Larsen 6 vs OA5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Larsen 6 vs OA5-MMX

Inläggav Moment-23 » 2010-10-15 10:20

Någon som hört båda dessa (helst i samma rum) och kan kommentera likheter och skillnader?
Nu är ju MMX så ny så om ingen hunnit testa ännu så undrar jag vad man kan förvänta sig för likheter och skillnader dessa högtalare emellan. Kvalificerade gissningar är helt ok det med :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-10-15 20:54

Eftersom öhman är inblandad i MMX så tror jag dom är riktigt bra, ska bli spännande att läsa vad folk skriver om dom så småningom :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-15 22:25

Med tanke på att de inte är sprungna ur samma Carlsson-generation så tycker jag jämförelsen haltar. De kommer nog att visa sig ypperliga båda två men inte speciellt lika i ljudpresentation.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-10-16 09:08

Nattlorden skrev:Med tanke på att de inte är sprungna ur samma Carlsson-generation så tycker jag jämförelsen haltar. De kommer nog att visa sig ypperliga båda två men inte speciellt lika i ljudpresentation.

Tror också att de låter olika Frågan är hur dessa skillnader uppfattas.
Jag tror tex att man med Larsen 6 kan sitta längre ifrån sweetspot (än man kan med mmx) och ändå uppfatta att det låter "mellan högtalarna". Detta pga invinklingen av elementen.
Verkar väl logiskt att anta att det är så?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Återgå till Carlsson Illuminati