OA51.2 - En onödig och alldeles livsnödvändig uppgradering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kasper

OA51.2 - En onödig och alldeles livsnödvändig uppgradering

Inläggav kasper » 2010-10-12 22:23

Äh!:
Bild
Lillkillen lyckades ramla på mina fina OA51.1. Diskanten blev så här och lillkillen fick en bula! Det var ju lite surt. Och jag som skulle ha haft hifiträff och allting. Bara att ställa in. Vad göra?

/G
Senast redigerad av kasper 2010-10-16 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-12 22:33

Köpa en ny på Hifikit och minska lillkillens apanage med motsvarande.

Se här:
http://www.hifikit.se/index.php?id=1456

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-12 22:46

Ha ha! Det var det j-vligaste! Hade ingen aning om att dessa fanns. Tack! :D Fast även ena 8542:an blev skadad i fallet tyvärr, så jag blev tvungen att tänka om. Dessutom tycker jag inte riktigt att originaldiskantelementet är så skojigt egentligen (fast ersättaren kanske är jättebra, vad vet jag?).

Alltså, om man ändå ska uppgradera, vad är roligast?
.3? Näe, den har ju "alla".
.Le då? Tja, men strax kommer ju .LE2. Och i väntan på den måste man ju skaffa någe skoj, tänkte jag. Nåt som inte alla andra har, dessutom nån version jag inte har hört.

Så, efter lite mejlande fram och tillbaks till Larsen, dök det upp ett paket med följande innehåll. Jag var tvungen att övertala lite, för inte vill väl någon ha sånt här gammalt grunks heller.
Bild

/G

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-12 23:14

Sluta tjafsa, börja skruva! :D

Skönt att du fick tag i grejer, blir ju kul med uppgradering dessutom.

Mina prylar kommer för övrigt att få lådor inom kort.... 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-12 23:22

Ledtid från trasigt element till nya delar hemma = mycket kort.

.2 är en mycket trevlig variant. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-12 23:29

Grattis!
Viforna är fortfarande mina favoriter, i OA52 åtminstone, kompletterade med Isoda-kablage lött i alla kontaktpunkter från elementen till CFAC-drosslar, RIFA-kondensatorbunt vidare till rörbananerna vid slutstegen.

Isodakabeln valde jag avsiktligt för att den inte är neutral, utan en aning mörk i klangen. Tyvärr har den såvitt jag vet inte tillverkats på länge och jag känner dessvärre inte till något bra substitut som säljs nu. Experimentera gärna, men varning för silverkabel och liknande!
Mina OA52.LE vilar tills jag har betat av mer akuta projekt, för jag trivs bättre med mina OA52.2-föregångare enligt ovan.

Berätta gärna om dina erfarenheter.
Jag antar att du börjar med att montera kitet som det är och lyssnar in dig åtminstone någon månad eller två innan du (eventuellt) börjar experimentera.

Du får så högupplösande högtalare att du får god belöning för noggrannhet in i minsta detalj, tycker jag (som är allt annat än objektiv i den här frågan :lol: ).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-13 07:57

@lennartj: Tackar! Det är ju framförallt dina erfarenheter och beskrivningar som har inspirerat mig att välja en .2-version. Nu är ju inte min hobby alls på samma nivå som din, men jag hoppas på att få det riktigt trevligt med dessa fina diskanter (och resten av kitet). Tack för allt du skrivit om det här, det läses med stort intresse! Jag ska försöka dela med mig av intryck, så gott det går. Jag ska skynda långsamt från och med nu och ta god tid på mig att verkligen lära känna den här versionen ordentligt.

@KarlXII: Vad kul att dina element ska få någonstans att sitta snart
:D . Blir det nytillverkat eller begagnat? 51 eller 52? TTack förresten för ditt erbjudande om ersättningselement. Det var helschysst!

@P5: Ja, Larsen är snabb han 8) . Sorry om jag missledde dig i första inlägget, när jag redan fått uppgraderingskitet. Men jag är verkligen glad för ditt diskanttips, det kan komma till användning för annat framöver. Jag ser att du har OA51.2, du också. Gillar du dom? Har du hört andra versioner? Vad tycker du om dem, som jämförelse?

Nä, nu är det väl dags att börja skruva...

/G

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-13 10:04

kasper skrev:@P5: Ja, Larsen är snabb han 8) . Sorry om jag missledde dig i första inlägget, när jag redan fått uppgraderingskitet. Men jag är verkligen glad för ditt diskanttips, det kan komma till användning för annat framöver. Jag ser att du har OA51.2, du också. Gillar du dom? Har du hört andra versioner? Vad tycker du om dem, som jämförelse?
Nä, nu är det väl dags att börja skruva...
/G

Mina hade .1-diskanter ursprungligen men 8545-bas. Uppgraderingen tog ganska lång tid så jag har svårt att säga hur skillnaden blev.
OA 51.2 låter riktigt bra även om jag tycker att de kan kännas lite grötiga ibland. Det skulle vara roligt att prova LE-varianten och upptäcka vad den gör med ljudbilden.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-13 10:11

Tack för att du delar med dig av dina intryck! :)

Får jag fråga vad du använder för filter till dina .2-or?
Är det version .2 av denna?:
Bild

Eller är det något liknande detta?:
Bild

Jag lät Larsen göra en version av det sistnämnda (fast han ville ha något annorlunda motståndsvärden om jag inte minns fel, och jag litade helt på hans bedömning).

/G

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-13 10:28

Jag har ett originalfilter med motståndet utbytt till ca 2 Ohm.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-13 10:44

@Kasper:
Jag använder komponenterna i mittraden på bilden
Bild
Diskantdrosseln är 0,68 mH nominellt, en försumbar skillnad mot de 0,70 som är angivna för OA52.2 i tidigare inlägg.
1994 med analog kamera såg jag inte att det blänkte i bilden förrän filmen var framkallad veckan efter och då var allt monterat. Vad bortskämd man blir med digitalkamera.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-10-13 11:33

lennartj skrev:@Kasper:
Bild
Diskantdrosseln är 0,68 mH nominellt, en försumbar skillnad mot de 0,70 som är angivna för OA52.2 i tidigare inlägg.
1994 med analog kamera såg jag inte att det blänkte i bilden förrän filmen var framkallad veckan efter och då var allt monterat. Vad bortskämd man blir med digitalkamera.

Heftige sager :-)

Har du kompenseret for drosslerne/spolernes meget lave DC-modstand i filteret, eller er den en del af designet?

Min erfaring er at DC-modstanden er den parameter der har størst indflydelse på lyden fra en drossel/spole og ofte overses...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-13 11:49

kasper skrev:Ha ha! Det var det j-vligaste! Hade ingen aning om att dessa fanns. Tack! :D Fast även ena 8542:an blev skadad i fallet tyvärr, så jag blev tvungen att tänka om. Dessutom tycker jag inte riktigt att originaldiskantelementet är så skojigt egentligen (fast ersättaren kanske är jättebra, vad vet jag?).

Alltså, om man ändå ska uppgradera, vad är roligast?
.3? Näe, den har ju "alla".
.Le då? Tja, men strax kommer ju .LE2. Och i väntan på den måste man ju skaffa någe skoj, tänkte jag. Nåt som inte alla andra har, dessutom nån version jag inte har hört.

Så, efter lite mejlande fram och tillbaks till Larsen, dök det upp ett paket med följande innehåll. Jag var tvungen att övertala lite, för inte vill väl någon ha sånt här gammalt grunks heller.
Bild

/G

Now weré talking :)

Montera nu ihop dessa bums så får vi höra vad du tycker :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-13 12:02

Skorpio skrev:
lennartj skrev:@Kasper:

Heftige skrev:Har du kompenseret for drosslerne/spolernes meget lave DC-modstand i filteret, eller er den en del af designet?

Min erfaring er at DC-modstanden er den parameter der har størst indflydelse på lyden fra en drossel/spole og ofte overses...

Nej,
jag använder exakt de som Stig uppmanade mig att använda.
De ska inte ha någon extra serieresistans.
Du kanske blev förvillad av drosslarna från Svalanders "Monster-mod" i bakgrunden. De använder jag inte.
Bilden visar tre generationer av filter-komponenter, i förgrunden ligger originalfiltret från 1984.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-13 12:23

Tack för alla glada tillrop! :)

@lennartj: Jag förstår att du under lång tid och väldigt målmedvetet har arbetat dig fram till komponenter, kablage och maskinpark som matchar dina fina OA52.2 mycket väl. Det är jätteskoj att du delar med dig! Filtret jag fick från Larsen var med ganska "enkla" komponenter, så lyckligtvis finns det utrymme för framtida tweakning, om det skulle behövas. :)

Ok, dags för montering.

Började med att ordna plats för diskanten. Det blev lite filande, men inte så farligt.
Bild

Sen var det dags att förlänga basporten. Började med att göra förlängningsbitar:
Bild
Sen blev det till att försöka mecka in bitarna. För den intresserade finns en liten beskrivning här. Jag skinnflådde handlederna ganska rejält, men vad gör man inte för hifin. 8)

Resten var ju förskräckligt enkelt. Skruva dit nya filtret och montera elementen bara. Jag tror inte jag spenderade mer än kanske högst en timme per högtalare (inkl. filande och förlängda basrör) och då jobbade jag ändå ganska långsamt. Jämfört med mitt förra renoveringsprojekt, ett par OA116, med bytta diskanter och övriga element, med nya och moddade filter osv. osv., så var det här barnsligt enkelt. Men inte mindre roligt :)

Här kommer ett par bilder på skapelserna (Vänster):
Bild

Och höger:
Bild

Jahaja, det blev ju jättefint det här. :D
Hur låter det då? Mja, jag har nu spelat ett antal timmar och de nya basarna börjar så smått bli inspelade. Och det låter ju verkligen jättefint, det här! Såna här utsagor får man ju ta med en nypa salt, särskilt som jag verkligen verkligen vill att det ska låta bra, men det är en betydligt mer väldefinierad ljudbild ut högtalarna nu. Jag gillar diskanten skarpt. Jag tycker inte att den är för skarp direkt, snarare disktinkt med rätt sak på rätt plats s.a.s. Och jag måste säga att jag gillar 8545-orna bättre än 8542-orna. Jämförelsen är väl kanske inte rättvis, då mina 8542-or var omkantande av okänd kvalitet och ålder, men bättre låter det nog.

En sak som jag märkte när jag spelat ett tag, som jag inte tänkt på förut, var att jag tyckte det under stundom blev bumligt. Jag tror att "felet" var hur jag monterat 51-orna på väggen. Jag använde originalfästena och fick således en ganska hård koppling till den, tyvärr, ganska veka väggen (gips med för få reglar). Jag märkte tydligt hur väggen svängde med när jag spelade bastung musik (även fast jag nertill på baksidan använde SD-kuddar mot väggen). Nu har jag monterat små konsoller där 51-orna står på SD-kuddar och då blev inte problemet alls lika stort. Visst vibrerar väggen lite ibland, men i betydligt mindre grad än tidigare.

Så, so far so good. Nu ska jag fortsätta att spela musik och bara njuta lite, så får jag se om jag tycker annorlunda om ett tag (när hifineurosen griper tag 8) ). Det är härligt med hifi och Carlsson!

/G

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-16 19:49

Ok, några dagars lyssning. Det här börjar verkligen bli en verkligt stor förälskelse! :)

Högtalarna spelar verkligen rent! Så pass rent att jag till slut märkte att den ena av förstärkarens kanaler distade en aningens aning. Till en början trodde jag att det var den ena av diskanterna som inte var ok (de är begagnade), men efter mycket om och men insåg jag att det var förstärkaren.

Felet yttrade sig som en svag men ganska tydlig dist, som i princip enbart hördes på ensam pianomusik relativt högt upp i frekvens. Särskilt tydligt blev det på ex. sistaspåret på Jan Lundgrens trios European standards. Spåret heter "Pavane - Thoughts of a Septuagenarian".

Nå, det var ju lätt avhjälpt genom att bara byta kanal (slutsteget är trekanaligt och jag använder bara två). Märkligt att jag aldrig hört det förut! Jag undrar om felet funnits länge, eller om det kommit nu?

Nå, jag är verkligen barnsligt nöjd! Det blir väl till att hitta någon roligare drivning (slutsteg), i framtiden. Varför inte nåt kul med rör? Fast nu kanske jag mer och mer håller på att bli en lennartj-wannabe. :oops: Vilket verkligen inte är något att skämmas för iofs :D

Nå, än så länge: Leve .2!

/G

Återgå till Carlsson Illuminati