Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
dalkarl skrev:Mätt på både OA12 & OA116 och bägge är ca 60 mm höga.
Stefanw skrev:Åhå.....
Jag har också ett par OA-14 utan huvar.........
Får man be snällt????![]()
![]()
Allvarligt, köper gärna ett par, om priset är rätt förstås, det är ju den första som brukar ta längst tid, sen går det fort att göra fler, kanske fler som är intresserade??
Vad tror du zappis??![]()
Mvh/Stefan
STDI skrev:Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.
staffanw skrev:STDI skrev:Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.
Nej, mina huvar vilar inte på pinnen utan den är mer som ett skydd mot nertryckning av huven. Jag tror att du skulle riskera missljud om huven vialde på pinnen.
60mm stämmer bra på huven på mina oa14.
Pinnen är 44mm och sitter på baffeln som ligger 6mm över försänkningen.
STDI skrev:staffanw skrev:STDI skrev:Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.
Nej, mina huvar vilar inte på pinnen utan den är mer som ett skydd mot nertryckning av huven. Jag tror att du skulle riskera missljud om huven vialde på pinnen.
60mm stämmer bra på huven på mina oa14.
Pinnen är 44mm och sitter på baffeln som ligger 6mm över försänkningen.
Ok. Jag har aldrig tittat närmre på OA14 men på mina OA2212 vilar nätet på pinnen. Pinnen är toppad med en gummipackning som t o m har mönsrats av nätet, så de ligger nog hyfsat i spänn. Och detta mönster har jag sett på flera bilder. Aldrig däremot speciellt tänkt på om det finns eller inte, så det varierar kanske mellan modellerna, eller årgångarna.
Stefanw skrev:Det låter bra, väntar med spänning på bilder.......![]()
Dock så är jag nog lite mer mot originallooken, men vi får se hur det blir...
Mvh/Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster