Buenas noches,
Jag tillhör den lilla (?) skara som på CarlssonPlanets inrådan köpt B65oaII till såväl basen som mellanregistret på OA116 (samt nya spolar till basen) - men efter att ha läst om andras erfarenheter av dessa byten (nu senast pettex tråd) fått kalla fötter.
Jag lyssnade och njöt av mina OA116 på 80-talet och välkomnar varmt möjligheten att göra det igen. Jag välkomnar också möjligheten att förnya hela elementbestyckningen eftersom originalelementen gjort sitt (och jag minns att pappröret åkte fram ganska ofta för att kolla diskanterna redan på 80-talet).
Alltså tyckte jag det var värt den relativt höga kostnaden för nya element (ett par OD11or jag låtit föryngra på samma sätt är jag helnöjd med). När det nu visar sig att B65oaII kanske inte är helt rätt i OA116 – tvivel räcker ju ganska långt i dessa sammanhang – vill jag ödmjukast efterlysa råd från auktoriteterna som gör detta forum till vad det är.
Till basen har jag redan beställt Silver Flute 4 Ohm, men vad gäller mellanregistret verkar det inte finnas några andra förslag än CPs att sätta ett motstånd på 8,2 Ohm på vardera elements plusingång, utan vidare filtermodifikation. Är det den bästa lösningen?