budget-renovera oa-14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-27 11:16

Ok, nu behöver jag lite hjälp här.

Målade första lagret färg igår med Beckers symfoni akrylfärg för möbler etc., detta på en yta sprutspackel som våtslipats med 600p. Jämn och fin yta.

Provade att våtslipa färgen på baksidan av ena högtalaren med 1500p för att se hur ytan kan tänkas bli, men då lossar stora flagor av färgen, sen är det hur lätt som helst att bara dra av små bitar av färgen.

Har jag haft en för fin yta under färgen så den inte fäster ordentligt? Haft för bråttom med att slipa?

Ytan avfettades ordentligt innan jag målade den.

Alla råd och tips är välkomna.

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-27 11:18

Bild
Bilagor
image.jpg
image.jpg (46.81 KiB) Visad 1809 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav rampitsch » 2015-02-27 11:21

Riktigt otrevligt!

Står det något på spacklet eller färgen om för/efterbehandling? Ingen primer som behövs för att färgen ska fästa på spacklet?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav mangrove » 2015-02-27 11:28

audioslave skrev:Någon som har MT20 diskanter över?


Har du något att byta bort? :wink: viewtopic.php?f=4&t=24092&view=unread&sid=97aa8114f8f4aa0ceab2529f629cf1c7#p1740588

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-27 11:32

Luften gick ur mig lite... Pratade med en säljare i butiken att den skulle gå att måla direkt på ytan bara den var ren och fri från fett och smuts.. Men, när jag läser på burken nu står det att man bör måla med en grundfärg innan, klantigt av mig att missa det.

Kul att behöva slipa ner hela högtalarna igen för att få bort all färg, kommer ta många timmar. Blä.

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-27 11:33

mangrove skrev:
audioslave skrev:Någon som har MT20 diskanter över?


Har du något att byta bort? :wink: viewtopic.php?f=4&t=24092&view=unread&sid=97aa8114f8f4aa0ceab2529f629cf1c7#p1740588


Se där ja! Har dock redan fått tag på 8st fräscha mt20 av en annan Carlsson-entusiast här på forumet :)

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav rampitsch » 2015-02-27 12:00

Det gick inte att dra bort färgen, eller alt ta ett rakblad eller liknande? Risk att man skanske får sprutspackla det igen, men kanske är mindre tidskrävande?



audioslave skrev:Luften gick ur mig lite... Pratade med en säljare i butiken att den skulle gå att måla direkt på ytan bara den var ren och fri från fett och smuts.. Men, när jag läser på burken nu står det att man bör måla med en grundfärg innan, klantigt av mig att missa det.

Kul att behöva slipa ner hela högtalarna igen för att få bort all färg, kommer ta många timmar. Blä.

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-02-27 12:17

rampitsch skrev:Det gick inte att dra bort färgen, eller alt ta ett rakblad eller liknande? Risk att man skanske får sprutspackla det igen, men kanske är mindre tidskrävande?



audioslave skrev:Luften gick ur mig lite... Pratade med en säljare i butiken att den skulle gå att måla direkt på ytan bara den var ren och fri från fett och smuts.. Men, när jag läser på burken nu står det att man bör måla med en grundfärg innan, klantigt av mig att missa det.

Kul att behöva slipa ner hela högtalarna igen för att få bort all färg, kommer ta många timmar. Blä.


Jag penslade på lite aceton, sen gick färgen att dra bort i stora plastaktiga sjok.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav petersteindl » 2015-02-28 11:43

audioslave skrev:Ok, nu behöver jag lite hjälp här.

Målade första lagret färg igår med Beckers symfoni akrylfärg för möbler etc., detta på en yta sprutspackel som våtslipats med 600p. Jämn och fin yta.

Provade att våtslipa färgen på baksidan av ena högtalaren med 1500p för att se hur ytan kan tänkas bli, men då lossar stora flagor av färgen, sen är det hur lätt som helst att bara dra av små bitar av färgen.

Har jag haft en för fin yta under färgen så den inte fäster ordentligt? Haft för bråttom med att slipa?

Ytan avfettades ordentligt innan jag målade den.

Alla råd och tips är välkomna.



Om du skall lackera en yta så slipar man med 240 p. Gå inte upp mer. Lacken skall ju fästa på ytan under. Det är ju lacken/färgen som skall ge glansen och inte ytan under färgen.

Om du däremot har ett träfanér och skall olja detta så är det träytan som ger glansen och oljan skall framhäva glansen i träet.

Ta bort den gamla färgen och använd slippapper 240 p. Gör sedan rent ytorna. Därefter kan du använda primer och slipa igen med 240 p och lacka därefter. Anledningen till att använda primer är att jag inbillar mig att ytan dels blir tåligare eftersom det yttre lagret lack fäster bättre, dels att om träet under rör sig så uppstår inte sprickor i lacken lika lätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 22:14

petersteindl skrev:
Om du skall lackera en yta så slipar man med 240 p. Gå inte upp mer. Lacken skall ju fästa på ytan under. Det är ju lacken/färgen som skall ge glansen och inte ytan under färgen.

Om du däremot har ett träfanér och skall olja detta så är det träytan som ger glansen och oljan skall framhäva glansen i träet.

Ta bort den gamla färgen och använd slippapper 240 p. Gör sedan rent ytorna. Därefter kan du använda primer och slipa igen med 240 p och lacka därefter. Anledningen till att använda primer är att jag inbillar mig att ytan dels blir tåligare eftersom det yttre lagret lack fäster bättre, dels att om träet under rör sig så uppstår inte sprickor i lacken lika lätt.

Mvh
Peter

Som gammal tillverkare av kappseglingsbåtar OS, håller jag med Peter.
Efter sista lacklager slipas ytan med 600, 800, 1200, och sedan finrubbing.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav roggaro » 2015-03-02 22:22

har 19... lager på mina högisar, fast det blev liksom bara färg :evil: ytan är som som spånplattan va :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav Ragnwald » 2015-03-02 22:28

roggaro skrev:har 19... lager på mina högisar, fast det blev liksom bara färg :evil: ytan är som som spånplattan va :lol:

Grattis. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
audioslave
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: Malmö

Re: budget-renovera oa-14

Inläggav audioslave » 2015-03-06 17:52

Tackar för era tips och råd!

Har följt dem och har nu slipat och lackerat ena kortsidan på en av högtalarna, 4 lager än så länge och ska på måndag prova om det går att slipa dem lite försiktigt!

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster