Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Rumsoptimering för Ortoakustiska högtalare?

Inläggav PappaBas » 2011-09-27 21:14

Jag har en liten fråga angående hur man optimalt dämpar ett rum för orto[s]foniska[/s]akustiska högtalare som OA5?
Eftersom de ju skiljer sig från vanliga direktstrålande Dvs de skall ju stå mot en hårt reflekterande vägg och utnyttjar reflektioner från vägg och tak men om jag förstår det hela rätt så vill man dämpa sena reflexer från andra ytor dvs ljudet skall studs lite "lagom" mycket?
Är det rätt förstått?
Så jag tänkte dämpa väggen bakom lyssningsplatsen så det inte blir så mycket reflektioner från den tillbaks mot den hårda väggen där högtalarna står.
Är det några mer erfarna Carlssoniter som har några rekomendationer hur jag skall resonera? :)
Senast redigerad av PappaBas 2011-09-29 00:20, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 21:49

Ortofoniskt? Du menar Ortoakustiskt? :)

Att dämpa d v s absorbera ljudvågorna som skall reflekteras mot väggen bakom lyssnarna har jag dålig erfarenhet av. Däremot diffusering har jag bra erfarenhet av.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-09-27 22:00

hmm förstår inte riktig skillnaden mellan "diffusering" och "dämpning"?
Jo jag förstår ju orden i sig men inte i kontexten hur ljud reflekteras från en yta?
Är det att olika frekvenser dämpas olika mycket i diffusering? Eller att man vill vill att det skapas reflektioner som inte är vinkelräta? Dvs en yta som är "veckad"?
Tänd ett kunskapens ljus i en stackars själs mörklagda sinne :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 22:45

PappaBas skrev:hmm förstår inte riktig skillnaden mellan "diffusering" och "dämpning"?
Jo jag förstår ju orden i sig men inte i kontexten hur ljud reflekteras från en yta?
Är det att olika frekvenser dämpas olika mycket i diffusering? Eller att man vill vill att det skapas reflektioner som inte är vinkelräta? Dvs en yta som är "veckad"?
Tänd ett kunskapens ljus i en stackars själs mörklagda sinne :D


Man vill att det skapas reflektioner som inte enbart är från motsvarande infallsvinkel dvs man vill ha reflexer från en yta som är "veckad". Man vill helst att de olika frekvenserna skall diffuseras lika mycket. Det är svårt att få till i praktiken.

Dämpning är ett i sammanhanget konstigt ord att ta till. Absorbtion är bättre att använda. Vid absorbtion dämpas signalen från alla reflexionssvinklar. Vid diffusering så dämpas också signalen men bara den som skulle reflekteras om det inte funnits någon diffusor. Ljudvågornas amplitud från de andra reflekterande vinklarna blir dock starkare. Summan av reflekterat ljud skall vara konstant om det inte även finns absorbtion inblandat i diffusorn.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-09-27 23:06

Så på ett sätt kan en ortoakustisk högtalare liknas vid en "diffusor" fast vid källan istället?
Får försöka googla lite och se om jag kan få tag på någon lämplig form och dimension på diffusorer... kanske kan jag försöka få den att passera som något slags modernistisk konstnärlig installation? "Hifi-nördens lidande" vore ett arbetsnamn... :wink:
Den form som jag visualiserar mig i mitt sinne just nu är en yta med olika reflekterande ytor...tänker lite som schack-bräde där varje ruta är vinklad åt lite olika håll mot horisontalplanet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 23:18

PappaBas skrev:Så på ett sätt kan en ortoakustisk högtalare liknas vid en "diffusor" fast vid källan istället?

Får försöka googla lite och se om jag kan få tag på någon lämplig form och dimension på diffusorer... kanske kan jag försöka få den att passera som något slags modernistisk konstnärlig installation? "Hifi-nördens lidande" vore ett arbetsnamn... :wink:
Den form som jag visualiserar mig i mitt sinne just nu är en yta med olika reflekterande ytor...tänker lite som schack-bräde där varje ruta är vinklad åt lite olika håll mot horisontalplanet.


Både ja och nej. En ortoakustisk högtalare i sig skapar inget diffusljudfält. Det är reflexerna från väggar och tak som skapar diffusljudfält. Det är diffusljudfältet man fill åt med en diffusor. En ortoakustisk högtalare i ett ekofritt rum ger endast direktljud som vilken högtalare som helst, men då man sätter in den ortoakustiska högtalaren i ett rum med reflekterande väggar och tak så får man mer reflexer på grund av den ortoakustiska högtalarens större spridning än om man sätter en direktstrålande högtalare i samma rum. Vad diffusorn gör är att man uppnår diffusljudfält redan efter 1a reflexen från högtalaren.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-09-28 00:05

Tack för fördtydligandet det var precis det jag avsåg.
Är det den "utsmetningen" av källan som skapar det intryck av luftighet som man hör i en sådan högtalare? Dvs den maskerar lite av punktformigheten i en mer direktstrålande högtalare?

Så kontentan är att man vill dämpa andra och högre ordnings reflexer för att de tar för lång tid att nå lyssnaren och "överanstränger" då hjärnans tolkningsförmåga (eller förmåga att kompensera för fel) och förstör då upplevelsen?
Bort med stående vågor och dyligt och skapa lite "lagom" reflexer...
Hmmm får försöka hitta lite mer information om det här :)
Tack för insikterna

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-09-28 01:12

PappaBas skrev:Tack för fördtydligandet det var precis det jag avsåg.
Är det den "utsmetningen" av källan som skapar det intryck av luftighet som man hör i en sådan högtalare? Dvs den maskerar lite av punktformigheten i en mer direktstrålande högtalare?

Njae... Punktformighet kan vara två olika saker, det kan vara den faktiska
ljudkällans storlek, och det kan vara den storlek som man uppfattar att en
ljudkälla har. Och i akustikens värld är en punktformig ljudkälla snarast mot-
satsen till en mera en direktstrålande (en riktad) högtalare. En ideal punkt-
ljudkälla är faktiskt perfekt rundstrålande - och kan heller inte vara annat,
eftersom sambanden mellan en ljudkällas storlek och den utstrålade våg-
längden, dikterar att det blir så.

Så praktiskt taget alla högtalare som har en signifikant riktverkan, har det
genom att tillse en strålningsyta som är tillräckligt stor i förhållande till våg-
längd som de spelar. Det kan ske med hjälp av tillräckligt stora membran
(som kan vibrera med hela sin yta vid lite lägre frekvenser men bara en
inre del vid högre) som delas till mindre vid högre frekvenser och till större
eller flera vid lägre, och/eller med hjälp av horn med tillräckligt mynnings-
area och en flare som styr ljudvågsfrontens krökning.

Vad "luftighet" betyder är inte alldeles entydigt, och det går även att hitta
människor som menar att allting från extremt riktade till extremt spridande
högtalare är "de mest luftiga".

Men följande helt entydiga kan man säga om ortoakustiska högtalare:
De låter rummet bidra med tidiga reflexer som är starka och vars tonkurva
är rak, vilket i sin tur gör att direktljudet får mindre betydelse än vanligt
och att lyssnaren nås av mera diskant än man gör om man sitter i en loge
och lyssnar, eller när man lyssnar på många andra högtalare. Det gör även
att stereosystemfelen yttrar sig mindre kraftigt, eftersom lyssnarens öron
exponeras för ljud från flera olika riktningar.

Stig var dock bekymrad över reflexer som kom för snart efter direktljudet,
eftersom de grumlar ljudet särdeles illa.

I de tidiga (50/60/70-tal) OA-högtalarna hanterade han det genom att
göra själva högtalaren till en diffus ljudkälla, vilket gjorde att reflexen från
väggen bakom den också den blev diffus - således att de inte interfererade
med varandra på det sätt som så illa grumlar ljudet.

På 80-talsmodellerna tog Stig bort diffusstrålningen till förmån för ett mera
punktljudkälleliknande beteende - vilket då gjorde att reflexen från väggen
bakom högtalarna behövde dämpas för att inte ljudet skulle grumlas av en
ful kamfiltereffekt.

PappaBas skrev:Så kontentan är att man vill dämpa andra och högre ordnings reflexer för att de tar för lång tid att nå lyssnaren och "överanstränger" då hjärnans tolkningsförmåga (eller förmåga att kompensera för fel) och förstör då upplevelsen?

Nej, absolut inte. Om "man" är Stig. Tvärtom var det "di tidiga reflexerna"
som han ville ha och värderade. De enda han ville ta bort (med absorben-
ten på hans OA-52 och med formen på högtalare och den heltäckande
mattan) eller i varje fall mildra, var de allra första av de tidiga reflexerna,
den från väggen bakom högtalarna och den från golvet.

PappaBas skrev:Bort med stående vågor och dyligt och skapa lite "lagom" reflexer...
Hmmm får försöka hitta lite mer information om det här :)
Tack för insikterna

Nej, ståendevågor skapade han rikligt av, just genom att använda sig av
de tidiga reflexerna för att "berika" de inspelade ljuden med. Det han inte
ville ha var resonanser och fladderekon (och vem vill ha det?). Man kan till
och med gå så långt som till att säga att Stig föreskrev ljudfält med MINST
tre stående vågor, eftersom färre ger mera hörbara kamfiltereffekter.

Jag delar helt Stigs uppfattning om att det behövs flera reflexer än en, men
min uppfattning är att man, om man söker maximal ursprungstrohet, bör
sträva efter avsevärt svagare reflexer, och avsevärt kortare efterklang.

Stig kommenterade min synpunkt med att "det skall vara läckert", och att
han menade att han - trots avsevärd hörbarhet av hans egna rum - ändå
kunde höra om en inspelning var gjord utomhus. Är då en återgivning som
är mera läcker än originalet på grund av de adderade tidiga reflexerna, en
bra återgivning? -Det ser jag inte som ett problem, var Stigs kommentar,
levererad med ett leende.

Jag har hört åtskilligt hos Stig som låtit läckert, men jag håller inte med om
att man i en ortoakustisk lyssning får samma möjlighet att som lyssnare
"höra in till inspelningslokalen" och få en alldeles högupplöst ljudbild av den,
särskildt inte om inspelningen är väldigt torr, t ex om den är gjord i utom-
husmiljö.

Som jag ser det är det helt enkelt olika filosofier, och jag tycker världen är
bättre när flera finns att välja mellan. Vad som är "rätt" och "fel" är mindre
intressant än vad man själv föredrar, oavsett om det är av filosofiska skäl
eller av upplevelseskäl.

- - -

Svar på ditt förstainlägg: En ortoakustisk högtalare av 60- och 70-tals-
version skapar (tillsammans med väggen bakom den) en diffus ljudkälla*,
och detta alldeles utan att väggen bakom den är försedd med diffusor.

Det skall den heller inte vara, eftersom det korrumperar den balans mellan
direkt och reflekterat ljud som högtalaren har konstruerats för att åstad-
komma. Slät vägg bakom högtalaren skall det vara!

Men självklart finns det inga regler som hindrar något för att strunta i det,
och det inkluderar även att ställa högtalaren bakåfram eller på huvudet. ;)

De är dock avsedda att användas ställda mot en slät vägg.

80-talshögtalarna har dock en inbyggd absorbent, som i fallen OA-50 och
OA-52 gör sitt jobb skapligt, men som på OA-51 egentligen är lite för liten.


Vh, iö

- - - - -

*En diffus ljudkälla är en som är lite lagon "söndersliten" i tid och/eller rum.

En normal diffusor diffuserar också den i både tid och rum, men det går ut-
märkt att göra en diffusor som bara diffuserar i rummet med inte i tiden,
eller en som diffuserar i tiden utan att diffusera i rummet.

I själva verket finns det inget skäl att inte göra optimala diffusorer (för den
applikation som är aktuell alltså), och att nästan alla diffusorer som används
är av bara två sorter (en- eller tvådimensionella), är ett stort mysterium.
Det finns ju så många andra variabler.

- - - - -

PS. Lite akustik-grundskola:

En Absorbent absorberar, så det ljud som anländer absorbenten omvand-
las till värme i den, och "försvinner". Det reflekteras inte tillbaka till rummet.

En Diffusor diffuserar, det vill säga ljudet reflekteras tillbaka i rummet, men
både i tiden och rummet kan ljudet vara lite "hursomhelstigt". En transient
kan ha blivit många och en riktning kan ha blivit många. Diffusorer kan vara
väldigt olika varandra - det finns många parametrar som man kan variera.

En Reflektor reflekterar, så alla ljud som anländer den, studsar ut i samma
vinkel som det föll in med, eller rättare sagt med vinkeln vu = 180-vi. Och
detta i båda dimensionerna.
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-28 12:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-28 02:20

PappaBas skrev:Tack för fördtydligandet det var precis det jag avsåg.
Är det den "utsmetningen" av källan som skapar det intryck av luftighet som man hör i en sådan högtalare? Dvs den maskerar lite av punktformigheten i en mer direktstrålande högtalare?

Så kontentan är att man vill dämpa andra och högre ordnings reflexer för att de tar för lång tid att nå lyssnaren och "överanstränger" då hjärnans tolkningsförmåga (eller förmåga att kompensera för fel) och förstör då upplevelsen?
Bort med stående vågor och dyligt och skapa lite "lagom" reflexer...
Hmmm får försöka hitta lite mer information om det här :)
Tack för insikterna


Njaee, så är det inte under förutsättning att inspelningslokalen har längre efterklang än uppspelningslokalen samt att du menar den klassiska skillnaden mellan en riktad högtalare och en rundstrålad högtalare. Detta är två tumregler och det går alltid att hitta undantag, speciellt vad gäller efterklangen.

Det fenomen som du skissar på är som jag ser det, det mest missuppfattade fenomenet inom ljudåtergivning. Det är nämligen precis tvärtom. Den perfekt rundstrålande högtalaren eller den pulserande sfären är den mest perfekta högtalarprincipen att åstadkomma ett vektorfält som härstammar från en punkt d v s en punktformighet. Då ser man ljudkällan såsom den vore i frifält utan någon endaste reflekterande yta.

Om, det dock är på sådant sätt att man inför en och endast en vägg d v s en reflekterande yta som i det här fallet är den vägg som högtalaren står vid, så införs det en reflektion från denna vägg. Då blir det som IngOehman säger i sitt inlägg ovan. Då blir det spegling av ljudvågorna i just denna vägg och då blir punktkällan till två eller fler punktkällor beroende på mängden högtalarelement. Eftersom Stig Carlsson i 60 och 70-talsserierna hade flertalet diskantelement lite längre från vägg så diffuseras dessa ljudkällor genom reflexer i den väggen. Då blir ljudkällan diffus i jämförelse med en pulserande sfär i frifält. Det är just denna egenskap med viss diffusering på grund av reflexer i denna vägg som Stig Carlsson ville uppnå i sina ortoakustiska högtalare på den tiden.

Då man inför resterande 3 väggar och golv samt tak så blir det ett ytterst komplicerat förhållande. Inför man dessutom en högtalare till samt stereofonisk återgivning med fantomljudkällor så har man fullbordat problematiken.

Vad gäller hjärnans tolkningsförmåga och att "kompensera för fel" så är det så att beskriva det upplevda fenomen som vår perception bygger upp tar en hel del tid att skriva ner och det finns ingen möjlighet att göra det kortfattat i denna tråd eller i någon annan tråd. Jag har dock för avsikt att förr eller senare skriva angående detta i Peter Steindl?-tråden. Perception handlar om vilket mönster av nervimpulser som blir till och således i vilka nervbanor de blir till och det beror på vilka infallsvinklar som åstadkommes från ljudvågorna till öronen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2011-09-28 18:54

ahh tack för de intressanta svaren herrar Ö och S. Speciellt en glimt av Stig Carlssons tankegångar var mycket intressanta! :)

Inser att jag inte har den rätta terminologin för att utrycka mig riktigt precist och så besitter jag inte den teoretiska kunskapsbasen heller. Men min nyfikenhet är väckt så skall läsa på lite :)
När jag skrev "punktformig" så avsåg jag en högtalare som hade en smal tänkt spridning. Men är med på tankemodellen med tänka ideala rundstrålande ljudkällor.
Kan inte vilka gångtider som avses för att en reflex skall vara "tidig" eller "sen" och förstår att rumsgeometri och högtalarplacering osv spelar in.

Så en för tidig reflektion kan inte hjärnan skilja från ett slags fel i själva källan medan en lite senare reflex känner den igen som just en reflex? De skapar någon slags upplevelse av välljud verkar det i alla fall som? Sedan kommer de riktigt sena reflexerna och de är inte heller några trevliga rackare verkar det som...

Men verkar inte finnas några sådana där förhatliga "tumregler" eller låt oss försköna dem lite och kalla dem "grundprinciper" enligt vilka jag kan förbättra återgivningen då? Har dem redan ställda dikt an mot en hård vägg.
Det skall alltså i princip vara lagom och så det låter bra? *groan*
jag som hade önskat mig enkla svar och helst en ponny i julklapp... :oops:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-28 19:30

Ponny

Bild

Vassego :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-09-28 21:31

Fin!

En sådan där skulle man ha som husdjur.

PappaBas skrev:ahh tack för de intressanta svaren herrar Ö och S. Speciellt en glimt av Stig Carlssons tankegångar var mycket intressanta! :)

Inser att jag inte har den rätta terminologin för att utrycka mig riktigt precist och så besitter jag inte den teoretiska kunskapsbasen heller. Men min nyfikenhet är väckt så skall läsa på lite :)

Antingen behövs en genensam terminologi, eller också en vilja att förstå
varandra, och därför reda ut begreppen. Jag tycker vi lyckats prima med
det senare. :)

PappaBas skrev:När jag skrev "punktformig" så avsåg jag en högtalare som hade en smal tänkt spridning. Men är med på tankemodellen med tänka ideala rundstrålande ljudkällor.

Tror helt enkelt att man måste skilja mellan "strålande ytan och spridningen"
å ena sidan (fysiska egenskaper), och ljudkällans upplevda storlek (psyko-
akustiskt egenskaper) å den andra.

Båda sakerna behöver man kunna tala om, men just begreppet punktljud-
källa är nog upptaget. Men det du är inne på är definitivt något som även
det behöver kunna kommuniceras. Jag kan erindra mig massor av sätt som
jag sett saken formuleras på. Tex "återgivningens punkformighet" (då är
det ju fantomprijektionens egenskaper snarare än ljudkällans fysiska man
talar om), för att inte tala om tal om "munnar av ladugårdsstorlek", och
annat man sett skrivet, för att komunicera uppleveser av återgivningens
punkformighet.

En annan aspekt på det hela, som man sällan hör det talas om, men som
jag håller som minst lika intressant är återgivningens diffusitet. Men en
diffus ljudbild menar jag då inte en som är stor istället för liten, utan en
vars storlek är svårbestämd. Menar nog att det i själva verket är vanligare
än jättemunnar (som sällan andra högtalare än vissa planarhögtalare ger).

Så variationer i storlek räcker inte för att definiera alla varianter av hur det
kan vara. Ljudbildens diffusitet (och nu talar jag alltså inte om ljudkällans
fysikaliska diffusitet, utan upplevelsen av projicerade objekts diffusitet) är
en minst lika viktig del att kunna beskriva, tycker jag.

PappaBas skrev:Kan inte vilka gångtider som avses för att en reflex skall vara "tidig" eller "sen" och förstår att rumsgeometri och högtalarplacering osv spelar in.

Alla reflexer som har studsat bara en gång är tidiga reflexer, även om det
har gått 50 meter eller mer (och hörs som ekon), och även vissa av de som
studsat flera gånger är "tidiga reflexer", om de är urskiljbara.

Sena reflexer är en synonym till efterklang. Alltså de reflexer som inte är
urskiljbara.

Så begreppen har egentligen inte med tid att göra, utan med urskiljbarhet.
De som går att urskilja kallas tidiga.

Men det handlar om den lära som heter akustik, som är en del av fysiken.
Dock finns det ju psykoakustik också, och då behöver man kunna skilja
mellan olika reflexer, beroende på hur de uppfattas, och för att göra en lång
historia kort så går det inte att göra bara baserat på anländandetid. Även
om det finns de som försöker, och kanske till och med tror det.

Men väldigt förenklat kan man säga att de mesta inom 5 ms är destruktivt
om det inte är väldigt diffuserat.

Vad gäller andra ankomsttider går det inte att redogöra för deras effekter
utan att blanda in en mängd andra faktorer, som också påverkar och även
korsverkar.

PappaBas skrev:Så en för tidig reflektion kan inte hjärnan skilja från ett slags fel i själva källan medan en lite senare reflex känner den igen som just en reflex?

Ja, lite åt det hållet, men det är väldigt förenklat.

PappaBas skrev:De skapar någon slags upplevelse av välljud verkar det i alla fall som? Sedan kommer de riktigt sena reflexerna och de är inte heller några trevliga rackare verkar det som...

Nja, igen - lite på spåret är du, men jag vill varna för förenklingarna. Det är
för komplicerade saker för att sammanfatta i några sådana där tumregler.

PappaBas skrev:Men verkar inte finnas några sådana där förhatliga "tumregler" eller låt oss försköna dem lite och kalla dem "grundprinciper" enligt vilka jag kan förbättra återgivningen då?

:) Tumregler suger, och att kalla dem grundregler vore nästan det värsta
jag kan tänka mig.

Problemet är ju inte vad de heter, utan att de ÄR tumregler, det vill säga
förenklingar och därför i många fall svårt felaktiga och vilseledande.

PappaBas skrev:Har dem redan ställda dikt an mot en hård vägg.
Det skall alltså i princip vara lagom och så det låter bra? *groan*
jag som hade önskat mig enkla svar och helst en ponny i julklapp... :oops:

Aha, nu förstår jag Ponnyn också! :)

Vill avsluta med att saker är som de är, och inte som man hade föredragit
att de skulle ha varit.

Tyvärr. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-28 22:09

PappaBas skrev: ...

Så en för tidig reflektion kan inte hjärnan skilja från ett slags fel i själva källan

medan

en lite senare reflex känner den igen som just en reflex?

...


Jag skall försöka ge ett svar på just detta. Det blir lite kort och därför ger det inte hela bilden.

Jo, en för tidig reflex som kommer från samma vinkel som direktljudet kan ge kamfiltereffekt som är hörbar i form av frekvensgångsförändring, inte som reflex, men det kan upplevas som ett fel i ljudkällan. Det behöver inte göra det. Man sitter normalt i diffusljudfältet och då får man många reflexer och denna kamfiltereffekt i diskanten framträder inte på samma sätt som då man absorberar de tidigaste reflexerna från närliggande väggar. Detta är beroende på hur högtalarna är konstruerade d v s med den ljudspridning högtalaren har och högtalarens frekvensgång i olika riktningar.

Vid ungefär 1 millisekund mellan 2 repeterbara ljud som korrelerar till varandra d v s 1 ms = 30 cm gångsträcka för ljudet, finns en gräns för hörseln som beror på hörselns lokaliseringsförmåga och sammanslagning i nervsystemet av inkommande ljudvågor från höger respektive vänster öra sker innanför 1 ms. Det är alltså två separata ljudsignaler, en för varje öra, med viss tidsskillnad dem emellan som skall konvergera och slås ihop för att bilda ett och endast ett ljud som blir till det medvetna ljudet. Ljudskillnaden = 0 om ljudkällans distans är lika lång till båda öronen.

I 60-70-talsserien av Sonabhögtalarna blir fördröjningen från diskanternas reflexer i den vägg som högtalarna står vid ungefär 2-3 ms. Det är den tidsfördröjning som Stig Carlsson ville uppnå med dessa högtalare. Glöm inte att ljudvågen går fram till väggen, studsar och går tillbaks. Det blir alltså två sträckor på reflexen som summeras för att få dess fördröjning i förhållande till direktljudet.

Den tidsfördröjningen ger den diffusitet som Stig önskade på den tiden. Man hör det inte som en separat reflex. Man hör egentligen inte reflexer såsom reflexer förrän de blir till upplevt eko. Reflexer upplevs som ett tillskott som diffuserar ljudkällan och utökar volymen (storleken) och nivån (ljudstyrkan) på den upplevda klangkroppen. Stig Carlsson kallade det för plasticitet. Det var ett vanligt begrepp inom musikervärlden på den tiden.

Inom psykoakustiken kallas fenomenet för ASW d v s Apparent Source Width och det kan kvantifieras d v s storleken på ASW enligt en given måttskala kan mätas vid kliniska tester. Man kan separera både tidsfördröjningar och vinklar och det är alltid skillnaden mellan direktljudet och det reflekterade ljudet som man mäter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rumsoptimering för Ortofoniska högtalare?

Inläggav paa » 2011-09-28 22:32

PappaBas skrev:Jag har en liten fråga angående hur man optimalt dämpar ett rum för orto[s]foniska[/s]akustiska högtalare som OA5?

Du kan rätta rubriken på tråden också, om/när du editerar förstainlägget i tråden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-09-30 22:51

Mycket intressant ämne. Råkade starta en tråd på samma tema innan jag hittade den här. Bör alltså OA52 (-2) stå på mjukt underlag? Jag har mina på ett hårt golv och på SD-fötter. De står mot en vägg och det finns inget emellan dem, så lärde jag mig att de skulle stå en gång i tiden. Avståndet till hörnen är ca 50 cm på varje sida och ca 3 meter mellan högtalarna. Väggen bakom högtalarna är "naken" och takhöjden är nära fyra meter. Taket är i betong och har några "diffusorer" i form av rör. Det sista är ju inte riktigt "normalt" för ett vanligt rum, skulle jag vinna något på att "sänka" taket?

Sidoväggarna är gips framför betong resp ren betong. Betongväggen har tre små fönster (källarvåning) som är täckta med papp. Rummet är sparsamt möblerat, men jag har fyra stora (250x100x10 cm) frigolitskivor, klädda i tunt tyg. Två uppställda mot väggarna nära högtalarna och två liggande på golvet, mellan och framför högtalarna, som en tjock matta. Kör jag helt utan dessa så blir det lite eko i rummet. Har lyssnat mig fram till den placering som de har nu, men det kanske går att göra mer? Besökte ett "svanå-rum" häromdagen och det var väldigt mycket mer dämpat än mitt rum, men å andra sidan hade de inga OA-52:or att spela på heller *s*

Själva lyssningsrummet gränsar till nästa rum utan dörr emellan, så bakom mig är det långt till en hel vägg. Vinner jag något på att stänga till mellan rummen? Ställer upp en svart skärm när jag kollar film på dagtid, då blir det så gott som helt mörkt i lyssningsrummet.

Någon som har något tips på vad jag skulle kunna prova? Diffusor på väggen bakom högtalarna? Ovanför dem eller mellan dem? Hela väggen? Taket?
Egentligen är jag löjligt nöjd med hur det låter för det mesta, men går det att locka fram ytterligare kvalitéer så är jag idel öra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 23:30

Don't change a winning horse.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-01 11:32

petersteindl skrev:Don't change a winning horse.

MvH
Peter


Sant, men jag anar att det finns mer att hämta. Jag spelar sällan särskilt högt, men när jag gör det blir det en o annan "sur" ton eller någon slags vibration som inte är så trevlig (stående våg?), tror det beror mer på rummet än anläggningen i övrigt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-02 11:50

hifikg skrev:Mycket intressant ämne. Råkade starta en tråd på samma tema innan jag hittade den här. Bör alltså OA52 (-2) stå på mjukt underlag? Jag har mina på ett hårt golv och på SD-fötter. De står mot en vägg och det finns inget emellan dem, så lärde jag mig att de skulle stå en gång i tiden. Avståndet till hörnen är ca 50 cm på varje sida och ca 3 meter mellan högtalarna. Väggen bakom högtalarna är "naken" och takhöjden är nära fyra meter. Taket är i betong och har några "diffusorer" i form av rör. Det sista är ju inte riktigt "normalt" för ett vanligt rum, skulle jag vinna något på att "sänka" taket?

Kalt golv är inget vidare. Stig förespråkade matta på hela golvet. Han
gillande även höga tak.

hifikg skrev:Sidoväggarna är gips framför betong resp ren betong. Betongväggen har tre små fönster (källarvåning) som är täckta med papp. Rummet är sparsamt möblerat, men jag har fyra stora (250x100x10 cm) frigolitskivor, klädda i tunt tyg. Två uppställda mot väggarna nära högtalarna och två liggande på golvet, mellan och framför högtalarna, som en tjock matta. Kör jag helt utan dessa så blir det lite eko i rummet. Har lyssnat mig fram till den placering som de har nu, men det kanske går att göra mer?

Stig uppskattade riktigt med dämpning under axelnivå, men ville ha lite
över, så lite att hans gardiner var utvalda för att vara så genomsläppliga
som möjligt. Dock förstås gärna den mängd diffusion som behövs för att
undvika fladderekon.

Frigolitskivor är inga vidare absorbenter, även om de förstås absorbeter
klart mera än en naken betongvägg.

hifikg skrev:Besökte ett "svanå-rum" häromdagen och det var väldigt mycket mer dämpat än mitt rum, men å andra sidan hade de inga OA-52:or att spela på heller *s*

De rum hos Stig som han använde som lyssningsrum var båda avsevärt
mycket mera dämpade än några Svanå-rum jag hört. De hade många
gånger mera textil och absorberande material.

hifikg skrev:Själva lyssningsrummet gränsar till nästa rum utan dörr emellan, så bakom mig är det långt till en hel vägg. Vinner jag något på att stänga till mellan rummen? Ställer upp en svart skärm när jag kollar film på dagtid, då blir det så gott som helt mörkt i lyssningsrummet.

Omöjligt att svara på utan att veta mycket mera om rummet.

hifikg skrev:Någon som har något tips på vad jag skulle kunna prova? Diffusor på väggen bakom högtalarna? Ovanför dem eller mellan dem? Hela väggen? Taket?

Nej, alla dessa lösningar bör du undvika.

hifikg skrev:Egentligen är jag löjligt nöjd med hur det låter för det mesta, men går det att locka fram ytterligare kvalitéer så är jag idel öra.

Nöjdhet är väl snarast en indikation på att du inte bör ändra något.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-02 13:11

Hemskt mycket tack för dina synpunkter! När jag tänker på saken så har jag nog lärt mig det där om mattor en gång i tiden, fast jag har legat i dvala när det gäller hifi i minst tio år och börjat titta upp nu som först och inventerade vad som fanns kvar. Och då stod där ett par OA52-or i varsitt hörn, en NAD208 som bara spelade på en kanal, en påse dyrbara kablar och en igenkalkad skivspelare bredvid en CD-fix. Inget försteg och inget rum hade jag att spela i längre...

Så kom jag på att rummet jag beskrev ovan skulle fungera bra, även om det primärt används som fotostudio och därför måste vara flexibelt möblerat. Stora frigolitskivor är lätta att flytta undan. Heltäckningsmattor är inte att tänka på, men kanske några stora, tjocka, mattor som går att rulla ihop snabbt, eller en heltäckningsstuv kanske... hmmm... nu fick jag lite att tänka på.

Och visst, är man nöjd så är man, å andra sidan kanske det går att plocka ut ännu lite mer ur systemet, en bättre USB-kabel t ex *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-07 01:41

Kom på en idé när jag satt och läste Carlssons "Design and Performance Principles". Är det bättre att ha rejält långt till hörnen? Jag skulle kunna möblera efter långväggen och då få ca 150 cm till hörnen, ännu mer om jag flyttar högtalarna lite närmare varandra. Som de står nu, mot den korta väggen måste det vara minst 280 cm mellan dem (är 300 nu). Möblerar jag efter långväggen så kan jag ställa dem på fritt valt avstånd mellan.

Bild

Vilken uppställning stämmer bäst med Carlssons principer månne? Fick för mig att det är en fördel med långt avstånd till sidoväggarna. Det är en hel del jobb att flytta runt alltsammans, så innan jag provar vore det kul med era tankar. Är det ena eller det andra är helt galet, eller helt rätt. Kanske kvittar det?

Den fula svarta fyrkanten är jag... he he...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-07 02:46

Stig Carlsson skulle haft högtalarna vid långväggen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-10 01:19

petersteindl skrev:Stig Carlsson skulle haft högtalarna vid långväggen.

MvH
Peter


Så är det nog. Får se om jag möblerar om. Det ställer till det en del för "kärnverksamheten" i lokalen, som annars är en fotostudio. Dessutom använder jag väggen mellan högtalarna för filmvisning när jag kopplar in hemmabion. Går att komma runt, men det blir en hel del kånkande de gånger det vankas film *s*

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-10 01:28

hifikg skrev:Vilken uppställning stämmer bäst med Carlssons principer månne? Fick för mig att det är en fördel med långt avstånd till sidoväggarna. Det är en hel del jobb att flytta runt alltsammans, så innan jag provar vore det kul med era tankar. Är det ena eller det andra är helt galet, eller helt rätt. Kanske kvittar det?

Det är svårt att veta säkert vad stig skulle ha föreslagit, eftersom ju Stig,
som alla kloka människor, inte fattade sådana beslut baserat på tumregler.
I sitt hem spelade han på tvären i det stora rummet, men på längden i det
lilla som han sedan flyttade upp anläggningen till.

Dock delar jag bedömningen att på tvären nog skulle vara att föredra i just
ditt rum, och jag tror att Stig hade sagt detsamma.

Och lyssnar man på vad Stig mera specifikt sa, så var ett avstånd till sido-
väggarna något han rekommenderade. Större = bättre.

Men som sagt - det finns mycket som kan påverka.

I din skiss ser jag två fyrkanten, en ifylld och en ofylld. Om de fyllda är du,
så råder jag dig att omvärdera. Detsamma gäller placeringen som du enligt
skissen har valt för högtalarna på långväggen.

Men vad är den ofyllda fyrkanten? Och kan dörren stängas?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-10 01:40

Den ofyllda är med 99,976% säkerhet en säng, eller ett mörkrum.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-10 10:01

IngOehman skrev:I din skiss ser jag två fyrkanten, en ifylld och en ofylld. Om de fyllda är du,
så råder jag dig att omvärdera. Detsamma gäller placeringen som du enligt
skissen har valt för högtalarna på långväggen.

Men vad är den ofyllda fyrkanten? Och kan dörren stängas?


Omvärdera? Möblera om alltså? Bör inte högtalarna "centreras" efter långväggen så det blir samma avstånd till hörnen? Eller tänker du på avståndet mellan dem?

Den stängda fyrkanten är ett rum, men inget mörkrum (mörkrummet är digitalt). Det innehåller faktiskt en liten pool *s* (Det är dagvatten som samlas under huset som pumpas ut i dagvattensystemet därifrån + en fläktanläggning för det ventilerade golvet, apparater som för en hel del liv. De stängs av vid seriös lyssning)

Den svarta fyrkanten ska symbolisera lyssningspositionen, kan förstås flyttas enkelt, så ställer jag högtalarna efter den långa väggen drar jag mig förmodligen närmare motstående vägg när jag lyssnar. Eller ställer högtalarna närmare varandra för ännu längre avstånd till väggarna. Kanske värt att prova någon vinterdag, kan förstås köra film även mot den långa väggen, men eftersom jag har mina fotobakgrunder mot den korta så använder jag en vit bakgrund som filmduk. Å andra sidan har jag länge funderat på en "riktig" filmduk.

Det finns ingen dörr mellan rummen i dagsläget.

Tackar för era tankar!

PS! en gång när jag fotade modell i "gropen" så ringde telefonen och jag fick springa iväg ett ärende och... ja ni vet hur det kan bli, nya projekt dyker upp och inte förrän några månader senare kände jag lukten...

Bild
Senast redigerad av hifikg 2011-10-10 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-10-10 14:38

Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:

1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.

2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.

3. Basområdets energkurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.


Bortsett ifrån det så är geometrin helt tokig som du har ritat det. Det ser
ut som om du sitter 2,5 meter från högtalarna, och att det är 3,5 meter
mellan högtalarna c-c. Är det 3,5 meter (mät helst mellan diskanterna)
så är ett rimligare avstånd till linjen mellan högtalarna 4,13 meter, det
vill säga kanske 4,25 meter från väggen där högtalarna står.

Men självklart kan du skjuta ihop högtalarna lite om du hellre vill sitta lite
närmare dem.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-10 15:08

Tack för tipsen!

Den svarta fyrkanten är nuvarande lyssningsposition, med högtalarna på 3 meters mellanrum och ca 3 meter till lyssningsplatsen, en triangel alltså. Rör mig lite framåt och bakåt ibland beroende på vad jag lyssnar på. Skulle jag placera högtalarna efter långa väggen hamnar svarta fyrkanten mer till höger i bild, eller högtalarna närmare varandra.

Intressanta tankar om symmetrin, jag har alltid försökt möblera symmetriskt i mina lyssningsrum. Nu kräver ju inte Carlsson OA-52 att man sitter exakt placerad för att få en bra stereobild, men det är ändå där jag hamnar när jag lyssnar ensam och bestämmer själv.

Skulle kunna tänka mig att dra ner hela uppsättningen mot nuvarande bakre vägg (blir höger vägg) och på så sätt få längre avstånd till vänster. Så hamnar allt innanför "pumprummet" så att säga och osymmetriskt. Spännande.

Hur viktigt är det att det är helt tomt MELLAN högtalarna? Kan jag ställa ljudanläggningen där? Idag står den efter långväggen och högtalarna efter kortväggen som på första skissen.

Långväggen består av målade gipsskivor framför en betongvägg. Kanske bra för ljuddämpningen att de inte står direkt mot den "fasta" väggen (tänker nu på boende ovanför, under finns inga).

Ungefär så här:

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-10 16:50

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Vilken uppställning stämmer bäst med Carlssons principer månne? Fick för mig att det är en fördel med långt avstånd till sidoväggarna. Det är en hel del jobb att flytta runt alltsammans, så innan jag provar vore det kul med era tankar. Är det ena eller det andra är helt galet, eller helt rätt. Kanske kvittar det?

Det är svårt att veta säkert vad stig skulle ha föreslagit, eftersom ju Stig,
som alla kloka människor, inte fattade sådana beslut baserat på tumregler.
I sitt hem spelade han på tvären i det stora rummet, men på längden i det
lilla som han sedan flyttade upp anläggningen till.

Dock delar jag bedömningen att på tvären nog skulle vara att föredra i just
ditt rum, och jag tror att Stig hade sagt detsamma.

Och lyssnar man på vad Stig mera specifikt sa, så var ett avstånd till sido-
väggarna något han rekommenderade. Större = bättre.
...
Vh, iö



Där Stig bodde, på Torkel Knutssonsgatan så hade han lyssningsrummet på första våningen i huset. Där var högtalarna alltid placerade mot ena långväggen. Stig var efter många år, av ekonomiska skäl, tvungen att ge upp första våningen i huset. Då flyttades stereon upp till 2:a våningen. Även där placerades högtalarna mot den längre väggen. Det rummet var dock mer kvadratiskt än lyssningsrummet på första våningen, men högtalarna stod på den längre sidan.

Bild

Symmetri i rummet var viktigt för Stig Carlsson. Detta är från Instruktionsmanualen till OA-116. Det var dock ingen skillnad i det avseendet för de andra modellerna, inklusive OA-52.

Bild

IngOehman skrev:Normalt när man möblerar på bredden så är det av godo om man kan att
undvika perfekt symmetri, av tre skäl:

1. Symmetri gör att sidoväggsreflexerna bildar fantomprojektioner som
lägger sig på nyttoljudbilden. Det är inte bra.

2. Symmetri gör att man hör rumsresonanser, men inte rummets allra
djupaste, den som ger botten till musiken.

3. Basområdets energkurva blir även i onödan ojämn då samma karaktär
ges av de båda hörnen.
...

Vh, iö


Stig Carlsson förordade alltid symmetri i rum för hans högtalare. Andra kanske vill ha annat, men Stig Carlsson ville ha så symmetriskt som möjligt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2011-10-10 19:28

Återigen ett mycket intressant svar. Spännande att ni hälsat på i Carlssons lya. Jag har någon gång "lärt mig" kanske från en manual, eller någon produktpresentation av OA-52 att de ska stå lika långt från sidoväggarna (symmetriskt) men även att det ska vara tomt mellan högtalarna. Något som gjort det svårt att möblera med dem i vardagsrummet. Svårt att frigöra en hel vägg, särskilt en långvägg. I mitt lyssningsrum kan jag möblera fritt och under eftermiddagen har jag ägnat mig åt att flytta högtalarna. Det var inte så mycket pyssel, värre om jag ska baxa runt resten av prylarna också, men fullt möjligt så klart.

Slog mig nyss ner för att lyssna men det är ingen riktigt bra dag att lyssna idag, så jag återkommer framåt natten eller imorgon. Första intrycket är att det definitivt inte låter sämre nu. Nu står högtalarna lite olika långt från sidoväggarna. Å andra sidan är det ganska långt från hörnen (230 resp 130 cm), så frågan är hur mycket en "tom" meter mer eller mindre kan ställa till det. Ska provas. Hade faktiskt inte haft en tanke på att möblera med utgångspunkt från långväggen tidigare. Får se hur det fungerar att fotografera i studion efter detta, det visar sig senare i veckan. Och hur hemmabion fungerar. Det blir lite kortare avstånd mellan projektor och duk, men jag brukar inte maxa bildstorleken ändå, så det går nog att leva med.

Ska prova att tighta till placeringen lite, just nu 350 cm mellan diskanterna och lika långt till mina öron. Fler mattor ska införskaffas också, golvet känns lite kalt för att vara lyssningsrum, trots att jag lagt ut stora, tygklädda, frigolitblock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-10-10 20:03

Stig Carlsson har alltid haft saker mellan högtalarna. I rummet på nedre plan hade han en liten 2-sitssoffa mellan högtalarna. I rummet på övre plan hade han en säng mellan högtalarna. Då spelade han på OA-52.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster