Filtermodifiering av OA-116

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
simme_90

Filtermodifiering av OA-116

Inläggav simme_90 » 2009-12-26 16:02

Hej!
Har ett par OA-116 hemma som jag känner för att uppgradera. De är fortfarande i originalutförande när det gäller filtren men mellanregister och bas är utbytta till B65-OA 16 Ohm (mellanregister) samt B65-OA II 8 Ohm (bas).

Nu undrar jag hur jag ska gå till väga för att uppgradera. Instruktioner för filtermodifiering finns ju när det gäller diskanterna Obi T22-OA men hur är det med modifieringar för bas och mellanregister? Vad är det bästa att göra:

Behålla den som den är och bara byta diskanter, göra filtermodifieringen samt byta basspolar

Byta diskanter, göra filtermodifieringen samt sätta i originalbasarna (omkantade)

Byta till B65-OA II även i mellanregistret (finns det någon filtermodifiering för detta?)

Läst att även om man ersätter basspolen så kommer det inte att bli helt rätt, finns det någon mer omfattande modifiering om man använder 8 Ohm i basen eller kommer det att komma?

Man kan också läsa på carlssonplanet (http://www.carlssonplanet.com/order.php) att det finns en modifiering av OA-116 från 1979. Hur ligger det till med denna, ska man utföra den?

Blev lite rörigt detta men hoppas ni förstår, känner mig lite vilsen i hur jag ska gå till väga för att få så bra ljud ur dem som möjligt.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2009-12-26 21:49

Hej!

Jag har själv gjort en liknande resa och bytt till b65oaII i både bas och mellanregister, bytt basspolar och satt dit t22:or (och bytt diskantfilter).

Givet att du redan har b65oaII:or i basen (och inte har något välrenoverat ex. på 5,3 ohm liggandes), så skulle jag överväga att byta basspolarna. Det kostar inte jättemycket, är enkelt att utföra och går att göra helt reversibelt om man så önskar. Det ger lite mer i basen, som jag tycker var välgörande (med stor risk för inbillningseffekter).

Om du redan har B65:or på 16 ohm som mellanregistrer skulle jag absolut inte byta dessa. De är bra som de är. Den filtermod (för b65oaII) som finns går ut på att sätta ett 8 ohms motstånd på +utgången på elementet, vilket inte behövs för ditt element, som ju redan är 16-ohmigt.

Sen diskanterna. T22:orna låter ljuvligt! Men, de är dyra och det ger inte jättemycket mer med dessa jämfört med mt24:or i god kondition. Så jag skulle nog så här i efterhand, ha övervägt att behålla de gamla diskanterna. Eller jag vet inte, de nya låter som sagt mycket bra, men 4000 kr bara för elementen, + filtermodd, är rätt mycket pengar.

Så, sätt in nya spolar om du vill ha lite mer bas (eller sätt in ett välrenoverat 5,3 ohmselement om du vill ha ännu lite mer, men något orenare bas, men då byter du självklart inte spolen). Och om diskanterna är hela och fräscha, tycker jag att du ska passa på att bara njuta av en ruggigt fin ljudåtergivare.

/Gunnar

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2009-12-27 18:14

Jeg har et par OA116 som jeg tok i bruk like før jul pga. en varslet "ulykke" med mine OA51 :oops:

Monterte inn omkantede bas originalelement med alnico magnet, nytt siste generasjon 16 ohm mellomtone, men med originale "20"-diskanter.

Hvis jeg monterer ct 62 i 8 og 16 ohm som jeg har liggende, kan noen her gi meg et hint om hva som vil bli den lyttemessige effekten av å ikke gjøre noe med diskantfiltret?

Mvh.

realist

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2010-01-02 17:32

realist skrev:Jeg har et par OA116 som jeg tok i bruk like før jul pga. en varslet "ulykke" med mine OA51 :oops:

Monterte inn omkantede bas originalelement med alnico magnet, nytt siste generasjon 16 ohm mellomtone, men med originale "20"-diskanter.

Hvis jeg monterer ct 62 i 8 og 16 ohm som jeg har liggende, kan noen her gi meg et hint om hva som vil bli den lyttemessige effekten av å ikke gjøre noe med diskantfiltret?

Mvh.

realist

Har egentligen inget riktigt svar, men eftersom jag försökte undersöka saken kan jag berätta det lilla jag vet:
Filtermodifieringen för byte från MT24 till CT62 i OA116 är uppgifter som SSC tar betalt för. Man hamnar väl inte i fängelse om man avslöjar den detaljen men det är lite taskigt ändå. Skillnaden i filtret (i just detta avseende) är dock inte stor, så mycket kan man väl säga och av det dra slutsatsen att den ljudmässiga skillnaden också blir liten. Det är nog fråga om finputsning av någon dB hit eller dit vid delningsfrekvensen.
Men det rättrådiga att göra är förstås att köpa modifieringsanvisningen av SSC och byta några komponenter i filtret. Det kostar betydligt mindre än vad elementen kostade.
Då får man också vägledning i att göra SC:s egen modifiering från 1979, vilken höjer lägre mellanregistret ett par dB och ger ett lite fylligare ljud. Här gäller det också ganska små finputsningar.

Samtidigt kan man inte låta bli att gnälla lite över SSC:s lansering av CT62 som ersättare för MT24. Det är ju historia nu, men skillnaden har överdrivits betydligt - CT62 är överlag inte särskilt bättre än MT24.
Det betyder också att om du har dessa CT62 liggande så gör de faktiskt betydligt mer nytta i ett par OA14 och ett par OA12 än i ett par OA116!

Edit: Nu ser jag att du kallar de befintliga diskanterna "20". Om de faktiskt är MT20 (vilket förekommer sällsynt) så är det en mycket bra idé att byta mot CT62.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-01-03 01:34

Hej!

Kopar här in ett inlägg som jag gjort tidigare:

"Sitter på ett hotellrum nu och har tid att skriva...

En lång historia tror jag det blir, ska försöka hålla den lite kort

Har som sagt 2 par OA-116 ett vitt och ett svart par.

Det vita paret var mina första Carlssonhögtalare, ( det har blivit fler...)dom var enl säljaren inte använda på ca25 år, fick med originalkartong

Skumkanterna var faktiskt hela!! fast efter div lyssning så gick ju skumkanterna förstås, så det blev att demontera och skicka till Per på carlssonplanet för renovering, blev mycket bra.

Fick sedan tag på det svarta paret, som hade billiga taiwanelement som mellan och basar,,,,suck....men den som söker finner och jag fick tag på renoverade originalelement!!! både 16 och 5.3 ohmarna. Så då var man på banan igen.

Tyckte dock att dom svarta lät sämre i diskanten fast jag inte gjort några direkta jämförelser mellan dom, stod i skilda rum, tänkte att dom är väl mer spelade och har "tröttare" diskanter...

Men så tog jag fram skruvdragaren och började kolla upp dom igen, och då visade det sig att det var mt 20 diskanter i dom svarta och 24 i dom vita, och filtret skilde också, 12db i dom svarta 24 i dom vita...
, tänkte att det är nog diskanterna som är skillnaden förstås, det har man ju läst om....

Efter ett tag blev det dock så att jag byggde om filtrerna i dom svarta efter Carlssonplanets rekomendation och gissa om jag blev paff!!!!

Dom svarta spelar ju bättre än dom vita i diskanten efteråt.....inte lika stor skillnad som tidigare, men ändå.

Så mt 20 är defenitivt inte en dålig diskant.

Har dock svårt att bestämma mig för vilka som låter bäst, som bassman sa, det är mer "närvaro" på något sätt i dom vita, dom blir ju lite "mjukare" i ljudet efter modd,kanske man bara byter till nya bättre kondingar i filtrerna i dom vita....vi får se.

Fast i vilket fall som helst så är det många som inte tror sina öron efter lite demopoppning med dom vita som är orörda sen nya!!! ca 30år gamla !! (ja, förutom skummkanterna då!)
känns bra i trägolvet med lite basmusik.....

Kan tillägga att det spelar inte lite med 2 par OA-116 samtidigt......

Och basarna ja,,,provade med nya OA-65 II 8 ohms basar i dom svarta och tycke inte att det blev bra, lite klent i basen, även efter många timmars spelning, sen när jag bytt till 5.3 ohmare så blev det bra, satte 8 ohmarna i mina OD-11

Spelar just nu på ett par Larsen L-4 or och dom är ju inte helt fel....
men, OA-116 har någonting ljudet som L-4 orna inte har, och vice versa förstås, men det är en helt annan historia......
"

Så skrev jag tidigare och håller med fortfarande, alla som varit här och lyssnat föredrar mt20 diskanterna med det uppdaterade filtret i beskrivningen mot mt24 med orginalfiltret,,,,tvärs emot vad alla andra verkar tycka..... skumt.
Undrar om dom har kunnat jämföra "direkt" så som jag har gjort....

Så MIN rekommendation är att behålla mt-20 (förutsatt att du kollar så att alla är ok) och lägga pengarna på filtermodifieringen som finns på Carlssonplanet, sen så kanske det är så att det låter ÄNNU bättre med mt-24 och filtermodd, men det är ju en helt annan sak förstås....

Mvh/Stefan

ps, sen efter att man lyssnat på Ino Audio piP så har jag sålt dom svarta... :oops:
Har dock dom vita kvar i sonens rum....han är nöjd! :) (10-år är han)
Återförsäljare av Guru.

Återgå till Carlsson Illuminati