OA116 - 80 cm till sidväggen=För lite?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

OA116 - 80 cm till sidväggen=För lite?

Inläggav Teabinge » 2010-01-15 13:32

OM jag skulle få tag i ett par OA116, så har den ena av högtalarna det lite trångt till sidväggen hemma hos oss.

80 cm mellan en hög bokhylla fylld med DVD-filmer och högtalarens sida (den sida som är närmast bokhyllan med DVD-filmerna)

Skulle inte funka något bra va?? :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-15 13:35

Hur långt ut från vägg går bokhyllan d v s vilket djup har bokhyllan?

Hmm... jag förstod det som om bokhyllan står mellan tilltänkta högtalare, men jag ser nu att bokhyllan är på sidovägg till höger om höger högtalare eller till vänster om vänster högtalare. Min fråga är i så fall: Vad skulle avståndet bli mellan mittpunkten på OA-116 och bokhylans framkant?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-15 14:06

Tack för svar!! :)

Sett från lyssningsplatsen är DVD-hyllan till vänster om vänster högtalare.

På den vänstra högtalarens högra sida finns TV bänk med apparater, den går kanske, kanske att skjuta 10 cm mer till höger...

DVD-hyllan är 17 cm djup.

DVD-hyllan står med sin rygg mot sidoväggen, s.a.s vinkelrätt mot TV-bänken/Bakväggen.

Avstånd mellan OA116 mittpunkt och bokhyllans sida, dvs där ljudet möter DVD-askarnas ryggar, torde då bli 12 cm (?) + 80 cm = 92 cm. Om man kan peta bort TV-bänken lite (Platt-TV, ej så mycket "vägg" där") så skulle det bli 100-102 cm.

Om du däremot menar framkanten på hyllan, den kant som är närmast mig i soffan/lyssningsplatsen så blir det kanske 60 cm (gissning) mellan högtalaren och "framkanten" i den meningen. Mer om man skulle mäta från högtalarens centrum

Puh..en bild skulle säga mer än tusen ord...

Jättetacksam för hjälpen!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-15 14:36

Teabinge, jag tror inte att det är några problem enligt din beskrivning.

Men den här meningen är jag inte säker på att jag förstår.

Teabinge skrev:Om du däremot menar framkanten på hyllan, den kant som är närmast mig i soffan/lyssningsplatsen så blir det kanske 60 cm (gissning) mellan högtalaren och "framkanten" i den meningen. Mer om man skulle mäta från högtalarens centrum.

Jag tolkar det som att om OA-116 sticker fram 50 cm från högtalarvägg, så går videohyllan 110 cm från högtalarväggen och det bedömer jag inte som problematiskt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2010-01-15 14:41

Tack å bock :)

Återgå till Carlsson Illuminati