Fanér på carlssonhögtalare - helgerån?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Fanér på carlssonhögtalare - helgerån?

Inläggav Skidloeparmisse » 2010-06-28 16:30

Hej!

Tycker ni att det är helgerån att lacka om eller fanéra ett par fina carlssonhögtalare (80-talare) bara för att man önskar en annan finish?

//Skidlöparmisse

joseph

Inläggav joseph » 2010-06-28 17:03

Det beror ju på... t.ex vilket skick de är i idag och vilket fanér du hade tänkt. Vilken modell är det? Snyggaste 80-talaren är väl den rostfria oa50 som avr7000 gjort. oa52 blir nog inte snyggare än i originalvitt.

vh

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-06-28 17:15

Alla fanns väl fanerade så det är väl inget helgerån om man byter yta. 8)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-28 17:42

Man kan ju börja med att kolla om någon som har "rätt" finish vill byta.

Jag tycker att det är synd att göra om ett par högtalare i fint skick men många 80-talare har ju sina skavanker idag. Så länge det görs snyggt och i originalutförande borde väl ingen klaga?

(Och ingen har ju egentligen rätt att klaga heller då det är dina högtalare :))

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 19:15

staffanw skrev:Alla fanns väl fanerade så det är väl inget helgerån om man byter yta. 8)

Jag har för mig att OA50 endast fanns i svart eller vit vinylfilm..(?)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 19:53

Enligt Carlssonplaneten kunde OA50 "efterbeställas" i körsbär. Om det var fanér eller plastfilm är osäkert, men troligen fanér väl?

Användarvisningsbild
kasper

Re: Fanér på carlssonhögtalare - helgerån?

Inläggav kasper » 2010-06-28 20:02

Skidloeparmisse skrev:Hej!

Tycker ni att det är helgerån att lacka om eller fanéra ett par fina carlssonhögtalare (80-talare) bara för att man önskar en annan finish?

//Skidlöparmisse

Nejdå, det är alls inte helgerån. Jag har aldrig förstått "originalhysterin". Herregud, det är bara ett par högtalare. Och vem vet, det kanske t.o.m. blir riktigt bra, med en ny finish.

Kör hårt!
/G

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 20:51

Kalejdokom skrev:Enligt Carlssonplaneten kunde OA50 "efterbeställas" i körsbär. Om det var fanér eller plastfilm är osäkert, men troligen fanér väl?

Jag har aldrig sett eller hört talas om något sådant par, men det är möjlig att OA50 gick att specialbeställa i träutförande, men jag tvivlar att det var riktigt faner, OA50 var ju en "budgetvariant" av OA52. Personligen är jag väldigt förtjust i OA50 främst Pga den lyckade designen, har faktiskt fanerat ett par till palisander det blev väldigt stiligt och lyckat :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-28 22:40

För just OA50 ligger ju skönheten i Lars Lallerstedts design med två likadana "kroppar" på varandra (lådan och gallerhuven)...

Vilken yta du har eller t o m vilken färg du får för dig att måla gallret i spelar inte så stor roll så länge man skapar en kontrast som tar fram formspråket...
Kontrasten (material/struktur) mellan galler och slät låda för de svarta OA50 finns ju också men jag föredrar den förstärkt men någon färg eller dyl.

Kör på bara!
Helgerån blir det inte förrän du lackerar ett par OA51 eller OA52 i Valnöt
:D

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-28 23:50

avr7000 skrev:
Kör på bara!
Helgerån blir det inte förrän du lackerar ett par OA51 eller OA52 i Valnöt
:D

Stefan

se där kom min första +1 :D

Såvida dom inte är så "roddiga" att dom inte går att rädda! Schyssta kabinetter kan man byta med någon som söker det utförandet man har, på 70-talaren är det bara att behålla topplattan där elementen sitter och byta lådan med någon till det man söker.

Men orkar man inte leta efter för sig rätt utförandet är det väl bara att lacka en fanerad låda, det är en baggis! Lite bökigare att fanera en lackad dito.

Det tycker även en puritan som jag 8)

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2010-06-29 07:16

Det beror ju på... t.ex vilket skick de är i idag och vilket fanér du hade tänkt. Vilken modell är det? Snyggaste 80-talaren är väl den rostfria oa50 som avr7000 gjort. oa52 blir nog inte snyggare än i originalvitt.

vh

Amen! - Både vad gäller de rostfria oa50 och oa 52.

Det är ett par OA52 det gäller i det här fallet, och tanken skulle vara att lacka dem vita alternativt fanéra dem i ett mycket ljust träslag. Typ som de som syns här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=print&sid=180

Var inne på ett par 51or först, men har på något vis fattat större tycke för 52-orna (det kommre sluta med att jag har båda...). Båda är snuskigt läckra. Att övertyga sambon om att de faktiskt inte "ser ut som skit" visade sig vara omöjligt, men det ger jag blanka f*n i...

Btw. är det något särskilt man ska tänka på när man köper dem begagnade (det är ett par .3 det gäller)?

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2010-06-29 15:25

joseph skrev:Det beror ju på... t.ex vilket skick de är i idag och vilket fanér du hade tänkt. Vilken modell är det? Snyggaste 80-talaren är väl den rostfria oa50 som avr7000 gjort. oa52 blir nog inte snyggare än i originalvitt.

vh

Rostfria är otroligt cool och snygg! Dock är även OA50 snyggast i vitt.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-06-29 17:09

KorkSniff skrev:Rostfria är otroligt cool och snygg! Dock är även OA50 snyggast i vitt.

...med metallhuv
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2010-06-30 12:26

Apropå detta, har någon några tips för hur man enklast får bort Sonab-logotyperna utan att skada dem? Funderar också på att måla mina valnöts-OA-14.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2010-06-30 13:35

mangrove skrev:Apropå detta, har någon några tips för hur man enklast får bort Sonab-logotyperna utan att skada dem? Funderar också på att måla mina valnöts-OA-14.

Liten kniv eller liknande vill jag minnas att jag använde.

Och som svar på topic så är det bara ditt tycke och smak som avgör.

Själv har jag gladeliget lackat om ett par vita OA12 till blå och mina OA51:or gick från svartbetsade till lackade vita.
OA12 var dock riktigt räligt omlackade med rinn och färgskiftning. OA51 var tämligen råttiga i faneret och hade dessutom någon gång stått fuktigt så att baksidans faner gick lite vågigt.

Jag är helnöjd med bägge ommålningarna.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Skidloeparmisse

Inläggav Skidloeparmisse » 2010-07-19 09:46

Lite OT, men vill bara berätta att jag nu är stolt ägare till ett par OA 52.3. Gillar dem skarpt och är i nuläget helnöjd - trodde inte att det kunde låta så vansinngt bra. Att fanéra om dem är inte att tänka på just nu då de med sin nuvarande svarta finish passar vansinnigt bra in i mitt övriga möblemang.

Vet ni vad som gäller för de (svarta) dämpfötter som sitter på - hur bra är de (jag gissar att de är original)? Är det ngn idé att byte ut dem mot ett par SD-fötter?

Återgå till Carlsson Illuminati