Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Johan_H skrev:Då borde motsvarande avstånd vara lagom att mäta ifrån, eller...?
Johan_H skrev:.... Av nån anledning blir toppen från diskanten mer i nivå med toppen från mellanregistret på längre avstånd.
Frekvenskurvan är en del av ljudet, med fördelen att den går lätt att mäta, men det finns även annat som bidrar till autenticiteten.
Johan_H skrev:Smaart verkar intressant, men $900 är lite i mesta laget om man vill köpa och använda en begränsad tid. Ev är då 30 dagarsversionen mer tilltalande, om man har tänkt igenom vilka mätningar man vill göra.
___
Det är intressant med impulssvaret, och tidsaspekterna.
I vissa sammanhang kan man använda stegsvar, eller köra ut en fyrkantvåg och titta om och hur högtalaren kan återskapa flanken på fyrkanten. Ev sitter elementen placerade så att bidragen från dem inte når örat i rätt ögonblick.
___
Det vore kul att fundera vidare på vilka aspekter av signalen som bidrar till olika upplevelser, trots identiska frekvenskurvor:
När jag mickade musik med två mickar provade jag ibland att hålla mickarna en bit isär och lyssna genom hörlurarna. Ett breddavstånd lite mer än mellan öronen gav en bra stereoupplevelse, men höll man dem ännu längre isär blev inte stereoverkan ännu bättre, utan försvann och det blev två separata ljudintryck utan något samband.
Och man hör onekligen skillnad på om ett ljud kommer framifrån eller bakifrån (blunda!) trots att frekvenskurvorna även här torde vara lika. Ljudet lär få en "etikett" med riktningsinformationen av vecken i öronlapparna.
Finns det nån bra bok om psykoakustik, tipsa gärna!
jansch skrev:Nagref - Väggen måste vara STOOOOR och STABIL. Röda stugor med spröjsade fönster funkar bra som basfällor.........
Det blir t.o.m en jäkla skillnad på min garageväg (3x7,5 i Lecasten med puts, gräsmatta och trädgårdsplattor som underlag) jämfört med 8x 30+ meter (betongvall och asfalt i Årsta). Helt enkelt ingen ide' att nyttja garageväggen som blir våglängdsmässigt för liten.
petersteindl skrev:
...
Dessa böcker ger en bild över psykoakustiken.
...
En fråga, du skriver att "Ett breddavstånd lite mer än mellan öronen gav en bra stereoupplevelse". Är det ungefär 30 cm mellan mikarna som du då menar? Eller är det större inbördes mikavstånd?
...
Sedan, en sista frågeställning. Det kanske inte är så att hörselupplevelsen triggas av stegsvar, eller en fyrkantvåg eller flanken på fyrkanten eller om elementen sitter placerade så att bidragen från dem inte når örat i rätt ögonblick. Det temporala hos hörseln kanske är frekvensberoende. Sådana saker står det om i böckerna. Jag säger inget mer i detta inlägg, men jag hoppas (räknar med att) hinna med att återkomma i ämnet.
lennartj skrev:Jag har en halv meter snö mot väggarna!
petersteindl skrev:30-35 cm inbördes mikavstånd är vad jag själv räknat fram borde fungera bäst under vissa betingelser. Kan du läsa Tyska? I så fall finns det en del roligt vad gäller inspelningsteknik som jag rekommenderar. Själv förstår jag Tyska eller Svenska likvärdigt men jag läser också på Engelska och slår då upp ett och annat ord i ordlista.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:30-35 cm inbördes mikavstånd är vad jag själv räknat fram borde fungera bäst under vissa betingelser. Kan du läsa Tyska? I så fall finns det en del roligt vad gäller inspelningsteknik som jag rekommenderar. Själv förstår jag Tyska eller Svenska likvärdigt men jag läser också på Engelska och slår då upp ett och annat ord i ordlista.
Är det möjligen Sengpiel du tänker på? Finns en hel del intressant där, http://www.sengpielaudio.com/Unterlagen01.htm
Inte minst dessa grafer för olika mikrofonuppställningar.
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines60.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines90.pdf
http://www.sengpielaudio.com/Stereo-LautlokEines120.pdf
Johan_H skrev:Man blir lite ödmjuk (=avundsjuk) över projekten ...
... avstånden valde jag till 200 cm, 100 cm, 50 cm och 25 cm. ...
... Av nån anledning blir toppen från diskanten mer i nivå med toppen från mellanregistret på längre avstånd. ...
faulhund skrev:...Det där var en instruktiv mätning i sin enkelhet. Jag förmodar att du har mätt med en upplösning, som visar konstruktiv och destruktiv interferens upp till några kHz och i huvudsak "integrerar" dem vid högre frekvenser. Då ska ju topparna bli 3 dB högre än medelnivån, förutom vid det kortaste avståndet, där reflexionerna är svagare än direktljudet, väl?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster