Nytt lim skumkantsbyte...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Nytt lim skumkantsbyte...

Inläggav avr7000 » 2010-07-03 00:42

kantbytartråden är låst men någon moderator får gärna föra in info i den...

Jag har testat ett nytt lim för att limma skumkanter, Plastic Padding -universallim art nr: 125.

Det funkar jättebra!

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-03 09:54

Tackar för uppdate info.. :)
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-07-03 18:21

Casco vattenbaserat universallim funkar ochså suveränt (blå tub,blir genomskinligt när det torkat och segt som fn)

Användarvisningsbild
Johan_H

Re: Nytt lim skumkantsbyte...

Inläggav Johan_H » 2010-07-04 11:28

avr7000 skrev:kantbytartråden är låst men någon moderator får gärna föra in info i den...

Jag har testat ett nytt lim för att limma skumkanter, Plastic Padding -universallim art nr: 125.

Det funkar jättebra!

Stefan

Går limmen att reaktivera (lösa upp) om 10 år man skulle vilja?

En del dustcapar, kanter etc går att lossa med aceton eftersom limmet är baserat på celluloid ("plasten" i t.ex. pingisbollar). Kanske är limmets främsta egenskap inte att det fäster just nu utan kan lossas senare? :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-04 15:10

Johan_H skrev:
avr7000 skrev:kantbytartråden är låst men någon moderator får gärna föra in info i den...

Det funkar jättebra!

Stefan

Går limmen att reaktivera (lösa upp) om 10 år man skulle vilja?

En del dustcapar, kanter etc går att lossa med aceton eftersom limmet är baserat på celluloid ("plasten" i t.ex. pingisbollar). Kanske är limmets främsta egenskap inte att det fäster just nu utan kan lossas senare? :)

Jag har limmat ett par testbitar och skall prova med förtunning...

Om 20 år när kanterna har ruttnat igen så har ju Styrelsen Stig Carlsson kommit med en massa nya ersättningselement så då får man väl byta till dessa då om man inte får bort de ruttnade resterna :wink:

Men jag håller med! Att kunna lösa upp limfogar med rätt grejer är en riktigt bra egenskap.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-04 15:18

avr7000 skrev:Jag har limmat ett par testbitar och skall prova med förtunning...

Om 20 år när kanterna har ruttnat igen så har ju Styrelsen Stig Carlsson kommit med en massa nya ersättningselement så då får man väl byta till dessa då om man inte får bort de ruttnade resterna :wink:

Men jag håller med! Att kunna lösa upp limfogar med rätt grejer är en riktigt bra egenskap.

Mvh

Stefan

Gott, återkom när Du ser vartåt det lutar.

Man får väl göra en avvägning. Om reverserbart lim typ cellulosa inte fäster i gummit är det ju inte bra det heller.

Men det är ju lite avtändande för Carlssons tidlösa högtalare med skumkantselement att just det moderna inslaget inte klarat tidens tand bättre... :roll:

Återgå till Carlsson Illuminati