Diskanterna...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Diskanterna...

Inläggav zapanasta » 2010-06-13 10:30

Haft ett par oa-12 och ett par oa-14 tidigare. Diskantåtegivningen i dom var inte bra , fräsigt och vasst så jag sålde dom nästan direkt. Dessa oa-14 jag håller på att göra iordning nu åt mig själv låter inte alls så fastän det sitter likadana diskanter i dom som dom paren jag haft tidigare. Beror det på plastramen med tyget framför att dom klarat sig bättre eller kan det va för att dessa är något nyare än dom andra jag haft? Sitter ju serie 2 basar i dessa, mkt frågor blev det :)
(Bilder i mitt galleri)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-13 12:47

Många av diskanterna som användes av Sonab hade problem med dist. Hade man exemplar som var ok så var det inga problem. Troligtvis är de diskanter du nu har bättre fungerande än dina tidigare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

joseph

Inläggav joseph » 2010-06-13 15:51

de där plastramarna är väl också ett tecken på att de är nyare än dem utan plastram? kanske producerades de med mer pålitklig kvalitet? Jag tror dock inte åldern i sig spelar så stor roll eftersom det ändå gått så lång tid från att de (70-talsserien) producerades. Däremot kanske tidigare ägarna har spelat mindre och mer försiktigt med dem. Jag tror IÖ har skrivit här någonstans hur lite effekt en typisk mt20 klarar utan att "brinna".

vh J

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-13 23:10

joseph skrev:de där plastramarna är väl också ett tecken på att de är nyare än dem utan plastram?

Nja, jag tror snarare är tvärtom. De OA14 jag sett med plastramar har haft SC165 typ 1, dvs ha varit tidiga varianter. Eller så är det inte årsmodellrelaterat? Men å andra sidan, hur ofta brukar man egentligen fördyra konstruktioner med tiden?

Oavsett, MT20 låter inte distat eller väsande om de inte är defekta (eller är felaktigt använda, t.ex. för hög nivå). Men vilken diskant låter egentligen bra under dessa betingelser?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-14 01:38

P5 skrev:
joseph skrev:de där plastramarna är väl också ett tecken på att de är nyare än dem utan plastram?

Nja, jag tror snarare är tvärtom. De OA14 jag sett med plastramar har haft SC165 typ 1, dvs ha varit tidiga varianter. Eller så är det inte årsmodellrelaterat? Men å andra sidan, hur ofta brukar man egentligen fördyra konstruktioner med tiden?

Oavsett, MT20 låter inte distat eller väsande om de inte är defekta (eller är felaktigt använda, t.ex. för hög nivå). Men vilken diskant låter egentligen bra under dessa betingelser?

Njaä, det var snarast tvärtom med diskanterna. Det var vid låg nivå som de distade och lät orent. Tydligast var det på piano och på kör. Felet var på sådant sätt att det verkade som om talspolen stod något snett så att det blev en viss friktion mellan talspole och järnet i gapet och då man spelade starkare så blev friktionseffekten förhållandevis lägre.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-14 10:31

petersteindl skrev:Njaä, det var snarast tvärtom med diskanterna. Det var vid låg nivå som de distade och lät orent. Tydligast var det på piano och på kör. Felet var på sådant sätt att det verkade som om talspolen stod något snett så att det blev en viss friktion mellan talspole och järnet i gapet och då man spelade starkare så blev friktionseffekten förhållandevis lägre.
MvH
Peter

Jag kanske uttryckte mig otydligt. Vad jag menade var att diskanten (oavsett modell och fabrikat) kan låta ansträngd och vasst om nivån är för hög i förhållande till andra register, inte att MT20 låter dåligt vid höga nivåer.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2010-06-15 21:25

Jag har distorsionsmätt kanske tvåhundra MT20 och kunnat konstatera att spridningen är mycket stor. Ungefär en fjärdedel av alla exemplar är direkt defekta och ytterligare en fjärdedel är påtagligt sämre än felfria exemplar om än inte helt defekta.
I ett par OA14 är sannolikt en eller två helt kass eller ganska dåliga. Om de byts mot fullgoda blir skillnaden dramatsik.
I ett par OA12 är sannolikt de flesta dåliga eller defekta. I OD11 är vanligen alla kass eller dåliga. Det tyder på att överbelastning är det vanligaste skälet.
Men i ett par OA6-2 jag köpte och som stått sparsamt använda på samma plats där de placerades 1971 var alla åtta av sällsynt bra kvalitet och låter häpnadsväckande bra.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-15 22:04

Grafpro - intressant iaktagelse!
De bästa MT20 jag har träffat på sitter i OA6typ2. I mina nuvarande 3 par OA6:or var 2, av totalt 24 diskanter, kass och dom hade fysiska skador!
(Några lät också illa ibland pga att skyddstyget var så slappt att det låg an konkanten)
I ett par av lådorna hade diskanterna lite rostfläckar men dom låter perfekt.

I mitt senaste par av OA 14 var 4 st kass......

Undrar om det fanns någon urvalsprocess i fabriken när OA5 och OA6 tillverkades.......

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-17 09:10

Lyssnat på mina diskanter en och en genom att täcka för dom andra, ingen av dom låter dåligt. Som sagt, dom ser nästan ut som nya om man lyser genom tyget med en stark ficklampa, coatingen är kvar med för det blänker om upphängningarna . Ps , Kollade in en av basarna, dom är stämplade 780512. Så dessa exemplar är väl från 78 med all sannolighet :)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-17 23:42

Du har alltså ett par 78or med plastram runt diskanterna. Jag har ett par 75or med plastram runt diskanterna.

Plastramen kanske inte är årsmodellberoende trots allt?

Återgå till Carlsson Illuminati