OA50.XLR - nu med filter!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

OA50.XLR - nu med filter!

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 18:10

En byggtråd på Carlsson-forat? Ja, ibland får man tvinga sig själv till lite action. Så medans mina OA5 står hos lackeraren får vi väl ta tag i nästa garageprojekt.

De här burkarna köptes våren 2008 som 50.0 original - orörda med trasiga basar och diskanter med hörbar dist!

Basarna (SC165.3) kantades om enligt Stefans eminenta anvisningar i skumkantsbytartråden och såldes därefter till behövande. Diskanterna åkte i bingen. Kvar fanns två lådor i svart vinyl som blev föremål för renovering. Det var då, sommaren 2008:

Bild

Dags att höja ett varningens finger! Att renovera högtalare kan vara riskabelt. Man kan inte vara nog försiktig med farliga verktyg. Brytknivar t.ex, med nya blad. Aj, aj, aj...

Bild

Men efter svärmors omplåstring fullföljdes avklädnaden och kvar blev två nakna OA50:

Bild

Sen tog sommaren slut och lådorna fick ta köbricka i snickerifabriken. Som många vet har jag ägnat de två senaste åren åt en del andra "uppgraderingar" i ljudrummet 8).
Senast redigerad av Kalejdokom 2015-01-03 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 18:38

Så, idag har jag dragit igång projektet på nytt. Jag tänker mig alltså inte bara en renovering, utan en total make over.

Först ut blir en liten låda, tillyxad i 19 mm MDF:

Bild

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2010-07-08 18:49

MER! :P Vi vill se fortsättningen! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-08 19:42

Ja, det lär inte bli några OB50! Trådtiteln ger en hint om vad det handlar om :idea:. Känsliga personer varnas!

Men nu ska det visst lagas lite köttfärsgratäng så verksta'n får stänga för idag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-09 19:12

Nu har lådan fått lite ombonad dämpning med Isover och en sarg med invändiga lister. På gaveln har jag fräst ur för en ny terminal:

Bild

Och om någon har undrat hur en OA50 ser ut inuti, så kommer svaret här, efter att helt brutalt ha sågat upp halva lådan underifrån:

Bild

Man kan förundras över hur stabilt byggda dessa lådor är; 22 mm spånskiva runt om, 30 mm MDF i baffeln och 19 mm stagning som delar lådan i två kaviteter (med tre cirkulära hål emellan). Den inre kammaren är fylld med stenull. Där mynnar också basreflexröret som är 58x210 mm.

Och vad gör vi nu med detta? Jo vi ställer förstås den uppsågade OA50 ovanpå den nya lådan och...

Tada! Vi har fått en OA50.XL:

Bild

Den nya lådan får en bruttovolym på 37 liter (jmf OA50 original på ca 20 liter). Och varför gör jag då detta? Jo, för att se hur bra det kan bli med följande element:

Bild

Mina absoluta favvo-basar; Scanspeak Revelator (därav namnet OA50.XLR, där R alltså står för Revelator :D), här i en lite ovanlig modell, 18S, som anger att den är magnetiskt skärmad. På pappret skiljer den sig endast marginellt mot 18W. Jag har förstås redan testat den i OA50 originallåda med mycket positivt resultat. Troel Gravesen tycker dock att den presterar optimalt i 33 liter, varför jag alltså tagit till detta drastiska grepp, att helt enkelt öka volymen på lådan.

För att få plats med den lite djupare basen har jag även fått fräsa till en distansring i MDF, á la OA51.

Carlsson-fundamentalister lär väl bäva och vad Stig tycker kan vi bara spekulera om... Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker. Baffelhöjden blir väl helt ok men jag har lite svårt att köpa den rektangulära formen på lådan; den känns liksom fel. Jag tycker nog formen på 60/70-talarna är mer tilltalande.

Diskanten är en SS 2905-950000, men den får egentligen inte plats under gallret. Kanske att jag byter till något mer passande. Förslag?

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-07-09 20:46

Utomordentligt läckert! Keep us updated! :)

Kalejdokom skrev:... Carlsson-fundamentalister lär väl bäva och vad Stig tycker kan vi bara spekulera om... Själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker.

Projekt kan ta olika vägar:

* Konservering. Att bevara. Ofta i så ursprungligt skick som möjligt. Inte läge att byta till moderna komponenter, måla om eller limma med moderna lim...

* Restaurering. Att återställa. Byta trasiga skumkanter, lägga på ny fanér...

* Renovering. Att förnya. Byta högtalarelement mot några med andra egenskaper, och som här, ändra lådvolym mm...

Finns fler?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57227
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-07-09 21:01

* Återvinna

* Kompostera
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2010-07-09 21:08

Ett sätt till enligt samma terminologi

Augmentering:

Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52 (sedan 1994 då jag uppgraderade dem till något liknande OA52.2 som kom ett par år senare) alternativt OA52.LE, jag har två par, men kommer att experimentera vidare med .LE för de är i mina (och andras) öron klart sämre än mina .2.

Bild

Lite om mina OB52-byggen finns i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=
men jag upptäcker skamset att jag inte har samlat länkar till mina utspridda inlägg om subwooferbygge i diverse trådar under Carlsson Illuminati och DIY-forum.

Lycka till Kalejdokom,
det är ett mycket intressant projekt du håller på med!

Edit: såg att jag tappat ett r
Senast redigerad av lennartj 2010-07-09 22:54, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Johan_H
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2010-01-04

Inläggav Johan_H » 2010-07-09 22:19

lennartj skrev:Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52...
...
Lycka till Kalejdokom,
det är ett mycket intressant projekt du håller på med!

Oh så läckra! 8)

OA50.XLR blir en hit dom också!

(aaaaaavundsjuk! :evil: :) :) )

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-07-10 01:19

Din barbar! Skicka dom norrut om det inte funkar :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 10:05

bassman skrev:Din barbar!

Kalejdokom skrev:Känsliga personer varnas!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-07-10 10:18

Kalejdokom skrev:
bassman skrev:Din barbar!

Kalejdokom skrev:Känsliga personer varnas!


:lol: 8) Kör hårt!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-07-10 11:01

Kalejdokom skrev:Man kan förundras över hur stabilt byggda dessa lådor är; 22 mm spånskiva runt om, 30 mm MDF i baffeln och 19 mm stagning som delar lådan i två kaviteter (med tre cirkulära hål emellan).


Tidigare högtalare från Carlsson var ju byggda i mycket tunnare material, med ordentlig uppstagning. Och OA51 som konstruerades alldeles före OA50 och 51 hade ju bara 16 mm väggtjocklek. Det är nästan så man undrar om inte Stig Carlsson råkat ut för en trendfluga med dessa tjocka höljen? Eller hade han kommit på att det var för tunnt material i OA51 när allt kom omkring?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 11:58

Han kanske gjorde en felbeställning och plötsligt hade en pall med 22 mm spån istället för 12 mm i snickeriet !?

I vilket fall är det en viss känsla att lyfta en sådan liten låda, utan element och galler - och ändå få lite känning i biceps när man kommit runt huset in under altanen... (fast det säger kanske mer om min fysiska utrustning, än om Stigs konstruktioner).

Mina OA5 som är på lackering just nu var ju byggda i bara 10 mm spånskiva, men med en del invändiga lister. Kanske är det en myt om den totalt dämpade lådans förträfflighet. En "tunnare" lådkonstruktion kanske kan bidra till förstärkning i vissa register, men då är det väl kritiskt hur den är dimensionerad (så att "rätt" frekvenser förstärks).

Det där är iofs bara filosoferande helt utan empirisk underbyggnad. Bra låter dom i alla fall, mina OA5 i 10 mm spånskiva :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 13:11

Gamla skruvhål och genomföringar för banankontakter spacklas igen och slipas:

Bild

Distansringar centreras, förborras och limmas på plats:

Bild

Så kommer vi till point of no return; botten och topp placeras med precision och fixeras med lim och knektar:

Bild


Hm.... fick just lite kalla kårar... Jag minns att jag funderat en del på avstämningen, nu när lådan ökar i storlek. Jag har tidigare räknat ut att med befintligt rör landar avstämningen på ca 28Hz (=Fs). Frågan är om det blir för lågt? Troels kom fram till att 33 Hz verkade optimalt.

Nu lär det i alla fall bli svårt att komma åt det röret... :oops:. Enda möjligheten att få upp avstämningen blir väl i så fall att montera ett rör till, t.ex. bredvid terminalen. Ett likadant rör (58x210) till ger enligt beräkning en avstämning på ca 40Hz. Frågan är hur man räknar med två olika långa rör? Någon?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 13:17

En snabb koll på avstämningen enligt WinISD, ser ju ändå rätt ok ut med det befintliga röret:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 14:15

Och en snabb koll på avstämningen enligt verkligheten, ser ju också rätt ok ut med det befintliga röret :D:

Bild

Kan det vara tendens till baffelsteg som sticker upp något runt 600Hz och 2kHz?

Mätning gjord på en bänk mitt i garaget med garageporten helt öppen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39774
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2010-07-10 14:32

Kalejdokom skrev:Och en snabb koll på avstämningen enligt verkligheten, ser ju också rätt ok ut med det befintliga röret :D:

Bild

Kan det vara tendens till baffelsteg som sticker upp något runt 600Hz och 2kHz?

Mätning gjord på en bänk mitt i garaget med garageporten helt öppen.


Hej kalejdokom. Om mikrofonen är så där nära membranet så är det nog att räknas som du mäter utan influens från baffel. Om mikrofonen är 0,5 - 1 meter bort så ser du den närmaste omgivningens influens bättre. Jag tycker dina högtalare ser fina ut :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 15:17

petersteindl skrev:Jag tycker dina högtalare ser fina ut :)

Tack! Det är skönt att höra, fastän det mest bara är rå spånskiva, slarvigt överspacklade skavanker och provisoriskt monterade komponenter, än så länge.

Varje självbyggare har väl en inre bild av hur det en dag kommer att se ut; när färgen torkat, de svarta insexskruvarna dragits åt med momentnyckel, omsorgsfullt uträknade och monterade filter anslutits, fanéren oljats och putsats en sista gång, de nedfrästa SD-fötterna vilar mot parketten och kablaget terminerats på bästa sett.

Utan den bilden under ögonlocken vet jag inte om jag orkat med alla vedermödor som kantar vägen mot målet; välljud och skönhet i harmoni!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 17:25

Vad gör man nu åt midjan som avslöjar skarven mellan övre och undre lådan:

Bild

Jo, man går till brädgår'n fem minuter före stängning på freda'n och lägger upp en smyglist på disken och ber dom ta vägen runt snickerisågen innan "vi tar helg". Resultatet blir en 6x10mm list som jag fyller i spåret med:

Bild

Därefter bredspackling för senare maskinslipning:

Bild

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2010-07-10 17:38

Ja, att dölja skarven är ett sätt.
Jag ser min som en design-feature som lättar upp det klossiga intrycket och har faktiskt gjort "den lätte" och dragit eltejp som döljer SD-fötterna mellan mina OA52 och OB52.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 17:55

Men du har väl delade system? Jag vill att mina lådor ska ge intrycket av att vara en homogen låda. Vi får se när det blir klart hur det tar sig ut :).

-----
Förlåt igen, Lennart, att jag var dum i tråden om SD-fötter :oops:. Ibland vill man bara vara rolig och så blir det inte kul!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2010-07-10 21:51

Ja, jag har delade system, så det hade varit osmart att bygga ihop lådorna även om det naturligtvis är möjligt.
Smaken är ju olika, men jag är lite orolig att din lådor kommer att se klunsiga ut om du lackar dem, men med ett snyggt fanér med livfull ådring kan du säkert lura ögat.
Å andra sidan kanske en stereobänk i samma lack som högtalarna är grejen som "gör det".
Å tredje sidan, låter de toppen är väl huvudmålet uppfyllt?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-10 22:10

Det blir fanér :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-11 21:46

Idag har det inte hänt så mycket mer än att bafflarna fått lite ny svart färg:

Bild

Jag har även surfat runt lite på Europe Audio i jakten på en diskant som kan passa under gallret (mina SS2195 är för stora). Jag fastnade för en Vifa XT25SC-90/04 á 129 kr 8O:

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7745

Jag har fyra st XT25TG-30/04 i mina dipoler och dom är fantastiskt bra. Dessa borde vara i princip samma fast med mindre platta. Men 129 kr?

I morgon bär det iväg på en veckas semesterresa... det blir alltså lite siesta i tråden - passa på och njut av den sköna svenska sommaren!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3107
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2010-07-11 23:18

lennartj skrev:Ett sätt till enligt samma terminologi

Augmentering:

Aktivt delade subwoofrar under orörda OA52 (sedan 1994 då jag uppgraderade dem till något liknande OA52.2 som kom ett par år senare) alternativt OA52.LE, jag har två par, men kommer att experimentera vidare med .LE för de är i mina (och andras) öron klart sämre än mina .2.

Bild

Lite om mina OB52-byggen finns i min presentationstråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30986&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=
men jag upptäcker skamset att jag inte har samlat länkar till mina utspridda inlägg om subwooferbygge i diverse trådar under Carlsson Illuminati och DIY-forum.

Lycka till Kalejdokom,
det är ett mycket intressant projekt du håller på med!

Edit: såg att jag tappat ett r


Vad är det som skiljer dina ob52 mot den alternativa lådan i naqrefs tråd om bremen tiorna? mao hur den var tänkt att användas från början.
25-27l sluten är väl det du har med?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 778#511778

Alternativ dimensionering
Det går att göra lådan mindre och sluten. Peter Steindl rekommenderar 25 liter per element. Det man får offra då är att man tappar lågbasförmåga och/eller känlighet i lägsta basen. Detta kan man kompencera genom att använda mer effekt och en aktiv equalisering av den lägsta basen (också känt som Linkwitz-transform). Detta är gjort från fabrik för SMS-systemet på ett mycket förtjänstfullt sätt och då kan bassystemet klara extremt låga frekvenser. Men om man inte vet hur man ska göra detta så är det enklare att gå på basreflexlådan som jag har dimensionerat.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2010-07-11 23:58

Jag gick på Peters dimensionering (27 l volym, elementet ej inräknat) och köpte ino cr80s+infra delningsfilter gör att komma till skott.
De som försökt spara pengar på att knåpa ihop delningsfilter själva med korrekt eq är inte i mål ännu, så vitt jag vet.
De som är igång med slutna lådor och eq är välkomna att rätta mig.
Mina är igång sedan ett och ett halvt år.
Obs, jag har fyra lådor som omringar lyssningsplatsen för jämnare frekvensgång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-07-13 17:06

Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-07-13 18:19

kodapa skrev:Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)


Kan inget annat än att hålla med!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-16 00:44

kodapa skrev:Spännande bygge, seriöst att slakta ett par Carlssonhögtalare och lägga upp det på Carlsonforumet. :) Modigt också... ;)

Carlsson Illuminati skrev:"Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik."

:)

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster