Färdiga filter för T22 och B65oaII

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-10-25 22:47

Bild

Bild

Så kan de se ut. Baserade på HifiKits filterkort, med några extra spår frästa för att få fler kontaktpunkter. Anslutningar för befintliga kablar till tonbyglarna till vänster, kablar med polskor för basen till höger, anslutningar för högtalarkabeln underst i bild.

Dessa exemplar är specialare som har bestyckning för två T22 (som för OA12) men har hålen för skruvarna anpassade för en OA14-låda. Samma kretslayout kan användas för normal OA14- eller OD11-bestyckning. Då utgår motståndet överst och man kan där istället sätta anslutningar för de fyra (eller den enda) diskanterna.

Filterritning för OD11/OA14 med värden på dämpmotstånd finns på http://www.hifikit.se/files/CarlssonOA-14_OD-11.pdf . Dämpmotstånden för två diskanter här på bilderna är mina förslag. De är 1ohm fast, samt 1,5ohm plus 2,7ohm omkopplingsbara. Det ger en neutral tonbalans i mittläget och ungefär +-1,5db i ytterlägena på tonbyglarna

Komponenterna kostar hos HifiKit ca 950kr för två filter.
--- Editerat pga försäljning /Pontus ---
Den som vill bygga själv kan se allt som behövs i bilderna!
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
ope

Inläggav ope » 2009-10-25 23:02

Tusen tack, lysande !
Nu är det bara att sätta igång !

/Ola

Användarvisningsbild
sbe

Inläggav sbe » 2009-10-25 23:11

:D

Seriöst jobbat Grafpro.

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
grafpro

Re: Färdiga filter för T22 och B65oaII

Inläggav grafpro » 2009-10-28 21:42

grafpro skrev:Samma kretslayout kan användas för normal OA14- eller OD11-bestyckning. Då utgår motståndet överst och man kan där istället sätta anslutningar för de fyra (eller den enda) diskanterna.

Ber att få citera och korrigera mig själv:

Filtret i första inlägget har hålen placerade för OA14. Då får komponenterna plats som på bilden. MEN den uppmärksamme läsaren ser att jag återanvänt 1,8mH drosseln från ett befintligt OA14-filter, den är liten och platt - vilket en ny drossel från HifiKit eller Elfa inte är. Deras drosslar får inte plats på höjden (men får plats på kortet). Om man anväder deras drossel måste man sätta kortet med komponenterna utåt, inte inåt som originalkortet är. Det går också bra.

Om man gör filter för OD11 och OA12, som båda har en annan placering av skruvhålen än OA14, får den stora drosseln inte plats på samma ställe som i kortet på bilden. Man kan istället sätta den såhär:

Bild

Den stora kondingen på 14,7uF får också en annan placering, och ett motstånd flyttas lite. Kortet ser dock likadant ut - förutom hålen för dessa komponenter, och skruvhålen förstås. Alltså: samma layout på foliesidan men en delvis annan komponentplacering för OD11 och OA12 än för OA14. Rätt ska vara rätt.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-10-29 00:54

Riktigt seriöst och snyggt!!!

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-29 21:33

Borde du inte vända ena spolen på högkant? Verkar att vara kort C - C avstånd?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-10-29 23:44

Densen skrev:Borde du inte vända ena spolen på högkant? Verkar att vara kort C - C avstånd?

Ja, har faktiskt undrat lite över detta men kommit fram till att det borde vara utan problem. Originalfiltret i en OA14 har samma avstånd, både c-c och mellan periferierna som i mina filter. Stig C brukade ju inte missa en enda detalj.

Speaker Design Cookbook ägnar bara ett par stycken åt saken och säger att om man placerar drosslarna i vinkel (en stående, en liggande) och 3 tum isär är man säker med bred marginal. Mycket bred, tror jag.

Diverse artiklar man hittar om man googlar visar att överhörning kan påvisas även på ganska stora avstånd, men då mätt över en spole utan belastning. Här bör också vägas in att vi talar om samma signal i båda drosslarna, eventuellt med någon tidsskillnad (fasförskjutning). Effekten av kraftig överhörning skulle då kunna bli en kamfiltereffekt - utsläckning av vissa frekvenser och förstärkning av andra. Det syns ingen sådan om man mäter tonsvep på filtrets utgång.

Min slutsats är att problemet inte finns. Intressant dock om någon vet mera!

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-29 23:53

Troels Gravesen har testat hur olika placeringar av spolar i filter påverkar deras resulterande induktans:

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-10-30 11:58

Ja, intressant, men handlar som du och en av kommentarerna säger inte om överhörning utan om hur induktansen påverkas av placering. Den påverkas mindre än spolarnas tolerans om man inte placerar dem ovanpå varandra!

Notabelt är att drosslarna i OA116 bas- och mellanregisterdelen sitter tätt, tre stycken, där den mittersta är vänd. Men det kan vara av rena utrymmesskäl. I OA14 sitter de som sagt 1cm isär och i samma plan. Antingen hade Stig noll koll på detta eller full koll...

Här finns ett forskningsjobb att göra! Vet bara inte hur man ska hinna. Jobbet inkräktar alldeles för mycket på högtalarhobbyn.

Användarvisningsbild
Ultervassarn

Inläggav Ultervassarn » 2009-11-04 00:10

grafpro skrev:
grafpro skrev:Samma kretslayout kan användas för normal OA14- eller OD11-bestyckning. Då utgår motståndet överst och man kan där istället sätta anslutningar för de fyra (eller den enda) diskanterna.

Den stora kondingen på 14,7uF får också en annan placering, och ett motstånd flyttas lite. Kortet ser dock likadant ut - förutom hålen för dessa komponenter, och skruvhålen förstås. Alltså: samma layout på foliesidan men en delvis annan komponentplacering för OD11 och OA12 än för OA14. Rätt ska vara rätt.

Har kondensatorn ett värde på 14,7uF eller 15uF? Hittar endast 15uF på hifikits hemsida.

Fråga är dock hur stor betydelse 0.3uF har?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-04 23:27

Så gick det med "rätt ska vara rätt" - naturligtvis är den 15uF, och om den vore 14,7 ginge det också bra.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-11-05 09:24

grafpro skrev:Så gick det med "rätt ska vara rätt" - naturligtvis är den 15uF, och om den vore 14,7 ginge det också bra.

Haha, 15uF är väl i viss mån en kompromiss eftersom det enligt IÖ's förslag ska vara en en 4,7uF som kompletterar den existerande 10uF = 14,7uF, men 0,3uF gör nog ingen hörbar skillnad.
Skulle det gå att få dina filter med 10+4.7 så att man i framtiden, när SCA eventuellt säger vad de tycker om modden och kanske ändrar värdet på den kompletterande kondingen ?
8)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-05 10:41

staffanw skrev:Skulle det gå att få dina filter med 10+4.7 så att man i framtiden, när SCA eventuellt säger vad de tycker om modden och kanske ändrar värdet på den kompletterande kondingen ?
8)

Ja, visst. Det blir kanske lite trångt och fult, men visst går det.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-05 11:39

För ca 20 år sedan experimenterade jag med Svalanders groteska drosslar av 2,5 mm koppartråd i delningsfiltret till mina OA52.
Jag tänkte placera respektive högtalares filter i varsin plastlåda för att inte stjäla lådvolym i OA52.
Trots att jag placerade drosslarna vinkelrätt mot varandra (men tätt) störde de varann så mycket att det lät uppenbart konstigt jämfört med originalfiltret, med samma värden.
Inte förrän jag placerade dem mer än 20 cm isär och vinkelrätt blev påverkan ohörbar för mig. det verkar som de på grund av sin fysiska storlek krävde förhållandevis längre avstånd.
Min lösning tills jag 1994 fick veta att Stig rekommenderade CFAC-drosslarna i kopparfolie var att hänga upp Svalanderdrosslarna i snören under teve-bänken på 30 cm avstånd och vinkelrätt i förhållande till varandra.
Jag rekommenderar en kritisk jämförande lyssningstest mellan en stående drossel i filtret och att ha alla liggande.
Ni är ju åtskilliga 70-talsentusiaster som samlat på er rätt många högtalare, så försök samlas med två par högtalare med identisk elementuppsättning och filter, så när som att en drossel vänds på högkant i ena paret.
Det vore dumt att sprida filtren med liggande drosslar om ni hör skillnad eller kan mäta upp att frekvensgången påverkas!

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-11-05 14:10

grafpro skrev:
staffanw skrev:Skulle det gå att få dina filter med 10+4.7 så att man i framtiden, när SCA eventuellt säger vad de tycker om modden och kanske ändrar värdet på den kompletterande kondingen ?
8)

Ja, visst. Det blir kanske lite trångt och fult, men visst går det.

Fult spelar inte så stor roll, ingen lär titta på dem ialla fall. :)
En annan fråga är om det går att få dom, för mina OA14, gjorda så att de fungerar med två diskanter till att börja med, för att senare kompletteras med ytterligare två diskanter plus relativt enkel komplettering av filtret ? 8)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-05 14:29

Om placering av drosslar:

Ja, vem vet, kanske är detta en sak att undersöka. Å andra sidan har inga filterkonstruktioner vare sig från Carlsson, Öhman, Larsen eller Eriksson bekymrat sig om detta, såvitt man kan se. Det bevisar ju ingenting, men ger en fingervisning.

En närmare titt på OA116 och 2212 exempelvis, och studium av de artiklar man kan hitta, visar att drosslarna där är placerade på det sätt som är ännu sämre - enligt denna aspekt - än att placera dem tätt och liggande. I 70-talare är de mycket tätt och liggande. Även 80- och 90-talsfilter för OA50-51-52 och uppgraderingsfilter har liggande drosslar mer eller mindre tätt.

Den som kan påvisa en hörbar och mätbar skillnad har gjort en insats.

Jag är nog skeptisk, men samtidigt kostar det inget att åtminstone placera drosslar vinklade. Jag ska göra så framöver.
Senast redigerad av grafpro 2009-11-05 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-05 14:36

staffanw skrev:En annan fråga är om det går att få dom, för mina OA14, gjorda så att de fungerar med två diskanter till att börja med, för att senare kompletteras med ytterligare två diskanter plus relativt enkel komplettering av filtret ? 8)

Att bygga ett filter för två diskanter med skruvhålen placerade så att det passar i en OA14 går bra. Det är faktiskt ett sådant som syns i den första bilden.

Men - titta på filterritningarna så ser du att flera komponenter har andra värden när man använder två respektive fyra diskanter, så det går inte att ändra i ett färdigt filter på ett enkelt sätt.

Användarvisningsbild
Ultervassarn

Inläggav Ultervassarn » 2009-11-05 22:34

Vet inte om det här är rätt tråd men gör en chansning. :)

Jag är i full färd att uppdatera ett par OA14 med Obi-22 diskanter (4 st per högtalare) och B65oa II. Det som återstår är delningsfilter.

När jag tittar på kretsschemat för filtret i länken http://www.hifikit.se/files/CarlssonOA-14_OD-11.pdf finns en förbindelse mellan "första" och "andra" paret diskanter. Jämför detta med kretsschemat för enbart diskantfiltret som fanns att tillgå tidigare, http://user.faktiskt.io/IngOehman/bilde ... ilter2.JPG , så finns inte denna koppling.

Finns det någon som kan förklara vilken av dessa som är det korrekta?

Jag undrar också om fasen på diskanterna, i originalfiltret är diskanterna fasvända mot basen men i det kompletta filtret (se länk ovan) finns ingen fasmärkning.

Vad är det som gäller fasvänt, eller inte?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-06 00:55

Svaret på den första frågan är att det saknar betydelse. Om alla diskanterna är elektriskt exakt identiska finns aldrig någon potential mellan dessa båda punkter. Gör som det faller sig mest praktiskt.

Faskopplingen är som du säger i gamla filtret motfas och i nya samma fas för bas och diskanter. Det beror på att gamla filtrets högpassdel var andra ordningens, men i nya filtret tredje ordningens. Då blir fasföskjutningen i filtret olika. Fasfelen i OA14 är å andra sidan ett sådant sammelsurium att de förhoppningsvis helt enkelt ska jämna ut sig.

Öhman har antagligen experimenterat med saken ganska mycket eftersom han räknat fram Y-konfigurationen. Vid delningsfrekvensen är en halv våglängd 8 cm. Om några av elementen (inklusive basen) befinner sig på 8 cm olika avstånd från lyssnaren slår de alltså ut varann! Möjligen kan man då tänka ut en "rätt" fas för den diskant som sitter närmast basen, men knappast någon annan - och vi får förlita oss på Öhmans märkning att den ska vara i fas, vilken ju utgår från Stigs - då den skulle vara i motfas.

jansch

Inläggav jansch » 2009-11-07 00:37

Förbindelsen mellan diskanterna är att föredra (och det är egentligen vad Grafpro menar med att diskanterna skall vara identiska).

Dämpningen (Ri) för varje enskild diskant blir ju oxå bättre - fast det har nog ingen större betydelse i praktiken.

Slutledning: Varför chansa - Förbind de parallella diskanterna! Det är en enkel åtgärd som inte kan ge någon nackdel.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-07 17:50

jansch skrev:Dämpningen (Ri) för varje enskild diskant blir ju oxå bättre - fast det har nog ingen större betydelse i praktiken.

Slutledning: Varför chansa - Förbind de parallella diskanterna! Det är en enkel åtgärd som inte kan ge någon nackdel.

Det är sant. De övertoner elementet genererar möter en lägre impedans bakåt. Det är åtminstone ett teoretiskt skäl, och det räcker.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2009-11-08 03:00

Appapp!

Annonsering är inte ok annat än möjligen i egen presentationstråd (vänligen se policyn).

/Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-11-13 19:14

Bild

Nytt, lätt modifierat förslag till layout, nu med spolarna vinkelställda. Samma foliesida som förut. Detta filter för OA12.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-17 15:14

grafpro skrev:Om placering av drosslar:

Ja, vem vet, kanske är detta en sak att undersöka. Å andra sidan har inga filterkonstruktioner vare sig från Carlsson, Öhman, Larsen eller Eriksson bekymrat sig om detta, såvitt man kan se. Det bevisar ju ingenting, men ger en fingervisning.

En närmare titt på OA116 och 2212 exempelvis, och studium av de artiklar man kan hitta, visar att drosslarna där är placerade på det sätt som är ännu sämre - enligt denna aspekt - än att placera dem tätt och liggande. I 70-talare är de mycket tätt och liggande. Även 80- och 90-talsfilter för OA50-51-52 och uppgraderingsfilter har liggande drosslar mer eller mindre tätt.

Den som kan påvisa en hörbar och mätbar skillnad har gjort en insats.

Jag är nog skeptisk, men samtidigt kostar det inget att åtminstone placera drosslar vinklade. Jag ska göra så framöver.

Vill börja med att säga att tråden är ett bra inititativ tycker jag!

Sen vill jag bara nämna att jag alltid tar STOR hänsyn till hur spolar
placeras, och jag säkerställer alltid minst 8 cm c-c mellan spolar av
normalstorlek (mera i vissa fall) och i många fall har jag även före-
skrivit att en eller flera spolar måste stå på högkant.

Jag har träffat på rätt många fall (högtalare jag stött på) där över-
hörning med goda marginaler har passerat hörbar påverkan, och så-
dant vill jag själv undvika att ställa till med.

Om sedan påverkan skall kallas "stor" kan man väl ifrågasätta. Men
onödig tycker jag man med fog kan kalla den, även om den är liten. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-12-28 23:16

Dämpmotstånd för OA14- och OD11-filter har landat på nivåer som alla blivit överens om, nämligen 8,2ohm för neutral tonkurva, 4,9ohm för +2dB och 12,9ohm för -2dB - vilket fås (ungefär) med 4,7ohm fast plus 3,3ohm plus 4,7ohm kortslutningsbart via tonbyglarna.

För OA12-filtret är värdena mycket annorlunda, det filtret har redan en större dämpning inbyggd för att hålla uppe impedansen. Jag och andra har efter lyssning tyckt att 2,5ohm ger neutral balans, 1,5ohm ger lagom höjd nivå och 5,2ohm ger lagom dämpad nivå. Efter noggrannare mätning har jag på mina filter nu 1ohm för neutral tonbalans, ingen dämpning alls för +2dB och 3,7ohm för -2dB - vilket fås med 1ohm plus 2,7ohm kortslutningsbart via tonbyglarna och inget fast motstånd. Skillnaden är dock mycket liten mellan dessa två upplägg, mindre än en halv dB. Det betyder också att man alldeles utmärkt kan behålla de gamla motstånden på befintligt filter (1,8ohm och 2,2ohm) om man bygger om ett sådant.

För OA116-filter har såvitt jag sett ingen kommit med några rekommendationer. Här är mina: 5,4 ohm för neutral balans, 2,7ohm för +2dB och 8,7ohm för -2dB. Det fås med 2,7ohm fast plus 2,7ohm plus 3,3ohm kortslutningsbart via tonbyglarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-12-29 16:23

Jag skall börja med att nämna att jag själv inte har gjort några
experiment med OA-12 dämpningen.

Dimensioneringen är dock gjord således att filtret (utan några
externa motstånd, men förstås med dem som ingår i filtret) ger
samma akustiska nivå ut som men får från OA-14-filtret, även
det då förstås utan externa motstånd.

Därmed kanske man skulle kunna tro att de svarar likadant på
externa motstånd också, men det gör de, som grafpro även har
funnit, inte.

OA-12-lösningen är ju lågohmigare.

Dock så hade jag trott att man skulle landa på lite högre värden
på seriemotstånden än någon enstaka ohm, alltså när man gör
dimensioneringen med hjälp av utvärdering med helt subjektiva
metoder.

Är du säker på att det inte låter lite ljust ändå?

Jag hade trott att (återkommer sen, nu måste jag ut innan solen
går ned)... ...(nu har solen gått ned, över Ale stenar) ett högre
värde för seriemotståndet, sisådär 0,6 - 0,7 gånger det för OA-14,
hade varit att vänta.

Alltså kanske något i stil med 4,7 ohm till 5,6 ohm. Men som sagt;
jag har inte labbat med det.

Vh, iö

joseph

Inläggav joseph » 2010-03-08 16:14

Bumpar en halvgammal tråd, men jag tycker inte det kommit något tydligt besked på den här punkten. GP föreslår 1 - 2.5 ohm medan IÖ gissar 4.7 - 5.6 ohm i serieresistans för neutral delning på det nya T22oa-filtret till oa12.

Finns det fler som har testat? Vilket/vilka motstånd använder ni?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-08 16:19

joseph skrev:Bumpar en halvgammal tråd, men jag tycker inte det kommit något tydligt besked på den här punkten. GP föreslår 1 - 2.5 ohm medan IÖ gissar 4.7 - 5.6 ohm i serieresistans för neutral delning på det nya T22oa-filtret till oa12.

Finns det fler som har testat? Vilket/vilka motstånd använder ni?

Till OA12 har jag inte testat nya diskanten. Men till OA116 (T22oa) använder jag idag 8,2 ohms motstånd, vilket jag tycker är ganska lagom. Jag håller med föregående att det vore bra om denna fråga kunde belysas mer, för de modeller där det inte finns "färdiga" rekommendationer.

/G

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-08 17:48

Jag har tyvärr fortfarande inte gjort några tester på just OA-12, men det
jag undersökt är vad som verkar vara lämpliga värden för OD-11 och OA-14,
nämligen dryga 8 ohm (8-9 ohm) för neutral respons.

Jag har föreslagit följande värden för dem som vill labba med olika diskant-
nivåer:

grovskala (3 dB per steg):

+6 dB = 0 ohm
+3 dB = 3,3 ohm
0 dB = 8,9 ohm (3,3 + 5,6 ohm)
-3 dB = 15,7 ohm (3,3 + 5,6 + 6,8 ohm)
-6 dB = 25,7 ohm (3,3 + 5,6 + 6,8 + 10 ohm)
-9 dB = 37,7 ohm (3,3 + 5,6 + 6,8 + 10 + 12 ohm)
-12 dB = 59,7 ohm (3,3 + 5,6 + 6,8 + 10 + 12 + 22 ohm)

finskala (2 dB per steg):

+6 dB = 0 ohm
+4 dB = 2,2 ohm
+2 dB = 4,9 ohm (2,2 + 2,7 ohm)
0 dB = 8,2 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 ohm)
-2 dB = 12,9 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 + 4,7 ohm)
-4 dB = 18,5 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 + 4,7 + 5,6 ohm)
-6 dB = 25,3 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 + 4,7 + 5,6 + 6,8 ohm)
-8 dB = 33,5 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 + 4,7 + 5,6 + 6,8 + 8,2 ohm)
-10 dB = 45,5 ohm (2,2 + 2,7 + 3,3 + 4,7 + 5,6 + 6,8 + 8,2 + 12 ohm)

För såväl OA-12 som OA-116 och OA-2212, behöver nog serieresistansen
vara något lägre dock. Men jag vågar inte ange något exakt värde. Har
dock räknat på det båda fram och baklänges, och finner då att nominellt
värde borde bli 5,6 ohm för 0 dB.

Men - vilken nivå som man sedan föredrar är en fråga för sig.

Ljudkvaliteten på snittinspelningen sedan 70-talet har haft en krokig
utveckling, och även om möjligheterna att göra något riktigt bra idag
har blivit bättre, är de-facto-verkligheten en annan, och det kan vara
tveksamt om man verkligen vill höra alla dagens sönderkomprimerade
produktioner med rak tonkurva. :?

Personligen tycker jag dock hellre att jag vill korrigera för sådant med
en tonkontroll på elektroniken, än med en förkorrigerad högtalare, som
ju kommer att drabba de bästa inspelningarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-03-08 19:15

IngOehman skrev:För såväl OA-12 som OA-116 och OA-2212, behöver nog serieresistansen
vara något lägre dock. Men jag vågar inte ange något exakt värde. Har
dock räknat på det båda fram och baklänges, och finner då att nominellt
värde borde bli 5,6 ohm för 0 dB.

Aha, då är det värt att ge 5,6-ohmsalternativet en ytterligare chans, låter det som. Det var med det värdet jag började till mina OA116, men sen fick jag rekommendationen av Per Gulbrandsen att använda 8,2 ohm. Jättetack för informationen!

/G

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati