Diskanter i popbox

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Steffe

Diskanter i popbox

Inläggav Steffe » 2010-07-13 17:22

Hej!

Jag har dissekerat ett par Carlsson-lådor som synes vara Pop-boxen. De fyra diskanterna är märkta med röd Peerless etikett och ett av elementen har beteckningen "NKS-5DG" på magneten. 8ohm. Har inte hittat någon information om dessa. Kan det vara någon intern beteckning på de omtalade MT20 HFC?

Tacksam för svar/Steffe

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-17 18:18

Hej Steffe och välkommen till Faktiskt! Så här i semestertider brukar det vara lite lugnt på sajten, så du behöver inte oroa dig över att ingen svarat på din fråga!

Popboxen finns beskriven här på Carlssonplaneten:

http://www.carlssonplanet.com/popbox.php

Om det är en Popbox original så borde det alltså vara den diskanten du anger. Är det ett hemmabygge så kan det förstås vara någon annan modell. Jag har inte full koll på alla Peerlessvarianter, men du kan ju mäta yttermåtten på diskanten; här är de vanligaste Peerlessdiskanterna:

MT20=2,0 tum
MT225=2,25 tum
MT25=2,5 tum

Du kan ju kolla i min renoveringstråd här om du känner igen diskanterna:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38452

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-07-17 20:32

NKS-5DG tillhör en Coraldiskant.Lite större än Peerless-3½tum.Gulpläterade.
Har du fyra små svarta med Peerless-etikett på,så är det nog OK.Någon kanske velat skämta och klämt dit en etikett från en Coral?

Användarvisningsbild
Steffe

Inläggav Steffe » 2010-07-22 21:50

Hej Rolf!

Tack för dina svar. Jag har studerat renoveringstråden och hittade en bild med flera diskanter uppradade. På ett par av dem anar man vit text på den cylindriska delen av magneten (?). Om man förstorar bilden så anar man faktiskt ett "s", ett "-" och "5". Precis som i den beteckning jag hittade på två av mina diskanter och på samma ställe. Mina är 50x50mm.

Mvh/Steffe

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-07-23 10:30

Det står NKS-5DG även på mina Peerless MT225 från en gammal hemmabyggd OA5. Jag antar att det är beteckningen på själva "motorsystemet" (magneten/spolen?). Märkningen sitter som du skriver på den cylindriska delen under konen.

Återgå till Carlsson Illuminati