Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PappaBas skrev:hmm förstår inte riktig skillnaden mellan "diffusering" och "dämpning"?
Jo jag förstår ju orden i sig men inte i kontexten hur ljud reflekteras från en yta?
Är det att olika frekvenser dämpas olika mycket i diffusering? Eller att man vill vill att det skapas reflektioner som inte är vinkelräta? Dvs en yta som är "veckad"?
Tänd ett kunskapens ljus i en stackars själs mörklagda sinne
PappaBas skrev:Så på ett sätt kan en ortoakustisk högtalare liknas vid en "diffusor" fast vid källan istället?
Får försöka googla lite och se om jag kan få tag på någon lämplig form och dimension på diffusorer... kanske kan jag försöka få den att passera som något slags modernistisk konstnärlig installation? "Hifi-nördens lidande" vore ett arbetsnamn...
Den form som jag visualiserar mig i mitt sinne just nu är en yta med olika reflekterande ytor...tänker lite som schack-bräde där varje ruta är vinklad åt lite olika håll mot horisontalplanet.
PappaBas skrev:Tack för fördtydligandet det var precis det jag avsåg.
Är det den "utsmetningen" av källan som skapar det intryck av luftighet som man hör i en sådan högtalare? Dvs den maskerar lite av punktformigheten i en mer direktstrålande högtalare?
PappaBas skrev:Så kontentan är att man vill dämpa andra och högre ordnings reflexer för att de tar för lång tid att nå lyssnaren och "överanstränger" då hjärnans tolkningsförmåga (eller förmåga att kompensera för fel) och förstör då upplevelsen?
PappaBas skrev:Bort med stående vågor och dyligt och skapa lite "lagom" reflexer...
Hmmm får försöka hitta lite mer information om det här
Tack för insikterna
PappaBas skrev:Tack för fördtydligandet det var precis det jag avsåg.
Är det den "utsmetningen" av källan som skapar det intryck av luftighet som man hör i en sådan högtalare? Dvs den maskerar lite av punktformigheten i en mer direktstrålande högtalare?
Så kontentan är att man vill dämpa andra och högre ordnings reflexer för att de tar för lång tid att nå lyssnaren och "överanstränger" då hjärnans tolkningsförmåga (eller förmåga att kompensera för fel) och förstör då upplevelsen?
Bort med stående vågor och dyligt och skapa lite "lagom" reflexer...
Hmmm får försöka hitta lite mer information om det här
Tack för insikterna
PappaBas skrev:ahh tack för de intressanta svaren herrar Ö och S. Speciellt en glimt av Stig Carlssons tankegångar var mycket intressanta!
Inser att jag inte har den rätta terminologin för att utrycka mig riktigt precist och så besitter jag inte den teoretiska kunskapsbasen heller. Men min nyfikenhet är väckt så skall läsa på lite
PappaBas skrev:När jag skrev "punktformig" så avsåg jag en högtalare som hade en smal tänkt spridning. Men är med på tankemodellen med tänka ideala rundstrålande ljudkällor.
PappaBas skrev:Kan inte vilka gångtider som avses för att en reflex skall vara "tidig" eller "sen" och förstår att rumsgeometri och högtalarplacering osv spelar in.
PappaBas skrev:Så en för tidig reflektion kan inte hjärnan skilja från ett slags fel i själva källan medan en lite senare reflex känner den igen som just en reflex?
PappaBas skrev:De skapar någon slags upplevelse av välljud verkar det i alla fall som? Sedan kommer de riktigt sena reflexerna och de är inte heller några trevliga rackare verkar det som...
PappaBas skrev:Men verkar inte finnas några sådana där förhatliga "tumregler" eller låt oss försköna dem lite och kalla dem "grundprinciper" enligt vilka jag kan förbättra återgivningen då?
PappaBas skrev:Har dem redan ställda dikt an mot en hård vägg.
Det skall alltså i princip vara lagom och så det låter bra? *groan*
jag som hade önskat mig enkla svar och helst en ponny i julklapp...
PappaBas skrev: ...
Så en för tidig reflektion kan inte hjärnan skilja från ett slags fel i själva källan
medan
en lite senare reflex känner den igen som just en reflex?
...
PappaBas skrev:Jag har en liten fråga angående hur man optimalt dämpar ett rum för orto[s]foniska[/s]akustiska högtalare som OA5?
petersteindl skrev:Don't change a winning horse.
MvH
Peter
hifikg skrev:Mycket intressant ämne. Råkade starta en tråd på samma tema innan jag hittade den här. Bör alltså OA52 (-2) stå på mjukt underlag? Jag har mina på ett hårt golv och på SD-fötter. De står mot en vägg och det finns inget emellan dem, så lärde jag mig att de skulle stå en gång i tiden. Avståndet till hörnen är ca 50 cm på varje sida och ca 3 meter mellan högtalarna. Väggen bakom högtalarna är "naken" och takhöjden är nära fyra meter. Taket är i betong och har några "diffusorer" i form av rör. Det sista är ju inte riktigt "normalt" för ett vanligt rum, skulle jag vinna något på att "sänka" taket?
hifikg skrev:Sidoväggarna är gips framför betong resp ren betong. Betongväggen har tre små fönster (källarvåning) som är täckta med papp. Rummet är sparsamt möblerat, men jag har fyra stora (250x100x10 cm) frigolitskivor, klädda i tunt tyg. Två uppställda mot väggarna nära högtalarna och två liggande på golvet, mellan och framför högtalarna, som en tjock matta. Kör jag helt utan dessa så blir det lite eko i rummet. Har lyssnat mig fram till den placering som de har nu, men det kanske går att göra mer?
hifikg skrev:Besökte ett "svanå-rum" häromdagen och det var väldigt mycket mer dämpat än mitt rum, men å andra sidan hade de inga OA-52:or att spela på heller *s*
hifikg skrev:Själva lyssningsrummet gränsar till nästa rum utan dörr emellan, så bakom mig är det långt till en hel vägg. Vinner jag något på att stänga till mellan rummen? Ställer upp en svart skärm när jag kollar film på dagtid, då blir det så gott som helt mörkt i lyssningsrummet.
hifikg skrev:Någon som har något tips på vad jag skulle kunna prova? Diffusor på väggen bakom högtalarna? Ovanför dem eller mellan dem? Hela väggen? Taket?
hifikg skrev:Egentligen är jag löjligt nöjd med hur det låter för det mesta, men går det att locka fram ytterligare kvalitéer så är jag idel öra.
petersteindl skrev:Stig Carlsson skulle haft högtalarna vid långväggen.
MvH
Peter
hifikg skrev:Vilken uppställning stämmer bäst med Carlssons principer månne? Fick för mig att det är en fördel med långt avstånd till sidoväggarna. Det är en hel del jobb att flytta runt alltsammans, så innan jag provar vore det kul med era tankar. Är det ena eller det andra är helt galet, eller helt rätt. Kanske kvittar det?
IngOehman skrev:I din skiss ser jag två fyrkanten, en ifylld och en ofylld. Om de fyllda är du,
så råder jag dig att omvärdera. Detsamma gäller placeringen som du enligt
skissen har valt för högtalarna på långväggen.
Men vad är den ofyllda fyrkanten? Och kan dörren stängas?
IngOehman skrev:hifikg skrev:Vilken uppställning stämmer bäst med Carlssons principer månne? Fick för mig att det är en fördel med långt avstånd till sidoväggarna. Det är en hel del jobb att flytta runt alltsammans, så innan jag provar vore det kul med era tankar. Är det ena eller det andra är helt galet, eller helt rätt. Kanske kvittar det?
Det är svårt att veta säkert vad stig skulle ha föreslagit, eftersom ju Stig,
som alla kloka människor, inte fattade sådana beslut baserat på tumregler.
I sitt hem spelade han på tvären i det stora rummet, men på längden i det
lilla som han sedan flyttade upp anläggningen till.
Dock delar jag bedömningen att på tvären nog skulle vara att föredra i just
ditt rum, och jag tror att Stig hade sagt detsamma.
Och lyssnar man på vad Stig mera specifikt sa, så var ett avstånd till sido-
väggarna något han rekommenderade. Större = bättre.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:
1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.
2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.
3. Basområdets energkurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:
1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.
2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.
3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...
Vh, iö
Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.
MvH
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:
1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.
2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.
3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...
Vh, iö
Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.
MvH
Peter
Hoppas ingen uppfattar det jag skrev som citerats härovan som en redo-
visning av Stigs uppfattningar.
Det jag skrev var dels MINA åsikter i frågan, men i huvudsak så var det en
redovisning av fysikaliska konsekvenser, eller om man hellre kallar det, de
problem, som uppstår som följd av symmetrisk möblering.
Men bara så ingen misstolkar mig så är inte heller jag någon motståndare
till symmetriska möbleringar, om man omhändertar problematiska konse-
kvenser av det. I rum som man använder på längden är det nästan alltid
fördelaktigt att eftersträva en hyggligt symmetrisk möblering, det är min
erfarenhet.
- - -
Vill avsluta med att nämna att frågan om symmetri kontra asymmetri blir
allt mindre viktig ju större avstånd till sidoväggarna man har - och att man
kanske inte skall ta en broschyr som underlag för en persons uppfattingar
i en fråga. I synnerhet inte när det gäller uppfattningar som personen har
20 år senare.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att Stig, till skillnad från illustrationen på bilden, förespråk-
ade att sittmöbeln placerades med gott avstånd till väggen bakom. I hans
lyssningsrum på nedervåningen var det någon meter från lyssnarnas öron
till väggen bakom, och inte heller på övervåningen stod stolarna dikt an
mot... den öppna spisen.
För att undvika att stolarna skulle råka hamna för nära väggen bakom de
idogt lyssnande, hade han till och med låtit en snickare snickra ihop några
speciella puttifrånbrädor som lades på golvet bakom stolarna och höll dem
på säkert avstånd från bakre väggen. Dessa brädor användes alltså på
nedervåningen.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:
1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.
2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.
3. Basområdets energikurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...
Vh, iö
Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.
MvH
Peter
Hoppas ingen uppfattar det jag skrev som citerats härovan som en redo-
visning av Stigs uppfattningar.
Det jag skrev var dels MINA åsikter i frågan, men i huvudsak så var det en
redovisning av fysikaliska konsekvenser, eller om man hellre kallar det, de
problem, som uppstår som följd av symmetrisk möblering.
Men bara så ingen misstolkar mig så är inte heller jag någon motståndare
till symmetriska möbleringar, om man omhändertar problematiska konse-
kvenser av det. I rum som man använder på längden är det nästan alltid
fördelaktigt att eftersträva en hyggligt symmetrisk möblering, det är min
erfarenhet.
- - -
Vill avsluta med att nämna att frågan om symmetri kontra asymmetri blir
allt mindre viktig ju större avstånd till sidoväggarna man har - och att man
kanske inte skall ta en broschyr som underlag för en persons uppfattingar
i en fråga. I synnerhet inte när det gäller uppfattningar som personen har
20 år senare.
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan nämna att Stig, till skillnad från illustrationen på bilden, förespråk-
ade att sittmöbeln placerades med gott avstånd till väggen bakom. I hans
lyssningsrum på nedervåningen var det någon meter från lyssnarnas öron
till väggen bakom, och inte heller på övervåningen stod stolarna dikt an
mot... den öppna spisen.
För att undvika att stolarna skulle råka hamna för nära väggen bakom de
idogt lyssnande, hade han till och med låtit en snickare snickra ihop några
speciella puttifrånbrädor som lades på golvet bakom stolarna och höll dem
på säkert avstånd från bakre väggen. Dessa brädor användes alltså på
nedervåningen.
De bilder som jag visade i mitt inlägg var från instruktionsmanualen på OA-116/OA12/OA14/OA2212. Det är alltså inte från någon broschyr. Jag skriver detta så att det inte skall uppstå missförstånd.
Avståndet från lyssnarnas öron till bakre vägg på nedervåningen var ungefär 1-1,1 meter. På ovanvåningen hos Stig satt man betydligt närmare bakre vägg.
I Blackeberg där Stig bodde innan han flyttade till Torkel Knutssonsgatan var hans soffa dikt an mot bakre vägg. Då satt Stig nära den bakre väggen.
MvH
Peter
IngOehman skrev:...doktor Hans
Backmans sidoväggsplacerade OA-52 ...
Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?
hifikg skrev:IngOehman skrev:...doktor Hans
Backmans sidoväggsplacerade OA-52 ...
Efter kortväggen då, med högtalarens "rygg" mot väggen (dvs helt normalt), eller på tvären, med ryggen mot långväggen? Det sista kanske vore ett kul experiment, höger högtalare lär då hamna till vänster och tvärtom för att inte rikta diskanterna rakt in i väggen.
hifikg skrev:Hmmm... högtalarna på tvären, då blir det till att kånka runt dem igen... det får bli ett kommande experiment det. Hur lät det? Ni som hört.
IngOehman skrev:Som sagt - jag tror inte att det blir så bra med sidoväggsplacering i ditt rum.
Ser väldigt tjusigt ut förresten!
Vh, iö
hifikg skrev:Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?
Jag tror inte du vet vad diskussionen handlar om, eller ens vem Stig är. Tack ändå till er som svarat seriöst, det har varit en givande tråd!
grafpro skrev:hifikg skrev:Schimpans-X skrev:...Eller äter ägg i mängd så man får kartonger att sätta upp för att Stig´s idé får verklighet igen ?
Jag tror inte du vet vad diskussionen handlar om, eller ens vem Stig är. Tack ändå till er som svarat seriöst, det har varit en givande tråd!
Fel. Råkar veta att Schimpans-X är mycket väl bekant med Stigs verk liksom med Sonabs produkter, och är dessutom professionell i dessa frågor. Tänkvärt.
hifikg skrev:Så här såg det ut i lyssningsrummet innan jag möblerade om, dvs med högtalarna mot den hela kortväggen. Om jag ska göra som nämnde Backman antar jag att jag ställer upp alltihop på samma sätt igen (phew) men skiftar om högtalarna och ställer dem mot långväggarna istället. Då blir avståndet mellan högtalarna över fyra meter. Rummet är ca 5x7 meter (minus det där pumprummet), räcker inte det djupet till? Eller är det pumprummet som skulle störa?
hifikg skrev:
Schimpans-X skrev:...utan inspelning av ljud finns inte mycket att lyssna på för debattörer av ljudkvalite'
Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva ! ...
Men var kommer äggkartongerna in i historieberättelsen, före bevisen av felaktigheterna eller efter?Schimpans-X skrev:Stig garvar nog i sin himmel... Bra konstruktörer liksom försäljare behöver bra argument som folk går på... och han trodde på något men ändrade sin tro som så många andra kloka när bevisen på felaktigheterna i hans teorier blev uppenbara och klargjorda.
Schimpans-X skrev:Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !
Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !
lennartj skrev:Schimpans-X skrev:Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !
Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !
Fel!
men du har rätt i att det inte är många.
När jag besökte Robert von Bahr för ca 30 år sedan använde han Carlsson OA2212 för lyssningen vid mixerbordet, men de var inte placerade som Stig C förordade utan under snedtaket som böjde i ca 45 graders vinkel ungefär en halv meter ovanför högtalarna.
Jag uppfattade i alla fall ljudbilden som väl strukturerad och trovärdig.
Schimpans-X skrev:Schimpansmeddelande:
Snygg kurvig Donna mellan högtalarna, nu blir det mer och mer seriöst
Skall försöka klargöra några saker gällande mina inlägg som högst sporadiskt ramlar ner på diskussionsgrupperna. Har arbetat med professionellt ljud och bild sen 1971 men hörseln nu, vid 60 års ålder, har inte bara vax ibland som tillfällig begränsare utan även den naturliga nedsättningen av förmågan att uppleva ljud. Mätte hörseln för två år sedan och hade en hyfsad frekvenskurva till 15 kHz, sedan föll den som en sten...
Vad som är intressant i dessa inlägg om ljud och som fascinerar mig är fanatismen och övertygelsen/tron/hoppet om att kunna veta/höra det som är rätt och korrekt. Paralleller till trosuppfattningar och övertygelser av annan karaktär är uppenbar...
- Det verkar inte finnas någon som helst insikt i att vi människor, liksom djuren, har olika hörselkurvor och uppfattar ljud olika. Och därför faller allt platt till marken, dessa diskussioner som gardiner, mattor och soffors placering.
Stig garvar nog i sin himmel... Bra konstruktörer liksom försäljare behöver bra argument som folk går på... och han trodde på något men ändrade sin tro som så många andra kloka när bevisen på felaktigheterna i hans teorier blev uppenbara och klargjorda.
Att vi alla kan förbättra vår akustiska miljö ter sig tämligen självklart, ingen bra ide' att sitta och lyssna i ett kalt och avklätt rum...om någon trodde det...har dock medverkat i projekt i min ungdom där vi förbättrade inspelningsakustiken rejält med just äggkartonger och några madrasser... att jobba med just inspelning ger en sorts annorlunda insikt i ljudvetenskapen... och utan inspelning av ljud finns inte mycket att lyssna på för debattörer av ljudkvalite'
Så, hur många professionella inspelningstekniker och ljudstudios tror ni har använt Carlssonhögtalare under inspelningsarbetet ? Svaret är enkelt: Inga
Varför får ni räkna ut själva !
Men kul är det att munhuggas ! Trudelutt på er musik (hm,ljud ?) älskare !
IngOehman skrev: ...
PS. Vad är det för teori av Stig Carlsson som du tänker på? Och när du
ändå håller på med det, så berätta mer om "bevisen på felaktigheterna i
hans teorier". De som "blev uppenbara och klargjorda".
...
mapem skrev:Stig C var väl ledsen för att Sveriges Radio inte valde OA 2212 som monitorhögtalare utan i stället Yamaha NS 1000.
Off topic: jag var på studiebesök påp SR för ett tag sen och det drällde av synbarligen oanvända NS 1000 överallt i hörnen.
petersteindl skrev:IngOehman skrev: ...
PS. Vad är det för teori av Stig Carlsson som du tänker på? Och när du
ändå håller på med det, så berätta mer om "bevisen på felaktigheterna i
hans teorier". De som "blev uppenbara och klargjorda".
...
Ingvar, jag hade denna fråga i ett inlägg efter mitt ovanstående inlägg där jag citerar LennartJ.
Jag tog dock bort mitt inlägg på admins råd dagen efter. Don't feed the trolls var anledningen.
Jag ser faktiskt inget annat än trollande i Schimpans-X inlägg i tråden.
MvH
Peter
wicke skrev:Mycket intressant läsning i denna tråd. Reagerade på att några placerat sina OA52/OA51 på långsidan istället för på kortväggen mot lyssningsplatsen.
Mitt lyssninghsrumm är 3,80x6,80 och med OA 51 på kortväggen med ett avstånd av 30cm från sidoväggen så blir inte avståndet till sidoväggen optimalt om man vill ha en någotsånär bra öppningsvinkel och stereobild.
Kanske värt ett försök med sidoväggsplacering.
Undrar dock om det då skall vara ett avstånd till bakväggen? Antar att högtalarna inte skall stå i hörnen?
wicke skrev:Mycket intressant läsning i denna tråd. Reagerade på att några placerat sina OA52/OA51 på långsidan istället för på kortväggen mot lyssningsplatsen.
wicke skrev:Mitt lyssninghsrumm är 3,80x6,80 och med OA 51 på kortväggen med ett avstånd av 30cm från sidoväggen så blir inte avståndet till sidoväggen optimalt om man vill ha en någotsånär bra öppningsvinkel och stereobild.
Kanske värt ett försök med sidoväggsplacering.
Undrar dock om det då skall vara ett avstånd till bakväggen? Antar att högtalarna inte skall stå i hörnen?
IngOehman skrev:wicke skrev:Mycket intressant läsning i denna tråd. Reagerade på att några placerat sina OA52/OA51 på långsidan istället för på kortväggen mot lyssningsplatsen.
Mitt lyssninghsrumm är 3,80x6,80 och med OA 51 på kortväggen med ett avstånd av 30cm från sidoväggen så blir inte avståndet till sidoväggen optimalt om man vill ha en någotsånär bra öppningsvinkel och stereobild.
Kanske värt ett försök med sidoväggsplacering.
Undrar dock om det då skall vara ett avstånd till bakväggen? Antar att högtalarna inte skall stå i hörnen?
Vill bara nämna att sådan där placering är ett specialfall och absolut inte
vad man bör se som första valet. Högtalarna (och OA-51 i mycket högre
grad än OA-52) bör placeras på långvägg, båda på samma alltså. Det är
sällsynt att det inte blir bäst så.
Som andraalternativ, för rum som är mindre rektangulära/mera kvadra-
tiska, kan man även prova kortvägg. Placering på motstående långväggar
bör ses som en nödlösning, eftersom det inte renderar korrekta element-
invinklingar (det som skall vara 30 grader blir 60) och som nästan alltid ger
"larger than life"-effekter, på grund av reflexionerna från kortväggen bort-
om högtalarna.
Nödplaceringen att använda de två motstående långväggarna, fungerar
som regel bäst om man har ett rejält avstånd från högtalarna till väggen
bortom dem. Ett par meter skadar inte.
Men hur man än vänder och vrider på det så är det en delvis subjektiv
fråga, och bästa sättet att få veta hur man tycker att det låter, är ju att
prova!
Vh, iö
IngOehman skrev:Alla de mått du beskriver, utom ett, får jag ihop....
Nattlorden skrev:( hifikg - Om det är till någon nytta går det att prova att använda mitt lilla nya program till att visualisera det. )
hifikg skrev:Nattlorden skrev:( hifikg - Om det är till någon nytta går det att prova att använda mitt lilla nya program till att visualisera det. )
Var får man tag på det?
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:( hifikg - Om det är till någon nytta går det att prova att använda mitt lilla nya program till att visualisera det. )
Var får man tag på det?
http://www.nattlorden.com/software/software.html
Kräver .NET 3.5 installerat och det är "work in progress" så ev. buggar är färdigbeklagade på förhand.
hifikg skrev:Aha, oanvändbart för min del (OS X). Får rita på egen hand.
Schimpans-X skrev:Gällande trollande, ja, kanske. Stig Carlsson gjorde ju det. Trollade fram akustik i rum genom sitt genomtänkta koncept där rummets roll i ljudupplevelsen var en okänd faktor. Inte viktigt var högtalarna stod. Märk väl.
Schimpans-X skrev:Ekvationen jämförbar med Ingvar Kamprad: Möblera folkhemmet, med Carlssonhögtalare. Hur har de som köper högtalare det hemma…
Smart som han var så utrustades de sista modellerna med hjul.
hifikg skrev:Så här är det:
och rummets bredd, dvs djup som det är möblerat nu är 4900 mm. Enligt den gamla greken ska sidorna i triangeln vara 3780 mm (på bilden 3550) och det blir det ganska precis om man lägger till 140 mm från diskanterna till själva väggen och betänker att det är ett visst avstånd mellan öronen som inte låter sidorna gå ihop där linjerna slutar (de fortsätter alltså en liten bit till, förslagsvis 90 mm, innan de möts i triangelns spets). Helt liksidig är den alltså inte. Kan spetsa till den ytterligare genom att flytta högtalarna närmare varandra.
Vet inte var de 150 mm som saknas i djupet tagit vägen, kanske fåtöljens stoppning? men jag har mätt från vägg till öra i båda fallen. Öronen är vidare placerade 903 mm över golvet när jag lutar mig tillbaka och lyssnar och något högre när jag sitter upprätt. Vid upprätt lyssning hamnar jag något närmare högtalarna istället. Ibland flyttar jag stolen sisådär 200 mm framåt.
Ser att jag missade att rita in avståndet mellan högtalare och kortväggar, det är 2450 mm åt vänster (från lyssningspos) resp 1600 mm åt höger, förskjutet åt höger alltså. Den vänstra högtalaren står nu "innanför" pumprummets vägg så att säga.
IngOehman skrev:Jag orkar inte kontrollräkna måtten, men är lite nyfiken på vad eller vem du menar med "den gamla greken"? Det mått du anger skulle ju ge 23,6 grader för en triangel enligt nämnd grek, och det vet jag inte om det är en speciellt omtalad vinkel. Det närmaste jag kan komma på är jord-
axelns lutning som f n ligger på 23,5 grader och är krympande (jag tror
derivatan f n är ungefär 1 grad/10 000 år, mycket grovt räknat).
Men - är rätt så nära normal öppningsvinkel (+/- 23 grader) ligger du hur
som helst ganska nära, och jag är inte alls förvånad över att det låter bra.
Kan bara gratulera.
Vh, iö
IngOehman skrev:Många små stuvar kanske?
Typ jättemånga.
Vh, iö
avr7000 skrev:hallå
Eftersom det är gratis att prova så skulle jag i ditt fall göra just det ...
Prova att i din uppställning på bilden öka avståndet mellan högtalarna ... kanske från 330 till 380 .
mvh Stefan
IngOehman skrev:Någon kan säkert föreslå att du drar isär högtalara flera meter också, så
långt som sidoväggarna tillåter kanske? Man kan prova vad som helst.
Och det är aldrig fel att prova saker!
Hänga högtalarna i taket kan också provas. Man kan till och med ställa
dem bakåfram eller rent av uppåner, men någonstans når man kanske en
gräns för när det inte känns meningsfullt - trots att det är både provbart
och gratis.
Så inte håller jag med om att man skall testa saker bara för att det är så
lätt att göra det och dessutom gratis. Då blir det oändligt mycket saker att
prova, och all tid går ju åt. Tid som man ju hade kunna ägna till att lyssna
på musik.
- - -
Men vad är då meningsfullt att prova? Det är självklart upp till var och en
att bedöma.
Jag har med mina inlägg inte försökt få någon att INTE prova vissa saker.
Men jag tycker ändå det känns rimligast att jag försökt komma med för-
slag på saker att testa - som är de som jag bedömer är mest troliga att
de skall fungera bra. Och därför har jag hållit mig till det.
- - -
Men jag kan väl lägga till (och jag kanske borde ha nämnt det redan från
början) att de förslag jag givit dig är min bedömning av hur du skall få hög-
talarna att återge inspelningarna så ursprungstroget som möjligt.
Jag har inte kommit med några förslag på hur de kan fås att spela extra
spektakulärt - helt enkelt för att jag dels inte är alls lika intresserad av det
som av att få höra musiken oförvanskat, och dels för att jag tycker att
det i längden brukar bli rejält jobbigt att lyssna på uppspelningar som har
gjorts spektakulära snarare än rimligt naturliga.
Vh, iö
IngOehman skrev:Aha!
Vh, iö
hifikg skrev:Det är en liten ovana jag har, *s* betyder smile, ungefär som en
IngOehman skrev:Laila:
Vh, iö
IngOehman skrev:Någon kan säkert föreslå att du drar isär högtalara flera meter också, så
långt som sidoväggarna tillåter kanske? Man kan prova vad som helst.
Och det är aldrig fel att prova saker!
Hänga högtalarna i taket kan också provas. Man kan till och med ställa
dem bakåfram eller rent av uppåner, men någonstans når man kanske en
gräns för när det inte känns meningsfullt - trots att det är både provbart
och gratis.
Så inte håller jag med om att man skall testa saker bara för att det är så
lätt att göra det och dessutom gratis. Då blir det oändligt mycket saker att
prova, och all tid går ju åt. Tid som man ju hade kunna ägna till att lyssna
på musik.
- - -
Men vad är då meningsfullt att prova? Det är självklart upp till var och en
att bedöma.
Jag har med mina inlägg inte försökt få någon att INTE prova vissa saker.
Men jag tycker ändå det känns rimligast att jag försökt komma med för-
slag på saker att testa - som är de som jag bedömer är mest troliga att
de skall fungera bra. Och därför har jag hållit mig till det.
- - -
Men jag kan väl lägga till (och jag kanske borde ha nämnt det redan från
början) att de förslag jag givit dig är min bedömning av hur du skall få hög-
talarna att återge inspelningarna så ursprungstroget som möjligt.
Jag har inte kommit med några förslag på hur de kan fås att spela extra
spektakulärt - helt enkelt för att jag dels inte är alls lika intresserad av det
som av att få höra musiken oförvanskat, och dels för att jag tycker att
det i längden brukar bli rejält jobbigt att lyssna på uppspelningar som har
gjorts spektakulära snarare än rimligt naturliga.
Vh, iö
avr7000 skrev:IngOehman skrev:Laila:
Vh, iö
Laila... det kan ju faktiskt vara så att Ingvar gör det helt omedvetet...
Jag gav på föregående sida ett förslag om att testa att flytta isär hifikg's OA52 högtalare en liten bit... - ett förslag baserat på egna erfarenheter av Carlssonhögtalare, -för jag har nämligen lite erfarenheter av just Carlssonhögtalare.
Ingvar hade oxå gett ett förslag att testa.
hifikg tyckte väl att båda förslagen var värda att testa....
Ingvar skrev därefter ett inlägg där en del av andemeningen var den helt korrekta att om man drar ut sina högtalare för långt eller på annat sätt placerar dem fel kan man få icke önskvärda "larger than life" effekter på sin ljudbild, något som ju inte är HiFi. Jag håller med helt och hållet!
avr7000 skrev:Dock var det något i mitt inlägg, (min person?) som triggade Ingvar att inte bara skriva ovanstående om "larger than life"...
Han skrev det i stället med en retorisk härskarteknik som går ut på att förminska mig, göra mig och mitt förslag till nån sorts löjlig pellejöns-variant som man ju kan slösa bort sin tid på om man har lust
Schimpans-X skrev:Hurra ! Tack för varningen ! Vad kul det är med censur
Tack för det, diktatorer där ! Det fria ordet, nada.
Röda kryss, hoppsan. Har ni röda flaggor hemmavids ?
Oj oj oj vad ni gör bort er. Minns Ghadaffi, snart igår, Hitler, Lenin,
Skall Faktiskt.se vara medlemmar av listan av kräk ....
Ali Khamenei, Alexander Lukashenko, Hosni Mubarak, Idi Amin, Napoleon Bonaparte, Julius Caesar, Nicolae Ceaușescu, Francisco Franco, Muammar Gaddafi, Mao Zedong, Kim Jong-il, Ferdinand Marcos, Robert Mugabe, Manuel Noriega, Augusto Pinochet, Pol Pot, Joseph Stalin, António de Oliveira Salazar, Mengistu Haile Mariam, Suharto, Saddam Hussein, Adolf Hitler and Benito Mussolini.
Faktiskt.se ?
Skärpning !
avr7000 skrev:Sov Gott!!!
hifikg skrev:Har nu hittat ett golvföretag som har ett gäng gamla heltäckningsmattor till bra pris, har inte kollat hur bra än, men de kostar "ingenting" enligt min källa och det låter väl tillräckligt bra? Ska ge mig ut på mattjakt imorgon tänkte jag.
Är det tjockast möjliga matta som gäller? Tänkte mig ca 5x5 meter, då går mattan en bit utanför högtalarna, även om jag flyttar isär dem en halvmeter en vacker dag. Tänkte skära den så att den bit som ligger under högtalare och anläggning alltid kan ligga kvar, medan resten går att rulla ihop vid behov. Blir det för tungt så får jag dela upp den stora biten också.
i skrev:hifikg skrev:Har nu hittat ett golvföretag som har ett gäng gamla heltäckningsmattor till bra pris, har inte kollat hur bra än, men de kostar "ingenting" enligt min källa och det låter väl tillräckligt bra? Ska ge mig ut på mattjakt imorgon tänkte jag.
Är det tjockast möjliga matta som gäller? Tänkte mig ca 5x5 meter, då går mattan en bit utanför högtalarna, även om jag flyttar isär dem en halvmeter en vacker dag. Tänkte skära den så att den bit som ligger under högtalare och anläggning alltid kan ligga kvar, medan resten går att rulla ihop vid behov. Blir det för tungt så får jag dela upp den stora biten också.
Är också intresserad om det är någorlunda i närheten av Stockholm.
hifikg skrev:Härligt. Då kan jag sova gott, eller lyssna tryggt!
Internkablaget då? Kan jag bortse från det med? Visst bytte man det med när man uppgraderade, hängde det ihop med filterbytet? Eftersom jag inte lödde något så antar jag det.
hifikg skrev:Har nu hittat ett golvföretag som har ett gäng gamla heltäckningsmattor till bra pris, har inte kollat hur bra än, men de kostar "ingenting" enligt min källa och det låter väl tillräckligt bra?
hifikg skrev:Är det tjockast möjliga matta som gäller?
hifikg skrev:Tänkte mig ca 5x5 meter, då går mattan en bit utanför högtalarna, även om jag flyttar isär dem en halvmeter en vacker dag.
hifikg skrev:Tänkte skära den så att den bit som ligger under högtalare och anläggning alltid kan ligga kvar, medan resten går att rulla ihop vid behov. Blir det för tungt så får jag dela upp den stora biten också.
Nattlorden skrev:Med tanke på att heltäckmattan jag fundrar på kostar 1000:-/m2 så är 150 ganska nära inget.
(Och nej, det blir inget av för mig, det är väl 28m2 eller så och barnen är fortfarande spillbenägna)
IngOehman skrev:Många små stuvar kanske?
Typ jättemånga.
Vh, iö
hifikg skrev: (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade
hifikg skrev:jag har upptäckt att mattfransarna måste kammas 22,36 grader mot respektive högtalare
lennartj skrev:Matta
lennartj skrev:Jag hör ingen skillnad mellan att täcka den lilla fria golvytan mellan högtalarna med hopvikta filtar mot att låta den vara som på bilden.
Det stora lyftet kom av att byta ut den lilla röllakansmattan.
Jag har tejpat ihop två lösa matttor. Tack vare den långa luggen är skarven osynlig. Färgnyansen är inte exakt som jag önskar, men acceptabel. För ynka 2 x 599 kr som dessa två Hampen-mattor från IKEA kostade ser jag det som en lyckad prisvärd tweak som får stanna tills vidare.
Ännu större mattor hade kostat minst tre gånger mer.
Om jag lagt mattorna ända från väggen, under högtalarna, hade de inte räckt fram till soffan och det hade inte sett klokt ut och varit mycket opraktiskt. Dessutom tycker jag att mina tre SD-fötter fungerar som bäst direkt mot parketten för då är deras läge exakt definierat.
tinnitus skrev:"Vet inte om ljudet förändrades (kan man F/E testa en matta?) säkert är att trivselfaktorn ökade"
Du kan ju låta någon rycka undan mattan när du lyssnar, så får du en enkel
F/E effekt. Gjorde detta med en i Hifi helt oinvigd för några år sedan och
han hörde direkt effekten.
Luxmannen skrev:Lägger upp användarmanualen till OA-51 här för alla som vill veta vad som rekommenderas kring dämpning etc: https://drive.google.com/open?id=0B-FSg ... EdxNUtfN3M
petersteindl skrev:Att dämpa d v s absorbera ljudvågorna som skall reflekteras mot väggen bakom lyssnarna har jag dålig erfarenhet av. Däremot diffusering har jag bra erfarenhet av.
IngOehman skrev:Kalt golv är inget vidare. Stig förespråkade matta på hela golvet.
...
Stig uppskattade riktigt med dämpning under axelnivå, men ville ha lite
över, så lite att hans gardiner var utvalda för att vara så genomsläppliga
som möjligt. Dock förstås gärna den mängd diffusion som behövs för att
undvika fladderekon.
juanth skrev:Kul!
Något du bör tänka på är att det är bra att prova lite olika höjd på högtalarna så om du har något du kan ställa dem på och lyssna in hur det låter samt då eventuellt justera höjden på ett smidigt vis innan du bestämt höjden.
Standardhöjd är väl ungefär att när du sitter på lyssningsplats så ska du precis se högtalarens ovansida. Dock så kan det vara så att du behöver ha dem något högre pga takhöjden. Mina sitter på 63 cm från golv (underkant) jag har 220 cm i takhöjd men hemma hos en kompis som har 270 (tror jag) så låter det inte bra med 63 cm, han har dem kanske 7-8 cm högre eller så. Sedan inverkar även sitthöjden, soffor varierar. Då är det bra att utgå från det med att precis se ovansidan.
Långväggen kan nog vara bästa valet för att inte komma för nära sidoväggarna. 90 cm är lite för nära egentligen.
Jag har dämpat sidoreflexerna (iaf på en sida som är nära en vägg/bokhylla) stor skillnad till det bättre.
Prova att dämpa båda i ditt rum.
Matta på merparten av golvet gör väldigt mycket.
Sedan misstänker jag att du kan komma att vilja prova att sitta närmare väggen bakom soffan. Iaf prova. Om du har högtalarna på hyllor (eller stativ) så kan du labba med invinklingen (vrida dem lite) istället för att bredda om du skulle vilja sitta längre bak. Bredare än du tänkt ha dem är nog svårt pga rummets storlek.
Skulle du hamna närmare bakvägg så kan du alltid jobba med diffusion och eventuellt lite dämp upp till kring huvudhöjd för att ta bort lite av bakväggens reflex. Det lugnar ner ljudbilden.
juanth skrev:Ditt rum har bra mått, det finns goda förutsättningar för bra ljud vilken vägg du än väljer. (Den kortare kommer kräva mer åtgärder)
Längdresonans på ca 41 Hz och på bredden 49 Hz
Jämnt och fint fördelade resonanser.
Se här, bara att skriva in måtten:
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... 14&r60=0.6
oa51 skrev:Juste applikation!
Fredzz0rs skrev:juanth skrev:Ditt rum har bra mått, det finns goda förutsättningar för bra ljud vilken vägg du än väljer. (Den kortare kommer kräva mer åtgärder)
Längdresonans på ca 41 Hz och på bredden 49 Hz
Jämnt och fint fördelade resonanser.
Se här, bara att skriva in måtten:
https://amcoustics.com/tools/amroc?l=42 ... 14&r60=0.6
Jag hade inte jättemånga alternativ när vi ritade huset vad gäller att få till vettiga mått på mitt lyssningsrum men blev så bra det kunder bli utifrån förutsättningarna.
PS Audio har en "room calculator" som gav mig förslag på lämpliga rumsmått för given takhöjd.
Jag tycker det är svårt att tolka de där graferna. Finns det några slutsatser att dra angående frekvenserna som moderna ligger på?
Nattlorden skrev:Vägghänga i gummiband?
Fredzz0rs skrev:Jag har fräst ned hål för att montera dessa beslag för att iallafall ha
möjlighet att hänga upp dem. Man kanske kan ha skruvhuvudet längre ut från
väggen så att man får plats att ha SD-kuddar mellan vägg och nedre del av
bakstycket
OscarE skrev:Fredzz0rs skrev:Jag har fräst ned hål för att montera dessa beslag för att iallafall ha
möjlighet att hänga upp dem. Man kanske kan ha skruvhuvudet längre ut från
väggen så att man får plats att ha SD-kuddar mellan vägg och nedre del av
bakstycket
Passar dessa i orginalhålen? Ser ungefär ut som de gamla och dom börjar vittra sönder på mina iallafall.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster