OA50.XLR - nu med filter!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Inläggav KentLindqvist » 2010-08-30 22:13

Instämmer med alla tidigare inlägg. Den ser "rätt" ut! Bra jobbat!

Väntar med spänning på lyssningsintrycken!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-30 23:05

Efter en snabb remiss i frågan om avstämning har premiärlyssningen tyvärr fått flyttats fram på obestämd tid :( .

Jag är övertygad om att avstämningen är för låg. Jag siktar på drygt 30Hz för att få en stabil respons ner till ca 40Hz. Jämför nuvarande avstämning (grön kurva) med önskad (gul) nedan:

Bild

Det blir alltså till att plugga originalporten och komplettera bottenlådan med en ny port. Jag har två 68mm Aeroportar liggandes. Frågan är bara om jag ska sätta porten bredvid terminalen eller på motstående sida? Jag är rätt känslig för det estetiska och eftersträvar symmetri i möjligaste mån. Aeroporten är rätt mycket större än terminalen.

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-08-31 08:31

Har du med rumsbidraget i dina simuleringar? När jag simulerar med standard room gain i Basta ser det väldigt fint ut med en avstämning på 23 Hz.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 09:01

Nej, jag har inte Basta! och inte möjlighet att kompensera för rummet. Menar du att du simulerat med samma element?

Jag har mest sneglat på Troels Gravesens erfarenheter/rekommendation samt lyssnat lite på denna högtalare och jämfört med mina andra som har mer respons i botten.

Sen vill jag ju gärna ha möjlighet att testa olika avstämning för att se om det blir någon reell skillnad. Inte förrän jag vet kan jag slå mig till ro, även om det skulle visa sig att bästa avstämning ändå landar på 23 Hz. Best is enough for me! 8)

PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-08-31 12:24

Kalejdokom skrev:Nej, jag har inte Basta! och inte möjlighet att kompensera för rummet. Menar du att du simulerat med samma element?

Jag har mest sneglat på Troels Gravesens erfarenheter/rekommendation samt lyssnat lite på denna högtalare och jämfört med mina andra som har mer respons i botten.

Sen vill jag ju gärna ha möjlighet att testa olika avstämning för att se om det blir någon reell skillnad. Inte förrän jag vet kan jag slå mig till ro, även om det skulle visa sig att bästa avstämning ändå landar på 23 Hz. Best is enough for me! 8)

PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...


Jag simulerade på det oskärmade elementet och fick väldigt likt resultat som dig.
När jag slår på rumsbidraget ser det dock betydligt bättre ut med den lägre avstämningen.
Jag skulle avvakta med avstämningen (varför röra i något som kanske funkar) tills du mätt upp högtalarna bättre.

Användarvisningsbild
steelth
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2007-03-24
Ort: Stockholm

Re: OA50.XLR - en byggtråd

Inläggav steelth » 2010-08-31 13:28

Kalejdokom skrev:Bild

Är det den svarta originalfolien du drar av? Var det bara att dra?

Jag har ett par svarta OA-50 jag vill ha vita och funderar på vad som är bästa sättet. Lämna in för vitfoliering? Rolla själv? Lämna in för lackning?

Riva bort originalfolien kanske man ska göra oavsett...

Väldigt fina högtalare du byggt!
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 16:42

Ja, det var bara att dra av, men med lite hjälp av en vass brytkviv där klistret satt hårt. Se början av tråden där det framgår att jag slant och stack kniven i tummen - inte bra :oops:.

Ytan under folien var ganska ojämn (rå spånskiva med en del klister kvar) så det krävs ytspackling och finslipning om du tänker måla över. Annars är det rätt enkelt att fanéra 8).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-31 22:49

johaneriksson skrev:När jag simulerar med standard room gain i Basta ser det väldigt fint ut med en avstämning på 23 Hz.
...
Jag skulle avvakta med avstämningen (varför röra i något som kanske funkar) tills du mätt upp högtalarna bättre.

Kalejdokom skrev:PS det kan ju handla om att få till ett bra filter också. Jag misstänker att mellanregistret kan dominera lite med de här elementen och därför kräver ett notch-filter en bit upp. Det ska nog lösa sig...

Ja, vad ska man säga :) ? I kväll har jag ställt upp den första högtalaren (den andra står kvar i garaget utan drivers) på plats bredvid soffan, mot väggen, och efter bästa förmåga provat ut delningsfrekvens och nivåer med aktivt filter och lite försiktig dämpning av mellanregistret via min DEQ.

Och efter tre timmar med Rigmor Gustafsson och Jacques Loussier* (http://open.spotify.com/artist/5X0YG6DmrJm8moLjAF9l6f) är jag benägen att dra på smilbanden. Jag tror att det var ungefär detta jag förväntade mig. Men att en enda högtalare, i mono (nej förresten, bara vänster kanal!), kan övertyga så fullständigt och fylla upp hela rummet med välljud är imponerande! Eller som frugan uttryckte det efter en stunds lyssnande: "Hur många högtalare har du inkopplade nu?"

Nu blir det till att färdigställa höger medspelare och lyssna vidare. Sen blir utmaningen att omvandla den provisoriska riggen till ett permanent passivt filter, hur det nu ska gå till :roll:.

*) Loussier är en fransk jazzpianist som med sin trio tolkar de stora klassiska mästarna på ett alldeles eget sätt - det svänger något alldeles fantastiskt.se! Perfekt för att testa högtalare; hans livespelningar är fulla av detaljer, inte bara i musiken, utan även biljud från lokaler, kantslag på trummor, resonerande bassträngar etc...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 17:55

Kompletterar mina intryck med en grafisk visualisering av hur det ser ut vid test med rosa brus, jag har inte gjort några andra mätningar ännu:

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-09-01 18:44

Coolt!
Verkar vara ett fantastiskt lyckat bygge. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2010-09-01 19:56

Kalejdokom skrev:Efter en snabb remiss i frågan om avstämning har premiärlyssningen tyvärr fått flyttats fram på obestämd tid :( .

Jag är övertygad om att avstämningen är för låg. Jag siktar på drygt 30Hz för att få en stabil respons ner till ca 40Hz. Jämför nuvarande avstämning (grön kurva) med önskad (gul) nedan:

Bild

Det blir alltså till att plugga originalporten och komplettera bottenlådan med en ny port. Jag har två 68mm Aeroportar liggandes. Frågan är bara om jag ska sätta porten bredvid terminalen eller på motstående sida? Jag är rätt känslig för det estetiska och eftersträvar symmetri i möjligaste mån. Aeroporten är rätt mycket större än terminalen.


den där gulöa kurvan passar nog sämre till det basstöd som blir av att lådan är så nära angränsningsytorna (golv/vägg).
Det är ju ingen slump att lådan har den avstämning den har. Med den avstämning du funderar på kommer du få en puckel (mer än det redan är i simuleringen) området kring 50 Hz och mindre djup bas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-01 22:02

Kraniet skrev:Det är ju ingen slump att lådan har den avstämning den har.

Kanske har du missat hela grejen :roll: ? Det är inte en OA50 original, det handlar om. Jag har sågat upp botten och lagt till ca 17 liter genom att bygga en större låda. Så jag hade egentligen inte en susning om vad avstämningen skulle bli efter ombyggnaden.

Men nu är jag ju nöjd som det är, så det blir ingen ändring av :) !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 13:03

Idag strålar solen från en septemberklar himmel :). Läge för lite ytbehandling i det gröna...

Ett par strykningar med LIBERON Sidenmatt Finishing Oil ("För allt trä inomhus, även godkänd för användning på leksaker" - perfekt!). Efter behandling putsas ytan med "Trollull - very fine grade 000":

Bild

Ännu har jag bara ljud i ena lådan. Så småningom blir det väl stereo (...och dubbelt så bra 8) ).

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2010-09-05 13:13

Snyggt jobbat :) Är övertygad om att jag skulle gilla ljudet i dina bättre än ett par i orginalutförande...Mvh...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 13:26

Ja, man kan väl säga att det är en viss skillnad mot original...

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-09-05 15:59

Kalejdokom skrev:Ja, man kan väl säga att det är en viss skillnad mot original...



Det vore väldigt intressant om du utvecklade den ljudmässig skillnad lite.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-05 17:57

bassman skrev:Det vore väldigt intressant om du utvecklade den ljudmässig skillnad lite.

OA50 är ingen dålig högtalare! Jag har ett starkt minne från Ågrens HiFi i Göteborg från mitten av '80, när jag första gången hörde OA50 med "What a feeling"/Carola! Jag blev stående länge och lät mig imponeras... (hur kan man minnas sådant?? :roll:)

23 år senare:

Jag köpte dessa som orörda OA50.0 original, med trasiga skumkanter och 115DT26 - en diskant som lät riktigt illa! Så lite ironiskt kan man ju säga att de här exemplaren inte lät alls när jag fick dom i min ägo!

Basarna renoverade jag dock med nya skumkanter från Thokos och enligt Stefans förträffliga instruktioner här på forat. Jag har tidigare hört att 115DT26 var kända för ojämn kvalitet och båda två lät hörbart otrevligt. Så de åkte direkt i soptunnan, och basarna sålde jag till bättre behövande.

Det är alltså svårt att jämföra mina moddade ex med originalen. Jag labbade tidigare med lite olika diskanter innan jag bestämde mig för XLR-varianten. Min minnesbild säger mig att XLR spelar djupare men också med ett mer detaljerat mellanregister. Det skulle onekligen vara roligt att få göra en jämförelse med ett par OA50.0/.2/.LE vid tillfälle. Kanske DIY Gbg 2011??

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-09-05 18:25

Ahh jag förstår då att referensen mot original kan vara svår och missvisande. Kan tänka mig att du fått en något högre ljudbild att plussa på till dom kvalitativa ljudförbättringar dom nya elementen ger..

En intressant shoot out kan bli att jämföra mot en OA50.3 eller LE

Snyggt jobbat får man säga!

edit: tillägg
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2010-09-05 22:52

Kalejdokom - Jag böjer i ödmjukhet min stolta nacke och konstaterar att du gjort ett fantastiskt fint jobb!!!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-08 23:12

jansch skrev:Kalejdokom - Jag böjer i ödmjukhet min stolta nacke och konstaterar att du gjort ett fantastiskt fint jobb!!!


Tack! I kväll har jag också böjt min (stolta) nacke och lutat mig tillbaks för premiärlyssning - nu är nämligen båda högtalarna monterade och uppställda för lyssning.

Än så länge kör jag med 24dB@2,5kHz aktiv delning helt utan annan kompensering eller EQ och det låter underbart! Det låter "stort" på något sätt :). Ljudbilden fyller upp hela rummet och basen... ja den går djupt. Lite märkligt att t.ex. lyssna på Janet Jackson i en soulballad med riktigt djup basmatta i botten och ändå ett detaljerat och tydligt mellanregister - från ett och samma element!

Ja, jag vet att det är en totalt ovetenskaplig bedömning och fullständigt subjektiv dito! Men ändå, jag har ju lite att jämföra med här i mitt lyssningsrum, så helt ute på cykelbanan är jag nog inte.

Vi får väl ge det en tid och så småningom prova ut ett passivt filter som mer permanent lösning. Kanske läge att släpa med dem till nästa DIY-träff i Gbg, som sagt.

PS kanske dags att uppgradera sin avatar 8) !

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-10-11 16:54

Jäklar vad justa dom blev! :)

Användarvisningsbild
bjerager
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-11-20

Inläggav bjerager » 2010-11-21 10:31

Hej, jeg har fulgt byggeriet af de der OA50xlr med interesse - har du fået lavet et filter, der passer til?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-11-23 20:05

Filter är på G, men det tar lite tid. Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare, så dessa XLR har fått flytta ut till mitt kontorsrum på jobbet. Där står dom tysta, utan filter och väntar på bättre tider!

Jag räknar dock med att få klart filter till jul.

Användarvisningsbild
P5
 
Inlägg: 328
Blev medlem: 2008-07-16
Ort: kNugShOlmEN

Inläggav P5 » 2010-11-23 23:19

Kalejdokom skrev:Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare...

0.4 högtalare per kvadratmeter här. Slå det om du kan. ;)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-11-24 00:34

P5 skrev:
Kalejdokom skrev:Problemet är faktiskt att jag har för många högtalare...

0.4 högtalare per kvadratmeter här. Slå det om du kan. ;)


:lol: Jäkla tätbebott hos P5!! Du sover väl på ett på rad liggande 2212 som madrass för högsta komfort :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2010-11-24 00:36

Bassman- Det blir ju lite obekvämt med bara ETT par OA2212...
.......eller hur P5?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2010-11-24 20:40

Nu är vi off topic... men min fördom säger mig att vi pratar studentrum i korridor; 10m2 med pentry och toa i farstun 8). Rätta mig om jag har fel.

Ett snabbt överslag ger mig ett index på 0,21 (32 högtalare på 154m2). och då har jag inte räknat in garaget (för där finns det förstås ännu fler...). Och nej, jag menar inte enskilda element utan färdiga kabinett; hela lådor.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2011-04-03 22:10

Hur går det i denna tråd, är på G att kopiera här men saknar filtret.
Vore kul om det kom up i tråden.... :roll:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2011-08-19 13:30

Hoppsan - bumpar min egen tråd.

Sorry Maccis, jag har missat din post i denna tråd. Sanningen är att högtalarna fortfarande saknar filter och står undanställda i väntan på bättre tider. Just nu pågår en total make over hemma, med takmålning, tapetsering, golvslipning, nytt kök etc - så allt ljud inkl proj och kablar är nedplockat och undanställt. I november räknar jag med att återställa ordningen och även ta mig an filtren till dessa juveler. Hoppas alltså på att återkomma före jul i år!

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Inläggav janixa » 2012-09-15 19:13

Hej!
Har du fått till något bra filter så är jag väldigt glad om du kunde lägga upp det här på forumet.

janixa :D

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster