"Unikt modifierade OA-6 typ 2a"

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

"Unikt modifierade OA-6 typ 2a"

Inläggav Daniel_A » 2011-09-06 10:40

Jag råkade se en intressant annons på Hifimagasinet. Jag har själv ett par OA-6 typ 2 som är mycket förtjänstfullt modifierade av phon här på forumet (med Obi F87 som mellanregister, Visaton BG20 i basen och T22-diskanter), så jag är egentligen inte intresserad av att köpa dessa, men det vore intressant att höra kommentarer till detta, åtminstone vid första anblicken, intressanta projekt.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=17947

Säljer här ett par unikt modifierade OA-6 typ2a. Detta par är modifierat för att efterlikna ljudet OA-6"typ1" så mycket det är möjligt. Hur kan man åstadkomma detta? Genom använda den befintliga bassdrivern och dess nätdel till att bygga in ytterligare ett drivsteg för mellaregister och diskant.

Detta nya drivsteg är konstruerat som en konstantström-förstärkare för att efterlikna ett rörslutstegs drivsätt till dessa register. Bassdrivern med sin negativa utimpedans är också modifierad såtillvida att den nu har samma jordpotential som drivsteget för mellanreg./diskant detta för att kunna använda den befintliga nätdelen gemensamt för båda slutstegen och samtidigt bibehålla bassdriverns negativa utimpedans och övriga specialdata. Den negativa utipedansen är nu även enkelt trimbar för ev. intrimmning av andra baselement än 9710 men här används självklart 9710:an för orginalkänslans skull. Bassdrivern
är också modifierad för att inte kunna ge ev. likspänning till bashögtalaren vid felfall, alltså att bashögtalaren och/el. slutsteget inte brinner upp om något skulle gå snett, vilket i stort sett var praxis med original-uttförandet. Offset-spänning på utgången är trimmad till +/- 3mV för maximal stabilitet och stegets arbetspunkter, alltså ingen DC på baselementet!

Och vad är då ljudmässiga vinsten med allt detta? Ljudet är nu betydligt jämnare och behagligare att lyssna till. Den nasalitet i mellanregistret som finns i OA-6 typ2a är nu borta och spridningen (diffuseringen) i diskanten blir nu perfekt b.la. tack vare att originaldiskanterna fortfande används i sina originalpositioner
och med rätt anpassad drivning från slutsteget. Exakt samma diskanter som sitter i OA-6"typ1" låter nu inte längre som de gör i OA-6typ2a eller OA-5 där de bara lät skramligt och vasst. Att de inte behöver göra detta fanns ju redan bevisat i OA-6"typ1", det var bara att försöka komma på varför.

Originalitet var en viktig faktor vid denna modifikation så att inte konstruktionen påverkades så mycket att dess originella grundkaraktär inte längre gick att känna igen och att behålla det som var bra och få bort det som var mindre bra, helt enkelt att få denna konstruktion att låta som den hade potential till.

Slutligen, högtalaren skall nu precis som OA-6"typ1" enbart drivas av ett försteg. Det enda som krävs av detta försteg är att det klarar att driva 0,5V ut i 100Kohm/1000pF. Tidstypiska försteg som Quad 33 eller en Dyna Pas 3X blir perfekt att använda men även moderna och fjärrstyrda försteg går ju bra.

Lämnar 1års garanti med vissa förbehåll för detta mycket speciella par. Pris 12.000:-

Mvh,
Bo Hagberg

P.S. Du som ev. äger ett par av de gamla fina OA-6 original är välkommen att låna hem dessa OA-6 "typ2" för jämförelse på plats hemma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-06 15:28

Bo Hagberg är en person med mycket högt anseende i ämnet och han har jobbat mycket och länge med den här typen av högtalare.

För mitt eget vidkommande har jag hög tillit på Bo Hagberg. Jag kan inte säga att jag känner honom eller ens träffat honom, men namnet har varit ymnigt förekommande i seriösa sammanhang på den tiden det begav sig.

Vad jag vet är att det inbyggda slutsteget i original OA6typ2 ofta gick sönder.

Vad jag också vet är att Stig Carlsson själv i OA6typ2 helst ville ha ett annat element i basen än 9710.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-01 12:30

Finns det någon som kan tänka sig eller vet någon som skulle kunna tänka sig att dema OA-6 typ2 för mig?
Spelar ingen roll om de är i original eller moddade, intressant vilket som.

Har precis köpt ett par som ska moderniseras och plockas ihop.

Befinner mig för tillfället i Stockholm, men kan tänka mig en åktur på ett par timmar, om så ska till. :)
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2012-03-01 17:21

Ragnwald - ring mej. Jag har 3 par med olika renoveringar. 070-5937878

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-03-01 18:33

petersteindl skrev:Bo Hagberg är en person med mycket högt anseende i ämnet och han har jobbat mycket och länge med den här typen av högtalare.

För mitt eget vidkommande har jag hög tillit på Bo Hagberg. Jag kan inte säga att jag känner honom eller ens träffat honom, men namnet har varit ymnigt förekommande i seriösa sammanhang på den tiden det begav sig.

Vad jag vet är att det inbyggda slutsteget i original OA6typ2 ofta gick sönder.

Vad jag också vet är att Stig Carlsson själv i OA6typ2 helst ville ha ett annat element i basen än 9710.

MvH
Peter

Vill bara hålla med om vartenda ord av det där.

Speciellt då kanske det där med att Stig grät lite över att 9710 användes i
basen på typII, men det var alltså inte hans val utan det var ett krav från
ekonom-håll på Sonab.

Å andra sidan kan man ju nämna att man givet den ganska beskedliga
förstärkareffekten, inte drabbas av 9710 så illa som man kan tro. Det vill
säga - den klippande förstärkaren slåss med 9710 om uppmärksamheten. ;)

Någon beskrev basåtergivningen från OA6-II med ungefär de här orden:
"Basåtergivningen var helt fantastisk och kännetecknades av att man när
man spelade de mest dramatiska symfoniska utbrotten och närmade sig
klimax, alltid blev påmind om att basåtergivningen inte alls var så fantas-
tisk som man nyss trott! Just det där med att den gav visioner om vad
som komma skulle, utan att klara av att hålla sina löften..."

Man kan säga att basen återgavs allt mera fantastiskt ju mindre bas det
var. De sublima små bashändelserna återgavs faktiskt utmärkt, med både
nyanser och djup. ;)

Men jag tycker det är viktigt att sätta saker i perspektiv och för sin tid så
var OA6 trots allt något lite extra, 30-Hz-prestanda var inte vardagsmat
på den tiden. Även om det är anmärningsvårt att typ två var sämre än den
ursprungliga OA-6.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-02 00:29

Får tacka Jansch för gästvänligheten i kväll. Ett mycket trevligt och synnerligen givande möte och supergott kaffe. :)
Är nu rätt säker i vägvalet vad gäller renoveringen av mina OA-6 typ2.
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2012-03-02 02:38

Först - Tack för besöket Ragnwald. Alltid kul att diskutera OA6typ2.

Tänkte kommentera lite om det som skrivits i denna tråd:

Först om vad Bo Hagberg säger om sina ombyggda OA6:or.
Vid det här laget vet ju alla att originalslutsteget inte var så lyckat konstruktionsmässigt. Dock när det funkar gör det ett utmärkt jobb!(mer om slutsteget längre ner).
Jag tycker det är en miss att ta bort möjligheten att trimma in DC offsetspänningen till högtalaren. Jag har provat flera olika högtalarelement till slutsteget och ALLA går trimma in till lägre dist vid stora konutslag! Har även kört 6,5 tummare (nya och gamla) som alla vinner på individuellt inställd DC offset.
En ödmjuk fråga - Vad menar han med "konstantströmförstärkare"? Menar han oändligt Ri.....för det kan ju inte bli rätt?

Peter skriver att slutsteget ofta går sönder - vilket är helt sant! Huvudorsaken är dock nästan alltid att nämnda DC offset inte är korrekt inställd (Tack Grafpro för din insikt). Då bashögtalarens kon strävar mot jordens inre pga av sin tyngd (mindre än 10gram!) behövs en regelbunden intrimning av DC offset. Rimligt vore kanske var 5:e år.
Väl spelade OA6typ2:or under 25års tid har vanligtvis en så nedhängd kon att Xmax är "negativt"!

Xmax på en "frisk" 9710M är 1,75mm (polplattan är 10,5mm tjock och talspolen 7mm hög). Som värst är nedhängningen knappt 3mm på slitna/gamla 9710:or - det är den veckade upphängningen som sätter stopp.
Kör man ett sådant högtalarelement i OA6 kommer den positiva strömåterkopplingen (den som skapar negativ impedans) att jag livet ur både slutstegets förmåga att leverera ström och högtalarens möjlighet att klara höga effekter.
Enkelt uttryckt - slutsteget ger sig inte förrän högtalarelementet uppför sig korrekt - och då går transistorerna på lunch...för gott.

Lite kuriosa: Slutstegets förmåga att styra högtalarelementet är så bra att disten ökar inte nämnvärt förrän konamplituden överstiger ca 2,5mm. Alltså en bra bit över Xmax!

Åtgärden för detta problem är: Nya transistorer (BD243/BD244), Xcentrerad 9710M samt DC offset intrimning.
Därefter kan man "plåga" OA6:orna (Ragnwald tyckte jag spelade högt....)

Helst ska man dock byta bas till exempelvis Visaton BG20.

Slutligen några ytterligare kommentarer om slutsteget:
- Drivsteget till sluttransistorerna jobbar i klass A...usch!
- Sluttransistorerna har ingen förspänning, jobbar i praktiken alltså i klass c.....usch!
- Slutsteget har OP design, fast utan diffsteg.....usch
- Slutstegets jord är inte "-" på 9710:an....usch vad det ryker när man kopplar in olika mätgrunkor här o där och glömmer bort detta.

------Och ändå låter OA6typ2(a) förbaskat bra i basen----

PS att Xcentrera 9710M är ovanligt lätt då man enkelt kan ta loss magneten från konen (de 3 slitsskruvarna, INTE de 3 bultarna!) DS

Återgå till Carlsson Illuminati