Renovering sonablådor....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Renovering sonablådor....

Inläggav zapanasta » 2010-06-24 22:31

Läst renoveringstips på carlssonplanet, har stor respekt för deras kunskap om dessa lådor men finner det hela lite överdrivet i mina ögon i alla fall. Allt måste så gott som bytas står det, gummidetaljer=trärslut osv. Vete fn va jag fått tag i för lådor men det finns inget som stämmer in i alla fall på dessa, finfint skick allting faktiskt och då har jag gått igenom allting :) Men det varierar säkert eller :?: Trevlig midsommar...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-06-24 22:35

....vad är egentlgen problemet?

....,...,......,..mvh........,.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-24 23:16

Fjonkalicious skrev:....vad är egentlgen problemet?

....,...,......,..mvh........,.

problem och problem, finns väl inget problem i det hela utan var mest en stilla undran från min sida bara. Jag finner inga såna ålderskrämpor på mina :)

Användarvisningsbild
lennartj

Ovidkommande reflexioner

Inläggav lennartj » 2010-06-25 01:18

Det finns nog någon eller några viktigpettrar på planeten som vill göra sken av att ett och annat är mer komplicerat än det behöver vara.

Läckande lådor, t.ex. runt baselement är givetvis av ondo, men jag tycker frågan överdrivs något i renoveringsdokumentet.

En gång i tiden var det hokus-pokus kring dämpkorgens justering bakom 9710-elementet på OA5 och kloner. men den som idag söker välljud i modern klass från OA5-lådor byter lämpligen till Obi F87, och de används utan dämpkorg. 9710 har enligt min mening för stora brister jämfört med moderna högtalarelement för att ge annat än en nostalgitripp.

Skumkantbyte på Peerless SC165 och ScanSpeak 8542 kan vara problematisk om elementen stått (eller rent av spelats på) länge med kassa kanter och blivit sneda, annars är det ingen märkvärdig operation.

Dämpfilten bakom Scanspeak 8545 i uppgraderade OA52 är ett riktigt knepigt kapitel där jag själv varit involverad i dialog med Stig 1994 långt innan några uppgraderingssatser blev godkända (nu blev jag viktigpetter själv).
Den filt Larsen kan leverera monterad enligt instruktion funkar rätt bra, men matchar inte mitt "referenspar" som jag uppgraderade 1994.

Till min häpnad påstås (med stolthet) att carlssonstiftelsen har uppgraderat det par OA52.2 som Stig spelat på sina sista år till .3 det vill säga, de har saboterat referensen bakåt till vad Stig själv lyssnade på!

Kanske borde jag inte skriva detta, åtminstone inte nu och i denna tråd, men jag kunde inte hålla mig i kväll.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Ovidkommande reflexioner

Inläggav Naqref » 2010-06-25 09:31

lennartj skrev:DTill min häpnad påstås (med stolthet) att carlssonstiftelsen har uppgraderat det par OA52.2 som Stig spelat på sina sista år till .3 det vill säga, de har saboterat referensen bakåt till vad Stig själv lyssnade på!

Spelar väl mindre roll om de har sabbat referensen i o m att de inte ens har högtalarna kvar...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-25 14:17

På ett skapligt välvårdat par brukar det räcka med att olja in kabinetten för att återställa dess forna glans samt - i fallet med 70-talare - byta skumkant på elementen. Ibland kan en och annan diskant behövas bytas.

Gummidetaljer åldras olika beroende på vilken miljö de stått i. På de senaste Sonab-högtalarna jag köpte, ett par OA5 typ 2, hade gummibussningar till 9710:ans fästelement torkat ut totalt och ramlade bara sönder när man rörde dem.

Gummilisten kring gallret är en detalj som jag alltid byter eftersom den alltid är stel, om än inte sönder.

Man får väl se Carlssonplanets artikel som ett slags worst case scenario men jag håller med dig om att den kanske är väl nitisk. Jag ser ingen anledning att t.ex. byta bussningarna till delningsfiltren, ej heller att byta internkablage osv.

Användarvisningsbild
Johan_H

Re: Renovering sonablådor....

Inläggav Johan_H » 2010-06-25 14:33

zapanasta skrev:Läst renoveringstips på carlssonplanet, har stor respekt för deras kunskap om dessa lådor men finner det hela lite överdrivet i mina ögon i alla fall. Allt måste så gott som bytas står det, gummidetaljer=trärslut osv. Vete fn va jag fått tag i för lådor men det finns inget som stämmer in i alla fall på dessa, finfint skick allting faktiskt och då har jag gått igenom allting :) Men det varierar säkert eller :?: Trevlig midsommar...

CarlssonPlanet kanske är lite trigger happy när det gäller att byta vissa detaljer i lådorna. Den som har erfarenhet, kan jämföra med andra lådor, eller har kompisar att fråga kan nog inse att allt som föreslås av CarlssonPlanet inte behöver bytas om högtalaren är i skapligt skick.

Samtidigt är det bra att det FINNS beskrivningar på hur man fräschar upp lådor med olika skavanker -- byter element, lister, filter, gummidetaljer, slipar och oljar faner etc etc.

Dessutom tycker jag det är en fördel att man faktiskt har gett sig på att meka med Carlssonhögtalare på ett så pass omfattande sätt, och därmed byggt upp ett kunnande runt dem. Det ökar intresset, sprider kunskapen och ger både högtalare och Carlssons idéer ett längre liv. :)

EDIT: Skrev detta samtidigt som P5, inte min mening att tjata om samma sak... :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-25 14:42

lennartj skrev:Dämpfilten bakom Scanspeak 8545 i uppgraderade OA52 är ett riktigt knepigt kapitel där jag själv varit involverad i dialog med Stig 1994 långt innan några uppgraderingssatser blev godkända (nu blev jag viktigpetter själv).
Den filt Larsen kan leverera monterad enligt instruktion funkar rätt bra, men matchar inte mitt "referenspar" som jag uppgraderade 1994.
Till min häpnad påstås (med stolthet) att carlssonstiftelsen har uppgraderat det par OA52.2 som Stig spelat på sina sista år till .3 ...

Men vilken sorts högtalare lyssnade Carlsson på då, när han utvecklade filtdämpningen, OA52.2½?
Eller finns det två versioner av OA52.2, med och utan filt?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-25 16:37

paa skrev:
lennartj skrev:Dämpfilten bakom Scanspeak 8545 i uppgraderade OA52 är ett riktigt knepigt kapitel där jag själv varit involverad i dialog med Stig 1994 långt innan några uppgraderingssatser blev godkända (nu blev jag viktigpetter själv).
Till min häpnad påstås (med stolthet) att carlssonstiftelsen har uppgraderat det par OA52.2 som Stig spelat på sina sista år till .3 ...

Men vilken sorts högtalare lyssnade Carlsson på då, när han utvecklade filtdämpningen, OA52.2½?

OA52.2 lanserades som produkt 1996 av Stig Carlsson (byggda av John Larsen)
1993 eller 1994 (jag kommer inte ihåg exakt men kan kolla upp det) var Stig Carlsson och John Larsen nere hos Scanspeak hos Lars Goller (stavning?) och fick då efter det upp till Stig ett antal provexemplar av den då pinfärska Scanspeak 18W8545.

Den utvecklade högtararen OA52.2 jobbades det alltså på från ungefär den tidpunkten tills lansering 1996. Jobb med filtdämpning etc. nya filter med foliespolar osv.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-25 23:05

Det är naturligvis bra att det, som någon skrev, på ett ställe finns någon som tar upp alla aspekter av renovering av Carlsson-lådor, kontroll av diverse gummilister etc. En checklista för "den som känner sig osäker" helt enkelt...

Det är naturligtvis mindre bra att saker och ting angående renovering av Carlsson-lådor mystifieras till den grad att "den som känner sig osäker" känner sig ännu mera osäker. Det talas till exempel om att det finns sot i magnetgapet som måste tas bort vid omkantning 8O :D ...
Instruktioner på nätet om hur man byter skumkanter gillas inte då detta ju är/har varit en stor inkomstkälla...

Allt handlar ju helt enkelt om gammal vanlig marknadsföring av den Carlssonhögtalarrenoveringstjänst som CarlssonPlanets ägare erbjuder, det är ju relativt stora pengar i hobbverksamhetsinkomst det är frågan om...
ca 1000 peerless element genom åren (enligt CP's utsago) a' 350 kr typ och ca 700 kr för att kolla igenom och gnugga lite på gummilister och löda lite i t ex en OA14 (utöver eventuell elementkostnad för nya eller beg. element).

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-06-26 22:11

+1 :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-27 00:07

paa skrev:

Filtdämpningen uvecklades innan OA52.2 släppts.
Korrekt uppgraderade OA52.2 ska alltid ha 8545-elementet och den dämpfilt Larsen levererar.
Mitt äldsta par S/N: 051 som jag uppgraderade 1994 är inte "korrekt" uppgraderade till .2 utan har följande avvikelser:
Isodakablage internt och externt, lött hela vägen,
CFAC-spolar 0,39 + 0,68 mH,
RIFA PFE430 (1 + 1,2 + 1,8 ) uF + PFE225 10nF
Dämpfilt med högre densitet från Tesserakt (den enda som gick att få tag på då) som jag kortat av ner mot undre delen av lådan för att inte få för stort strömningsmotstånd..

Vid jämförelselyssningar på Carlssonträffar jag haft dem med och då inte högre ljudtryck än avkrävs än ett ensamt 8545-element per sida orkar med har detta paret varit de mest välljudande av alla.

Just därför tycker jag att det är tragiskt att Stigs OA52 inte längre existerar i det skick han spelade på, så jag kan aldrig jämföra mina med "referensen".

Ska man kalla Stigs högtalare för något är det väl snarast OA52.1½.
Om han senare slutligen bytte till Larsens filt i ställt för sin egen vet jag inte (men tror inte det).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-27 22:35

Zapanasta - Kul tråd! ....o varför "heter" du Zapanasta?

Jo ,det är mycket "humbug" och "häxkonster" med Carlsson högtalare!

Lite kul bl.a. med vad Avr7000 skrev om "sotning"..... Jag sotar ALLTID högtalarelement när jag byter kanter....
Såhär går det till:
- Av med dustcapen
- Biltemas tunna maskeringstape (nu använder jag den blå)
- tapen sticks ner mellan talspole och järnkärna...och förhoppningsvis får man upp lite skit (om det finns nåt) i magnetgapet.

PROBLEMET är ju dock att man aldrig får upp det som fastnat på den yttre delen av magneten om man inte skär loss spindeln......och vem gör det??? Svaret är - INGEN GÖR DET!!.... då det inte finns någon bra ersättnings spindel ( spindeln måste ju bort) som garanterar att "Small-Thiele parametrarna" inte ändras. Så "sotning" av magnetgapet på SC165:or tror jag INGEN gör på ett seriöst sätt. Rätta mej om jag har fel och framförallt delge info om vad man kan köpa RÄTT spindel till SC165.

AVr7000 - jag har aldrig uppfattat det som svårt att byta kanter på en Sonab 6,5 tummare...det är ju inte ens svårt att byta kon på en JBL145:a!
det "svåraste" jag har gjort är att centrera diskanthornets kalott i Leslie högtalare (122 och 145/7 kabinetten) och det är inte svårare än att grilla lax på utegrillen.
Att få till en 5,3ohms SC165, bättre centrerad än original, kan man ju t.o.m göra utan att lossa på dustcapen (fast jag lossar ALLTID på dustcapen - lite jobb men garanterat resultat). Så mitt råd är till gemene man - har du lust och vill pröva så försök att byta kanter själv. Misslyckas du är ju kostnaden överkomlig....

Så....jovisst är det "hokuspokus" med Sonab/Carlsson högtalare.
Jag tycker PERSONLIGEN att Philips 9710M är grymt bra och om den har tappat centeringen (den axiella) går det lätta att fixa på just detta element till skillnad från de flesta andra element.
Enda skälet att byta en frisk 9710M är i basen på OA6typ2 pga för begränsat Xmax, jag byter till Visaton BG20 och därmed finns ca 5dB (SPL) mer i basen att hämta.
För dom dom som inte lyssnat på OA6typ2:s bas - Gör det!!! Njut!!!

Annars, byt istället diskanter på OA5 och OA6 OM dom är lite "vissliga", jag föredrar dome:ar som dist:ar mycket mindre och har generellt mer energi över 10kHz.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-06-28 11:53

Var kan man få tag på skumkanter till 18w/8542?
Jag har ett par med trasiga kanter, som blev över då jag uppgraderade från oa51 till oa 51.3

Man kanske kan bygga något kul med dom.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-28 13:12

Angående kanter så limmade jag dit gummikanter på mina basar jag hade liggandes, dom passade perfekt och jag kan då inte höra nån skillnad mot basar som har orginal skumkanter som jag haft tidigare :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-28 13:13

hassez skrev:Var kan man få tag på skumkanter till 18w/8542?
Jag har ett par med trasiga kanter, som blev över då jag uppgraderade från oa51 till oa 51.3

skicka mig ett PM så kan jag ordna fram 8545 gummikanter (inte 8542 skumkanter..)

Stefan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 14:48

Är det verkligen rekommendabelt att sätta gummi dito på ett element som är avsedd skumkant :? Jag tror inte jag skulle göra det om jag ville behålla elementets tänkta egenskaper.

Har hört ett par OA50 renoverade med fynda gummikant sida vid sida med ett par med "original" och det var inte riktigt bra i jämförelse med skum dito! Nu är det inte samma element men ändå. Mellanregistret påverkades negativt enligt min mening.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-28 15:07

bassman skrev:Är det verkligen rekommendabelt att sätta gummi dito på ett element som är avsedd skumkant :? Jag tror inte jag skulle göra det om jag ville behålla elementets tänkta egenskaper.

Har hört ett par OA50 renoverade med fynda gummikant sida vid sida med ett par med "original" och det var inte riktigt bra i jämförelse med skum dito! Nu är det inte samma element men ändå. Mellanregistret påverkades negativt enligt min mening.

Jo, men slavbaskanter har säkert gummi med lägsta möjliga inre dämpning.
Det är troligen lite mer inre dämpning i gummikanter som är avsedda att köra upp i mellanregistret.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-06-28 15:41

Dom gummikanter jag limmade dit kändes ungefär lika mjuka som orginal skumkanter, och jag kan då absolut inte höra nån skillnad (Ps,inte har väl fynda några gummikanter på sina slavar 6,5" 8" 10" ??? har använt alla storlekarna och det är skumkanter allihop)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-14 19:41

[url]http://www.minhembio.com/sollerön/282232/[/url] Tagit några kort utomhus, faneren syns liksom igenom nu när färgen torkat riktigt. Tycker det blev snyggt :)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-07-15 00:45

Grattis. dom ser verkligen bra ut. :D Snyggt att ådringen i faneren lyser igenom.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-07-15 02:08

Yes snyggt, dessutom fyllesäkra galler! Det funkar i alla läger å läger :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-15 12:24

Tack, men som sagt klockrena är dom inte. Lite fusk här och där med spacklingen men det är inget som syns om man inte synar dom riktigt. Jag är då nöjd med dom. Ja gallren kan man nog stå på utan att dom blir buliga :D

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-07-15 13:24

hassez skrev:Grattis. dom ser verkligen bra ut. :D Snyggt att ådringen i faneren lyser igenom.

Ja, det är snyggt och också det som dom väl försöker efterlikna med vinylen. Hur sitter Sonab-loggan fast ? Lossade du på den när du målade eller var du bara väldigt försiktig när du målade runt den ? 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-15 14:24

staffanw skrev:
hassez skrev:Grattis. dom ser verkligen bra ut. :D Snyggt att ådringen i faneren lyser igenom.

Ja, det är snyggt och också det som dom väl försöker efterlikna med vinylen. Hur sitter Sonab-loggan fast ? Lossade du på den när du målade eller var du bara väldigt försiktig när du målade runt den ? 8)

Sonabloggan sitter med 2 piggar in i lådan ,går att lossa genom att stoppa nåt platt under märket och böja lite försiktigt lite i taget (byt tag så man liksom rucklar lös det) Mvh....

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-07-15 15:01

zapanasta skrev:
staffanw skrev:

Sonabloggan sitter med 2 piggar in i lådan ,går att lossa genom att stoppa nåt platt under märket och böja lite försiktigt lite i taget (byt tag så man liksom rucklar lös det) Mvh....

Ok, tackar. Det var det jag hoppades på. 8)

henriksch

Inläggav henriksch » 2010-07-16 10:31

hassez skrev:Var kan man få tag på skumkanter till 18w/8542?

Dessa blev faktiskt väldans lyckade...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25808&highlight=
...om man får säga det själv :oops:

mvh
Henrik

Återgå till Carlsson Illuminati