Provlyssna OA-5 MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockoholic

Provlyssna OA-5 MMX?

Inläggav Rockoholic » 2011-04-26 16:07

Hej! Jag börjar bli lite småsugen på att uppgradera min anläggning nu. Sitter för stunden och trycker på ett par Infinity Beta 10. Förvisso enormt mycket ljud för ynka 1500 kr. Men suget efter Carlsson/Larsen växer sig allt större. Jag vet dock inte riktigt vad jag vill ha. Drömmen är ett par OA-51 men dessa verkar lika lätta att få tag i som en nyinspelad skiva med Elvis. Så just nu står det lite mellan OA-5 MMX och Larsen 6. Vad jag har förstått är OA-5 MMX känsligare för omgivningen än man tror. Därför vore det kul om det fanns någon i närheten som har byggt ett par och kan låna ut eller komma hit och demospela dem för mig.

Om så är fallet utlovas god mat och dryck samt ev reseersättning eller om jag agerar taxi. Om du gillar Whisky till musiklyssnandet finns det i barskåpet :)

Jag bor i Skövde, mitt på slätten mellan Vänern och Vättern.

MVH Niclas

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-27 10:44

Kanske inte kan hjälpa dig med det du faktiskt frågade om, men för provlyssning av Larsen finns väll HIFI-punkten i Skövde?

Har tyvärr aldrig hört OA5-MMX, men kan tänka mig att de är lika känsliga för rummet som alla andra, äldre, modeller är. Dvs går att få det riktigt bra, men kräver lite möblerande tills man hittat "hem".

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
Rockoholic

Inläggav Rockoholic » 2011-04-28 14:51

Ja sexorna kan man provlyssna och säkerligen låna hem på hifi-punkten, det är bara att jag funderar lite på hur OA-5 MMX låter. Vilken som ger bäst ljud helt enkelt. :)

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-04-28 16:22

Vilken som låter bäst? Det går nog inte riktigt att jämföra MMX med Larsen 6. MMX är ju en arvtagare till den gamla OA 5:an med det här lite mer "simmiga" rumsuppfyllande ljudet som många älskar men som andra har lite svårt för. På LTS-mötet tidigare i år på Sveriges Radio så presterade MMX bland det bästa ljud jag hört. Någonsin. Men lokalen var stor och inspelningen passade högtalaren som hand i handske (en orgelinspelning från 1973). Larsen 6 är en helt annan högtalare, aningen mer riktad men som också arbetar med rumsreflexer. Men den låter mer som OA 52 (med ljudbilden aningen högre upp). Dessutom är Larsen 6 lite mindre iögonenfallande och är nog lättare att möblera med. Men bägge högtalarna är rumsberoende vilket alla högtalare är utan undantag.
Dom gånger jag hört Larsen 6 har jag slagits av att dom låter lite slanka, men Hifi&Musik tyckte däremot att basen var oerhört pregnant och att diskanten var något nedbländad. Diametralt olika lyssningsintryck alltså som jag tror man måste hänföra till lyssningssituationen och vad man driver dom med.( LTS körde MMX med en NAD 208 som slutsteg).

Användarvisningsbild
Rockoholic

Inläggav Rockoholic » 2011-04-29 14:10

På mässan i Göteborg satt jag en bra stund i Larsens rum när Ola var där och spelade. Jag gillade verkligen ljudet från sexorna, detta trots att Larsen hade ett av de sämre rummen. Jag gillade hur man blev lite mer omsluten av ljudet. Nu till sweetspot tänkte jag ta med lite egna skivor att provlyssna på för att se hur sexorna presterar med min typ av musik.

Det där med "simmigt" ljud behöver inte vara en nackdel, det viktiga för mig när jag lyssnar på musik är känslan. Det viktigaste (och säkerligen svåraste) när jag kikar högtalare är att de skall funka med precis allt. Jag har rätt bred musiksmak och blandar hej vilt i min skivsamling.

I värsta fall kan jag väl köpa OA-5 MMX, bygga ihop, gillar jag inte ljudet får jag väl sälja helt enkelt :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 15:20

Det säger ju ingenting egentligen, men jag tycker att Sonab OA-5-MMX låter
mycket bättre än både Larsen 6 och Larsen 8.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-14 15:51

Larsen 6 för 9990 här:

http://www.hembioconsult.se/DUMMY/Larse ... Prisjakt-9

Klart att de är nya.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-14 18:07

gillar man själva ljudkaraktären som oa5-mmx ger så är det en jävligt bra högtalare. låter väldigt rent och klart och basen är smått fantastisk. En 8 tummare med hög känslighet i rätt låda och på rätt plats i rummet ger en helt annan upplevelse än många andra "vanliga" högtalare.

Sen att det är fyra superkänsliga diskanter gör förmodligen sitt också. Skulle tro att högtalaren har väldigt låg dist genom hela registret som förstås gör sitt för ljudet (läs oansträngt)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rockoholic

Inläggav Rockoholic » 2011-05-18 09:39

Okej, vå får se vad det blir av allt. Fast samtidigt blev jag nästan helt tagen av hur bra ljud det var inne hos no-frills-audio på sweetspot. Deras 15" coax spelade ju riktigt fint. Det var faktiskt första gången jag hörde nya detaljer i min favoritmusik. Att de sedan inte kostar allt för mycket gör ju inte saken sämre :) Så vi får se om det blir Carlsson/Larsen eller Caveman 15" för mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-18 09:57

Maccis skrev:Larsen 6 för 9990 här:

http://www.hembioconsult.se/DUMMY/Larse ... Prisjakt-9

Klart att de är nya.

Nya och nya... Köper man ett par nya så får man dom helt oanvända ur kartong. De i länken är demoex.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-18 10:20

Rockoholic skrev:Okej, vå får se vad det blir av allt. Fast samtidigt blev jag nästan helt tagen av hur bra ljud det var inne hos no-frills-audio på sweetspot. Deras 15" coax spelade ju riktigt fint. Det var faktiskt första gången jag hörde nya detaljer i min favoritmusik. Att de sedan inte kostar allt för mycket gör ju inte saken sämre :) Så vi får se om det blir Carlsson/Larsen eller Caveman 15" för mig.

Fast mellan Carlsson/Larsen och Caveman 15" tyckte då inte jag höra stora likheter. Kan vi ha så olika uppfattningar av vad vi hör? Lyssande du med samma musik?

Användarvisningsbild
Rockoholic

Inläggav Rockoholic » 2011-05-18 19:05

RogerGustavsson skrev:
Rockoholic skrev:Okej, vå får se vad det blir av allt. Fast samtidigt blev jag nästan helt tagen av hur bra ljud det var inne hos no-frills-audio på sweetspot. Deras 15" coax spelade ju riktigt fint. Det var faktiskt första gången jag hörde nya detaljer i min favoritmusik. Att de sedan inte kostar allt för mycket gör ju inte saken sämre :) Så vi får se om det blir Carlsson/Larsen eller Caveman 15" för mig.

Fast mellan Carlsson/Larsen och Caveman 15" tyckte då inte jag höra stora likheter. Kan vi ha så olika uppfattningar av vad vi hör? Lyssande du med samma musik?

Grejen var just den att de inte lät speciellt lika. Jag har tidigare gillat Carlsson/Larsen väldigt mycket. Men Caveman väckte något nytt i musiken. När man t ex lyssnade på livemusik fick man en helt annan känsla. Och japp, jag körde med samma skivor. Så för stunden lutar det faktiskt mer åt Caveman än Larsen.

Återgå till Carlsson Illuminati