OA50.XLR - nu med filter!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-19 18:05

Så var det det där med diskanterna. Jag har ju ett par Scanspeak som jag gärna vill använda, men dom får alltså inte plats under gallret:

Bild

Tidigare har jag mekat med nya frontplattor i MDF, men det blev inte bra. Så vad gör man?

Jo, skruvar loss frontplattan...

Bild

...och sätter den i skruvstädet och går loss med bågfilen (plattan är i aluminium, så det går rätt så lätt):

Bild

På med plattan igen, och vi har en diskant som nu får plats under gallret:

Bild

Återstår att måla lite svart färg på den sågade kanten och fila ur lite på baffeln för att matcha monteringen i lådan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-21 09:13

Jag funderar lite på hur mycket delningsfilter som behövs till de här lådorna. Jag använder ju samma element i mina tidigare byggen och där verkade elementen vara mycket linjära i frekvensgång/SPL. I OA50 original är det ju ett enkelt 6dB filter helt utan andra "korrigeringar".

Min fundering gäller främst om man behöver göra någon kompensation för baffelsteget? Hur ska man i så fall beräkna det? Kan man lägga in formen på basbaffeln i Edge?

Bild

I den färdiga högtalaren tillkommer ju dessutom dämpmaterial på sidorna och på toppbaffeln.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 16:42

Det har stått still ett par veckor nu. Men idag var jag förbi Optimera och fick med mig 2 m2 bokfanér hem :):

Bild

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-04 18:36

Yes! På med faneret bara! Byggtrådar är så mumma att följa! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 21:28

Har börjat jobba denna vecka (efter en behaglig semester) och till helgen ska jag gifta bort min brorsdotter, så tyvärr lär det dröja lite innan det bli någon action.

Lådorna är inte slipade heller, efter spackling av skarven. Förutsätter en dag med uppehållsväder och helst med bortresta grannar (eftersom slipningen måste göras utomhus).

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-04 22:07

Snygg kapning av diskanterna! Väntar med spänning på hur de ser ut monterade.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-09 13:35

Kalejdokom skrev:Det har stått still ett par veckor nu. Men idag var jag förbi Optimera och fick med mig 2 m2 bokfanér hem :):



vilken optimera har faner?

sist jag var där och kollade stirrade de på mig som om jag hade gröna öron och stora svarta ögon. det var iofs i malmö...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-09 19:17


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 17:28

Äntligen en lördag med uppehållsväder efter en ruggig period med påminnelse om att hösten står bakom knuten och lurar...

Snabbt upp med garageporten och på med snickarshortsen. Efter en timma av dammigt spackelslipande blev det dags att börja fanéra!

Då och då dyker det upp nya trådar om fanéring och olika metoder har diskuterats över tiden. Det här är mitt tredje fanéringsprojekt så jag tänkte passa på att ge min version av hur jag lyckas (får vi hoppas!) att få till ett bra resultat. Andra må tycka att "deras" sätt är bäst - jag jämför inte med någon, utan delger bara min egen erfarenhet, om det kanske kan vara till någon glädje för den som är intresserad.

Först klipper jag till alla fanérbitar med en vanlig sax. Jag gör bitarna så att jag får 1 cm utfall runt om när fanéret appliceras på lådan. Använder man större utstickande bitar blir det svårt att hantera lådan vid efterbehandling med risk att få sprickor som flisar upp kanterna.

Jag börjar sedan med att tejpa fast fanéret på en MDF-skiva och kleta på ordentligt med lim - jag använder vanligt vitt trälim:

Bild

Att få till ett jämnt och heltäckande lager med lim är en förutsättning för ett lyckat resultat. Jag använder en räfflad spackelspade (typ som för kakelsättning eller mattläggning). Det får inte fattas en gnutta lim någonstans, särskilt inte längs kanterna:

Bild

Jag lägger högtalaren på plats och kontrollerar noga att fanéret sticker ut lika mycket runt om. Därefter samma procedur med limpåstrykning på motsatta sidan:

Bild

Motsvarande fanér placeras ovanpå lådan:

Bild

Mellan fanéret och MDF-skivan lägger jag ett bakplåtspapper för att hindra eventuellt limgenomslag att fästa i MDF:en. Det gäller att vara snabb för fanéret krullar sig så snart det bli fuktigt av limmet:

Bild

En MDF läggs ovanpå och jag drar åt så många tvingar jag har att tillgå. I början fäster jag tvingarna längst ut i hörnen och längs kanterna. Efter ca 30 minuter flyttar jag in tvingarna mer mot mitten av sidorna för att undvika blåsbildning om limmet inte skulle ta ordentligt:

Bild

För att ytterligare gardera mig mot glipande faner längs kanterna tar jag lim på ett finger och drar längs kanterna mellan fanéret och lådan så att det verkligen fäster överallt:

Bild

Efter ett par timmar är det ganska riskfritt att släppa på trycket och jämna till kanterna. Till detta använder jag ett mellangrovt slippapper, en slipklots, en skitvass brytkniv och en vinkelhake:

Bild

Fördelen med att ha kletat på lim på i princip hela fanérbiten gör att den inte spricker så lätt när jag nu kantskär de utstickande delarna. Jag lägger vinkelhaken längs sidan på högtalaren och skär med kniven tätt emot. Det ger en rest på ca 1 mm att slipa bort med sandpappret. Tänk på att alltid stryka sandpappret vinkelrät från den fanérade sidan mot de sidorna som ännu inte fanérats (för att ungå risk att dra upp flisor ur fanéret).

Idag gick det riktigt bra :). Här har jag slipat kanterna och skurit ur hålet för terminalen:

Bild

Här är kanten upp mot baffeln på ovansidan, lite klisterrester skrapas lätt bort med kniven:

Bild

Därefter blev det dags att börja med de övriga två sidorna. För att skydda fanéren från lim och senare kantslipning tejpar jag med bred maskeringstejp längs de fanérade sidorna:

Bild

Därefter upprepas proceduren med att limma fanéren samt skära och slipa kanterna. Men det blir senare ikväll. Detta var allt för nu!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-08-28 17:39

Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 17:48

Nattlorden skrev:Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:

Det där är andra sidan av högtalaren - jag limmar inte både på fanéret och lådan!

Det var bara enklast att börja med att stryka lim på första fanéret och lägga lådan på fanéret. På andra sidan var det enklast att först limma på lådan och därefter lägga på fanéret!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-08-28 20:14

Ja fan det är bara att lyfta på hatten, du är verkligen en god hantverkare.!

Det där kommer att bli jättebra!!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 21:29

Ja, jättebra blev det :). Fanéringen alltså... Hur det kommer att låta återstår att se (eller höra).

Så här blev lådorna i alla fall:

Bild

Särskilt nöjd blev jag med hörnen, det går verkligen inte att se i vilken ordning fanéren är ditsatta:

Bild

Och här en första posering i v-rummet på SD-fötter och med originalgallret på. Ännu återstår en finslipning och olja, men det lär väl inte försämra resultatet 8):

Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2010-08-28 21:40

Skitsnygg! :D

Ser ju ut som en OA60 ju :)

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Inläggav niclas » 2010-08-28 21:45

Ser oerhört bra ut! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-28 21:57

avr7000 skrev:Ser ju ut som en OA60 ju :) Stefan

Det där är väl ingen OA60! Vad är det för specialare? Själv har jag ägt ett par OA58.2...

Kanske dags för ett Carlsson NOT - forum :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-08-28 22:38

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Vilket jäkla jobb att få limräfflorna i motsatta mönster för att passa ihop! :mrgreen:

Det där är andra sidan av högtalaren - jag limmar inte både på fanéret och lådan!


Ok, då missförstod jag helt enkelt vad "motsatta sidan" avsåg.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2010-08-29 13:30

Kalejdokom skrev:
avr7000 skrev:Ser ju ut som en OA60 ju :) Stefan

Det där är väl ingen OA60! Vad är det för specialare? Själv har jag ägt ett par OA58.2...

Kanske dags för ett Carlsson NOT - forum :).


Det är ju den riktiga OA60 :), som drogs tillbaka och inte kom till försäljning p g a problem med dist i baselementet i denna applikation.

Bild

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-29 14:39

Varför bytte man inte element då? Det hade säkert blivit en hit - en OA50 med högre body 8). Riktigt snitsigt med det avfasade hörnet och vinklade huven. Gillar vinklar!

Jag trodde att OA60 skulle bli närmast identisk med OA58. Dom trivdes aldrig hemma hos mig, men OA60 hade säkert fått stå kvar.

Nu går vi ner i garaget och gör klart låda nr 2. Snart dags att montera i elementen oxo...

Användarvisningsbild
kasper
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 2004-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav kasper » 2010-08-29 18:46

Kalejdokom skrev:...

Jag trodde att OA60 skulle bli närmast identisk med OA58. Dom trivdes aldrig hemma hos mig, men OA60 hade säkert fått stå kvar.

...


Det här var väl en liten del i Larsen/SSC-grälet. SSC ville kalla den "nya" OA58 för OA60, medan Larsen körde på OA58.II, eller hur det nu var. Det fanns ju redan en OA60, i form av ovastående prototyp, därav förvirringen.

Eller hur det nu var. Ursäkta OT. Dina högtalare är ljuvligt fina, by the way! Är gruvligt imponerad.

/G

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-29 21:21

Alltid lite vemodigt med söndagskvällar, men den här helgen har jag faktiskt kommit en bit med de här juvelerna. Tack för alla uppmuntrande ord längs vägen - kul att få lite kredit när man lagt energi på att få till det :).

I eftermiddags har jag i princip fått klart den första lådan, medans den andra fortfarande sitter i kläm för att få fanéret på plats.

Jag började med att dämpa väggarna direkt bakom baselementet. Här har det funnits många trådar om vad man bör välja för material och hur den skall sitta. Jag använder vanligt "täckjacksfoder" från Ljudia så får vi se hur det låter:

Bild

Därpå montering av terminal och element - äntligen börjar det likna en högtalare:

Bild

Och så här ser det ut från sidan med distansringen för basen:

Bild

Men något fattas...? Ja, just det; dämppaneler enligt OA50 original. Dom ligger väl någonstans i garaget...

Bild

Men vänta lite... fattas det inte något mer? Jo, just det; filten runt diskanten. Var har jag lagt dom nu då? Efter lite letande dök dom upp, men passar förstås inte på dessa diskanter. Ett hål för den lite större magneten saknas:

Bild

Så var alla ascessoarer på plats! Det som saknas här på baksidan är filtret, som ska sitta under filten:

Bild

Och här en vy från framsidan, med filten på plats. Snart är det dags att koppla kräm på och börja mäte lite 8). Pulsen stiger så långsamt...

Bild

Vy från baksidan med terminalen på gaveln:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 06:54

Den ser väldigt "rätt" ut, hoppas den spelar lika bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
kasper
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 2004-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav kasper » 2010-08-30 09:57

Nattlorden skrev:Den ser väldigt "rätt" ut, hoppas den spelar lika bra.


Ja, den skäms verkligen inte för sig, på ett mycket bra sätt. :)
Jag tycker att jämförelsen mellan denna skapelse och ett par vanliga OA50, är lite som skillnaden mellan OA116 och OA12. Förvisso är OA116 större, men den skäms inte för sig och är vacker i sig själv, precis som den här högtalaren är. I fallet med OA116 gör det att den i mitt tycke är mycket mer lätt att placera i ett rum, än OA12, som inte har samma självklara utseendemässiga pondus, trots att den tar upp ganska mycket plats, den med. Big is beautiful!

Återigen, tjusigt! På alla sätt!

/G

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:05

Tack för alla glada tillrop!

Jag har hela tiden, sedan jag fick idén till det här "make over"-projektet, känt mig tudelad i den estetiska frågan. Som jag sagt tidigare är jag mer tilltalad av proportionerna på Carlsson's/Sonab's 60-/70-talsmodeller, där de ställs upp "med rätt sida" mot väggen. OA50 står med långsidan mot väggen och det känns fel på något sätt.

MEN... nu när fanéret kommit på plats har dessa lådor fått en helt annan karaktär. Kropp och proportioner inger respekt och pondus. Och vikten säger också lite om att det är en högtalare som spelar i tungviktsklass!

Problemet är bara att jag verkligen inte har någon plats för dom - jag har redan högtalare så det räcker :evil:. Avvaktar lyssningsintrycken...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 15:15

Annonsvarning! 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:29

No worry - NOT for sale!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2010-08-30 15:33

Tja, då återstår bara att du nyttjar taket... Häng upp en fåtölj med trepunktsbälte så du kan lyssna också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-08-30 15:44

Får säga att det ser riktigt fett ut.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 15:54

Nattlorden skrev:Tja, då återstår bara att du nyttjar taket...

Ja, efter att ha studerat Kalle Dussins YouTube-rulle, kan man ju överväga en takintegrerad vinsch för dynamisk möblering 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 17:36

En första närfältsmätning, för att lokalisera avstämningen: Den ser ut att ha hamnat lite lägre än beräknat, ca 23Hz:

Bild

Carlsson har ju haft framgång med underavstämda lådor tidigare så detta kanske kan funka, trots allt. Vad säger expertisen om för låg avstämning? Jag har läst att underavstämning ställer höga krav på drivern om det skall funka bra. Frågan är om dessa basar är "tillräckligt bra"?

Edit: postar fråga om portar på DIY-forat:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=39429

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster