Näthuvar till oa-14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Näthuvar till oa-14

Inläggav zapanasta » 2010-06-09 17:33

Hittade som sagt ett par oa-14 , näthuvarna saknades . Nu använder jag ett par småbuliga näthuvar från ett par hembyggda skrotade oa-5 . Klippt till dom så dom passar någorlunda. Ska ju fiksa till dessa och då vill jag naturligtvis ha huvar som passar riktigt . Nån som har måtten på hur höga dom ska vara? kanske rentav nån som har ett par över men det är väl att hoppas för mkt :) Mvh...

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-06-09 18:11

Mätt på både OA12 & OA116 och bägge är ca 60 mm höga.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-09 18:42

dalkarl skrev:Mätt på både OA12 & OA116 och bägge är ca 60 mm höga.

Oki ,tack så mkt . Blir att bocka till ett par framöver då, kusinens man har en plåtverkstad så det blir nog inga problem att få till :)

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-06-10 00:18

Åhå.....

Jag har också ett par OA-14 utan huvar.........

Får man be snällt???? :oops: :oops:

Allvarligt, köper gärna ett par, om priset är rätt förstås, det är ju den första som brukar ta längst tid, sen går det fort att göra fler, kanske fler som är intresserade??

Vad tror du zappis?? :)

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-06-10 05:23

Om Du ändå ska göra nya galler, se till att de blir tillräckligt höga! (<-- Se denna länk.) Du kanske nu eller i framtiden vill uppgradera till obi T22oa, och de är litet högre än Peerless MT20 och mycket högre än Seas 5TV-HF. Det kan ju vara bra att slippa lägga skumplast emellan, så att gallret vilar på diskanterna ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-06-10 07:17

Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-10 08:32

Stefanw skrev:Åhå.....

Jag har också ett par OA-14 utan huvar.........

Får man be snällt???? :oops: :oops:

Allvarligt, köper gärna ett par, om priset är rätt förstås, det är ju den första som brukar ta längst tid, sen går det fort att göra fler, kanske fler som är intresserade??

Vad tror du zappis?? :)

Mvh/Stefan

Få se om jag hittar nåt matreal först som liknar orginalet. Tycker du sen att mina huvar duger så ska det nog inte va omöjligt att fiksa ett par åt dig till rätt pris:)

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-06-10 10:25

STDI skrev:Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.

Nej, mina huvar vilar inte på pinnen utan den är mer som ett skydd mot nertryckning av huven. Jag tror att du skulle riskera missljud om huven vialde på pinnen.
60mm stämmer bra på huven på mina oa14.
Pinnen är 44mm och sitter på baffeln som ligger 6mm över försänkningen.
8)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2010-06-10 10:47

staffanw skrev:
STDI skrev:Originalhöjden på huven är väl given eftersom det finns en stödpinne som gallret ska vila på. Högre galler funkar naturligtvis, ev med ett mellanlägg mot pinnen. Om man däremot gör gallret för lågt så tar först stödpinnen i, och sen diskanterna.

Nej, mina huvar vilar inte på pinnen utan den är mer som ett skydd mot nertryckning av huven. Jag tror att du skulle riskera missljud om huven vialde på pinnen.
8)

Ok. Jag har aldrig tittat närmre på OA14 men på mina OA2212 vilar nätet på pinnen. Pinnen är toppad med en gummipackning som t o m har mönsrats av nätet, så de ligger nog hyfsat i spänn. Och detta mönster har jag sett på flera bilder. Aldrig däremot speciellt tänkt på om det finns eller inte, så det varierar kanske mellan modellerna, eller årgångarna.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-06-10 11:52

STDI skrev:
staffanw skrev:

8)

Ok. Jag har aldrig tittat närmre på OA14 men på mina OA2212 vilar nätet på pinnen. Pinnen är toppad med en gummipackning som t o m har mönsrats av nätet, så de ligger nog hyfsat i spänn. Och detta mönster har jag sett på flera bilder. Aldrig däremot speciellt tänkt på om det finns eller inte, så det varierar kanske mellan modellerna, eller årgångarna.

När jag tittade på mina pinnar så såg jag också det mönster som du skriver om, men en lätt strykning med fingret tog bort dammet som bildade mönstret. :oops:
Letade lite på Planeten och hittade denna bild http://www.carlssonplanet.com/forum_old/album_pic.php?pic_id=406 där en oa14 står bredvid en oa116 med huvarna av, där man tydligt ser den gummikudde som du skriver om finns i oa116, men inte i oa14. 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-11 14:38

Hittat matreal nu till 2 näthuvar, kostade en påse kaffebröd :) Blir inte likt orginal utan samma typ som på gamla mp burkar, fyrkantiga hål .Jag bryr mig ingenting i det utan huvudsaken jag får ett par snygga huvar. Kommer att lägga ut kort när högtalarna är uppsnyggade sen få se vad ni tycker. Mvh.....

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-06-11 20:48

Det låter bra, väntar med spänning på bilder....... :)

Dock så är jag nog lite mer mot originallooken, men vi får se hur det blir...

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-11 21:35

Stefanw skrev:Det låter bra, väntar med spänning på bilder....... :)

Dock så är jag nog lite mer mot originallooken, men vi får se hur det blir...

Mvh/Stefan

Kollade runt lite här i mora vad som fanns, finns ju sånt som liknar orginal att beställa men det blir ju fn så dyrt så jag tog det jag hittade här. Mvh...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-12 14:30

Nu är näthuvarna klara och lackade, dom blev jättefina med perfekt passform. Nu ska jag ta itu med själva lådorna i veckan här, bilder på slutresultatet kommer förhoppningsvis om allt går som det ska till nästa helg :)

Återgå till Carlsson Illuminati