Ett försök till OA-51 kloning

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Ett försök till OA-51 kloning

Inläggav bomellberg » 2010-12-13 11:34

Jag lyfte ut detta för att inte besudla Karneolens tråd.

Finns det någon som har ritning på de olika ingående delarna, var för sig?

Jag är alltså ute efter ritningar på gerade låddelar, med korrekta vinklar överallt (även baffel). Jag har eventuellt en snickare på gång, med femaxlig fräs och eget högtalarintresse.
Senast redigerad av bomellberg 2010-12-15 17:49, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-12-13 14:02

bomellberg skrev:Jag har eventuellt en snickare på gång, med femaxlig fräs och eget högtalarintresse.



Äntligen!

Jag tror att det bästa skulle vara att kontrollmäta på en original oa51 eftersom det är olika mått på olika ritningar. Vinklarna skulle jag låta cad programmet räkna ut.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-13 14:06

OK. Vad är måtten på en original-låda då? Kollegan får rita upp den. :-)

Gärna materialtjocklek också.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-12-13 14:13

Materialtjocklek 16mm

Bild

måttet som är 165 ska tydligen vara 166, diskanthålet ska vara lite större nu:

avr7000 skrev:typ 74 mm i diameter och så urtag för anslutningsstiften...


Bashålet placeras så långt ner mot spetsen att plastringen hamnar 10mm från respektive sida.

Jag skulle gjort basreflexporten på samma sätt som i pdf filerna som avr7000 lagt upp på oa52, möjligen med mindre rundning men det får Paa förklara varför

http://user.faktiskt.io/avr7000/carlsson/oa52/pdf/

Lösa öppnigsbar botten på ett bra sätt. Fläns av björkplywood som man även använder vid montering av lådan för att få den rät där den skall vara det kanske kan vara bra.

Fundera kring hur montering kan göras IKEA-enkel.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-14 21:55

Jag har gjort en snabb modellering i sketchup för att kunna visualisera snittytorna, om man vill gera hela lådan. Det blir lite bökiga ytor, men inget som en rejäl fräs inte klarar av.

Lådan:
Bild

Snittytorna:
Bild

Snickaren låter hälsa att detta troligen inte låter sig göras "helt vid sidan av", men att det nog ska gå att göra till ett bra pris. Rå MDF eller fanerad kan troligen erbjudas, men jag ber att få återkomma då han fått CAM-filer. Kanske någon vill göra dem i björkplywood, så som originalet.

Nästa steg är att min kollega modellerar upp lådan i SW, och att vi från den extraherar varje lådvägg. Snickaren kan därefter lägga ut dessa modeller efter bästa förmåga, så att varje MDF-skiva utnyttjas till max.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2010-12-14 23:28

Det är rackarns att dessa lådor ska vara så knepiga. För ett knappt år sedan mätte jag noga upp ett par och hörde med en CAD-konsult vad det skulle kosta att göra kompletta ritningar för styrning av maskin. Det skulle ta ca en dag och därmed kosta 3-4000kr.
Från ett snickeri med datastyrd fräs offererades fanerade lådor med alla hål borrade för 5-6000kr paret, vid serier om minst tio par. Jag avstod.
Jag har också talat med Larsen om detta märkliga, att lådorna blir så dyra. Inte ens han, som är mycket skicklig på upphandlingar tror att nytillverkade kompletta skulle kunna säljas till kund under 20 000kr.
Begagnade kostar de ju 6-8000kr med hyggligt nya element, så det finns ingen marknad för tillverkning kommersiellt.
Det är alltså en gåva till mänskligheten om någon kan få fram lådpar någorlunda klara till priser någonstans på begagnatnivån, vilket betyder kanske 2000kr per par. Innanmätet kostar ju ca 6000kr.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2010-12-14 23:57

Go Bosse, go!

grafpro: Nog fasen skulle man kunna tillverka lådorna billigare än så i synnerhet om man kan tänka sig lådor som inte är perfekt gerade. Exempelvis bygger man först en "vanlig" låda och sedan en enkel fixtur för att kunna göra det vinklade snittet i t.ex. en bandsåg. Inte helt lätt men det måste gå.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-15 17:50

grafpro: Har du dina mätningar kvar? Är det någon som vet EXAKT hur originallådan tillverkades?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-12-15 17:58

johaneriksson skrev:
Jag skulle gjort basreflexporten på samma sätt som i pdf filerna som avr7000 lagt upp på oa52, möjligen med mindre rundning men det får Paa förklara varför

http://user.faktiskt.io/avr7000/carlsson/oa52/pdf/


När det gäller radien för rörändar så är det en kompromiss. Det blir bättre på alla sätt om radien är upp till 5-6 mm, däröver så blir det bättre vid moderata flöden med större radie vilket ökar hastigheten där turbulens inträffar. Men när man till slut uppnått turbulens är det bättre med 5-6mm radie än 10-20 mm radie. P.g.a att avlösningsvirvlarna blir mindre med "lagom" radie" det blir mindre blåsljud vid höga nivåer och de mindre virvlarna blockerar inte flödet lika kraftigt. Så om röret är lite underdimensionerat så är det bättre med lilla radien, men om man har ett kraftigt rör så kan det vara bättre med större radie, vilket kanske verkar bakvänt.
Vad som är stort eller underdimensionerat måste jämföras mot elementets pumpförmåga avstämningsfrekvens och rörets diameter.
Det finns några bra white papers av Roozen, som handlar om detta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-12-15 18:09

bomellberg skrev: Är det någon som vet EXAKT hur originallådan tillverkades?
Larsen borde veta exakt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-15 21:24

bomellberg skrev:Kanske någon vill göra dem i björkplywood, så som originalet.


Tror det var björkspånskiva från Finland. Nämndes i någon broschyr. Inte plywood.

joseph
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2008-01-27

Inläggav joseph » 2010-12-16 10:35

finland och björk har jag med hört, men är det inte MDF?

vh J

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-16 10:41

MDF fanns väl inte på den tiden dessa tillverkades? Men om det var björkspån (och inte björk-plywood) så borde väl MDF vara ett vettigt alternativ?

Hur som helst, snickaren har fått STEP-filer till höger högtalare för att kolla vad det kan gå på. Jag glömde staget dock. Någon som har info om hur detta ska se ut?

Även: om vi vill ha en inre Phon-tratt på röret, hur denna i så fall ska utformas (storlek och radie). Detta gäller även porten på utsidan.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-12-16 10:57

Det var en speciell björkspånskiva, som dock inte tillverkas någonstans i Finland längre.
De senare konstruktionerna från Carlsson, som OA52, gjordes ju i MDF, och de uppdaterade Ferrarriröda OA51-prototyperna, som stiftelsen hade på gång men aldrig blev färdig med, var väl gjord i MDF också, så det finns väl inget som talar för något annat material egentligen.

Ang. portens utförande, se mitt senaste inlägg i denna tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 26#1091626

De urfräsningar som AVR-7000 ritat för utsidan och insidan av OA52-porten kan ju vara en en utgångspunkt även för porten i denna, men välj alltså hellre 5mm radie i båda ändar:
http://user.faktiskt.io/avr7000/carlsso ... da_h_2.pdf
http://user.faktiskt.io/avr7000/carlsso ... rt_2_2.pdf

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-12-16 12:31

Att använda MDF är nog det rimligaste idag.

Ang porten så är de ritningar som paa refererar till gjorda efter hur OA-52.3 såg ut. Det är rimligt att utgå från dom precis som paa säger och kanske gå ner till radie på 5-6mm.

Har för mig att det finns en bra bild på hur det ser ut i mini-OA-51 men hittar inte den bilden men däremot hur det ser ut i paas egna minienvägare. :)

Bild

Om det går så vore det fint med en infälld fastskruvad baksida. Då kan man enkelt själv modifiera den så att man kan ha infällda terminaler med kabelkanal och kanske det suveräna systemet för vägghängning som Peter hittade till Äggen - Hangman.

Ang ursprungslådorna så tillverkades de om jag minns rätt i helt vanliga stora byggsågar där man hade stålmallar för att få alla vinklar rätt. Det borde kunna gå att göra det smidigt idag också i en sådan såg. Speciellt om den är datorstyrd. Det är en sådan som OlA-68 använde till att göra sina Gargantua och Pantagrel och det känns som om det är mikrometerprecision (eller i a f runt en tiondels mm). En femaxlig fräs är dock lite rimligare kanske om man ska smälla ihop flera lådor. Vinklarna bör inte vara perfekta utan någon tiondels grad lite vassare. Då kommer limmet att fylla ut skarven och tränga sig inåt. Det blir snyggast fogar så.

Det var mina 0.02 €
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
grafpro
 
Inlägg: 529
Blev medlem: 2009-03-21
Ort: Växjö

Inläggav grafpro » 2010-12-16 17:04

Här är alla mått: tyvärr i romanform eftersom mina ritningar är blyerts på papper:

Yttermåtten är 430x296x248. Därmed ges också baffelns mått. Skissen i inlägg fyra stämmer så långt, men inte mycket längre.

Hålet för diskanten 74mm med centrum 48mm under baffelns överkant, hålet för basen 160mm med centrum 186mm under baffelns överkant. Båda med centrum på en linje i vinkel med baffelns överkant och så placerad att bashålet har lika stort minsta avstånd till baffelns övriga två kanter.

Hålet för basreflexröret ska vara 64mm, men hålet i faneret kan vara några mm mindre så att rörets ändkanter döljs, Hålet ska placeras med centrum 74mm från bakkant och 70mm från underkant. (Larsen har de rätta rören. Han har också en låda med de övriga detaljerna som han gräver i på förfrågan.)

Hålen för anslutningarna ska vara två stycken, 12mm dia och placerade 43mm från bakkant och 35mm respektive 54mm från underkant. De sitter därmed 19mm isär vilket är avpassat för en gammal dubbel laboratoriekontakt. Uttagen finns hos Elfa (40-217-61), dock ej den särskilda dubbla proppen som då passar.

Inuti lådan ska sitta en mellanvägg, mitt emellan höger och vänster sida. I den ska vara tre hål 74mm, ett av dem så placerat att basreflexröret går igenom. De övriga två lite valfritt. Alla ytor som möts i räta vinklar inuti är försedda med en stödlist i hörnet, ca 15x15mm. För den måste alltså vara ett urtag i hörnen av mellanväggen.

Materialet var 16mm speciell spånskiva, för nybyggen är 16mm MDF förstås bättre.

Fyllningen består i inre kammaren av en enda matta på insidan av baffel/framsida och sida. I övrigt tomt där. I yttre kammaren fyra remsor varav två ligger ovanpå basreflexröret och två ligger böjda som bananer bakom baselementet. Har inte måtten tillgängliga just för ögonblicket.

Hoppas detta kan vara till någon nytta.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-17 01:43

Stort tack för all info!

Jag inväntar fortfarande snickarens besked. Håll tummarna!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2010-12-17 09:34

Är det fler än jag som har intresse av att ta fram en låda för centerhögtalare nu när vi ändå är igång (antingen via bomellbergs kontakt eller på annat håll)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-12-17 09:51

Naqref skrev:Har för mig att det finns en bra bild på hur det ser ut i mini-OA-51 men hittar inte den bilden

Är det dessa bilder du menar:

Bild
Bild

Flänsen på insidan av röret är den absolut viktigaste åtgärden, t.o.m viktigare än rundningar. Den minskar osymmetrin i luftmotståndet mellan utblås och inblås, vilket även minskar distorsionen. Flänsens yta bör nog helst vara minst dubbelt så stor som rörets area.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-12-17 10:25

Paa: Eftersom röret sitter så nära botten/bakvägg, är det ok att expandera flänsen på insidan inåt? Fortfarande fyrkantig men större inåt lådan.

Om röret sitter med samma avstånd mellan bakvägg och botten, är det den enda detalj som är likadan mellan höger och vänster högtalare. :-) Baksidan kan bli det också, om vi gör den avtagbar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2010-12-17 10:54

flänsen kan inte bli "för" stor så det är bara att välja nåt bra mått.
Senast redigerad av paa 2010-12-17 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-17 11:11

bomellberg skrev:Paa: Eftersom röret sitter så nära botten/bakvägg, är det ok att expandera flänsen på insidan inåt? Fortfarande fyrkantig men större inåt lådan.

Om röret sitter med samma avstånd mellan bakvägg och botten, är det den enda detalj som är likadan mellan höger och vänster högtalare. :-) Baksidan kan bli det också, om vi gör den avtagbar.


Jag ställer mig väldigt skeptisk till avtagbara väggar osv. Tror att det blir svårt att säkerställa att det blir tätt samt att lådan får den stabilitet som krävs. Dessutom blir det nästan garanterat dyrare.
Nä, enkelhet och stabilitet tycker jag är de prioriterade egenskaperna!

Mvh /

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-12-17 12:33

paa skrev:
Naqref skrev:Har för mig att det finns en bra bild på hur det ser ut i mini-OA-51 men hittar inte den bilden

Är det dessa bilder du menar:


Jess. Tack!

Det är så det är gjort i OA-52.3 och så är det även gjort i Larsen 8.

Ang avtagbar baksida så finns det naturligtvis fördelar och nackdelar.

Nackdelar:
Konstruktionen blir aningens mer komplex
Lådan blir aningens vekare
Lådan blir aningens dyrare

Fördelar:
Man kan limma ihop lådan först och sedan ta sig an detaljerna.
Man kan placera filtret i den bortre delen av lådan
Man kan byta ut dämpmaterialet där
Man kan ändra avstämningen lättare framdeles
Man kan lättare motivera dolda terminaler
ect etc

Lådans konstruktion gör att den bortre kaviteten är extremt otillgänglig normalt och man måste vid ihoplimmning vara verkligen skärpt så att man inte glömmer något. Basreflexrör och dämpmaterial samt viss ledningsdragning måste (om man ska slippa svordomar senare) ske samtidigt som limning. Om man lajmar med diskning av diskantdomar eller fipplar med motorsågar är det lätt hänt att man glömmer något...

Styvheten i lådan tror jag inte blir något problem öht. Priset kommer nog inte att öka med 1000kr bara för att man gör baksidan avtagbar men kanske 100kr per låda. Det tycker jag är en helt ok kostnad för fördelen det medför. Speciellt om det kommer ännu nyare uppgraderingar... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-12-17 12:48

Naqref skrev: Priset kommer nog inte att öka med 1000kr bara för att man gör baksidan avtagbar men kanske 100kr per låda. Det tycker jag är en helt ok kostnad för fördelen det medför. Speciellt om det kommer ännu nyare uppgraderingar... 8)



+1. Åtkomlighet är minst sagt viktigt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-12-17 13:11

KarlXII skrev:
Naqref skrev: Priset kommer nog inte att öka med 1000kr bara för att man gör baksidan avtagbar men kanske 100kr per låda. Det tycker jag är en helt ok kostnad för fördelen det medför. Speciellt om det kommer ännu nyare uppgraderingar... 8)



+1. Åtkomlighet är minst sagt viktigt.


+1. Har man tillgång till en superfräs är det väl lika bra att optimera lådan så långt det är möjligt.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-17 13:23

Är bara orolig för att stabiliteten påverkas eller att det kanske orsakar oönskade resonanser. Dessutom kanske man måste stjäla innervolym för att få till det.
Sen har jag iofs förståelse för svårigheten att få in dämpmaterial i den inre kammaren.

Lådan är ju inte direkt optimal att göra ändringar i med tanke på sitt lilla format och sin relativt komplexa form. dessutom är den ju förhållandevis tunnväggig vilket gör att nedfräsningar stjäler mycket av den totala godstjockleken.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2010-12-17 13:31

Behövs nog inga nerfräsningar om man gör lådan som orginal. Där sitter ju stödlister typ överallt. Bara att fästa och täta bakstycket mot stödlisterna. Lite tätningslist och 228.4 st skruvar så sitter det bättre än berget. ;)

Det bästa är väl kanske annars om man gör lite extra nerfräsningar i sidostyckena samt topp och botten också.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-17 13:38

Naqref skrev:Behövs nog inga nerfräsningar om man gör lådan som orginal. Där sitter ju stödlister typ överallt. Bara att fästa och täta bakstycket mot stödlisterna. Lite tätningslist och 228.4 st skruvar så sitter det bättre än berget. ;)

Det bästa är väl kanske annars om man gör lite extra nerfräsningar i sidostyckena samt topp och botten också.


Ja det går säkert att lösa med hjälp av stödlisterna i så fall. Men nedfräsningar gillar jag inte när det är så pass tunnt material (I alla fall inte om man ska fräsa ut så mycket så att man fäster skruvarna i det utfrästa spårets botten). Men nu är ju detta bara önskemål och funderingar. Får ju se vad snickaren säger. :)

Oavsett vore det sjukt trevligt om detta gick i lås! :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-17 14:09

Kan det vara en fördel att göra lådan lite större? OA-52 har väl en större volym och lägre avstämning?

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-17 14:49

RogerGustavsson skrev:Kan det vara en fördel att göra lådan lite större? OA-52 har väl en större volym och lägre avstämning?


Nja, tror att vissa av de egenskaper jag gillar med 51 kan gå förlorade då. Dessutom så är 52 avsedd för golvplacering som ger bashöjning.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, lemmts och 9 gäster