det är ju fortfarande bara prototypen. (Bilderna är från en gammal mässa).

Ooops, my bad. :oops:

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati