OA116 1/2?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Lissabon

OA116 1/2?

Inläggav Lissabon » 2010-06-07 01:32

Buenas noches,

Jag tillhör den lilla (?) skara som på CarlssonPlanets inrådan köpt B65oaII till såväl basen som mellanregistret på OA116 (samt nya spolar till basen) - men efter att ha läst om andras erfarenheter av dessa byten (nu senast pettex tråd) fått kalla fötter.

Jag lyssnade och njöt av mina OA116 på 80-talet och välkomnar varmt möjligheten att göra det igen. Jag välkomnar också möjligheten att förnya hela elementbestyckningen eftersom originalelementen gjort sitt (och jag minns att pappröret åkte fram ganska ofta för att kolla diskanterna redan på 80-talet).

Alltså tyckte jag det var värt den relativt höga kostnaden för nya element (ett par OD11or jag låtit föryngra på samma sätt är jag helnöjd med). När det nu visar sig att B65oaII kanske inte är helt rätt i OA116 – tvivel räcker ju ganska långt i dessa sammanhang – vill jag ödmjukast efterlysa råd från auktoriteterna som gör detta forum till vad det är.

Till basen har jag redan beställt Silver Flute 4 Ohm, men vad gäller mellanregistret verkar det inte finnas några andra förslag än CPs att sätta ett motstånd på 8,2 Ohm på vardera elements plusingång, utan vidare filtermodifikation. Är det den bästa lösningen?

Användarvisningsbild
Bulan61

Inläggav Bulan61 » 2010-06-07 08:02

Hej Lissabon
Jag har ett par 116 som jag bytt bas och mellan till de nya 8 ohms
elementen,
Jag upplever inte att dessa är svaga i basen
jag har dem nu som frontar i hembion och har sålt min subwoofer
då den inte längre behövs
8,2 ohm är inte att rekommendera man måste tänka på effektförlusten.
5,6 funkar bra
jag har inte bytt basspole än det funkar utan för mig.
Om du bor i närheten av Göteborg är du välkommet att provlyssna
OD 11, OA 116, MG Marten Duke
Velodyn Qht80 x2
Audio Space Nova EL34 x2
VTL 5.5

Hanss Acoustic T30, Transfiguration Axia
SME 309
BMC Phono MCCI
Stello Da100
Pioneer CT 777
Denon avr 3310
Nad T577

Användarvisningsbild
kasper

Re: OA116 1/2?

Inläggav kasper » 2010-06-07 12:39

Lissabon skrev:...

Till basen har jag redan beställt Silver Flute 4 Ohm, men vad gäller mellanregistret verkar det inte finnas några andra förslag än CPs att sätta ett motstånd på 8,2 Ohm på vardera elements plusingång, utan vidare filtermodifikation. Är det den bästa lösningen?

Hej!

Jag vet inte vad som är den BÄSTA lösningen, men jag tycker definitivt att B65OAII med 8,2ohms-motstånd fungerar mycket bra som mellanregister. Ang. värdet på motstånd, var den senaste CP-rekommendationen jag fick, att 5,6ohmsmotstånd gäller för användning med CT62 (och antar jag MT24), medan 8,2 gäller tillsammans med nya T22:an. Men det behöver ju iofs. inte betyda att det är den bästa lösningen, men det var infon jag fick.

Silverfluten i basen är i mitt tycke en bättre lösning än B65OAII (även med ny spole). Jag har testat båda. Skillnaden är dock inte avgrundsstor.

Sen föredrar jag personligen t22 hellre än mt24 i diskanten. Men där verkar åsikterna ju gå ganska mycket isär (huruvida t22 faktiskt passar i OA116), men jag tycker definitivt att det är ett ganska stort lyft. Dock ett väldigt dyrt sådant och kan väl knappast anses prisvärt, särskilt som mt24:orna kan låta rätt bra de med.

Vänliga hälsningar
/G

Användarvisningsbild
Lissabon

Inläggav Lissabon » 2010-06-08 00:39

Tack för feedback. Kanske är det som alltid så att de missnöjda gör mer väsen av sig än de nöjda. Och inte vet jag om jag har öron att märka skillnaden.

Vad jag vet att det är djupet snarare än styrkan i basen jag eftersträvar. Jag lyssnar mest på jazz/vokalt/klassiskt, som jag gjorde tidigare med dessa högtalare - och jag vill ju inte bli besviken efter renoveringen...

Intressant med de olika specifikationerna i mellanregistret relativt val av diskanter (jag kommer att ha T22or, med filteranpassning). Vilken roll kan Stigbyglarna fås att spela i sammanhanget, tro?

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-06-08 20:18

Lissabon skrev:Tack för feedback. Kanske är det som alltid så att de missnöjda gör mer väsen av sig än de nöjda. Och inte vet jag om jag har öron att märka skillnaden.

Vad jag vet att det är djupet snarare än styrkan i basen jag eftersträvar. Jag lyssnar mest på jazz/vokalt/klassiskt, som jag gjorde tidigare med dessa högtalare - och jag vill ju inte bli besviken efter renoveringen...

Intressant med de olika specifikationerna i mellanregistret relativt val av diskanter (jag kommer att ha T22or, med filteranpassning). Vilken roll kan Stigbyglarna fås att spela i sammanhanget, tro?

Nog för att jag skrev att skillnaden i basen inte var jättestor, men för att flumma till det lite skulle jag säga att silverfluten verkar "passa bättre" till högtalaren. Jag upplever att den går något djupare (eller i alla fall spelar något starkare djupare) och att den saknar den "bumlighet" som B65OAII kan ha som bas i OA116. Högst supersubjektiva omdömen dock.

Ska bli kul att höra vad du tycker om OA116 med t22 i diskanten. Jag tycker dessa diskanter gör ett exceptionellt bra jobb! Kom dock ihåg att du även behöver dämpmotstånd på diskanterna (som jag inte tror finns specat i filterritningen som finns på hifikit). Men det visste du säkert.

/G

Återgå till Carlsson Illuminati