Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
perstromgren skrev:Jag kommer fortfarande mycket väl ihåg de få tillfällen då jag fått tillfälle att lyssna till Sonab OA6 typ 1. Jag tyckte att ljudet var helt fantastiskt. Finns det någon chans att köpa sådana begagnade? Finns det någon modern högtalare med den konstruktionen, vad det nu är som gör den så bra?
Eller den kanske inte är bra, men dagens mått mätt?
PS. För er historielösa: http://www.carlssonplanet.com/oa6i.php DS
bassman skrev:Jag hade turen att ramla över ett väldigt fint par som var omoddade eller orörda, endast rören var bytta med jämna intervaller. Jag ser sällan OA6 mod1 ute på marknanden och dom som jag sett har varit extremt dyra
Ragnwald skrev:Tja, vad skulle en nyproduktion av en liknande högtalare kosta i dag?
Stoppar 100.000:- ?
perstromgren skrev:bassman skrev:Jag hade turen att ramla över ett väldigt fint par som var omoddade eller orörda, endast rören var bytta med jämna intervaller. Jag ser sällan OA6 mod1 ute på marknanden och dom som jag sett har varit extremt dyra
Usch, då. Hur dyrt då, då? Fel sida 20k?
Snygga bilder och härlig soffa av rätt typ!
Ragnwald skrev:Otroligt vackert fanér, man använde till högtalare på den tiden och snyggt applicerat också.
Dina är nog de vackraste jag sett hittills.![]()
Nja 6000:- är inget överpris, även om de behöver ny ytbehandling och uppiffning maskinellt.
Betänk vad alla enskilda delar i byggnationen kostar.
Tänk tanken att diya ett par och räkna ihop kostnaderna.
Föresten, vad har du coatat basarna med för svart gucka?
bassman skrev:Jag tar fram dom ett par gånger per år sätter på en klassisk skiva och myser, dom gör verkligen inte bort sig när man sätter på populärmusik heller.
Hmm, som du märker så är jag ganska hänförd av dessa pjäser. Jag blir bara så glad att spela på dom!
jansch skrev:Bassman - intressant att se din högtalare från botten. Vissa OA6:or är byggda i plywood, andra i lamellträ.......
Dina bottengaller, har dom 2 "bulor" på sidorna för att skruvskallar skall få plats? Har du nåt "handritat" serienummer?
perstromgren skrev:bassman skrev:Jag tar fram dom ett par gånger per år sätter på en klassisk skiva och myser, dom gör verkligen inte bort sig när man sätter på populärmusik heller.
Hmm, som du märker så är jag ganska hänförd av dessa pjäser. Jag blir bara så glad att spela på dom!
Så, vad har hänt på 40-50 år? Vilka är de stora skillnaderna på ljudet från dem jämfört med en modern konstruktion? Mitt minne av dessa eleganta pjäser börjar bli minst sagt dimmigt!
petersteindl skrev:Rörslutstegen är lite speciella. De är OTL och har positiv strömåterkoppling med negativ utimpedans i basen.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:Rörslutstegen är lite speciella. De är OTL och har positiv strömåterkoppling med negativ utimpedans i basen.
Stig var väl rätt klok då han byggde ihop slutstegen med högtalaren, och kunde då, har jag förstått, optimera på ett annat sätt än någon som måste tänka ett generiskt slutsteg. Är det någon som gör så idag? Används negativ utgångsimpedans i aktiva högtalare fortfarande?
mapem skrev:perstromgren skrev:petersteindl skrev:Rörslutstegen är lite speciella. De är OTL och har positiv strömåterkoppling med negativ utimpedans i basen.
Stig var väl rätt klok då han byggde ihop slutstegen med högtalaren, och kunde då, har jag förstått, optimera på ett annat sätt än någon som måste tänka ett generiskt slutsteg. Är det någon som gör så idag? Används negativ utgångsimpedans i aktiva högtalare fortfarande?
Jag kanske är ute och cyklar, men var inte det där med negativ utimpedans knutet till just 800-ohms-högtalarna, och avsaknad av utgångstransformator, och rörförstärkare? Frågeställningen är kanske inte så aktuell idag.
Hur var det, konstruerades inte förstärkaren av en man vid namn Idestam-Almquist, som också lanserade idén med negativ utimpendans?
Detta är undringar som härrör ur min hjärnas innersta skrymslen för förvaring av knappt ihågkomna missuppfattningar från historiens begynnelse.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster