Har under lång tid läst i detta forum med stort intresse och skulle nu vilja be om lite goda råd för här verkar finnas kunskap och erfarenhet i mängder ! Jag har byggt om ett par OA5:or till OA116 med orginal-ovandel, dvs SC165 ( omkantade serie 1 ) 16ohm och Mt 24:or. Alla placerade på toppbaffeln med lutning och vinklar som OA116. Delningsfiltret till dessa är konstruerat enl orginalet som jag hittade på Cp ( http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... &start=144 ) med 24dB för diskanten, alltså två kondingar och två spolar som enl databladet ska dela vid ca 2kHz. Mellanregistret delar jag neråt temporärt med 40 uF, uppåt enl org ( 12dB ). Några värden på spolarna saknas på bilden men går att finna i Cp-forumet. I botten sitter Seas H1215 som drivs av separat slutsteg. ( Testade där med B65:or men tyckte, har inget att mäta med, att Seaselementen föreföll gå lägre )
Vid den första provlyssningen kom det grymt mycket energi ur diskanterna så min första tanke blev att nu är det felkopplat, vilket det kanske kan bli med så många kopplingspunkter. Detta kollades och dubbelkollades givetvis men var rätt. Därefter följde lite omkopplande med dom motsånd på diskant- och mellanregister man kan ändra och givetvis kan man ta ner diskantenergin ganska mycket men då försvinner också den högsta diskanten vilket inte gör högtalaren nåt gott. Slutligen kopplade jag förbi hela diskantdelen och la bara på 3.3 uF i serie ( Vilket borde ge en delningsfrekvens helt åt pepparn ) men då tycket jag att det som hände bara var positivt. Nu började både instrument och röster att låta naturligt och diskanterna överröstade inte allt annat. Vi testtillfällena drevs dom av Denon M31, som o har subbasutgång men kör huvudhögtalarna "ofiltrerat". Så frågan är, vad har jag gjort för fel eller är det tänkt att ett par OA116 ska låta så obalanserat ? Kan nämnas också att som "referenshögtalare" äger jag ett par OA52.3 ( Också självbyggda med benägen hjälp av John L och som låter kanon ) och ett par Lts 2v-f1.
Mvh Peter