Vad ska grannen göra med sina OA116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Vad ska grannen göra med sina OA116?

Inläggav kodapa » 2010-07-09 21:09

Min granne har ett par trasiga OA116 i garaget. Ytskicket är kanon (mahogny tror jag) men basarna och mellanregistren har vittrat sönder. Vad tycker ni är det bästa man kan göra?
1: Sälja dem och köpa ett par Larsen (tex)? Vad f
2: Byta basar mot silver flute och låta renovera mellanregisterna? Samt hoppas att diskanterna funkar? + Något mer? Vad kostar det att få elementen renoverade?
3: Andra tips?

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-07-09 21:38

Vet du vad det är för diskanter som sitter på? MT20 eller MT24? Är det MT20, som fanns på tidigt producerade OA-116, så skulle jag fundera både en och två gånger över renovering. Att byta ut MT20-diskanter mot 12 stycken Obi T22-diskanter kostar ju en hel del. Att hitta en full uppsättning MT24- eller CT62-diskanter kan ta sin lilla tid. Men har man gott om tid så...

Å andra sidan, är det MT24-diskanter på högtalarna i dagsläget skulle jag nog välja alternativ 2, dvs renovering. Silver Flute-basarna verkar ju vara bra ersättare till 5,3-ohmarna, och det borde inte kosta skjortan att renovera mellanregistren. Gör man det själv (vilket de flesta skulle klara av galant, om elementen är bra i övrigt) så blir det förstås ännu billigare. Signaturen thokos på Carlssonplanets forum brukar ha skumkanter hemma, för övrigt.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-09 21:42

tobm skrev:Vet du vad det är för diskanter som sitter på? MT20 eller MT24? Är det MT20, som fanns på tidigt producerade OA-116, så skulle jag fundera både en och två gånger över renovering. Att byta ut MT20-diskanter mot 12 stycken Obi T22-diskanter kostar ju en hel del. Att hitta en full uppsättning MT24- eller CT62-diskanter kan ta sin lilla tid. Men har man gott om tid så...

Å andra sidan, är det MT24-diskanter på högtalarna i dagsläget skulle jag nog välja alternativ 2, dvs renovering. Silver Flute-basarna verkar ju vara bra ersättare till 5,3-ohmarna, och det borde inte kosta skjortan att renovera mellanregistren. Gör man det själv (vilket de flesta skulle klara av galant, om elementen är bra i övrigt) så blir det förstås ännu billigare. Signaturen thokos på Carlssonplanets forum brukar ha skumkanter hemma, för övrigt.

Jag ska kolla vilka diskanter det är.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2010-07-09 23:36

kodapa skrev:
tobm skrev:Vet du vad det är för diskanter som sitter på? MT20 eller MT24? Är det MT20, som fanns på tidigt producerade OA-116, så skulle jag fundera både en och två gånger över renovering. Att byta ut MT20-diskanter mot 12 stycken Obi T22-diskanter kostar ju en hel del. Att hitta en full uppsättning MT24- eller CT62-diskanter kan ta sin lilla tid. Men har man gott om tid så...

Jag ska kolla vilka diskanter det är.

Oavsett vilken diskant det är så kolla skicket på dem. Då det sitter 6 i varje så är ju sannolikeheten mindre att de skulle ha blivit utslitna än jämfört med OD11s en resp. OA12s två diskanter. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-10 07:40

Bussgodsa dem till mig?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch

Inläggav jansch » 2010-07-10 12:30

Kodapa - JAG tycker att man ALLTID skall renovera originalelementen (eller åtminstone behålla dom för framtida renovering).
SilverFlute blir funkar mycket bra i basen och ger nån dB mer än original elementen. Öhman har i sig mätt att dom ger nån dB mindre i nån form av "lablåda" och redovisat detta i senaste nyhetsbrevet från Carlssonplanet.
JAG har mätt över 10 element i både OA116 och OA2212 och då ger dom som sagt nån dB MER. I mitt lyssningsrum är dom oxå lite jämnare i frekvensgången och låter snärtigare/torrare. Att dom ger lite mer är hörbart vid A/B test (verifierat av säkert 10 personer). INGA filtermodifieringar!

Men som sagt - byt kanter på originalelementen och se till att den som gör det också kan se till att elementen justeras OM dom är lite "nerhängda" (egentligen är 5,3 ohm:arna "upphängda" eftersom dom hänger upp&ner!).
Detta går att göra trots att många säger att det inte går...... inte på alla men på de där spindeln ser OK ut. Jag har åtminstone lyckats på alla utom en...

Jobbet bör inte kosta mer än ca 350;-/st tycker jag.

Var rädd om 16ohms elementen, dom är svåra att få tag på...svårare än 5,3ohm:arna

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-07-10 12:32

Så här skulle jag nog göra:

Kanta om basar och mellanregister om det går. Se över diskanterna. Lyssna på resultatet. Om det låter som han/hon önskar, var nöjd. Annars sälj så dyrt det bara går och köp Larsen.

/G

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-11 22:23

Inte samma OA116, sorry my bad...
Senast redigerad av Gastone 2010-07-12 02:16, redigerad totalt 2 gånger.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-11 23:15

Gastone skrev:Ingen var intresserad av dessa, men efter samtal från IÖ så bjöd jag på dem, och då! då blev det huggsexa bland de mer besuttna ...

Skamligt tycker jag, att avunsjukan ska gå igenom mot en forummedlem... så billigt ska han minsann inte få dem ... :roll:

IÖ är dock utan skuld till detta, och jag är glad att han kontaktade mig.

:?:

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-12 02:17

Inte samma OA116, sorry my bad...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-07-12 09:59

Gastone skrev:Inte samma OA116, sorry my bad...

No probs, blev en aning förvirrad bara... ;)

Återgå till Carlsson Illuminati