Min Carlsson-historna (och kanske din)..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ftwhc

Min Carlsson-historna (och kanske din)..

Inläggav ftwhc » 2010-11-26 16:55

Det här ämnet passar väl inte för kompletta inlägg från de verkliga entusiasterna, eftersom beskrivningarna antagligen skulle bli alldeles för omfattande och komplicerade. Men man kan förstås även tänka sig komprimerade varianter med enbart de viktigaste milstolparna. :)

Anyway, ungefär så här ser det ut för min del:
Alltsammans startade någon gång i en avlägsen forntid med ett par OA-5 Typ 2. Av någon anledning råkade det bli den lite udda varianten i grönbetsat utförande. Någon klar minnesbild av ljudet har jag väl inte. Men vid den tiden så var det ju Carlsson som gällde och jag var ganska nöjd under några år, sånär som på att basförmågan inte riktigt stod i proportion till storleken på lådorna.

Nästa steg blev OD-11. Ganska snart efter att 11:orna lanserades så köpte jag inte mindre än två par av dessa i valnötsfanér. Fram till någon gång kring 1983 förmedlade sedan mina OD-11 musik med stor framgång i lite olika konstellationer och varierande placeringar.
Därefter måste jag erkänna att det föll sig så att jag avvek från den sanna och rätta vägen. Från och till fortsatte OD-11 att göra tjänst som bland annat surroundhögtalare. Men huvudrollen hade de alltså lämnat ifrån sig och så småningom försvann de helt och hållet (vilket jag sedermera haft anledning att ångra ordentligt).

Även om det dröjde ett bra tag innan nästa Carlsson-kontakt, så fanns nog ändå konceptet hela tiden med någonstans i medvetandet. Nästa möte var en Carlsson-kväll på Hifi-Punkten i Skövde då bland annat OA-52 demades. Detta bör ha varit år 1996 och version 52.2 av högtalarna, eftersom jag minns att jag för provlyssning hade med mig Gillian Welch "Revival" som ju kom ut det året.
Nog lät det väldigt bra men något köp blev det inte, bland annat eftersom det just då inte fanns tillräckligt utrymme i budgeten.
Ungefär i samma veva lånade jag hem ett par OA-50 över en helg för att testa (även dessa bör ju ha varit version 2). Men även om det lät helt Ok, så ville inte den riktiga WOW-känslan infinna sig. Följden blev att jag fortsatte utan Carlsson ett tag till.

Jag kommer inte riktigt ihåg orsaken, men vintern 2006/2007 började jag fundera på nytt om inte Carlsson kunde erbjuda ett alternativ till mina dåvarande stativhögtalare. Jag var inte alls missnöjd med ljudet från de senare, men jag kände ändå att det skulle vara intressant att testa.
Efter dialog med butiken i Skövde och lite otålig väntan så slutade det med att jag i mitten av mars 07 hämtade hem ett av de sista paren OA-58.2 som producerades.
Sedan var det liksom inget snack om saken. Jag kände direkt att det helt enkelt var RÄTT. Så här skulle musiken låta om mina öron fick avgöra.
Och på den vägen är det..

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-27 00:02

I Göteborgska LTS-kretsar på 1970-talet stod Carlsson-högtalare inte högt i kurs. Jag har alltid tyckt illa om högtalare med Peerless MT20-diskant. När jag börjat jobba köpte jag ett par B&W DM4 som jag var ganska nöjd med. I början av 1980-talet förde mig jobbet till Stockholm. När jag firade jul med släkten i Västsverige passade tjuvar på att tömma min lägenhet på allt som var lättsålt.

Tursamt fick jag en skadereglerare som själv varit LTS-medlem som gjorde välvilliga värderingar utifrån mina kvitton, men jag fick inte en summa pengar att handla för, som för fotoutrustningen, utan en rekvisition till Ljudbutiken, som ägdes av Peter Bremen (numera Steindl). Jag lyssnade på massor av högtalare och fastnade till min förvåning för de helt nya Carlsson OA52 som inte hade de brister jag retat mig på i Sonab-högtalarna. Sedan var jag nöjd tills jag låtit Erik Andersson göra totalombyggnad av mina Dynaco Mk.III-slutsteg till SRPP klass-A med obeslöjad diskant 1987. Då provade jag en del av Svalanders modifieringar och bytte till Isoda-kablage, men blev inte helt nöjd.
Tidigt 1994 snappade jag upp ett rykte att Stig C. höll på att utvärdera nya högtalarelement till OA52 och tog mod till mig och ringde ganska sent en kväll. Fick besked om vilka högtalarelement som var utvalda, men att delningsfiltret ännu inte var klart. Efter ytterligare 3 samtal och lite missförstånd kunde jag göra klart mina högtalare ungefär som de som kom att kallas OA52.2 ett par år senare. De är mina absoluta favoriter än idag och de låter bättre än alla Carlssonhögtalare jag hört, alla kategorier. Jag har haft med dem på diverse jämförelser och även köpt ett par till som jag "uppgraderat" till Larsen Edition, men de har en "snuvig" färgning, för mörk klang och distar i diskanten på svårt programmaterial som mina 1994-års återger utan problem.
Mina OD11 berättar jag om en annan gång, liksom mina "OB52"-byggen med Bremen-element.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-11-27 00:28

Min Carlsson-historik är i hög grad akademisk. Jag arbetade i slutet på 60-talet på en annonsbyrå där jag hade rik tillgång på alla Sveriges tidningar, däribland Radio & Television. Och där läste jag om Herr Carlsson och hans skapelser. I den lokala skivbutiken i Gamla Stan (Sthlm) som en äldre dam förestod, bestod lyssningsanläggningen av ett par Carlsson OA-5:or drivna av en Dynaco rör-förstärkare och en Thorens skivspelare. Det lät alldeles underbart och jag läste allt jag kom över om Carlsson-högtalare. Trots att jag aldrig ägde några Carlsson-högtalare stod dessa högt i kurs.

När jag sedan långt senare hörde dem i andra sammanhang blev jag dock gruvligt besviken, de lät tunt, basfattiga och allmänt hårda i klangen. Sedan kom OA58:orna, nu är vi inne på 2000-talet. De lät faktiskt riktigt bra och jag köpte mig ett par begagnade OA14 som jag tänkte renovera till toppskick. Men halvvägs tröttnade jag och sålde av alltsammans. Nu så här efteråt skulle jag nog satsat på ett par OA12:or istället.

Men nu hägrar kanske snarare de nykonstruerade OA 5-MMX som ju kommer visas den 11 december på Radiohuset. Ska bli kul att lyssna på!

/ B

Användarvisningsbild
ftwhc

Inläggav ftwhc » 2010-11-27 18:18

lennartj skrev: Efter ytterligare 3 samtal och lite missförstånd kunde jag göra klart mina högtalare ungefär som de som kom att kallas OA52.2 ett par år senare. De är mina absoluta favoriter än idag och de låter bättre än alla Carlssonhögtalare jag hört, alla kategorier. Jag har haft med dem på diverse jämförelser och även köpt ett par till som jag "uppgraderat" till Larsen Edition, men de har en "snuvig" färgning, för mörk klang och distar i diskanten på svårt programmaterial som mina 1994-års återger utan problem.
Mina OD11 berättar jag om en annan gång, liksom mina "OB52"-byggen med Bremen-element.

Ser fram emot OD-storyn! :) Och nog har jag i backspegeln kunnat konstatera att jag borde tagit ett krafttag i plånboken och satsat på ett par OA-52.2 då när det begav sig. I så fall hade jag nog inte heller låtit mina OD-11 flyga iväg lika lättvindigt.
Men jag är som sagt ändå mycket belåten med mina 58:or. Och vilka brister de än må vara behäftade med så är de i alla fall inte speciellt förkylda. :wink:

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2010-11-29 19:24

min carlsson historia började ganska sent, vill minnas att det var 2004 då jag fick låna ett par svarta oa14 av min kompis som tyckte att jag va värd bättre än mina genexxa gx1000, sagt o gjort de stod o spelade fint i några månader då det va dags att skaffa ett par egna, dammsög blocket och cplanet, o mycket riktigt, nere i malmö hittade jag ett par nyrenoverade oa14 med y-konfig o hela baletten. Men oj så trevligt dom lät.

Åren gick men som vi alla vet så vill mycket ha mer, o tankarna gick till lillebror oa12, på det igen och dammsuga runt på nätet lite o se där va dom ett par renoverade små ögonstenar nästan i originalskick. Upp med bilen till göteborg o handla, lite andra ärenden gjordes o sen hem igen.

Första intrycket redan hos säljaren var att hur i hela friden kan det komma så mycket ur ett par sådana små tingestar, o andra intrycket när jag kopplade in dom hemma, va likadant, och än idag är jag faktiskt förundrad över hur det kan gå ihop.

Sen gick det nog ett par år till o jag va hemma hos min goda vän igen, o fick lyssna på hans nyinförskaffade begagnade oa50, o de lät ju mycket bättre än mina då välanvända oa14, på det igen, efter ett tag hittade jag lite på en slump ett par renoverade oa50 uppgraderade till .2 eller kan det kanske vara .1,5 eller .1, nåväl nästa steg som jag inte har tagit än ska bli 52.2 eller .3 men det får det får tiden utvisa, först får det bli en ny förstärkare, men det är en annan historia.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-30 14:29

I november 2007 hade jag precis flyttat in i en mindre lägenhet (etta på 40 kvm) och ville pga ett litet vardagsrum ha en högtalare som stod dikt an mot väggen för att frigöra golvyta. Jag fick tag på ett par OA5K (type 1) och mina Aurum Cantus LE2 åkte ned i källarförrådet.

Jag blev ganska förtjust i det luftiga - om ej hifimässiga - ljud som OA5 gav. Aurum Cantus-högtalarna såldes och sedan har det bara gått utför, se min signatur.

Riktiga aha-upplevelse har jag fått två gånger i min Carlsson-historia; första gången med mina OA5K, andra gången när jag köpte mina OA51. OA14 är de Carlsson-högtalare som imponerat minst på mig.

Nu får det räcka med Carlsson-högtalare. Det svåra är bara att veta vilka man ska göra sig av med...

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2010-11-30 15:21

P5 skrev:
Nu får det räcka med Carlsson-högtalare. Det svåra är bara att veta vilka man ska göra sig av med...

ge dina oa52.2 till mig, det blir bra. :)
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

jansch

Inläggav jansch » 2010-11-30 19:19

Men P5! Samlingen har ju ett stort hål!

Du måste ju ha ett par OA6typ2 (och det behöver ju jag inte påminna om)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-11-30 19:41

Så sant jansch. Men räddningen finns inom räckhåll, eller hur? :)

Återgå till Carlsson Illuminati