Omlackering eller foliering av OA-52.3?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Apinator

Omlackering eller foliering av OA-52.3?

Inläggav Apinator » 2010-10-20 15:04

Hejsan!

Jag har lyckats få ett en kille som säljer ett par begagnade OA-52.3 att hålla dessa tills jag kommer hem från jobb (sjöman). Nu är dock saken den att jag inte riktigt gillar faneren som de är i. Vet ni om det finns någon i GBG trakten som kan foliera ett par sådana, känns som att det kan vara lite knepigt att själv göra det. Omlackering är ju ett alternativ, men det hade varit trevligt att kunna återställa till originalskick.

Är det någon som vet vad en uppgraderingssats till OA-52LE kostar också förresten?

MVH Dan

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-20 15:35

Man kan ju tejpa bilar så det borde ju vara klart möjligt att göra detsamma med en högtalare. Min gissning är att det inte är billigt med tanke på högtalarens minst sagt udda geometri.

Att lacka om går ju också men eftersom ett par OA52.3 sannolikt kostar runt 5-siffriga belopp så skulle inte jag snåla med lacken. Dessutom är det ju irreversibelt.

Det absolut enklaste, billigaste och bästa borde vara att köpa ett par i rätt fanér/färg från början. Så himla ovanliga är de inte.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-20 17:12

Vilket träslag är de fanerade i?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2010-10-20 20:06

Hejsan!

De är ganska ljusa så jag skulle tro att det är bok. Visserligen ganska neutralt, men jag får se hur de ser ut när dom kommer hem. Kanske frugan godkänner det :wink:

MVH

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-10-20 21:30

Folie är perfekt för det går att återställa om man vill.

Jag har monterat folie ett par OA51 så det skall inte vara några problem att klä in 52 kan jag tycka. Det är ju räta viklar på dom men det är klart många vinklar och hörn blir det ;)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Omlackering eller foliering av OA-52.3?

Inläggav lennartj » 2010-10-20 23:18

Apinator skrev:Hejsan!

Är det någon som vet vad en uppgraderingssats till OA-52LE kostar också förresten?

MVH Dan

För drygt ett år sedan beställde jag uppgradering för OA52.1 till OA52LE innehållande:

2 nya diskantelement med anpassade frontplattor
2 kompletta delningsfilter med kablage
2 ScanSpeak 8545
2 uppsättningar dämpfilt för basarna
2 oklädda dämpskivor

vilket tillsammans kostade en bit under 7.000 kr.

Har du OA52.3 kommer du betydligt lindrigare undan.
Diskantelementen med Larsens frontplatta kostar ca 1.000 kr/st.
Jag vet inte hur lika delningsfiltren är i .3 och .LE
I bästa fall kommer du undan med att byta ett fåtal komponenter i dina .3 filter, om du inte vill bibehålla dem orörda och hellre beställer kompletta
nya .LE filter i alla fall. De kostade 600 kr/st om jag inte minns fel.
8545 och dämpmaterial har du väl redan.

Det är enklast om du ringer John L. och ber om aktuell prisuppgift för att uppgradera från .3 till .LE
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2010-10-20 23:43

Jag antar att det är så att jag har det du skriver lennartj eftersom det är ett par som är sålda som OA-52.3 original med lyxfilter och inte uppgraderade.

Jag såg i en annan tråd att du byggt basmoduler till dina som såg mycket trevliga ut, finns det nånstans där du har delat med dig om exakt hur de ser ut till konstruktion o.s.v?

Var får man tag på sådana Bremen element som du byggt dina kring? Dyra?

MVH Dan

Användarvisningsbild
lennartj

"OB52"

Inläggav lennartj » 2010-10-21 00:44

Apinator skrev:Jag antar att det är så att jag har det du skriver lennartj eftersom det är ett par som är sålda som OA-52.3 original med lyxfilter och inte uppgraderade.

Jag såg i en annan tråd att du byggt basmoduler till dina som såg mycket trevliga ut, finns det nånstans där du har delat med dig om exakt hur de ser ut till konstruktion o.s.v?

MVH Dan

Oj,
det var ett tag sedan. Någon egen komplett byggtråd har jag inte. Jag kapade Naqref's tråd "Lite bas, kanske" från sidan 23
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=681804#681804

Bremen-elementen var mycket prisvärda. Peter Steindl sålde dem för 1300-1500 kr. Vad jag har förstått var de avsedda för ett parti kompletta aktiva subwoofers med ICEPowermodul, men ordern blev cancellerad och Peter stod med en container fylld med utomordentligt välspecificerade 10" baselement med neodymmagnet, men med enkel och tillräckligt stabil plåtkorg och relativt simpla anslutningsbleck. Inget "bling" som är typiskt för bilstereohögtalare, som säkert skulle kosta det dubbla med samma prestanda.

Dessa element är slutsålda sedan länge och tyvärr kommer nog inga fler att tillverkas om ingen lyckas samla ihop bindande order på minst 500 element.

Det kan dyka upp element som folk köpt på sig under den snudd på hysteri som rådde inom en liten faktiskt-krets för 1½-2 år sedan..

Kolla även lite i min presentationstråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=848971#848971

samt på DIY
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=717801#717801 och
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=650179#650179
När jag söker på OB52 i alla forumkategorier får jag upp 36 träffar och har nog själv skrivit kommentarer om mina byggen i de flesta.

Observera att dimensioneringen med 25 l sluten låta kräver elektronisk kompensation under ca. 45 Hz ner till ca. 20 Hz för fortsatt rak eller lite stigande frekvenskurva ner i infraljudsområdet.

För den som inte vill bygga sitt elektroniska delningsfilter själv med s.k. Linkwitz-transform för kompensationen är billigaste lösningen troligen Behringer DCX2496. Jag spelar ganska mycket från analoga källor och vill inte utsätta dem för att gå genom AD + DA. Därför har jag valt ino cr80s+infra som är mer begränsat med bl.a. fast delningsfrekvens 80 Hz, men det gör vad det ska väldigt väl.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-21 08:52

Apinator skrev:Jag antar att det är så att jag har det du skriver lennartj eftersom det är ett par som är sålda som OA-52.3 original med lyxfilter och inte uppgraderade.

MVH Dan

Såhär står det i första posten i lite-bas-tråden:
Alternativ dimensionering
Det går att göra lådan mindre och sluten. Peter Steindl rekommenderar 25 liter per element. Det man får offra då är att man tappar lågbasförmåga och/eller känlighet i lägsta basen. Detta kan man kompencera genom att använda mer effekt och en aktiv equalisering av den lägsta basen (också känt som Linkwitz-transform). Detta är gjort från fabrik för SMS-systemet på ett mycket förtjänstfullt sätt och då kan bassystemet klara extremt låga frekvenser. Men om man inte vet hur man ska göra detta så är det enklare att gå på basreflexlådan som jag har dimensionerat.

Nu kan jag väl tycka att de var väl värde den hysteri de fick, iofs

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-10-21 10:24

Apinator skrev:Hejsan!

De är ganska ljusa så jag skulle tro att det är bok. Visserligen ganska neutralt, men jag får se hur de ser ut när dom kommer hem. Kanske frugan godkänner det :wink:

MVH

Om de är i bok så tror jag inte de är i originalfaner. Jag minns inte att de har tillverkats i bok.

Fast det fanns möjlighet att beställa.

Utföranden: Valnötsfaner, vit och svart lack. Andra utföranden kunde beställas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-21 10:46

petersteindl skrev:...
Om de är i bok så tror jag inte de är i originalfaner. Jag minns inte att de har tillverkats i bok.

Fast det fanns möjlighet att beställa.

...

Hm, nu ger jag mig ut på djupt vatten, men jag har för mig att de sista paret jag såg hos hifiart, innan produktionen las ner, var i bok? Eller också har jag helfel, men ljusare trä var det nog.

Men mitt minne är iofs extremt kreativt ibland. :D

F.ö. slår jag gärna ett slag för att klä in högtalarna i tyg. Det brukar gå att få till mycket snyggt och helt reversibelt (häftpistol på "osynliga" platser brukar vara enkelt att fästa fast med.).

/G

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-21 11:12

Ligger ute ett par på blocket som ser ut att vara i just bok (samma par?).

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2010-10-21 14:48

Jag beställde mina 52.3 av Larsen skiftet 07/08 och han sa att det var sista satsen han byggde. Tydligen skulle de egentligen till England men personen ångrade sig och jag blev desto gladare.

Mina är i lönn och till skillnad fr. äldre modeller sitter det en tyghuva istället för galler.

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2010-10-21 15:23

Tack för alla svaren!

Jag hade nog tänkt att uppgradera de till OA-52LE innan jag ger mig in på basbygge. Men det kan mycket väl bli aktuellt, särskilt som lennartjs bygge var mycket elegant. Får väl kolla runt efter element.

Enligt carlssonplanet:

Utföranden: Bok, körsbär, mahogny och svart fanér.
Kunde även mot pristillägg specialbeställas i valfri färg

Så det är nog originalfaner trots allt. Och det r precis de högtalarna du syftar på johaneriksson!

Jag har haft lite kontakt med systemtext och de sa att det förmodligen inte var några jätteproblem att foliera dom, även om man nog inte skulle vara helt färsk på det. Så det får nog bli till att lämna in dom nånstans där de kan göra jobbet åt mig. Jag vill ju kunna återställa till original!

MVH

joseph

Inläggav joseph » 2010-10-21 16:35

Varför har du redan bestämt dig för att "uppgradera" om du köper - du har ju inte ens hört dem? Jag tycker det är missbruk med såpass nya och förmodligen väldigt fina element och filter.

Vh J

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-10-21 16:44

Varför inte köpa ett par L6 istället?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-21 17:35

@Apinator:
Förhasta dig inte med LE-uppgradering, den möjligheten springer inte ifrån dig, om du efter moget övervägande bestämmer dig för att göra den, trots allt.

Missa inte det här inlägget http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1063248#1063248 utan läs Troels Gravesens funderingar om första ordningens filter och kolla även den här tråden, trots att den har OA51 i titeln:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40422&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2010-10-21 17:48

Tack för all inputen.

Givetvis ska jag börja med att lyssna in mig ordentligt på dessa högtalare. Sen får man se vad som händer. Har ju läst om att en del föredrar 52.3 framför LE.

Är L6 en bättre högtalare än OA-52.3? Har lyssnat en hel del på L6 och tycker det är en förträfflig högtalare.

Dock tycker jag att OA-52.3 är snyggare och känns lite roligare rent instinktivt.

MVH

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-10-22 09:13

Apinator skrev:...

Dock tycker jag att OA-52.3 är snyggare och känns lite roligare rent instinktivt.

MVH

Jag tycker du ska följa din instinkt! :)

L6 låter skitbra, tycker jag. Det gör OA52.3 också. Och om du sen väljer att förändra har du ju flera roliga alternativ: LE är ett, .2 ett annat. Så det känns inte som om du kan förlora här, bara vinna på olika sätt. :D

Enjoy!

/G

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-12-09 14:29

Apinator skrev:

Har ju läst om att en del föredrar 52.3 framför LE.

MVH

Det lyder da interessant, kan du ikke linke til disse vurderinger?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 14:40

Var det inte 52.2 som nån tyckte var bättre?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-12-09 21:35

Jo, åtminstone jag,
när det gäller mina inofficiella OA52.2-föregångare med vissa avvikelser jämfört med de officiella OA52.2 som kom 1996.
Bl.a. Isodakablage internt och externt, lött hela vägen, egen dämpfiltslösning, CFAC-spolar 0,39 + 0,68 mH, RIFA PFE430 (1 + 1,2 + 1,8 ) uF + PFE225 10nF (hardwired).
Uppgraderingen gjorde jag tidigt på våren 1994 i dialog med Stig C själv.

Officiella OA52.2 har också sina anhängare, fast de klingar lite ljusare än mina så de bör matchas med elektronik som snarare har en dragning åt det mörkare hållet.
OA52.3 har i mitt tycke inte samma lyster och jag upplever dem som mindre engagerande.
Det gäller även mitt andra par med officiell komplett OA52.LE-uppgradering som jag fortfarande inte hunnit testa med egna filter, mer i Stigs anda.

Återgå till Carlsson Illuminati